elektra

Miten nopeasti turvotus katoaa?

29 posts in this topic

Eli kuten otsikko jo kertoi, miten nopeasti raskauden loppupuolella tullut turvotus laskee synnytyksen jälkeen? Päiviä, viikkoja, kuukausia?

 

LA oli ja meni, mutta maha-asukki yhä viihtyy kohdussa. Alkaa kädet olla siinä kunnossa turvotuksen kanssa, etten tunne mitään sormilla ja öisin kädet kipeytyvät kyynerpäihin asti.. :( Nyt synnytystä odotellessa haaveilen myös tämän vaivan katoamisesta, mutta kuinka pitkään turvotuksesta vielä joutuu kärsimään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä turposin loppuraskaudessa parhaimmillaan 1.8kg:n viikkotahtia, ja kädet ja jalat oli tosi kipeät. Kuitenkin synnytyksen jälkeen poksahdin jopa vielä enemmän turvoksiin, painoin synnytyksen jälkeen tismalleen yhtä paljon kuin synnyttämään mennessä... :mellow: Muutaman päivän päästä synnytyksestä nesteet rupesivat lähtemään, ja parin viikon päästä jo suuri osa oli lähtenyt. Sormuksen taisin saada sormeeni mahtumaan kuitenkin vasta n. 2kk synnytyksestä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miulla ei (edellisessä raskaudessa) raskausaikana ollut turvotusta juuri lainkaan. Vasta kun siirryin äitipolin tarkkailuhuoneesta synnytyssaliin totesin sormien olevan turvoksissa ja otin sormukset pois. Seuraavina päivinä turvotus sitten pukkasi päälle ja kesti ehkä viikon verran. Mutta melko nopsaan uskoisin turvotuksen katoavan. Sormusten sormiin saaminen voi olla pidempi projekti, mutta noin niinkun muuten. Enkä usko, että turvotus varsinaisesti sitten enää "vaivaa". Itse huomasin vasta valokuvia katsoessani, että oompa ollut naama turvoksissa synnytyksen jälkeen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä turposin raskauden aikana ihan hulluna, loppuaikana crocsitkin kiristi ja sain survoa niitä jalkaan. Sairaalasta lähdettäessä crocsit sujahti jalkaan helposti, mutta turvotusta oli vielä, etenkin kasvoissa ja käsissä, kesti parisen viikkoa muistaakeni. Tosin sormukset puristaa vieläkin sen verran etten niitä uskalla käyttää ja synnytyksestä on kohta 4 kuukautta... :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin turvotus paheni synnytyksen jälkeen, ja pahin vaihe kesti sen 2-3 viikkoa kun ei oikein päässyt liikkeellekään kunnolla vielä. Mä mittasin turvotusta siitä, miltä jalkapöydät näyttivät, ja niiden perusteella normaalitilanne ei ollut vielä ristiäisissäkään 2kk synnytyksestä - sain kuulla että onpas sun jalat turvoksissa :D Eli ei kyllä hetkessä lähtenyt. Toki oli rehellistä läskiäkin kertynyt raskauden aikana, mutta jaloista kyllä huomasi turvotuksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin ennen synnytystä todella turvoksissa. Kengistä jalkaa mahtui vaan yhdet jotka oli ostettu 2 kokoa isompana kun "normaalisti". Sormukset ei mahtuneet rv 20 jälkeen enää. Lisäkilojakin kertyi melkein 20kg. Tyttö painoi syntyessään 3090g ja multa oli kuitenkin hävinnyt 9kg 3vrk päästä synnytyksestä. 5vrk oli -11kg. Sormukset tosin vasta nyt mahtuvat sormiin. Vanhoja kenkiä taisin päästä muutaman vkon päästä synnytyksestä käyttämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin myös aivan järkyttävän turvoksissa, painoa tuli yli 20kg, josta näin jälikäteen ajatellen aika iso osa oli turvotusta. 2 nro liian isot crocsit puristi jalkoihin jäljet. Synnytyksen jälkeen kun tulin himaan 3 vrk myöhemmin, oli paino pudonnut 5 kg (vauva painoi itsessään jo 4600g), mutta paino lähti tippumaan huimaan 1,5 kg päivävauhtia. Kokonaan turvotus oli lähtenyt ehkä n. 3 vk synnyttyksestä, n. 6 vk synnytyksen jälkeen meni sormus sormeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitänee itsekin vastata tänne. :)

 

Turvotusta tuli siis loppuraskaudessa aika reippaasti. Laitoksella otetuissa kuvissa tätä "pöhöä" on mielestäni vielä aika järkyttävästi, mutta huomasin kotiin päästyämme, että turvotus oli laskenut lähes kokonaan sekä jaloista että käsistä (joista sen parhaiten huomasin)!!! Nyt melkein 2 viikkoa synnytyksestä sormuksia ei ihan uskalla laittaa, mutta muuten on jo suht normaali olo. Turvotuksen suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nosto. Täällä yksi elefantti turpoaa ja turpoaa ja turpoaa... :o Ja haaveilee että nää turvotukset kuukauden sisään katoaisi. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luulin, että olin jo vastannut, mutta enpä olekaan.

 

Kysyin synnärillä muutama päivä synnytyksen jälkeen, että koska turvotus mahdollisesti lähtee. Kätilö sanoi mulle, että voi kestää pitkäänkin kun ei ihan päivässä tullutkaan (mulla ei sormukset menneet sormeen enää 3 kk ennen synnytystä ja jalat oli ihan kauheet). No mulla kuitenkin oli suurin osa turvotuksista lähtenyt kun sairaalasta kotiuduttiin pojan ollessa viikon ikäinen. Sormuksetkin meni taas pian sormiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla raskausaikana turvotusta tuli vasta ihan viimeisillä viikoilla. Synnärillä otetussa kuvassa turvotus on pahimmillaan, synnytys siitä seuraavana päivänä. Nyt koitoksesta kohta pari viikkoa, eikä turvotusta enää missään, eli katosi kyllä ihan muutamissa päivissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli hirveä turvotus, nilkat oli sirot kuin norsulla koko kesän. :grin: Mut nyt sit reilu viikko synnytyksestä onkin jo paino pudonnut -14 kg ja kyllä on erilainen ja helpompi olo! Toivoa siis on, että iso turvotus voi lähteä nopeasti synnytyksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taas sellainen kokemus, että turvotuksen lähteminen kesti kauan. Loppuvaiheessa raskautta tuli aika paljon turvotusta, parhaimmillaan paino nousi 3-4kg/vkossa ja muutamat päivät ennen synnytystä oli aika tuskaisia, kun jalkoja ja käsiä särki kovan turvotuksen takia. Mulla turvotus oli sairaalassa myös aika pahaa, kun sain niin paljon nesteytystä synnytyksen aikana/jälkeen ja turvotus vain pysyi ja pysyi seuraavina viikkoina. Sormus meni ensimmäistä kertaa sormeen vasta noin 2kk. synnytyksen jälkeen, vaikka oli mennyt ihan viimeisille viikoille saakka sormeen ilman ongelmia. Silti sormusta pystyi ruveta päivittäin käyttämään vasta 6kk. synnytyksen jälkeen, muuten olisi jäänyt sormeen jumiin. Kenkien kanssa oli vielä kesälläkin 6-7kk. synnytyksen jälkeen ongelmia, kun jalkoja turvotti helposti. Vasta noin 8-9kk. synnytyksen jälkeen turvotus on kokonaan kadonnut (ja jäljellä on enää muutama raskauskilo, yhteensä tuli 24) ja enää ei jalkoja ja käsiä turvota iltaisin eikä särje öisin. Joillakin turvotus voi siis kestää tavallista pidempään, mutta kai se kaikilla joskus lähtee :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla suurin osa turvotuksesta (jota oli paljon) hävisi nopeasti. Pari päivää synnytyksen jälkeen oli hävinnyt 10 kiloa painosta, ja olo oli sen mukainen, kuin uudesti syntyneellä. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin on nyt iskenyt valtaisat turvotukset joten tämä aihe kiinnostaa. Nyt viikkoja kasassa 38+6 ja tuntuu, että jos tästä vielä turpoan, niin jostain kohtaa jo poksahtaa. Olisi kiva olla jo joulukuvissa inhimillisen näköinen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taitaa kestää tämä turvotuksen häviäminen myös pidempään. :girl_to_take_umbrage2:

 

Aloin turpoamaan jo alkuraskauden aikana ja muistaakseni rv6-7 piti siirtyä äitiyshousuihin. Sormukset piti jättää pois jo n. rv15. Myös kengät lakkasi mahtumasta jalkaan toisen kolmanneksen aikana, samaan aikaan alkoi tulla turvotuksesta johtuvia nivelkipuja. Ja loppua kohti turvotus vaan kiihtyi, pahimmillaan yli 3kg viikkotahdilla. Loppuraskaudessa kun kokeilin normaalisti hieman löysää vihkisormustani, se ei mennyt edes ensimmäisen nivelen kohdalle nimettömään...

 

Kotiutumispäivänä sairaalassa painoin pari kiloa enemmän kuin mennessäni synnyttämään muutama päivä aijemmin, sairaalassa turvotusta tuli siis vähintään 5kg lisää, kun lapsi kuitenkin oli jo syntynyt tuolloin. Vasta viikko synnytyksestä alkoi turvotus laskemaan, painoa lähtikin vajaa puoli kiloa päivässä. Reilut 10kg lähti seuraavan kuukauden aikana ja nyt tahti on hidastunut. Vihkisormus menee nyt jo toisen nivelen kohdalle, mutta paikalleen sitä ei saa vaikka kuinka käyttää voimaa. Kengät menee jalkaan joten kuten (talvikengät), mutta puristaa vielä todella ikävästi.

 

Vielä olisi 10kg jäljellä raskautta edeltävään painoon (nyt 8vkoa synnytyksestä). Välillä tulee epätoivo, että onko tämä loppu pelkkää läskiä kun ei lähde pois saman tien. Mutta toisaalta keräsin kroppaani nestettä 30 viikkoa, että kai sen lähteminenkin jokusen viikon kestää. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyksestä 3,5kk ja sormuksia ei vieläkään voi pitää. Olen jo miettinyt että täytyykö käydä niitä suurentamassa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suureksi epäonnekseni turvotus vain paheni synnytyksen jälkeen ja piti aloittaa nesteenpoistolääkitys mikä onneksi sitten tehosi ja olo alkoi kohenemaan. Olin toivonut että turvotus lähtisi itsestään synnytyksne jälkeen mutta suuri järkytysolikin että se vaan paheni. Nyt synnytyksestä 2kk ja olo on mitä parhain :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli turvotusta useampi kilo ja lopussa vaan paheni. Kun lapsi oli parin päivän ikäinen, huomasin sairaalassa, että jalan luut alkoivat taas näkyä. Voi sitä iloa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli turvotusta lopussa aika monta kiloa ja mitkään kengät (edes crocsit) eivät meinanneet mahtua jalkaan. Turvotus lähti kotiinlähtöpäivää ennen, eli reilu vuorokausi synnytyksestä. Katsoin ihaillen laihaa ja ei-turvonnutta olemustani peilistä lähtiessäni kotiin. Vaatteet roikkuivat päällä ja kängät sujahti vain jalkaan. Edellisen illan turvonnut naama oli poissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin paino nousi loppuraskaudessa useita viikkoja kilon viikkotahtia ja turvotusta oli melkoisesti, eikä mennyt enää kuin yhdet kengät jalkaan. Turvotus jäi kuitenkin onneksi synnärille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla paino nousi raskaudessa kolmisenkymmentä kiloa. Loppua kohti kiihtyen. Kuljin kuin ilmatyynyillä ja nilkkoja ei ollut, olikohan varsinaisesti jalkapöytiäkään. Oli vain norsun raajat. Jos vaikka kaukosäädin oli ollut jalan päällä, siitä jäi pitkäksi aikaa kuvio iholle. En ole vieläkään uskaltanut käydä puntarilla synnytyksen jälkeen, mutta turvotus selvästi paheni entisestään synnytyksen jälkeen. Jos istuin jalat ristissä, alempaan jalkapöytään jäi KUOPPA, violetti syvä kuoppa päällä olleesta kantapäästä. Kuukausi synnytyksen jälkeen vaellettiin miehen kanssa kaupungilla etsimässä mulle edes jotain kenkiä mitkä mahtuis mulle jalkaan. Kuljin kesäkuumalla reinoissa. Nyt turvotus tuntuu hiukan laskeneen ja löysin noin viikko sitten jopa jalkoihin sopivat tennaritkin! Nyt siis synnytyksestä aikaa 6 viikkoa. Vaikka entisenä oikeasti lihavana tiedän, että tämä on vain nestettä, niin peilikuva tuntuu pahalta ja tunnen itteni läskiksi valaaksi. Olin kuvitellut että tässä vaiheessa voisin jo ostella entisen kokoisia vaatteita ja näyttäisin hyvältä niissä. Just joo.... Lenkkeilylupaa odotellessa... Eiköhän nesteet lähe kun saan lääkäriltä luvan ruveta taas juoksemaan. :)

Edited by Hassumassu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kengät mahtuivat jalkaan ongelmitta n. kuukausi synnytyksestä (ennen oli ongelmaa leveyssuunnassa). Sormukset eivät mahdu kunnolla vieläkään, mutta siinä auttaa mukavasti yhtäältä kesä, toisaalta synnytyksen jälkeen syöty lisäpaino...vaatteista ei sitten kannatakaan edes puhua.

 

Vihki on pienempi kuin kihla, joten nykyään täytyy pitää kihlaa päällä, vielä raskausaikoina menivät "oikeinpäin".

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now