Sign in to follow this  
Followers 0
Guest heijo

Uusimpia kuulumisia!

362 posts in this topic

Huokaus :D Aika väsynyt olen ollut viime aikoina ja oma aika on ollut melko vähäistä. Huomenna muksut 2kk ja neuvolakäynti edessä, rotavirus rokotteen saavat. Onneksi ei tarvitse yksin mennä :girl_impossible:

 

 

Ihan kohtalaisesti yöt menneet nykyään, jos 3 tuntia saa yhtenäistä unta niin on kyllä mahtava homma. Tossa vielä pari viikkoa sitten oli sellaisia 15min-1tunnin torkahduksia itsellä aina syöttöjen välissä... olin todella yliväsynyt ja tuntui että olen tulossa hulluksi. Vauvat on olleet osastolta lähdön jälkeen lähes täysimetyksellä, joskus saavat korviketta kun oma maito tuntuu loppuvan ja ovat nälkäisiä vielä syötön jälkeen.

 

Näyttää siltä että perheen vanhin, 6v, olis tulossa kipeäksi... pelottaa että miten jaksan jos vauvat sairastuu. Nyt jo niin vähällä unella ja jatkuvaa taistelua jaksamisen kanssa. En halua että masennus iskee päälle vaikka välillä tuntuukin että kaikki romahtaa kohta. On vaan uskottava että elämä kyllä kantaa.

 

Haaveilen siitä että päästäis ulkoilemaankin tässä lähiaikoina. Rattaiden kanssa tuli vähän takapakkia kun eivät mahdu ovesta ulos <_< Mutta olisi ehkä ihan terapeuttista käydä kävelyllä mutta en jaksa vaunujen kokoamis&pukemisrumbaa sinne päästäkseni... huokaus.

 

*muoks: nyt sitten kaksospoika tuli kipeäksi viime yönä... aivan kauhea nuha. Toivottavasti ei mene pahemmaksi tai tule korvatulehdusta...

Edited by Heidijohanna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aurinkoinen tervehdys! B)

 

Jospa minäkin hieman kerron meidän kaksosarjesta jotain... Muksut täyttävät ylihuomenna 2 vuotta. Tuntuu todellakin, että menneet kaksi vuotta ovat viuhahtaneet ohi tuhatta ja sataa! :blink:

 

Meillä asuu siis kaksi varsin uhma... anteeksi, tahtoikäistä taaperoa. Jokaiseen kysymykseen tai kehotukseen tai käskyyn vastaus on "Ei!" tai "Ei haua!". Kiellot eivät päde, vaan ovat suorastaan kehotuksia mennä ja tehdä ja koskea ja ottaa... :girl_impossible: Yleensä kaksoset ovat päiväkodissa, mutta pääsiäisenä molemmat sairastuivat flunssaan ja keuhkoputkentulehdukseen (poden nyt myös itse samaa tautia), joten olen hoitanut heitä kotona. Stressiä siis pukkaa, kun täytyisi kirjoittaa graduakin ja suunnitella tulevia synttäritarjoiluja, leipomisesta puhumattakaan...

 

Tyttö on edelleen pidempi ja hieman painavampi veljeään. Neiti käyttää nyt pääasiassa 92 cm kokoisia vaatteita, mutta toki merkistä riippuen menee jotain 92-98 myöskin. Velipoika on "pikkuruisempi" ja käyttää vielä sekä 86 cm että 92 cm vaatteita. Osa 92 cm housuista on vielä turhan pitkäpunttisia ja paidat suorastaan telttoja!

 

Molemmat puhuvat paljon ja taukoamatta. Hiljaisia hetkiä ei siis kotona juuri ole, paitsi kun pallerot nukkuvat. ;) Molemmat myös tykkäävät laulaa, ja Ihhahhaa, Hämähämähäkki, Jänis istui maassa sujuvat jo hienosti! ^_^

 

Eli kaikista harmaista hiuksista huolimatta olen päivä päivältä vain yhä enemmän ja enemmän ylpeä rakkaista pikkuisistani (jotka eivät siis ole enää niin pikkuisia... Mutta kuitenkin.) :tender::lipsrsealed:

 

(Muoks. hymiöt eivät pelitä...)

Edited by Adelita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsemppiä Heidijohannalle kevätflunssan ja väsymyksen selättämisessä! Itselleni vaunulenkit olivat ihan henkireikä ja päivän kohokohta tuossa 1kk-3kk välisenä aikana. Oli aivan ihanaa saada sellainen hetki päivään, jolloin vauvat nukkuivat tyytyväisinä samaan aikaan, koira oli tyytyväinen kun pääsi pitkälle lenkille ja itse sai liikuntaa ja rauhassa ajatella omia asioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ei hirmuisesti ole ollut viime aikoina juttua, mutta ajattelin tulla meidän kuulumisia hieman kirjoittamaan tänne, kun tykkään teidän muidenkin kuulumisia lukea.

 

Kaksoset pääsivät kotiin keskolasta vapuksi kahden viikon iässä. Ekat pari viikkoa kotona pulloteltiin lähes pelkästään, mutta nyt ollaan siirrytty miltei kokonaan imetykseen. Tämä äiti on siitä iloinen, kun syötöt käyvät nyt vähän helpommin. :girl_smile:

 

Neljä päivää kun oli ehditty olla kotona, niin poika sai oikein kunnon nuhan. Onneksi säästyttiin kuumeelta ja poitsu söi kuitenkin hyvin koko ajan, niin ei tarvinnut sen takia lähteä näytille minnekään. Viidessä päivässä meni pahin aika ohi, mutta vasta lähempänä kahta viikkoa alkoi loppukin tukkoisuus olla tiessään. Nuhan alkamisen jälkeen muutaman päivän päästä pojan toinen silmä alkoi rähmiä ja sitä yritettiin hoitaa silmätipoilla. Viime tiistain ja keskiviikon välisenä yönä mies lähti näyttämään poikaa lääkäriin (ikää tuolloin 4vko 5pvä) ja päätyivät TYKSiin, jossa varmistui nivustyrä. Torstaina pojalle tehtiin korjaava leikkaus ja perjantaina pääsi onneksi jo kotiin. Äitiä ja isää jännitti kovasti nukuttaminen, mutta onneksi leikkaus sujui kaiken kaikkiaan hyvin. Poitsu vaikuttaisi toipuneen hyvin.

 

Osastolla ottivat rähmivästä silmästä näytteen varmuuden vuoksi, kun rähminen ei ollut loppunut, kun silmätippoja oli käytetty viikko. Testin tuloksen saamme epikriisin mukana, mutta lääkäri piti kyllä tulehdusta luultavampana ahdasta kyynelkanavaa. On kuitenkin mukava saada varmistus siitä, ettei ole kyse sitkeästä tulehduksesta.

 

Kaikki mitä meillä sattuu ja tapahtuu näyttää tapahtuvan pojalle. Onneksi ei mitään ihan hengenvaarallista kuitenkaan, vaikka leikkaus olikin mielestäni tosi iso juttu tuollaiselle 2700g painoiselle kaverille.

 

Hienoa on kuitenkin se, että paino on lähtenyt kummallakin kivasti nousuun ja toivottavasti jatkaakin samaa rataa nyt, kun yritetään siirtyä (täys)imetykselle. Vähän menee korviketta lisäksi tarvittaessa, mutta näitä kertoja ei kovin paljon loppujen lopuksi ole ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoja kuulumisia teiltä, Minette! Ihanaa, että elo sujuu nyt noin mukavasti :lipsrsealed:

 

Meidän uusimmat kuulumiset ovat tässä: Olemme muuttaneet toiseen kämppään, iloisesti kaksioon... Meillä nimittäin on rakennusprojekti aluillaan. Mies kaataa hullunlailla puita tontilta, onneksi tää asunto on ihan tontin vieressä. Tytöt ovat oppineet tiskaamaan kun meillä ei ole tässä asunnossa tiskikonetta ja mä olen niin laiska tiskaamaan :girl_crazy: Sanoin sitten yksi päivä, että kai te sit tiskaatte ja siitä alkoi neitien tiskausinnostus :girl_haha: Ovat jo muutaman kerran hoitaneet tiskit. Missä vaiheessa mun pienistä vauveleista on kasvanut noin isoja tyttöjä? No, on syytäkin kasvaa, kun on pikkusisaruskin tulossa :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva lukea uusia kuulumisia! :girl_smile:Minette. meillä pojan silmä rähmi monta kuukautta laitokselta saakka ja välillä oli silmätipat käytössä mutta suurimmaksi osaksi kehoitettiin vaan putsaamaan silmää. Toivottavasti teilläkin olisi ihan harmittomasta jutusta kyse! Ja hui tuota leikkausta! Mä olin ihan paniikissa 1,5kk sitten kun meidän tyttö jouduttiin nukuttamaan korvien putkitusta varten. Ja kokoa nyt on kuitenkin ihan eri tavalla. :rolleyes:

 

Yritän joku päivä löytää aikaa kirjoitella meidänkin kuulumisia! :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Penni, meilläkin on raksaprojekti alkamaisillaan. Päästään tosin kunnolla tekemään tontilla jotain varmaan vasta heinäkuun puolella.

 

Sulla onkin siellä reippaita apulaisia tiskien suhteen. :girl_smile:

 

Tiitiäinen, pojan silmän rähmiminen on nyt yllättäen oikeastaan loppunut sen jälkeen, kun ne silmätipat lopetettiin. Mielenkiintoinen, mutta tosi hyvä juttu.

 

 

Oli ihan pakko päästä tännekin kertomaan, että lapsosille oli tullut viikossa taas n. 300g kummallekin lisää painoa. Poika oli 2975g, 51.5cm ja tyttö 2820g, 50.1cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pikkuiset täyttävät kesäkuun alussa 4 kk. Uskomatonta! Vielä ollaan täysimetyksellä ja en ole nukkunut yhtään täyttä yötä sen takia koko aikana xD Välillä on päiviä jolloin olen pirteämpi mutta yleensä aika menee sellaisessa unisumussa. Unohtelen asioita koko ajan, esimerkiksi en muista että olen laittanut pyykkikoneen päälle ja sitten ihmettelen kun on koneessa märät pestyt pyykit :P Meillä hoitaa kotitöitä ilmeisesti joku kotitonttu :P

 

Kiinteiden aloitusta odotan innolla, päästään harjoittelemaan pian! <3 Sitten saa meidän "papa" vähän enemmän vastuuta vauvanhoidossa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä muistan tossa vaiheessa joskus laittaneeni makarooniveden kiehumaan ja huomanneeni x ajan kuluttua, että se oli kiehunut kuivaksi... Mutta ihanaa aikaa se vauva- ja imetysaika oli kuitenkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joka päivä mietin että mihin ne yhden vauvan vanhemmat laittaa kaiken vapaa-aikansa? :P Tämä menee kyllä liukuhihnatyöstä joskus. Sitä toimii kuin vauvanhoitorobotti :D

 

Olen ollut vähempi väsy viime päivinä, en tiedä vaikuttaako että olen syönyt lisäravinteita mm omega3 rasvakapseleita parin viikon ajan. Mutta olen vähemmän sammahdellut istualteni viime päivinä :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt uskallan jo varovasti tuulettaa: meidän poika on nukkunut 4 yötä putkeen täydet yöunet girl_dance.gif!!! Neiti herää vielä kerran syömään, mutta selvää parannusta on siis tullut. Taitaa poikasella tuo desin iltapuuroannos tehdä tehtävänsä. Teen riisipuuron vielä korvikkeeseen, että on mahdollisimman tuhtia grin.gif.

 

Meillä syödään kiinteää ruokaa 4 kertaa päivässä. Tuntuu, että kaikki lasten hereilläoloaika menee imettämiseen, syöttämiseen ja vaippojen vaihtoon. Harmittaa, kun ei ehdi niin paljoa leikkiä vauvojen kanssa kuin haluaisin. Vauvat on nyt vaativammassa iässä, eli selvästi nauttivat leikkimisestä ja laulamisesta, ja pitkästyvät helposti. Iltaisin ehtii leikkiä vähän enemmän, kun on mies hoitamassa syöttöä ja vaippoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytöt ovat tänään 10 viikkoa vanhoja :wub: . Käytiin neuvolassa aamulla ja hienosti tytöt kasvaa. Suluissa mitat kaksi viikkoa sitten.

 

E: 3940g (3540g), 54,5cm (52,9cm)

S: 4430g (3980g), 55,2cm (54cm)

 

Vielä mennään täysimetyksellä. Kolmen kuukauden iässä alan rytmittämään tyttöjä. Nyt saavat mennä omassa rytmissään. Yöllä tulee herätyksiä sellainen 4-6 kappaletta :girl_impossible: . Kumpikin heräilee syömään 3-5 tunnin välein. Harvemmin yhtäaikaa.

 

Nyt ovat alkaneet vastustamaan nukkumaanmenoa. Ei millään tahtoisi nukahtaa ja yöunille meno vaatii pari tuntia ja pari syöttöä. Se on hieman raskasta mutta muuten menee hyvin. Päiväsaikaan valvovat jo ihan mukavasti ja katselevat maailmaa. Nyt ovat alkaneet herätä aamulla liian aikaisin äidin mielestä. Tänään nousivat jo seiskalta killistelemään. Itse tahtoisin vähän venyttää yöunia ettei itselle tule vajetta mutta täytyy yrittää ottaa päivällä vahinko takasin.

 

Muoks. nimet pois

Edited by catap

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mihin aikaan laitat tytöt yöunille? Meillä alkoi kans unille meno vaikeutua, kun ei tajuttu, että yöunille laittaminen pitäis tehdä aikaisemmin. Juuri tuon ikäisinä, mitä tedän tytöt ovat, alkoi meilläkin nukutus vaikeutua. Ihan alussa yöunille meno tapahtui vasta joskus klo 23 johtuen useista päiväunista ja sama tahti jatkui useita viikkoja. Kun alettiin aikaistaan nukutusta, se helpottui huomattavasti. Pojat olivat siis yliväsyneitä, kun venyi liian myöhään unille meno ja siksi se nukahtaminen oli vaikeeta.

 

Hienosti ovat tytöt kasvaneet :girl_in_love:

 

Onnea libran pojalle täysistä öistä! Meillä ekat täydet unet tuli vasta 10kk iässä ja edelleen ne on tosi harvassa.

 

Meidän uusin kuuluminen on se, että molemmat pojat ovat taas kipeinä. Korvatulehdusta odotellessa... :hysteric:

 

Positiivisia uutisia on se, että N on oppinut kävelemään taaperokärryn kanssa. L menee kärryyn istumaan ja pikkuveikka tönäilee. Aika suloinen näky :girl_dance: Laitan facebookiin jossain vaiheessa videonpätkän poikien taaperruksesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytiin sit eilen lääkärissä ja toisella pojalla molemmat korvat tulehtuneet ja toisella toinen korva. Jos sama meno jatkuu syksyllä, niin sit putkitus edessä... :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ei, tsemppiä teille korvatulehdusten kanssa :girl_impossible: Meillä oli yksi talvi (muistaakseni kun tytöt olivat 2 tai 3) toisella 4 ja toisella 5 korvatulehdusta ja seuraavasta olisi putket laitettu. Sitten tuli kevät ja korvatulehdukset jäivät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mihin aikaan laitat tytöt yöunille? Meillä alkoi kans unille meno vaikeutua, kun ei tajuttu, että yöunille laittaminen pitäis tehdä aikaisemmin. Juuri tuon ikäisinä, mitä tedän tytöt ovat, alkoi meilläkin nukutus vaikeutua. Ihan alussa yöunille meno tapahtui vasta joskus klo 23 johtuen useista päiväunista ja sama tahti jatkui useita viikkoja. Kun alettiin aikaistaan nukutusta, se helpottui huomattavasti. Pojat olivat siis yliväsyneitä, kun venyi liian myöhään unille meno ja siksi se nukahtaminen oli vaikeeta.

 

Hienosti ovat tytöt kasvaneet :girl_in_love:

 

Onnea libran pojalle täysistä öistä! Meillä ekat täydet unet tuli vasta 10kk iässä ja edelleen ne on tosi harvassa.

 

Meidän uusin kuuluminen on se, että molemmat pojat ovat taas kipeinä. Korvatulehdusta odotellessa... :hysteric:

 

Positiivisia uutisia on se, että N on oppinut kävelemään taaperokärryn kanssa. L menee kärryyn istumaan ja pikkuveikka tönäilee. Aika suloinen näky :girl_dance: Laitan facebookiin jossain vaiheessa videonpätkän poikien taaperruksesta.

 

Ollaan aloitettu nukutus siinä kahdeksan maissa. Ei auta. Viime yönä S nukahti vasta 12 aikaan. Tosin heräsi ekan kerran vasta kuudelta. Blääh. Jotenkin eivät halua jäädä sänkyihinsä nukkumaan. Heräävät kun ovat 5 minuuttia nukkuneet. Pitää olla tosi syvässä unessa että nukkuu sängyssään.

 

Voi harmi tuota sairastelua. Toivottavasti helppaa kesän tullen! Täytyy katsoa tuo klippi poikien kärryttelystä sitten, varmasti hellyyttävä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksospojat (kohta 5v) riitelee tosi paljon, ihan fyysisestikin ja on aika väsyttävää kun tuntuu ettei ohjeet mene perille. Mitähän mä tekisin? Kun on kuitenkin tuo ~5kk vauva hoidettavana niin aina ei edes pääse puuttumaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tutulta kuulostaa! :girl_sigh: Mä yleensä pyrin ohjaamaan tekemään jotain muuta, mielekkäämpää. Harvoin alkavat tehdä mitään erikseen, joten yhdessä sovussa sitten. Meillä vielä melko hyvin toimii jäähypenkki ja jonkun tärkeän jutun laittaminen takavarikkoon. Sen olen huomannut, että mitä paremmin ohjaa tytöt tekemään jotain "järkevää", sitä paremmin käyttäytyvät. Saa nähdä miten rahkeet riittää sitten, kun tämä vauva syntyy :girl_haha: Nytkin on jo tarpeeksi raskasta, kun itsellä on selkä tosi huonona ja hb tosi matala (87) eli oon aika raihnainen ja tosi väsynyt kokoajan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyt Juulilla ja Juusolla menossa se vaihe kun toinen tahtoo leikkiä nukeille ja toinen autoilla.

Juuli sitten hermostuu kun Juuso ei suostu leikkimään "kotista" hänen kanssaan vaan tahtoo leikkiä autoilla.

Parhaimillaan pikkuautot ja nukenvaatteet senkun lentelee kun nämä kaksi laittavat tappeluksi.

Ja kyllä se voimia vie kun joutuu vähän väliä olla olemassa välissä...

Ja meilläkin kun kuopuksella uhmaikä menossa niin aina ei meinaa keretä joka paikkaan näiden kahden riitoja selvittelmään...

Meilläkin jäähypenkki käytössä... Toimii ihan ok... Välillä vaan jos pitää muuta mennä tekemään niin varsinkin Juusolla paha tapa karata!

Laitan toki takaisin istumaan,mutta tuntuu että parhaillaan saa olla viisikin kertaa laittamassa takaisin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten te äidit selviitte tilanteista kun molemmat lapset itkee? mulle tulee kauhee riittämättömyyden tunne kun ei pysty hätään vastaamaan ja pelottaa että heille jää traumoja?

 

soja ja typy ja jätkä 3kk (korj. 6vkoa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vieras_soja_*,Mä tein aina silleen että jos molemmat itki niin toisen laitoin sitteriin ja silittelin istuin itse lattialle toinen sylissä. Ja kun sylissä oleva rauhottui meni se sitteriin ja toinen syliin jos vielä itki.

Itsekkin olin aluksi ihan että miten mä saan molemmat huomioitua!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä yhtäaikainen itku helpotti yleensä joko yhteisimetyksellä tai yhtä aikaa kantamisella. Kannoin tyttöjä paljon niin, että olivat olkapäilläni yhtä aikaa :girl_smile: Tsemppiä Soja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos meillä pojat pienempänä alkoivat huutaa yhtäaikaa, otin molemmat oman sängyn päälle makaileen. Siinä silittelin ja halailin kumpaakin yhtäaikaa. Joskus autoi, joskus ei. Joskus on pakko ollut antaa toisen huutaa ja rauhoittaa toinen ensin. Maitopullo oli myös hyvä rauhoituskeino, jos mikään muu ei auttanut.

 

Meillä ei ole yhteiskantaminen toiminut ollenkaan. En ole mielestäni saanut poikia tarpeeksi tukevasti ja turvallisesti yhtäaikaa syliin, että olisin voinut kantaa heitä samaan aikaan. Tai jos otinkin pojat yhtäaikaa kantoon, ei asento ollut heidän mielestään hyvä ja huuto vain yltyi.

 

Niin ja se piti vielä sanoa, että siihen huutoon kyllä tottuu aikanaan. Väkisin tulee tilanteita, jolloin on vain pakko antaa hetki huutaa ennen kuin asialle pystyy tekeen jotain. Pojat nyt 1v. ja pahimmat huudot tulee syöttötilanteissa. Yhtäaikaa syötöstä ei tule mitään, joten syötän ensin toisen ja sitten toisen. Toisen syödessä toinen poika huutaa vieressä, mutta ei auta. Pakko odotuttaa toista, että saa toisen syötettyä rauhassa. Yhtäaikaa kun yrittää syöttää, pojat hermostuvat, kun ruokaa ei tule tarpeeksi nopeasti suuhun ja sit koko touhu menee yhdeksi huudoksi ja ruuat jä syömättä. Kaksosten kans on mielestäni lupa tehdä valintoja, jotka itselle helpompia. Vaikka sit vähän huutoakin tulisi :girl_wink:

Edited by heijo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ei se lapsi rikki mene jos se hetken itkee/huutaa.

Musta tuntuu että tuo vauva aika oli näillä kaksosilla se helpoin.

Nyt iän myötä alkaa olla kamalaa kilpailua kumpi saa enemmän huomiota jne...

Viimeeksi tänään alkoi kamala tappelu siitä kumpi saa ensin aamupuuroa!

Ja kun selitin että kumpikin puuroa saa niin alkoivat huutaa että se saa enemmän huomiota jolle annetaan puuro ensin.

4v neuvolassa kysyivät että onko ollut lapsilla kovaa kilpailua keskenään niin sanoin että onhan sitä ollut,mutta ei mitenkään liiakseen.

Neukkutäti sano että kuuluu ikään että menee varmaankin ohi kohta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0