Sign in to follow this  
Followers 0
Guest heijo

Uusimpia kuulumisia!

362 posts in this topic

Hyvää kaksosten päivää minunkin puolestani :lipsrsealed: :lipsrsealed:

 

Meille ei kuulu kummempia, tytöt kasvaa ja kehittyy hyvin. M osaa nousta istuma-asentoon ja ihan kohta varmaan lähtee konttaamaan eteenpäin. T vielä hengailee masullaan ja liikkuu peruuttaen. Kovasti juttelevat ja jokeltelevat "ämmämmää" ja "pääppäpääppä" -juttuja :) Öisin heräävät 1-2 kertaa, ei niinkään nälkään vaan tavan vuoksi. Jos vaan jaksaisi niin voisi vetäistä unikoulun mutta ehkä keväämmällä sitten. Reilun kuukauden päästä lähdetään Tukholmaan koko perhe, 2 yötä ollaan laivalla ja 2 yötä hotellissa. Esikoinen varmasti tykkää kovasti ja miksei tytötkin.

 

Niin, ja juuri tänään oltiin piiitkästä aikaa keskustassa kahvittelemassa pari tuntia ja tosi hyvin sujui. Tytöt nukkuivat bussimatkat mennessä ja tullessa. Pitäisi useammin lähteä, tytötkin tuntuivat nauttivan uusista maisemista. Muutoin ollaan enimmäkseen tässä kotinurkilla, käydään kerran viikossa vauvamuskarissa ja seurakunnan perhekerhossa.

 

Piti tuosta unikoulusta kysyä, että miten olette vieroittaneet kaksosenne yösyötöistä? Molemmat vauvat yhdellä kertaa vai ensin yhden ja sitten vasta toisen? Kertarysäys houkuttelisi mutta sitten munkin pitäisi osallistua tassutteluun kun olisi miehelle varmaan liian raskasta nousta tassuttamaan kahta muksua :girl_sigh: Esikon mies tassukoulutti aikoinaan yksin. Täällä on varmaan joku ketjukin aiheesta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

mukavasti kaksosten päivä meni, saatiin jo tiistaina oikeastaan "lahja", kävin nimittäin varhaisultrassa ja rv7nn+1 näyttäisi olevan menossa, syyskuussa sitten meidän pikkuiset saa sisaruksen jos kaikki menee hyvin. Aika ihana yllätys, kun tuplat saatiin vasta vuosien lapsettomuushoitojen jälkeen, ja nyt ihan "kertalaakista" tärppäsi... mulla ei edes oo ollu menkkoja synnytyksen jälkeen.... eikä niitä (tai ovista) ollu todellakaan odotettavissa..

 

Siis ihmeitä kai tapahtuugirl_wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

pt meillä loppui yösyötöt luonnostaan, tyttö lopetti noin 5,5kk ja poika nyt 9kk iässä.... eli en osaa neuvoa miten asiaan voisi itse vaikutta....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea hirmuisesti soja toiselle kierrokselle :girl_in_love:

 

Meillä tytöt ovat nyt 10kk ja käytiin maanantaina neuvolassa. Uudet painot ja pituudet ovat seuraavat:

 

E, 7565g, 72,8cm

S, 8625g, 73,5cm

 

Painoa oli tullut vain reilu 300g E:lle ja S:lle ~600g. On se kumma vaikka syövät samankokoisia annoksia ihan samaa ruokaa. Hemoglobiinit oli myöskin pysynyt hyvinä vaikka lopetin raudan antamisen omin päin ekan hampaan tultua. S meillä kovasti ryömii, kierii ja pyörii muttei vielä istu tukematta. E taasen ei liiku muuten kuin kelloviisarina eikä oikein halua edes kääntyillä vaikka osaa. Ei myöskään istu. Joten saatiin lähete fysioterapeutille. Ensi viikon torstaille saatiin aika. Toivottavasti sieltä saadaan vinkkejä miten kannustaa liikkumaan ja istumaan :girl_smile:

 

Ekoja synttäreitä myös suunnitelaan innolla :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti tuosta unikoulusta kysyä, että miten olette vieroittaneet kaksosenne yösyötöistä? Molemmat vauvat yhdellä kertaa vai ensin yhden ja sitten vasta toisen? Kertarysäys houkuttelisi mutta sitten munkin pitäisi osallistua tassutteluun kun olisi miehelle varmaan liian raskasta nousta tassuttamaan kahta muksua :girl_sigh: Esikon mies tassukoulutti aikoinaan yksin. Täällä on varmaan joku ketjukin aiheesta...

 

Oikeassa olit, tässä pari linkkiä: unikoulusta vähän ja tyhmät kysymykset, jossa on kokemuksia unikoulusta. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnittelut, soja. :lipsrsealed: Ihana ylläri teille matkalla.

 

catap, toivottavasti fysioterapiasta on apua. Mullakin pyörii mielessä jo 1-vuotissynttärit. Pari kuukautta menee niin äkkiä.

 

 

Meidän kaksoset ovat kasvaneet vähän huononlaisesti viimeiset pari kuukautta. Kerran kuussa on ollut kasvukontrolleja. 8kk neuvolassa tyttö oli ottanut painoa ~300g ja poika 250g. Pituutta silloin oli tullut molemmille reippaasti, reilu 2.5cm. 9kk neuvolaan pituutta kummallekin oli tullut vain 0.5cm ja painoa tytölle 220g ja pojalle 150g. Mitat olivat tytölle 6895g, 68.7cm ja pojalle 7480g, 71cm. Aika huonosti söivät vuoden ensimmäisinä viikkoina kiinteitä, joten toivottavasti johtuu siitä. Parempaan jo mentiin syömisten suhteen, mutta sitten flunssa ja sen mukana tullut ripuli sekoitti pakan uudelleen. Nyt aletaan olla taudin suhteen voiton puolella ja syöminenkin on jo hieman parantunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea soja uuteen raskauteen!

 

Meillä sairastetaan taas. Loppiaisen jälkeen saatiin mahatauti koko porukalle, voitte uskoa että ei paljo naurattanut. Sitten oltiin viikko terveenä ja käytiin silloin jo 10kk- neuvolassa hieman etuajassa koska myöhemmin ei ollut kahta peräkkäistä aikaa vapaana.

P painoi 8250g ja pituutta löytyi 68.5cm. Mahatauti ilmeisesti hieman verotti painokehitystä mutta hyvinhän tuo painaa ja syö niin etten kohta enää tiedä paljonko sille pitää ruokaa antaa. P on oppinut konttaamisen jalon taidon ja on ahkerasti harjoitellut portaalle kiipeämistä. Hampaita löytyy 6 kpl, 2 alhaalla+4 ylhäällä, pinsettiote pelaa ja istuukin ilman tukea.

A puolestaan painoi 7715g ja pituutta neidillä 69cm. Kovasti tuo konttaa ja kiipeä sekä kerää lattialta kaiken suuhunsa. Pää kumahtelee tuon tuosta vaikka kuinka yritän olla nappaamassa kiinni ja pitää kypärää mutta vahinkoja sattuu. A:lla kalustoa suussa 2+2 ja hiuksia riittävästi että tytöksi tuntee.

Viime viikolla oltiinkin sitten TAYSissa neuron osastolla A:n jäätyä 8kk nlassa kuulotestissä kiinni. Ei lääkärin mukaan kuullut tiukua ja muutenkin vaikutti lääkärin mielestä "erikoiselta". No, A:lle tehtiin sitten kuuloseula, aivorunkotestaus ja aivosähkökäyrä sekä ph-mittaus. Eikä mitään löytynyt. P:n kasvaimeen aloitettiin lääkehoito ajatuksena että se siitä lähtisi pienenemään, sitä kun ei voi leikata. Osastolta saivat sitten kunnon räkätaudit tuliaisiksi kotiin ja meillä ei taaskaan nukuta. Mä olen niin väsynyt tähän sairastamiseen.

Hematologi joka on päävastuussa P:n hoidosta mittautti molemmilta myös rautavarastoarvot. Siitä huolimatta että molemmilla hb:t oli 139/140 oli varastoraudat vain 40! Haarukka tuolle arvolle on 30-400 joten alakantimissa ollaan. Syövät rautaa nyt sitten vuoden ikään asti ja sitten saadaan lopettaa se. Catap, pyydä säkin lähete labraan varastoraudan mittausta varten, hemoglobiiniarvo ei kerro tuosta mitään. Meillä nuo ovat rautaa saaneet kuitenkin koko ajan ja suuremmalla annostuksella mutta siitä huolimatta rautavarastot ovat vielä tyhjillään.

Edited by Lene

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luitteko Kaksplussan jutun "Tuplahelppoa"?

 

 

Niin, ja molemmilla korvatulehdus, P:llä lisäksi kuumetta 39.1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi itku :girl_sad:

 

Kiitos tuosta varastorautavinkistä. Soitan heti maanantaina neuvolaan ja vaadin testit. Apua, onko multa mennyt ohi kun en tiedä tuosta P:n kasvaimesta? Ja luin kyllä tuon kolumnin. Ihan pimee se kirjottaja. Taitaa olla hivenen väsynyt, kateellinen ja katua että on tehnyt lapset "pienellä" 1,5 v ikäerolla. Vaikka mikäs minä olen häntä arvostelemaan kun mulla elämä on niiiin helppoa kaksosten kanssa :skilletgirl:

 

P.S. sulla on tuolla A:n nimi jäänyt tokavikaan tekstiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^luin. nosti verenpaineet kattoon toi kolummisti, en voi uskoa et jollekin maksetaankin tuostagirl_cry2.gif .. Jo toi otsikko 'tuplahelppoa' sai kihisemään kiukusta.. niin mustavalkoisesti kirjotettu, et tuplat tulee esikoisiks, ja niitten kanssa on helppoo lähtee muskariin ja muuallle rolleyes.gif . Kyllä varmaan, ja tuplasti helpompaa on, kun onkin vielä muitakin lapsia kotona menossa mukana.. vieläkin ärsyttää. Meinasin nakutella samantien palautetta, ihan pimee, niinku joku kerkes jo kommentoida grin.gif. Saahan jokaisella ajatuksia olla, mut vois vähän miettiä ennenku pistää painoon niitä.. :/

Tuplasti helppoa on joo tää elämäskilletgirl.gif

 

*muoks* Jatkan vielä. olihan meillä kuulumisia muitakin kun äitin ärsyyntyminen tosta kolumnista girl_wink.gif

Poika a:n kanssa mennään huomenna sairaalaan, kodonneen kiveksen metsästykseen.. toinen ei siis ole laskeutunut, ja nukutuksessa leikkaavat alas ja kiinnittävät minne kuuluu.

Muuten meillä nukutaan jo paremmin, viimein. meinasi jo usko loppua. Tyttö on ottanut useita askelia, mutta turvautuu edelleen konttaamaan enemmän, poika jo juosta viipottaa, on kävellyt jo 11kk asti. ikää nyt siis 1v2kk.

Parantumisia kaikille, ja hyvää alkavaa viikkoa smile.gif

Edited by Sacha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi,

 

enpä ole näköjään ainoa, joka luki jutun kerran jos toisenkin.. Ja aloin lukemaan sitä miehelleni ääneen, mutta hän ei kyennyt kuuntelemaan sitä loppuun asti vaan poistui paikalta vihaisena. Käski sanoa kirjoittajalle että tervetuloa ihan milloin vaan testaamaan kaksosarkea, niin katsotaan...

 

Pitäisikö kirjoittaa ryhmäkanne?

 

Nimim. miksiköhän minä en ole kahteen vuoteen päässyt/mennyt/kuvitellut meneväni BabyBioon? Ja jos mahassa on yli kuuden kilon edestä tavaraa niin eipä se mahanahka niin vaan palaudu entiselleen.. Eikä meidän lapset ole kehittyneet tismalleen samassa tahdissa, ärh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä ole lukenut kyseistä juttua enkä kyllä luekaan, jos sisältö on tyyliin "siinä ne menee kaks kuin yksikin". Nousisi verenpaine turhan korkealle, kun nytkin on jo vähän yläkanttiin. Saattaisi suoni katketa päästä :girl_cry2::skilletgirl: Meillä kaksoset tuli toisesta raskaudesta eli yksi lapsi on entuudestaan ja täytyy sanoa, että nostan suuresti hattua kaikille, joilla kaksoset ovat ensimmäiset lapset. Itse olin niin pihalla kaikesta esikoisen kanssa, että jos silloin olisi tullut kaksoset, niin en tiedä miten olisi selvitty kun nytkin ollaan välillä miehen kanssa pihalla kuin puistotädit... Eli pannua moisille kolumnisteille :skilletgirl: ja iso hatunnosto meille kaksosten äideille (ja kaikille muillekin äideille yhtä lailla)!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luin sen jutun kanssa pariin kertaan ja tulin niin vihaiseksi etten voinut muutakuin itkeä.

Se juttu oli kyllä tosi loukkaava enkä ymmärrä miten joku voi olla toiselle äidille niin kateellinen ja katkera. Loppuviimeksi mä olen todella surullinen että joku voi kirjoittaa tuollaista. Ottaisin tuon kolumnistin milloin vain meille katsomaan kuinka "koko maailma on valmis auttamaan kaksosäitiä" ja voisin myös kertoa "kuinka helppoa oli kun tarvitsee olla vain yhdenkerran sairaalassa".

 

En vaan ymmärrä tuota juttua, kolumnistin tarkoitusta tai miksi lehti ylipäätänsä julkaisi tuollaisen jutun. Mulle ei ainakaan riitä selitykseksi että se oli "kirjoitettu pilke silmäkulmassa" tms. Peruin lehden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luin myös sen kaksplussan kolumnin, ja are you kidding me?!?!? Pitkään mietin, että onkohan se kieli poskella kirjoitettu, mutta jotenkin tuntuu, että liian tosissaan kuitenkin. Kyllä mun puolesta meille saa olla kateellinen siitä, että meidän lapsilla on alusta asti ihana sisarus rinnalla seurana ja tukena, ja saadaan seurata kahden lapsen kehitystä yhden sijaan. Mutta että siitä ollaan kateellisia, kun me päästään niin kovin helpolla skilletgirl.gifskilletgirl.gifskilletgirl.gif??? Kun on kaksi lasta, joista kumpikaan ei osaa syödä, pukea, puhua ja kävellä itse, niin arki ei totisesti ole kovin helppoa. Eikä se, että tulevaisuudessa meidän vanhempien ei TARVITSE leikkiä lasten kanssa, ole mielestäni niin kovin kadehdittava asia. Jos joku oikeasti kuvittelee, että kaksosten synnyttäminen alateitse on ihan samanlainen urakka kuin yhden vauvan, niin voi miten väärässä voikaan olla. Pakko sanoa vielä, että mä en ihan oikeasti olisi halunnut kuulla niitä päivittelyjä ja osanottoja raskausaikana, kun mun mielestä oli oikeasti ihanaa saada kaksoset.

 

 

Ymmärrän kyllä hyvin, että kahden eri ikäisen lapsen hoitamisessa on omat hankaluutensa joista en itse tiedä mitään, joten mielestäni en ole oikea ihminen arvioimaan kummalla meistä on vaikeampaa. Ja mitä väliä sillä edes on? Ei olisi kolumnistinkaan pitänyt kuvitella tietävänsä yhtään mitään kaksosperheen arjesta ja sen haastavuudesta, kun ei sellaista ole itse kokenut. Nih.

 

Käsittämätön juttu kaikkineen. Olisin jo antanut palautetta lehden toimitukseen, mutten löytänyt mistään nettisivuilta siihen mahdollisuutta.

 

--

Niin sitten niitä oikeita kuulumisia :)

 

Meillä on myös sairasteltu melkein koko alkuvuosi. Flunssat ja vatsataudit on nyt voitettu, ja toivottavasti on kertynyt vastustuskykyä koko loppuvuodeksi. Koko perheen yhtäaikainen oksutauti oli kyllä pahin koettelemus, mitä meillä on ollut. Joku voisi siis sanoa, että ollaan päästy helpolla ;D. Poikasella taitaa olla korvien putkitus edessä. Liimakorva tuli ensimmäisestä korvatulehduksesta :(

 

Molemmat taaperot ottivat ensimäiset askeleet vuodenvaihteen kieppeillä, mutta vasta nyt poikanen aloitti kävelemisen ihan kunnolla. Neiti vielä harjoittelee harvakseltaan, mutta eiköhän se jossain vaiheessa... Poikanen on kova lukemaan kirjoja, ja sanavarasto onkin karttunut tosi hienosti. Tosin joka toinen eläin sanoo bää ja lintu kaak kaak...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Libra, tässä yhteystiedot jos haluat antaa lehdelle ja kirjoittajalle palautetta. Laita samalla terveisiä multakin ja jos haluat niin yv:llä saat mun tiedot.

 

palaute sähköpostilla kaksplussaan:

[email protected]

 

kolumnin kirjoittajalle:

[email protected]

Lisäksi Kaksplussan sivuilla on "äänestä paras juttu" tms. jossa voi jättää palautetta:

http://kaksplus.fi/sisalto/kilpailu-aanesta-kaksplussan-2-2011-paras-juttu-1800#comments

Mun olis tehnyt mieli kanssa kirjoittaa Maija-Liisa Nymanille ja lehden päätoimittajalle sekä kutsua heidät katsomaan tuplahelppoa arkea ja kuinka koko maailma auttaa meitä. Mä en vaan pysty kirjoittamaan niille sivistyneesti minkälaisia tunteita tuo kirjoitus herätti mussa joten annan olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^voiskohan näistä mein mielipiteistä lainaten laittaa sille henk. kohtaista palautetta? girl_smile.gif

 

Ja vielä eilen muokkasin sanojani ton postauksen jälkeen, kun kirjoittaessa pisti vihaksi, mut sit aloin miettiä et mut teilataan tässä ketjussa kolumnistin mollaamisesta girl_to_take_umbrage2.gif

Loppuu kyllä tilaus tähän, sen verran ärsytti ja laitan ehdottomasti palautetta.

Edited by Sacha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos!! :girl_smile: Olipa ihan mielenkiintoista päästä lukemaan tämä tietopläjäys kaksosten arjesta. :girl_crazy:

Mä haluun kanssa lukea ton "huippujutun" ja vähän raivota! Uskon kyllä jo teidän kommenteista, että jotain tosi idioottia siellä on :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos catap viitsit niin laitatko mulle saman viestin minkä Tiitiäiselle facessa. Laitoin mun face"nimen" sulle yv:nä. Haluaisin sen jutun vielä koska kun tunnetusti kuohahtelen kuin kaljasaavi niin tuo lehti koki melko kovan kohtalon...

 

Penni, se "vähän raivota" ei taida riittää, veikkaampa että sullakin savu nousee korvista niin ettei tiedä mitä tekis jutun lukemisen jälkeen...

Edited by Lene

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Laitoin pyyntöä! Yhdelle tutulle joka laittoi palautetta s-postilla tuli vastausviestinä anteeksipyyntö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en taida uskaltaa koko artikkelia edes lukea. :girl_impossible: Muutenkin olen erittäin tyytyväinen, etten tilaa vauva-lapsi- lehtiä. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0