onion

Yskä

66 posts in this topic

Vauvalla (7kk) on ollut nyt noin viikon verran yskänpuuskia, useimmiten öisin pari-kolme kertaa yössä, päivällä vähemmän. Muuten vaikuttaa täysin terveeltä ja pirteältä. Mulla oli itelläkin joku aika sitten flunssan jälkitautina tuollanen 'yö-yskä' joka meni kyllä itestään ohi.

 

Missä vaiheessa menisitte lääkäriin pelkän yskän takia? Eipä sille mitään voi kuitenkaan tehdä? Vai voiko vauvalla olla joku vähäoireinen keuhkoputkentulehdus tai muu kamaluus vaikka on hyväntuulinen eikä mitenkään kipeen olonen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ystäväni vauvalla on nyt ollut yskä 7 viikkoa putkeen rs-viruksen jälkitautina eivätkä lääkärit ole asialle mitään tehneet, siis kävivät kylläkin lääkärissä. Itsestä tuntuu kyllä vähän kurjalta äidin puolesta kun ei mikään auta eikä lääkäritkään tee mitään, mutta mitäpä ne voisikaan tehdä jos ei siihen mitään ihmelääkettä ole...

 

Meillä tuli myös nuhan yhteyteen välillä pahaltakin kuullostanut yskä joka meni itsekseen ohi viikossa. Itse menisin lääkäriin n. 1-1,5 viikon kuluttua jos yskä kuulostaisi pahalta, mutta tuollainen satunnainen yskä ei kuullosta pahalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos yskä kovasti pitkittyy niin veisin kyllä lääkäriin. Jotkut korvatulehdukset oireihtivat ainoastaan pitkittyneenä yskänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojalla oli flunssan jälkeen yskää. Siis yski ihan muutamaan otteeseen päivässä. Sitte oli neuvolalääkäri joka totesi että korvatulehdus on!!! Apua, olin ihan järkyttynyt. Mitään muita oireita pojalla ei ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä vien aika äkkiä lääkäriin, jos yskä ei häviä. Keuhkoputkentulehdus on tullut pojalle hyvin helposti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten teillä, joilla yskä on ollu merkki korvatulehduksesta, eikö lapsi siis oo aristanu korviaan ollenkaan ees tutkittaessa?

 

Nyt kun yskä on jatkunu satunnaisena kolme viikkoo eikä loppua näy, päin vastoin on vähän lisääntyny, niin soitin aamulla neuvolaan. Lääkäriaikaa pyysin, sanoivat että ei, hoitaja voi kattoo korvat. No ok, terkkarille sitten, joka heti kärkeen pamautti että 'minähän en voi keuhkoja kuunnella, se ois ihan lääkärin asia'. Saatoin vähän kärkevästi sanoo että lääkärille mä sitä aikaa yritinkin ettei tarttis montaa kertaa rampata, mutta sulle vaan laittoivat. No korvat se suostu kattoon ja totes asiantuntevasti että 'en oikein oo hyvä näiden korvien kanssa, ehkä nää vähän punottaa tai sitten ei, mutta yleensä lapset kyllä aristaa tätä jos on tulehdus'. Jep jep. Huviksenihan mä odotin puoli tuntia kuullakseni tuon.

 

Eli siis vauva ei korvia aristanut vaikka sillä lampulla katottiin, voiko silti olla korvatulehdus? Se terkka anto sit ajan lääkärille huomiseks, saa nähdä mitä se arvailee.. Todennäkösesti saan kuulla että eihän lapsi mikään kipee oo jos on hyväntuulinen eikä oo kuumetta.

 

Mies mokoma luki jostain, että hinkuyskä voi rokotetuilla ilmetä 'tavallisena yskänä', joka sit vaan jatkuu ja jatkuu. Ja siihen vissiin kuuluu tuo että ei oo kuumetta ja lapsi hyvinvoiva. Mutta harvinaista se kai on että sellasen iskis..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on pari kertaa ollut pojalla tosi paha korvatulehdus, eikä kummallakaan kerralla ole aristanut korvaa millään lailla. Ei painettaessa eikä lampulla katsottaessa. Eli veisin kyllä pojan ihan lääkärille, varmuuden vuoksi. Hoitamattomalla korvatulehduksella kun voi sitten olla tosi kurjat seuraukset :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkärillä käyty, ei ole korvatulehdusta eikä keuhkoista kuulu mitään poikkeavaa. Kuulemma kolme viikkoo yskää ei oo vielä aika eikä mikään virustaudissa.. Eli nyt vaan seuraillaan. Jos tuo nyt vielä kauan jatkuu tai koko ajan pahenee niin mennään sit yksityiselle seuraavaks.. Ruoka ei oo maistunut oikein mitenkään nyt parina päivänä (yleensä uppoo kiinteet hyvin, nyt maistuu vaan tissi, onneks ees se) ja eilinen ilta oli sellasta kitinää et annettiin panadolia nukkuun mennessä. Tais auttaakin oloon jonkin verran. En sit tie onko lisää hampaitakin tulossa vai mikä tuon ruokahaluttomuuden aiheuttaa. Lääkäri ei muuten katsonut kurkkuun ollenkaan, oiskohan ehkä pitänyt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa ettei ollut yskä mennyt korviin :) Meillä muuten yskään auttaa parhaiten hunaja. Teelusikallinen sitä ennen nukkumaanmenoa niin yskä helpottaa. Tosin, allergikoille sitä ei kannata testata ennen vuoden ikää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös hunajassa ole muutenkin joku juttu että sitä ei saa antaa pienille lapsille, ainakaan alle vuoden ikäisille. Joku mikälie botulismi siinä piili? Mutta hyvä vinkki varmaan sit isompana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsi sairasti korvatulehduksen helmikuussa ja siitä lähtien on ollut lähinnä nukkuessa vaivaavaa yskää, välillä enemmän, välillä vähemmän. Lääkärissä käytiin joku viikko sitten ja korvat todettiin kunnossaoleviksi ja lääkäri myös kuunteli keuhkot. Eikä hän sanonut pitkittyneestä yskästä oikeastaan mitään. Nyt tyttö on kuumeessa, ja yskä vaivaa. Jos ei tämän kuumeen parannuttua yskä lähde, taidan soittaa lääkäriajan. Onhan se ikävää, kun nukkuessa tyttö yskii välillä niin, että oksennus saattaa tulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eikös hunajassa ole muutenkin joku juttu että sitä ei saa antaa pienille lapsille, ainakaan alle vuoden ikäisille. Joku mikälie botulismi siinä piili? Mutta hyvä vinkki varmaan sit isompana.

 

No kun mäkin muistelen että siinä joku juttu oli, mutten muista mikä. Meillä poika oli ensimmäisen yskän sattuessa jo yli vuoden vanha niin en sen tarkemmin koskaan ottanut asiasta selvää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle vuoden vanhalle ei tosiaan saa hunajaa antaa, siinä on botulismin vaara. Itse olen nyt imettäessä käyttänyt hunajaa yskänlääkkeenä kun en saa tavallisia lääkkeitä ottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyt kun yskä on jatkunu satunnaisena kolme viikkoo eikä loppua näy, päin vastoin on vähän lisääntyny, niin soitin aamulla neuvolaan. Lääkäriaikaa pyysin, sanoivat että ei, hoitaja voi kattoo korvat. No ok, terkkarille sitten, joka heti kärkeen pamautti että 'minähän en voi keuhkoja kuunnella, se ois ihan lääkärin asia'. Saatoin vähän kärkevästi sanoo että lääkärille mä sitä aikaa yritinkin ettei tarttis montaa kertaa rampata, mutta sulle vaan laittoivat. No korvat se suostu kattoon ja totes asiantuntevasti että 'en oikein oo hyvä näiden korvien kanssa, ehkä nää vähän punottaa tai sitten ei, mutta yleensä lapset kyllä aristaa tätä jos on tulehdus'. Jep jep. Huviksenihan mä odotin puoli tuntia kuullakseni tuon.

 

Meillä oli ihan sama homma, lääkriä eivät antaneet ja passittivat terkkarille. Sitten terkkari sitä ihmettelmään, kun hän ei kuulemma voi tutkia koko korvaa; katsoa vain punoitusta, mutta ei tärykalvon liikkuvuutta. Sanoi, siiten vain, että lapsi näyttää muuten tyytyväiseltä, joten tuskin mitään tulehdusta on.

 

Mä oon muutenkin ihan kypsä näihin terkkarien ja lääkärien tehtäväjakoihin (mm. labrakokeiden määräykset) ja niihin pääsyihin, kun monesti joutuu turhaan ramppaamaan edes takaisin ja odottelemaan siinä välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vein sitten pojan yksityiselle kun yskä jatkuu edelleen, ei tosin kovin pahana mutta öisin tulee usein sellasia puuskia. Mä ja mies on yskitty myös se pari kuukautta. Lastenlääkäri arveli, että koko porukalla on hinkuyskä. Johon olis kyllä lääke mut se pitäs ottaa parin viikon sisällä yskän alkamisesta. Eli nyt sitten vaan yskitään.. Kiinalaiset on tuon taudin nimenneet 'sadan päivän yskäksi' joten voiton puolella kai ollaan jo, jippii. :rolleyes:

 

Ja olihan sillä vauvalla sit korvatulehduskin. En sitten tie onko vasta tullut vai eikö ne kaks edellistä lääkäriä vaan nähneet sitä. Tuo lastenlääkäri kun katto lampun lisäks sellasella tärykalvon värinää mittaavalla laitteella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon jo käyny yksityisellä saman vaivan vuoksi, mutta mitään ei oo vielä löytyny. Yskä vaan pahentuu koko ajan ja nyt poika yskii välillä niin, ettei meinaa henkeä saada ja sit yrittää itkeä, muttei sekään onnistu. Onko mitään, millä vois helpottaa lapsen ärsytysyskää? Poika on nyt 5,5kk vanha (eli hunaja ei käy).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö sairasti kuukauden sisällä vatsataudin, oksennustaudin ja lopulta rs-viruksen, joka kesti vähän yli vkon kuumeineen kaikkineen... Jossakin vaiheessa neiti sai hirveän yskän,l tosi repivän ja ärsyttävän :( Neidillä meni ihan äänikin lähes kokonaan, tosi matalaksi meni... Yskä kesti about 2 vkoa pahana, sen jälkeen on ajoittaisia yskänpuuskia jotka on aika rajuja vaikkakin tulevat harvoin enää... Lääkäri totesi että on rs-viruksen yhteydessä usein puhkeavaa yskää, jonkinlaista nk.jälkitautia. Kuulemma me päästiin helpolla koska neidin yskä pysyi koko ajan ylähengitysteissä eikä mennyt keuhkoihin eikä korvatulehduksiakaan ole tullut(mikä kuulemma on yleisin jälkitauti rs-viruksen jälkeen).

 

Myös mulle oli about 2 vkoa karmea yskä, mulla sitten ihan meni ääni. Yskänpuuskat repi muakin, että 2 kertaa kamalampaa varmasti pienelle :(

 

Ai niin, meilläkin korvat punoitti mutta kuulemma se ei ole aina merkki korvatulehduksesta vaan lääkärin mukaan kova yskiminen saattaa vaikuttaa noin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on yskitty, mutta jo pari kuukautta :o Meillä oli silloin flunssa joka jatkui tosi pahana yskimisenä kolmisen viikkoa ja sitten se muuttui enimmäkseen yöyskimiseksi. Kuulostaa silti, että poika tukehtuu tai vähintään että yökkä tulis ylös. Lääkäri on ensi viikolla ihottuman takia, joten käskenpä kurkata korviinkin. Nyt viime viikkona poika on alkanut päivisin myös pitämään yskimisen yhteydessä sellasta kurkun perältä tulevaa "öööö" -ääntä, enkä tiedä johtuuko se siitä yskimisestä, kurkun kutiamisesta vai onko se vain hauska uusi juttu mitä on taas keksitty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on yskitty 2,5kk - 3 kertaa käyty lääkärissä - diagnoosi joka kerta: tyttö on täysin terve :huh:

 

...alkaa pikkuhiljaa "kypsyttää" toi yskä - oikeen sellasta limasta köhää...

Toivotaan, et se lähtee lumen mukana pois ;)

Edited by star

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin neiti yski 3kk putkeen <_< Ekalla kerralla lääkärissä sanottiin vaan että ei siellä

mitän ole ja antoi yskänlääkereseptin...Kun ei millään mennyt sillä ohi niin uudestaan

lääkäriin...Oli sitte toinen lääkäri joka totes että on keuhkoputken tulehdus ja sai

uutta yskänlääkettä ja antibioottikuurin...Niillä sitten pikkuhiljaa meni ohi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nih, alkoihan meilläkin se yskä uudelleen :( Sellasia 15 min yskäkohtauksia pitkin yötä, varsinkin aamuyöstä. Not so nice :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös yskitään. Tällä kertaa se alkoi muutama päivä sen hinkuyskä-rokotuksen jälkeen, joten ei sitä ole vielä ollut kuin viikko mutta alkaa riittää jo mulle. Viime kerralla kun käytiin pitkittyneen yskän takia lääkärillä, sanoi tytön olevan ihan terve ja määräsi Ventolinea. Jeps. Välillä kuulostaa, että tyttö oksentaa keuhkonsa yskän mukana ylös, kamalaa kuunneltavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt yskitty hyvin yli 3 kk. Nyt viimeisenä 4 pvnä yskä on pahentunut reippaasti ja on myös oksennettu 1-3 kert päivässä kovan yskän jälkeen. Eka aattelin, että se on oksennustauti mutta nyt alkaa jo epäilyttää. Pakko soittaa taas huomenna neuvolaan. Korvat on tarkistettu muutama viikko sitten eikä siellä ole mitään. Mutta alkaa jo mietityttää että kyllä siellä jokin keuhkoputkentulehdus on!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Meilläkin jatkuu yskä...

alkoi siis helmikuussa tai jotain... <_<

5 eri lääkäriä todennut neidin terveeksi... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now