pampam

Millä aloititte kiinteät?

97 posts in this topic

Kohta ois meillä ajankohtaista alkaa kiinteääkin ruokaa syömään, joten kiinnostais tietää millä muut on aloittaneet. Tätä on varmaan sivuttu monessakin ketjussa, mutta ajattelin aloittaa asiasta ihan oman, niin ei tartte etsiskellä.

Mielellään saa myös kertoa oliko kaupan sosetta vai omatekoista ja minkä ikäinen lapsi oli. Ja mitä muuta nyt asiasta haluattekaan meidän muiden kanssa jakaa. :)

Meillä molemmat ovat saaneet ensimmäiseksi perunaa. Esikoinen 5kk:n iässä ja kakkonen 5,5kk:n iässä. Itse soseutin ja lisäsin melko runsaasti omaa maitoa. Ei uponnut kummallekaan kovin hyvin :rolleyes: Perunan jälkeen melko pian on tullut kuvioihin porkkana, bataatti, parsakaali, maissi jne.

Esikoinen ei voinut vielä lähes 1-vuotiaanakaan syödä yhtään kökköistä ruokaa ja tämä kakkonen taas alkoi nyt vasta syödä kunnolla, kun äiti tajusi antaa kökköjä :o:lol:

Piti vielä lisätä, että esikoinen ei tosiaan suostunut syömään omatekoisia soseita, vaikka kuinka oli sileitä, joten kaupan purkeilla mentiin. Toiselle tarjoan molempia, kotona omatekoista ja reissussa valmista.

Edited by Lilli

Meillä aloitettiin bataatilla maistelemaan. Perunaa en halunnut sen suuren tärkkelyspitoisuuden vuoksi ensin antaa vaikka taitaa olla se yleisin. Bataatista siirryttiin sitten porkkanaan ja kesäkurpitsaan. :)

Soseet olen tehnyt itse ja vain maissimaistiaiset tuli kaupan purkista.

Meilläkin on molemmat muksut alottanut 4kk:n iässä bataatilla. Nopeesti on sitten otettu mukaan porkkana, peruna, avokado, maissi, kesäkurpitsa, parsa- ja kukkakaali. Molemmille oon tehnyt kaikki soseet itse, vain joitain harvoja kertoja on syöty kuapan purkkiruokaa. Nekin kerrat sellasia, että ollaan oltu jossain ihmisten ilmoilla eikä oo ollut pakkasessa sopivaa satsia ottaa mukaan tms.

Kökköstä ruokaa ja mausteita on molemmat alkanut myös saamaan nopeesti (5-6kk:n iässä) ja siinä vaiheessa on kiinteet alkanutkin maistuun sitten paljon paremmin.

Mä ajattelin aloittaa ihan kaupan soseilla. Kaapissa on odottamassa nyt peruna-porkkana ja peruna-parsakaali purkit. Musta ei oo siihen että tekisin soseet itse. Kokeilin esikoisen kanssa mutta ei se miitä syönyt :P

Mä aloittelin kiinteät vauvalle perunalla, nopeasti aloin sotkea siihen porkkanaa lisää ja niistä koostuu perusateria, typy tykkää perunaporkkanasta älyttömästi ;) . Maisteltu ollaan myös maissia ja parsakaalia, yleensä päivän toisella aterialla lisään perunaporkkana pohjaan kolmatta raaka-ainetta. Kukkakaali ja kesäkurpitsa odottaa valmistusta. Itse olen tehnyt soseet maissisosetta lukuunottamatta. Kaupan soseita syödään välillä, jos ollaan liikkeellä, mutta esim. kaupan perunaporkkana on älyttömän juoksevaa, meillä uppoaa paremmin hieman tuhdimpi tavara. Myös hedelmä ja marjasoeet tulee kaupasta. Mua kiinnostaisi myös, mitä mausteita pienille voisi soseisiin laittaa? Mitä muut olette laittaneet? Yrttejä?

^Mitä mausteita olet käyttänyt mimosa?

Sipulia, valkosipulia, musta- ja valkopippuria ja yrttejä. Yrteillä aloteltiin, tilliä ja basilikaa ja sitten noita sipuleita ja pippureita.

Edelleen muistan Köön ilmeen, kun ekaa kertaa pistin bataattisoseen sekaan basilikaa. Kölvi innostu ihan totaalisesti. :D

Neidillä oli ikää 5kk 1vko ja 1pva kun aloitettiin maisteleen perunaa.

Sit otettiin mukaan porkkana, bataatti, maissi ja kukkakaali. Maissi on ilmeisesti neidin ykkös suosikki. Mut kaikki siis uppoo

Ite teen soseet. Peruna, porkkana, bataatti ja maissi on helppo muussata siivilän avulla. Maissi ja siivilä yhdistelmä oli hermoja raastavaa. Sauvasekottimen oston jälkeen oon soseuttanu maissin sillä. Jäähän siit niit kuorenpalasia, mutta neidille uppoo silti.

Eli tosiaan meilläkin uppoo vähä kökkösempi sose (toki uppoo sileekin).

Meilläkin aloitettiin perunasoseella 5 kk:n iässä, mutta se ei maistunut sitten millään. Ei äidinmaidon kera eikä ilman. Bataatti menetteli, mutta kaupan soseita sitten alettiin ihan syödäkin. Riisipuuro ja päärynäsose tulivat myös hyvin alussa mukaan (kun vauvan paino nousi niin hitaasti) ja ne maistuivatkin.

Tasan 5kk iässä aloitettiin. Ensin annettiin bataattia, sitten banaanipuuroa, porkkanaa, persikkaa, päärynää ja tänään peruna-porkkanaa. Kaikki ovat uponneet mainiosti!

Pari päivää vajaa 5kk aloiteltiin maistelemaan perunalla, reippaasti omaa maitoa mukana. Viikkoa myöhemmin kokeiltiin porkkanaa, joka veti vatsan kovaksi. Tähän auttoi seuraavaksi maisteltu luumu, ja johan taas vatsa toimii :P Nyt kokeilussa on muutaman päivän ollut bataatti, joka uppoaa ihan hyvin.

Paljon on kaikkea, mitä tekisi mieli kokeilla, mutta maltti se on valttia varmasti tässäkin :lol:

Meillä aloitettiin perunasoseella muutama päivä ennen 6 kk:n ikää. Kovin suurta suosiota ei ole havaittavissa vielä, tosin vasta viides päivä syömisharjoituksissa menossa.

Edited by tiksu

Meillä aloitettiin kaupan maissisoseella, siitä siirryttiin luumun kautta bataattiin, edelleen muistaakseni päärynään, persikkaan, porkkanaan ja perunaan. :rolleyes:

Ekan ja tokan kohdalla varmaan peruna..

Kolmannen kohdalla bataatti. Ja nyt muutenkin olen tehnyt suurimman osan ruuista itse, joten on poika saanut vauvana paljon erilaisia kasvismaistiaisia. :)

Meillä aloitettiin bataatilla maistelemaan. Perunaa en halunnut sen suuren tärkkelyspitoisuuden vuoksi ensin antaa vaikka taitaa olla se yleisin. Bataatista siirryttiin sitten porkkanaan ja kesäkurpitsaan. :)

Soseet olen tehnyt itse ja vain maissimaistiaiset tuli kaupan purkista.

Kertokaahan kokemattomalle, miksi tuo perunan tärkkelyspitoisuus olis pahasta?

Missä muodossa tuota luumua olette antaneet. Siis ihan tuoretta luumua, vai kuivattua ja siitä jotain sosetta? Vitsi oon kyl pöljä kun en mitään tiedä. Mulla jotenki tökkii noiden hedelmien, siis tuoreiden antaminen (... siis vielä ei meillä anneta muuta kuin rintaa...), kun oon itse niille niin allerginen ja vältellyt viimeiset 20 vuotta omppua yms päärynöitä ja luumuja ja vaikka ja mitä. Mutta ei kai ne pienille mitään oireita sitten anna. Mullakin allergiat puhkes noita kohtaan vasta kymmenvuotiaana ja liittyy siitepölyallergiaan, mutta jotenkin ajatuksena pelottaa antaa toiselle, ettei vaan saa mitän kohtausta. Mä oon ehkä vainoharhainen. Eihän vauva kaiketi ole näille vielä allerginen?

^ No ainakin siitä perunasta saattaa masu reagoida enemmän.

Meillä ainakin luumu menee ihan soseena kaupan purkista. Kuten suurin osa muistakin hedelmistä. Voihan se vauvakin olla niille hedelmille allerginen, mutta ei sitä tiedä ennen kun kokeilee. Ja mun käsittääkseni on kyllä tosi harvinaista, että vauva sais niistä jonkun kohtauksen, normaalisti allergioista tulee iho-oireita tai masuvaivoja. Mutta nykyään ei suositella mitään ruoka-aineiden välttämistä allergioiden pelossa, vaan suositellaan, että rauhalliseen tahtiin otetaan uusia ruoka-aineita, jolloin pystytään helposti rajaan oireita aiheuttanut juttu, jos jotain tulee. :)

Meidän vauva aloitti porkkanasoseella äidinmaidolla lantrattuna. Esikoinen aloitti myös porkkanalla, seuraavana on tullut peruna.

Maissilla aloitettiin ja sen lisänä on otettu bataatti. Seuraavana tulee mukaan kukkakaali, kesäkurpitsa ja porkkana. Perunaa vältellään mekin vielä vähän tuon tärkkelyksen vuoksi.

Hedelmäsoseista alkuun maisteltiin luumua, päärynää, päärynä-vadelmaa (tuli näppyjä poskiin), mangoa ja nyt päärynä-mangoa.

Luumulla aloitettin 3 kk ja 1 vkon iässä ja nyt 4kk iässä tyttö syö aamuisin kasvisaterian ja iltapäivisin hedelmäsoseen.

Meillä aloitettiin perunalla 4kk iässä. Seuraavat perunan jälkeen oli porkkana, bataatti, luumu, päärynä, parsakaali, mango ja maissi. Meillä ei onneksi tullut mitään oireita mistään, joten uusia makuja otettiin mukaan ruokavalioon tosi nopsalla tahdilla.

Ensimmäisenä soseena meillä oli kaupan ananas-omena. Pian lisäksi otettiin luumu, bataatti ja maissi. Maissista ja luumusta tytön maha ei tykännyt, joten niiden tilalle vaihdettiin kesäkurpitsa-kukkakaali ja erilaisia hedelmäsoseita.

Kertokaahan kokemattomalle, miksi tuo perunan tärkkelyspitoisuus olis pahasta?

Tärkkelys, josta vilja pääosin koostuu, tarvitsee emäksisen ruoansulatusnesteen. Yksi tärkeimmistä emäksisistä ruoansulatusnesteistä sisältää syljessä, josta jopa 50 % koostuu erilaisista ruoansulatusentsyymeistä. Tämä tärkeä sylki yhdessä pureskelun kanssa aloittaa tärkkelyksen sulattamisen jo suussa. Vaikka vauva kuolaa jo syntymästään asti, ei oikeanlainen ruoansulatukseen tarvittava sylki ja pureskelu ole mahdollista muodostua vasta kun ensimmäiset hampaat ovat puhjenneet. Hyvä nyrkkisääntö onkin, että vahvasti tärkkelyspitoisia raaka-aineita annetaan vasta hampaiden puhkeamisen jälkeen. Tämä säästää haimaa ja sen erittämiä ruoansulatusnesteitä, joita sen täytyy erityisen paljon erittää, mikäli se ei saa mitään tukea muista ravinnon tai elimistön muodostamista ruoansulatusnesteistä.

http://ilonpisara.blogspot.com/2010/01/elo...aipaleelle.html

^Oho. Mielenkiintoista tietoa. Me on ehditty kyllä jo antaa pojalle perunaa...

Meillä ensimmäinen sose oli pojan vatsaa varten luumu, mutta sitä sai vaan pari lusikallista. Ensimmäinen varsinainen sose, jossa määrääkin nostettiin oli bataatti.

Muoks. Tuossa blogissa oli kyllä paljon ristiriitaistakin tietoa. Eli mentiin taas siihen toiseen ääripäähän yleisistä suosituksista. Ihan kaikkea en ala pyörtämään vaan yhden ihmisen päätelmien vuoksi.

Edited by dumb

Ensimmäinen kiinteä ruoka oli nektariini, sitten broileri ja seuraavana kukkakaali. Aloitettiin 6 kk iässä, joten nuo lihat "täytyi" saada aika nopeasti kuvioihin :)