pampam

Millä aloititte kiinteät?

97 posts in this topic

Meillä aloitettiin ensimmäisenä porkkanalla. Esikoisen kohdalta en muista millä jatkettiin, mutta nuoremman kohdalla taisi olla bataatti, kaura- ja riisipuuro jne.

meillä tuli ekana peruna, sitten porkkana, parsakaali ja kukkakaali. Lisäksi sitten luumu ja päärynä. Tuo parsakaali alkoi meillä aiheuttaa puklailua, joten sen nyt tauotin.

Meillä vellien jälkeen varsinaiset ensimmäiset kiinteät olivat järjestykessä peruna, porkkana, bataatti, maissi, kesäkurpitsa, kukkakaali, parsakaali. Siinä kaikki maistetut itse asiassa. Aloitettiin maistelulla 4 kk iässä. Hedelmä- ja marjasoseet tuli kuvioihin vasta kuukauden päästä (paitsi luumu, jota nautittiin vatsan vauhdittajaksi), kun alettiin muutenkin syömään kunnon aterioita. Vieläkään ei kaikki päivän ateriat ole kylläkään kuvioissa.

Perunalla aloitettiin n. 4 kk:n iässä (keitinveteen soseutin), sitten porkkanaa, maissia, parsakaalia, kukkakaalia ja kesäkurpitsaa. Kaikki muu on sopinut paitsi maissista meni vatsa kovalle (ainakin niin luulen). Hedelmistä ekana maisteltiin luumua, sitten omena-päärynää (isot puklut) ja ruusunmarja-vadelmaa. Puuroista ekana riisijauhepuuro.

Pojat aloitti banaanilla 5,5 kk iässä; suu makeaksi, niin saatiin suu auki lusikalle :) Kuukauden kuluttua aloitellaan kuopuksellekin kiinteät ja varmaan se on taas toi banaani. Jatkossa sitten perunaa, porkkanaa, parsakaalta...

Aloitettiin 4kk. Ite tein eka perunaa ja sitten porkkanaa. Ja sittemmin siirryin purkkiruokiin. Kaikki maistuu mielettömän hyvin.

5,5 kk aloitettiin kiinteiden maistelut.

Ekoina herkkuina oli:

-mustikka + banaani

-mansikka + banaani

-tuore päärynä

-kurkku

Nyt pitäisi sitten pikkuhiljaa aloitella "oikeiden ruokien" syömistä ja yrittää tarjota porkkanaa, kukkakaalia ja puuroa...

Meillä kokeiltiin alkuviikosta ekan kerran kiinteetä (tai no, kiinteetä ja kiinteetä, kun suurin osa siitäkin tais olla rintamaitoa rolleyes.gif ) ja porkkanalla lähdettiin liikkeelle. Ekat lusikalliset tuli kyllä samantien suusta ulos, ettei tyttö varmaan niellyt mitään. Pari päivää sitten kokeiltiin uudestaan, ja nyt osasi jopa niellä muutaman lusikallisen! biggrin.gif

En tiedä, miten muut on alottaneet, mutta mä ajattelin tällasta "harjottelua" ensin muutaman päivän välein porkkanalla. Sit pidetään n. viikon tauko ja katotaan tuleeko maha- tai muita ongelmia. Sitten kokeillaan samalla tavalla jotain muuta vihannesta. Olin ajatellu perunaa, mutta täällä on ollut vähän sellasta juttua, ettei välttämättä kannata, joten ehkä bataattia... sen näkee sitten.

Meillä näin vasta maistellaan ja totutellaan, kun vielä ei oo tarvetta varsinaisille aterioille, niin hyvin tyttö maidolla kasvaa, eikä vaikuta nälkäseltä. Ja haluan kuitenkin jatkaa imetystä vielä hyvän tovin, ainakin 1-vuotiaaks asti. (tyttö nyt siis vähän reilu 5kk)

Mutta mitenkäs sitten noiden hedelmien kanssa, ootteko niitä jotenkin keitelleet tai muuten kypsytelleet, esim. banaania, vai ihan vaan muussanneet? mites marjat ootte valmistaneet, soseeksi/keitoksi/miten?

Meillä aloitettiin itse tehdyillä porkkana- ja perunasoseilla ja kaupan luumusoseella. Porkkana onkin edelleen tytön lemppari. Kasvissoseet olen pääasiassa tehnyt itse ja hyvin on vähän karkeampanakin mennyt alas.

Hedelmä- ja marjasoseet olen pääasiassa ostanut kaupasta. Meillä omissa marjapakasteissa kun on ripoteltuna sokeria, joten niitä ei ole sen takia käytetty. Banaania ja päärynää olen haarukalla muussanut soseeksi, tosin päärynä ei kovin hyvin tytölle maistunut toisin kuin kaupan sose. Omenaa olen lohkonut kattilaan, lisännyt pohjalle hieman vettä ja kypsyttänyt soseeksi. Mausteeksi ripaus kanelia ja avot, tyttö tykkää.:rolleyes:

Mutta mitenkäs sitten noiden hedelmien kanssa, ootteko niitä jotenkin keitelleet tai muuten kypsytelleet, esim. banaania, vai ihan vaan muussanneet? mites marjat ootte valmistaneet, soseeksi/keitoksi/miten?

Mä olen laittanut banaania, päärynää ja omenaa ihan raakana. Samoin pakastimesta olen sulattanut mustikoita, mansikoita ja vattuja ja antanut ihan raakana. Marjat olen tilsinyt banaanin sekaan, niin maistuu paremmin kun ei ole niin hapan.

Samoin avocado (onkohan se edes hedelmä vai mikähän lie) menee meillä ihan kypsentämättä.

Me aloitettiin porkkanalla 4kk iässä. seuraavaksi peruna, luumu, päärynä jne....

Mä olen antanut pehmeitä hedelmiä (banaani, kypsä päärynä jne) myös tuoreena mössättynä.

itse tehtyjä olivat nuo kasvissoseet.

Edited by Supsa

Meilla aloitettiin soseet 4,5 kk iassa - oli tarkoitus vain maistella niita jonkun aikaa, mutta poika syokin mielellaan melkein kaikkea ja vaikka kuinka paljon. Aloitin bataatilla, sen jalkeen otettiin mukaan porkkana (ekalla kerralla ei kelvannut, toisella oli jo herkkua), paaryna, lanttu, kurpitsa, mango, avokado ja banaani - perunaakin maistettiin, mutta se oli kuulemma pahaa. Soseiden rinnalla on ollut korvikkeeseen tehty vauvojen riisi-maissipuuro. Olen tehnyt soseet itse, kaupan soseista ollaan maistettu omena-luumua ja omena-banaania.

Me alotettiin eilen bataatilla ikää 4kk. Seuraavaksi sitten varmaan porkkanaa, kesäkurpitsaa. Itse aion tehdä, katotaan miten nyt lähtee tästä käyntiin. Neuvolasta sanoivat, että aloita vaan noilla kasvissoseilla, mutta en kysynyt että missä vaiheessa noita hedelmiä ja marjoja olisi hyvä ottaa mukaan. Jos vatsa menee kovaksi niin luumua nyt ainakin annan.

Oletteko maistaneet yhtä makua aina n. viikon verran? Kun otetaan seuraavaksi tuo porkkana niin jätänkö jo siihen mennessä tutuksi tulleen bataatin siksi aikaa pois. Missä vaiheessa voisi sitten sotkea ja tuttuja makuja keskenään? Ja entäs tuota luumua tai muuta hedelmää, annanko samalla ruoka kerralla vai vasta myöhemmin päivällä. Eilen ja tänään saanut tuota bataattia n.11-12 aikaan.

Ensimmäisenä kokeiltiin peruna-porkkana/-parsakaali/-kukkakaali-soseita. Hedelmäsoseet ei uponnut alussa eikä vieläkään. Sen sijaan marjasoseita olen saanut tytön syömään iltapäivisin.

Me tehtiin just noin, et viikko yhtä makua. Jos sä oot nyt antanut vain bataattia, niin seuraavalla viikolla voit esim. lisätä sinne bataatin sekaan sen porkkanan. Voi kai niitä makuja yksitellenkin maistattaa, mut sain neuvolasta ohjeen, et lisää makua sen sekaan, millä on aloitettu.

Hedelmäsoseen antaisin vasta toisella ruokailukerralla myöhemmin päivällä.

mitä mausteita pienille voisi soseisiin laittaa? Mitä muut olette laittaneet? Yrttejä?

Sama kiinnostaisi minuakin, haettiin appilasta iso pussi omenoita, jotka ajattelin keittää soseeksi ja pakastaa talveksi käyttöön sekä itselleni sekä vauvalle sitten kun on aika alkaa maistella kiinteitäkin. Makeutta voin itse ihan hyvin lisätä jälkikäteen, mutta voisiko mukaan heittää kanelitangon koko satsiin?

Zia ainakin sanoi lisänneensä vauvan omenasoseeseen kanelia, ilmeisesti se ainakin sopisi myös ihan ekoillekin maistelukerroille?

^ En kyllä lähtis makeuttamaan vauvan soseita yhtikäs millään. Turhaan vaan tottuu makeaan. Kanelista en tiedä.

Kanelia voi käyttää, kunhan se on aitokanelia eli ceyloninkanelia eikä halvempaa kassiakanelia, joka sisältää kumariinia. Tässä linkki Eviran sivuille. Kasvis- ja lihasoseita olen maustanut mm. mustapippurilla, valkosipulilla, kevätsipulilla, paprikalla, oreganolla, basilikalla, timjamilla, persiljalla ja tillillä.

Happamista marjoista tehtyihin soseisiin ja kiisseleihin voi laittaa ripauksen hedelmäsokeria, samaahan käytetään myös kaupallisissa soseissa. Hedelmäsokerilla ruoasta ei tule erityisen makeaa, mutta happamuus hieman taittuu.

Me aloitettiin 4kk päärynä, seuraavaksi porkkana, sitten peruna jne...

edit. Lisäyksenä tuli mieleen, että monen oon kuullut sanovan "älä vaan makealla aloita, ei syö muuten mitään muuta". Omalla kohdalla voin sanoa, että vaikka makealla aloitettiin, niin neidille ei meinaa hedelmä/marjasoseet maistua. Peruna ja porkkana on ihan parasta ja sitä syödään joka päivä :D Lisäyksenä oon laittanut välillä esim. kukkakaalia ja nykyään saa jo lihaa ja ne kelpaa myös paaaaljon paremmin, kun yksikään hedelmä/marja.

Edited by pinkdream

Olipa kiva huomata, että joku toinenkin oli aloittanut banaanilla ;)

Meillä neiti sai ensimmäiset banaanimaistiaiset 5 kk iässä. Kyllä maistui ja kaikki mitä tarjottiin meni mahaan asti. Jo toisella syöntikerralla huomautettiin äänekkäästi, kun tarjoilu meinasi loppua kesken. Seuraavaksi mukaan otettiin luumusose helpottamaan masun toimintaa. Se ei ollut ihan niin herkkua. Kolmanneksi mauksi ollaan suunniteltu porkkanaa.

Aloitettiin kiinteät 3,5kk iässä. Aloitettiin perunalla ja maisteltiin sitä joku 3-4 päivää. aluksi annettiin vain teelusikallinen, sen jälkeen niin paljon kuin neitille maistui.

Aloitettiin luumulla 3kk iässä, sitten bataattia, kesäkurpitsaa, porkkanaa ja päärynää. Peruna ei putoo ainakaan yksinään eikä maissi ollenkaan =/

Meillä aloitettiin omatekoisella perunasoseella pojan ollessa 5,5 kk. Maisteltiin aina noin 5 päivää uutta makua. Perunan jälkeen tulivat bataatti, parsakaali ja porkkana.

Meidän 3kk 2vko on ilmeisesti nälkäinen, syö nyrkkejään ja itkee, heräilee yöllä vähän väliä syömään öisin. Olen yrittänyt tarjota rintaa useammin, mutta jäbän kärsivällisyys ei riitä takamaidon imeskelyyn vaan saa raivarit heti, kun suihkuaminen loppuu ja iskee nyrkin suuhunsa vääntelehtii ja itkee.

Poju on aika iso, 9kg ja 70cm, rintamaidolla kasvanut tähän asti ja siksi mä olenkin kuullut paljon sitä "kasvaa niin hyvin, että turha antaa kiinteitä" selvitystä ja toisaalta tottahan se on. Mulla on tosi ristiriitainen olo, kun tahtoisin pitää herran vielä tissin varassa, mutta toisaalta tunnen oloni riittämättömäksi ja itsekkääksi vauvan itkiessä kuolaiset nyrkit kitalaessaan.

Minua ei haittaisi maata kyljelläni vaikka koko päivää, jos sillä takaisin muksulle riittävästi maitoa, mutta esikoista haittaa äidin poissa olo, eikä tämä pääsyömärikään näytä arvostavan yritystäni.

Mitä helvettiä mä teen? Kummin päin olen itsekäs?

Neuvolasta sanoivat, että mielummin perunaa, kuin vastiketta, mutta kasvu on riittävää, eikä kiinteitöä tarvitse antaa. Sekö riittää, että vauva on iso?

Aloitettiin kiinteät vauvan ollessa vähän reilu 6 kk. Bataatilla aloiteltiin ja sit jatkettiin jo puurolla. Puuro maistuu, etenkin jos on vähän luumua tai jotain muuta seassa, mutta toi bataatti ei uppoo vieläkään... Taidamme seuraavaksi kokeilla perunaa, jos menisi paremmin. Lihaakin jo maisteltiin vähän, mutta siitä meni tuon herkän vatsa ihan jumiin, joten odotellaan sen kanssa nyt vielä.

Ja itse siis ruoat tehdään, jos sillä nyt mitään merkitystä on.

Edited by Gerda

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now