walna

unnuttaminen

27 posts in this topic

En löytäny aihetta ..tiedä sitten onko aiheena semmonen josta ei uskalleta kirjoittaa ja keskustella, mutta kokeillaan :rolleyes:

 

Tyttö täyttää maaliskuussa 3 vuotta ja on nyt unnuttamisen aloittanut. Tuntuu olevan ittekkin asiasta vähän hämillään, tekee silti mun nähden.. En oikein tiedä mitä sanoa. Yhden kerran kysyin että tuntuuko hyvältä johon tyttö vastasi että joo..

 

Miten teillä on asia hoidettu? Vertaistukea kaipailen.. meillä varsinkaan mies ei oikein osaa asiaan suhtautua :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole vielä kokemusta mutta ihan hiljattain oli jossain lehdessä (kaksplus tai meidän perhe) aiheesta juttua. Siinä neuvottiin että sitä ei saisi kieltää. Jos lapsi kuitenkin tekee sitä muiden seurassa niin siitä pitäisi sanoa että ei saisi muiden seurasssa tehdä mutta yksin on ok. Lapsillehan se on ihan eri asia kun aikuisen "itsensä tutkiskelu" ;) ja ilmeisesti tuo lapselle lohtua. Kai sekin on vaan sit yks kehitysvaihe mikä täyyy käydä läpi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei kanssa ole kokemusta aiheesta. Asia oli siis minulle niin uusi että oli pakko googlettaa ja sieltä tuli sama neuvo. Eli ei saisi kieltää. Ja juuri painottaa että yksin on ok ja muiden seurassa ei saisi tehdä. Taisi lukeakkin että se toisi turvaa ja lohtua varsinkin jos unilta herätessä unnuttaa. Pitäisi mennä ohi ajan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei oman lapsen kanssa ole kokemusta, on vielä niin pieni, mutta olen työkseni lasten kanssa tekemisissä ja kyse on siis tosi tavallisesta ilmistä, jonka lähes kaikki lapset käy läpi. Lasta ei siis saisi kieltää, kuten onkin jo neuvottu, mutta häntä voi ohjata muihin puuhiin hellästi. Lapselle voi myös kertoa, että sitä saa tehdä, koska se tuntuu hänestä hyvältä, mutta että sitä voisi tehdä yksikseen omassa huoneessaan, ei muiden läsnä ollessa. Mikäli vaikuttaa siltä, että lapsi unnuttaa yhä enenevässä määrin ja tominta alkaa olla pakonomaista, siihen olisi hyvä hellsäti puuttua. Yleensä on kuitenkin kyse vain vaiheesta, joka menee itsekseen ohi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

valaiskaa tietämätöntä... mitä unnuttaminen on? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mäkään en ole termiin törmännyt aiemmin, mutta ilmeisesti siis itsetyydytystä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kanssa tiennyt, googletin unnuttaminen ja vastaus Unnutus= oman kehon koskettelu antaa joskus jopa erityistä mielihyvää. Se voi johtaa rytmiseen paineluun ja kosketteluun sukupuolielintenkin alueella. Tämä on luonteeltaan erilaista kuin aikuisten seksuaalisiin huippuihin tähtäävä itsetyydytys. ”Unnuttaminen” on rauhoittavaa, turvaa tuovaa nauttimista omasta kehosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä aihe. Mä olen tehnyt sitä pienenä ja siitä on jäänyt itselle muisto, että on tehnyt pienenä jotain tosi kamalaa. Varsinkin murrosiässä häpesin asiaa. Vasta nyt vanhempana kun tutustuin asiaan, olen saanut huojennuksen omaan pahaan olooni.

Mietin vaan, että paitsi tuo ettei tee lapselle siitä syyllistävää oloa, niin ehkä sekin että asiasta puhutaan lapselle ja kerrotaan mistä on kyse, voisi olla hyvä.

Mutta siis lapsella voi olla todella ahdistava olo teostaan, vaikkei voi sitä itse estää.

Olen myös ymmärtänyt, että yksi syy miksen halunnut aiemmin lapsia, voi olla juuri tässä, eli että pelkäsin että ne alkaa tekemään samaa, enkä osaa asiaa käsitellä.

 

Oma tyttöni repii hiuksiaan (ja syö niitä) kun on hämillään, uudessa tilanteessa tai joskus vieraissa paikoissa yötä ollessa jne. Siinä on ihan samoja piirteitä kuin tässä unnutuksessa, joten kaipa nämä ovat lasten tapa käsitellä tilanteita ja hakea niihin turvaa tai muuta vastaavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on aloitettu tämä homma jo vähän nuorempana, eli puolivuotiaana istumaan oppiessaan meidän neiti aloitti tämän ja jatkuu yhä vaan, ei tuon ikäisen kans siitä oikeen voi keskustellakaan. Tekee siis aina kun tilaisuus joten ei minusta oikeen tunnu miltään turvan tms hakemiselta..on koitettu "hoitaa" ongelmaa niin että viety huomio muualle mutta ei kauaa kiinnosta muut asiat ja taas palataan runkuttelemaan. Tuntuu että tyttöä ei enää juuri paljon muu kiinnostakaan.

 

Juuri tänään oli meillä neuvolalääkäri ja hälle mainitsin asiasta että en enää tiedä mitä tämän kanssa pitäisi tehdä. Ei osannut sanoa mitään, kun kuulemma niin harvinainen ongelma ettei ole tullut itsellä kertaakaan vastaan joten aikoi kollegoidensa kanssa keskustella ja ottaa sitten yhteyttä. Toivottavasti tässä alkaisi joku ratkaisu kehittymään.girl_cry2.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama ilmiö meillä, tyttö on nyt puolitoistavuotias ja on tehnyt tuota ehkä noin vuoden iästä tai vähän nuoremmasta. Mahallaan ollessaan hamuaa alleen jonkun pehmolelun, peiton, minun tai miehen käden tai sitten omat kätensä ja, no, nylkyttää minkä ehtii. Itse olen jotenkin ajatellut, että se on vaan joku hassu tapa, mutta nähtävästi muillakin on samaa. Selvästi jonkinlaista lophtua tyttö siitä kyllä saa, vaikka saattaa tehdäkin sitä ihan hyvillä mielin ollessaan. Eipä mekään sitä olla kielletty (eipä tuo vielä ymmärtäisi vaikka kieltäisikin), annettu tehdä aikansa ja sitten juurikin keksitty jotain muuta tekemistä tytölle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olipahan helpottavaa löytää lisäinfoa! Meidän neito 1v2kk tekee samaa, ja vaikka ei missään nimessä ole käynyt mielessä, että kieltäisin tai että olisi jotenkin väärin, en vain aiemmin ollut koko asiaan törmännyt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 2,5 vuotias poika yekee tuota aina ilman vaippaa. En ole kieltänyt, antanut rauhassa tutkiskella. Poika ei viellä puhu kovin hyvin joten on vaikea selittää että yksin pitäisi noita juttuja tehdä joten olen antanut ihan rauhaasa pojan tukiskella itseään vaikka paikalla olisin. Katselen vain muualle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mukava lukea aiheesta kun meidän 3v tyttö on tehnyt tuota ennen vuoden ikää ja jatkuu yhä ja nyt myös meidän 4kk:den ikäisellä tytöllä samat elkeet.Nyt kyllä jotenki itteä ahdistaa,että ei kai pieninkin jo aloita,mutta eipä tuo taida muutakaan olla.Hän on sitterissä tai lattialla niin jalat koukussa ähkii silmät kiinni ja joskus jos keskeyttää,niin alkaa itkeä ja taas kohta alkaa sama ähinä ja punnaus naama punaisena.Täytyy sanoa,että minua kyllä jotenkin hävettää ja aivan niin kuin olisi pala kurkussa kun on aivan neuvoton tämän asian kanssa :( niin ja useimmiten vauva nukahtaa ähkimisesnsä päätteeksi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sama "vaiva" syksyllä 5 vuotta täyttävällä tytöllä. Ja hän on tehnyt tuota KAUAN! Kaikki lähti liikkeelle jo alle vuoden ikäisenä, kun tytölle alkoi tulla ihan hirveää vaippaihottumaa tuohon häpykummulle. Tyttö raapi ja raapi ja kun yritettiin saada kädet pois ihottumalta, tyttö keksi kääntyä mahalleen ja alkaa hinkata vaipan päältä just esim. peittomytyn avulla. Ihottuma katosi vasta 2,5-vuotiaana vaippojen jäädessä pois käytöstä, mutta tuo tapa jäi. Tyttö unnuttaa lähes päivittäin, yleensä ollessaan tylsistynyt tai esim. kun katsoo tv:tä rauhassa sohvalla. Lopettaessaan on aivan hiki päässä, posket punaisina ja selkä märkänä. Emme jaksa enää kieltääkään, mutta nyt kun kohta 2 vuotta täyttävä poika on alkanut matkia siskoaan, pitää asiaan taas puuttua. Edes siten, että pyytää tyttöä "hoitamaan hommat" omassa rauhassaan. Poika tosin ei tajua, mitä sisko oikeasti tekee, mutta matkii menemällä sohvalle makaamaan samalla tavalla kädet mahan alla. Mistään unnuttamisesta ei hänen kohdallaan ole kyse, mutta kai tuo senkin vielä oppii ;)

 

Neuvolassa ei ole asiaan sanottu mitään, kuuluu kuulemma normaaliin kehitykseen. Tosin en tiedä kuinka monta vuotta tämä on ns. normaalia? Välillä touhu oli pitkään poissa, mutta palasi sitten. Pitää taas mainita asiasta neuvolassa, kun seuraavan kerran mennään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vain voitte, niin kannattaa yrittää saada lapsi luopumaan tuosta tavasta... :girl_to_take_umbrage2: En ollut koskaan kuullutkaan unnuttamisesta, mutta kun tämän ketjun näin, tajusin että sitähän minä olen pienenä harrastanut.

 

Aloitin sen kuusivuotiaana ja siitä jatkoin itsetyydytyksellä samaan tapaan, eli peittoon yms. nylkyttäen. Siitäpä seurasi sitten se, että tähänkään mennessä en ole oppinut saamaan orgasmia muulla tavalla (harjoiteltu ja kokeiltu on yhtä ja toista) ja voitte arvata että se on noloa ja seksielämä kärsii... :girl_sad: Ikää on päälle kolmekymmentä, että en ole mikään teini enää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mistä tiedät, että se siitä johtuu? Jotkut naiset saa orgasmin vain itsetyydyttämällä ja jotkut ei saa ollenkaan, ei se ole edes mitenkään kovin harvinaista. Parempihan se on, että edes jollain tavalla saa, ja enpä usko että itsetyydytyksestä ainakaan haittaa siinä on...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En usko hetkeäkään, että itsetyydytys voisi aiheuttaa ongelmia orgasmin saamisessa, uskon että asia on ihan päinvastoin. Itsetyydytyksessähän sitä juuri oppii omasta kehostaan ja sen reaktioista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mistä tiedät, että se siitä johtuu? Jotkut naiset saa orgasmin vain itsetyydyttämällä ja jotkut ei saa ollenkaan, ei se ole edes mitenkään kovin harvinaista. Parempihan se on, että edes jollain tavalla saa, ja enpä usko että itsetyydytyksestä ainakaan haittaa siinä on...

Itsetyydytys ei tässä ollut se pointti, vaan se kuinka sen tekee. Unnutuksesta jatkoin samalla tavalla itsetyydytykseen, kun yhtäkkiä tajusin että mikä se kiva "pissanpidätystunne" oli. Kun unnuttamisen aloitin, harrastin sitä siitä asti jatkuvasti. Ongelma tässä on se, että jumiuduin saamaan vain ja ainoastaan nylkyttämällä, mikä ei ole se viehkein mahdollinen tapa parisuhteessa... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unnutin itse lapsena ja noin viisivuotiaana "jäin kiinni" hommasta, kun olin mahallani päiväkodin sängyssä, kädet alapäässä ja ähistä nuhjusin. Päiväkodin hoitaja tuli luokseni ja otti peiton päältä, katsoi hetken, ei sanonut mitään, laittoi peiton takaisin ja meni pois. Tajusin tuosta hoitajan ilmeestä, että tein jotakin "omituista". Enää en päiväkodissa unnuttanut, mutta kotona omassa sängyssä kylläkin. Muistaakseni unnutus alkoi juuri tuossa 4 tai 5 vuoden ikäisenä, enkä tehnyt sitä koskaan - muistaakseni - vanhempieni tai sisarusteni läsnäollessa.

 

Unnuttamisesta tuli hyvä ja raukea olo. Enpäs sitä tietenkään tiennyt, että kyse on "itsetyydytyksestä" tai "orgasmista", mutta ei lapsi asiaa noin koekaan, vaan tutustuu omaan kehoon ja löytää siitä kohdan, jota koskettamalla tulee kokonaisvaltainen hyvä olo. Uni tuli herkästi unnuttamisen jälkeen, sen muistan.

 

Mullakin homma jatkui läpi kouluiän muuttuen itsetyydytykseksi. Kun sitten aloitin seksipuuhat, niin toki tajusin, että sitä "samaa nappia pitää painaa" saadakseen orgasmin. Tietääkseni suurin osa naisista saa orgasmin tuolla tavoin klitoriksen avulla. Ihan joka kerta ei orgasmia tule, mutta se tuskin johtuu aikaisin alkaneesta itsetyydytyksestä, vaan ihan fiilisten mukaan mennään. Päinvastoin unnuttamisesta ja itsetyydytyksestä on vain ollut hyötyä nykyistä seksielämää ajatellen, sillä nyt tiedän mitä pitää tehdä ja "mistä painaa". ;)

 

Omat lapseni eivät tietääkseni unnuta tai en ole ainakaan nähnyt. Voi olla, että se alkaakin heillä vähän myöhemmin. Jos saan heidät ns. kiinni itseteosta ja paikka tai aika on epäsovelias, niin sanon, että noin saa tehdä, mutta ei juuri nyt/täällä, vaan omassa rauhassa, omassa sängyssä, omaan aikaan tms. Sen enempää ei vanhempien pitäisi mielestäni asiaan puuttua, ettei lapsi opi, että hommassa on jotain hävettävää ja väärää. Unnuttamisen kieltäminen tai siitä moittiminen voi johtaa siihen, että lapsi nuorena ja aikuisenakin vielä kokee oman vartalonsa oudoksi, hävettäväksi ja seksistä nauttimisen - siitä orgasmista puhumattakaan - hyvin vaikeaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsi ei kai tuota tee, mutta se työntelee muuten vain kaikkia tavaroita pimppaansa rolleyes.gif Siis ei toki sisälle asti, mutta kuitenkin... Onko ok jos kiellän sitä tekemästä niin, vai mitä sille pitäisi sanoa, ettei se kokisi itsensä tutkiskelun olevan väärin, mutta kun ei kai tuo random tavaroiden työnteleminen ihan turvallisinta kuitenkaan ole? Annanko sen tehdä sitä vai kiellänkö vai selitänkö, että sormilla saa kokeilla, mutta ei työntää mitään roskia vai mitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä kieltäisin, ihan hygienian vuoksi. Voihan sanoa vaikka, että pimppaan menee likaa ja voi tulla pipi tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Meilläkin neiti välillä räplää alapäätään, koska se kiinnostaa ja tuntuu varmaan hyvältäkin. Unnuttamisesta en kuitenkaan puhuisi, sillä tuota tapahtuu vain muutaman sekunnin verran ja sitä tapahtuu kylpemisen tai pukeutumisen yhteydessä. Olen sanonut, että ei kannata kovasti räplätä, jos kädet on likaiset, ettei pimpsaan mene pöpöjä ja se voi tulla kipeäksi ja tulehtua. Samaa olen sanonut, kun neiti on halunnut laittaa kourallisen suihkugeeliä alapäähänsä... :rolleyes:;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä asiasta ja muutenkin lasten seksuaalisuuteen liittyvistä asioista on paljon kirjoittanut loistava lastenpsykiatri Raisa Cacciatore.

 

Hänen haastattelunsa voi kuunnella YLE Areenasta podcastien eli radiotallenteiden puolelta (Perheen aika, julkaistu 19.5.2011) http://areena.yle.fi/audio/1305800110062

Suosittelen lämpimästi! :lipsrsealed: Siinä hän selittää sanasta sanaan esim. mitä minkäkin ikäiselle lapselle voi/kannattaa sanoa seksuaalisuudesta. Unnuttamisestakin muistaakseni puhutaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitkästä aikaa löytyi taas ketju tästä vähän puhutusta aiheesta. 2.5 -vuotias tyttömme on unnuttanut enemmän ja vähemmän raivokkaasti jo alle vuoden iästä. Asiaan on puututtu tarhasta käsin hieman ikävälläkin tyylillä. Vaikka miten jo itse tietää että kyse on luonnollisesta asiasta, meinaa tulla hulluksi kun mennen tullen tyttö nytkyttää joka tilanteessa. Meillä unnuttamista tapahtuu paljolti vessahädän ympärillä, monesti nytkytys loppuu kun maha toimii. Mites muilla? Ketju on jo vanha mutta onko tilanteet helpottaneet? Loppuuko tuo lainkaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now