laura!

Opiskelijan mukanaolo synnytyksessä

221 posts in this topic

mä voin kanssa alan ihmisenä kommentoida, oma opiskeluaika kun on niin tarkkaan muistissa. Myös kandien siis pitäisi aina joka kohdassa muistaa lupa erikseen kysyä äidiltä. Tavoitteena toki on että mahdollisimman paljon kokemusta synnytyksen etenemisen eri vaiheista saadaan, mutta mikäli äiti kieltää tutkimisien niin sitten ei tutkita. Toki lääkäripuolella opiskelijat ovat lähinnä seuraamassa, lääkäriä kun ei tuohon normaaliin synnytykseen avuksi juurikaan tarvita. Toimenpiteet joita gynekologi/obstetrikko tekee opetellaan pääasiassa vasta valmistumisen jälkeen, erikoistumisaikana, ja silloin noita lupia ei hirveästi kysellä koska ollaan töissä lääkärin nimikkeellä. Kandien synnäriopetus on vain muutaman viikon mittainen, ja sekin pääosin vain kätilön työskentelyn seuraamista. Joku ei pääse tutkimaan äitejä kertaakaan, joku toinen taas useampaan otteeseen.

voin kyllä sanoa että hämmästyttavän hyvin suomesa äidit opiskelijan mukanaolon hyväksyvät, kiellot ovat lähinnä ihan poikkeuksellisia. Itsekin olin päättänyt että ehdottomasti opiskelija mukaan saa tulla, mutta koskapa yö aikaan synyttämässä olin niin opiskelijoita ei näkynyt... noh, ehkä ensi kerralla sitten....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ekassa synnytyksessä mukana opiskelija suurimman osan avautumisvaihetta. Tosi asiansa osaava ja vaikka sisätutkimukset tehtiin kahteen kertaan ja opiskelija harjoitteli mulla mm. aquarakkuloiden ja tipan laittoa, ei ole mitään pahaa sanottavaa.

 

Itseäni jopa vähän harmitti se, että opiskelija oli koko sen pitkän avautumisvaiheen mukana ja kun vihdoin pääsi saliin (ja siitä n. 3 tuntia vauva syntyi), opiskelijan työvuoro loppui. Olisin mielelläni antanut hänelle sen kokemuksen, että saa hoitaa synnytyksen loppuun asti eikä vain sen avautumisvaiheen kärvistelyn (joka mulla kesti vuorokauden).

 

Ainut, mitä olisin toivonut, oli se että multa olisi kysytty opiskelijan mukanaoloon lupa. Olisin luvan antanut, mutta sitä pitää kysyä. Nyt opiskelija tuli kätilön kanssa huoneeseen, esitteli itsensä ja sillä selvä. No, ehkä siinä olisi voinut sanoa ei ja käännyttää opiskelijan pois jos olisi ollut vastaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli opiskelija mukana synnytyksessä ja olin siitä erikseen kirjoittanut papereihinkin, että saa tulla. Sisätutkimusten kohdalla kysyttiin joka kerta, että saako myös opiskelija tehdä. Pari kertaa teki erityisen kipeää ja silloin kysyttiin uudemman kerran, että saako jatkaa.

Yhden virheen opiskelija teki sinä aikana kun olin 'pelkästään' hänen valvonnassa. Hän ei huomannut vauvan sydänäänien häviämistä (ts. kuinka kauan ne oli 'kadoksissa'), jonka seurauksena minulta jäi saammatta kipupiikki, jota täällä käytetään ilokaasun tilalla nykyään. Itse en tästä mitään muista, mutta mieheni oli siinä tilanteessa enemmän mukana. Sitten paikalla olikin pian lääkäri ja 'oikea' kätilö.

 

Aion antaa myös tässä toisessa synnytyksessä luvan opiskelijalle. Useampaa opiskelijaa tosin en halua, yksi saa riitää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun toisessa synnytyksessä oli myös opiskelija mukana. Teki tutkimukset aina ennen varsinaista kätilöä, joka kuitenkin sitten aina teki saman perässä kysyttyään ensin opiskelijalta, että mitäs mieltä olet, mitä nyt pitäisi tehdä jne. Opiskelija oli mukana salissa oikeastaan koko synnytyksen ajan, eniten itse huomasin hänen läsnäolonsa saatuani avautumisvaiheessa spinaalipuudutuksen, jutustelin tuon ajan niitä näitä opiskelijan kanssa miehen lukiessa vähän sivummalla jotain autolehteään :P Ennen synnytystä kysyttiin lupa, että opiskelija saa tulla mukaan ja hän olikin sitten tosiaan paikalla ihan alusta (synnytys käynnistettiin salissa kalvojen puhkaisulla) loppuun saakka :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli esikoisen synnytyksessä mukana kätilöopiskelija. Muuten olikin oikein osaava ja olisi varmaan jäänyt ihan hyvä mieli, mutta vähätteli mun iho-oireita (olin päästä varpaisiin asti kutiavan ja kuumottavan ihottuman peitossa) joista jouduin sitten kärsimään 2 tuskaista päivää ennen kuin sain helpotusta. Kysyin jo synnytyksen aikana, että herkistääköhän nyt tämä antibiootti , mutta vastasi vain tyyliin "älä turhia kuvittele, sairaalan vaatteista se vaan johtuu". No eipä johtunutkaan <_<

 

Jos seuraavassa synnytyksessä tullaan kysymään harkitsen varmasti kaksi kertaa ennen vastaamista. Nyt osaan ja ehkä tajuankin jo tarvittaessa vaatia toista mielipidettä enkä mä todellakaan opiskelijoiden osaamista epäile. Kuitenkin johonkin syvälle sisimpään on jäänyt pahan maku suuhun sillä jostain syystä mun uskottiin osastollakin olevan turhasta valittaja, vaikka nätisti olin vain kysynyt asiaa ja toivonut oloon edes pientä helpotusta ennen kuin eräs ihana kätilö heräsi ja totesi että ei tuo kyllä voi mitenkään vaatteista johtua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole synnytyksestä vielä kokemusta, mutta tulossa on luultavasti perätilasynnytys ja neuvolassa terkka sanoi, että jos annan luvan niin synnytystä luultavasti tulee seuraamaan aika monta ihmistä. En oikein tiedä, onko se mulle okei vai ei, kun ei ole aiempaa kokemusta synnytystilanteesta. Varmaan pitäisi joku mielipide muodostaa asiasta, kun en usko, että pystyn päättämään oikein mitään sitten tuskissani siinä tilanteessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^kannattaa rajata nuo seuraajat vaikka siihen yhteen kätilöopiskelijaan ja pitää tiukasti sitten kiinni rajoituksesta (mies asialle, ei siinä itse pysty). Perätilasynnytys saattaa olla niin "harvinaista herkkua" osastolla, että siinä on se kuus kandia kaikkien muiden lisäksi pällistelemässä.

Tsemppiä synnytykseen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ollut itse th-opiskelijana mukana synnytyksissä, ja kysyin aina itse tulevilta vanhemmilta saanko tulla seuraamaan (vaikka opetussairaala olikin kysymyksessä). Avautumisvaiheessa kävin lähinnä tarvittaessa, mutta ponnistusvaiheessa olin mukana sitten tietysti koko ajan. Itse sain opiskelijana osallistua myös tekemiseen omien taitojeni mukaan.

 

Omaan synnytykseenikin ottaisin opiskelijan mukaan, juuri siksi että itse on nyt huomannut, kuinka tärkeitä ne oppimiskokemukset ovat opiskelijoille. Olen sitä mieltä, että jokaisella tulee kuitenkin olla oikeus kieltäytyäkin opiskelijan hoidosta, liittyipä se sitten synnytykseen tai mihin tahansa muuhun hoitoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa synnytyksessä oli paikalla ensin yksi kätilö ja sitten h-hetken lähestyessä tuli se toinen avustamaan. Kun sydänäänet laskivat niin tais tulla vielä kolmaskin kätilö ainakin ja lopulta kun imukuppia tarvittiin, niin paikalla oli edellisten lisäksi vielä lääkäri ja lääkärillä oli oma harjoittelijansa mukanaan (molemmat naisia). En muista että lääkäri olisi kysynyt lupaa harjoittelijan mukana oloon. Siinä tilanteessa en kuitenkaan enää välittänyt vaikka huone oli täynnä porukkaa, oli sitä lääkkeistä ja siitä tilanteesta niin omissa maailmoissaan.

 

Ennen synnytystä olin ajatellut, että en halua paikalle paljoa henkilökuntaa mutta niin se vaan menee miten menee eikä se sitten haitannutkaan loppujen lopuksi. Olivathan nuo paikalla vaan sitten siinä ihan loppuvaiheessa ja sen alun olin yhden kätilön kanssa.

 

 

Niin ja vauvan synnyttyä paikalla pyörähti vielä lastenlääkäri ja hänen harjoittelijansa...Että oli siinä tunkua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut synnytyksessä mukana opiskelijoita (lapsivuodeosastolla tosin nk. jälkitarkastuksessa oli opiskelijatyttönen tutkimassa mun rinnat :rolleyes: ), mutta jos siihen olisi ollut mahdollisuus niin olisin tietysti suostunut. Eihän sitä opi ellei näe ja pääse tekemään. Suostuisin ottamaan vain yhden opiskelijan kerrallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ollut opiskelijaa paikalla, koska en halunnut. Olin päättänyt tämän jo ennen synnytystä.

 

Kävimme synnärillä kääntymässä n.6 tuntia ennen kuin kirjauduimme sisälle (kävimme ottamassa kotona vauhtia) ja tällöin kätilöopiskelija teki sisätutkimuksen. Hän oli kovakourainen ja tylyn puoleinen ihminen, joten se vain vahvisti aiempaa päätöstäni.

 

Mutta siis syyni alun alkaen siihen miksen halunnut opiskelijaa paikalle olivat lähinnä:

-koin ajatuksen synnytyksestä sen verran henkilökohtaisena, intiiminä ja meille ainutlaatuisena tapahtumana, etten halunnut paikalle enempää ihmisiä kuin oli pakko.

-kammoan kaikkea toimenpiteisiin yms. liittyvää, joten en halunnut olla kenenkään "harjoituskappale" esimerkiksi tikkauksen yhteydessä. :huh:

 

Olin tyytyväinen tähän päätökseen ja nyt seuraavankin kohdalla mennään samoilla eväillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen syntyessä ei osastolla ollut opiskelijoita, mutta luvan olisin antanut.

Nyt tämän toisen syntyessä synnytyksen hoiti pääsääntöisesti melkein valmis kätilöopiskelija, toki esim. lääkitykset ohjaavalta kätilöltä varmistaen. Lisäksi avautumisvaiheessa paikalla pyöri myös kaksi sh-opiskelijaa, joista toinen jäi paikalle synnytyksen loppuun asti. Sen toisen opiskelijan poistuminen ei haitannut mua yhtään, koska antoi hieman huonon ensivaikutelman itsestään. Esitteli itsensä ja kätteli vain minua, mutta ei miestä vaikka tämä oli ihan vieressä. Toki opiskelija oli hieman hermostunut, mutta kyllä isäkin mun mielestä pitäisi edes tuolloin huomioida.

 

Tämän toisen lapsukaisen syntyessä oli myös lähellä perätilasynnytys ja myös tuolloin olisin antanuy muutaman opiskelijan paikalla olla. Jonkin rajan olisin kuitenkin vetänyt, ettei sali olisi ollut ihan täynnä outoa populaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli esikoisen syntymässä opiskelija mukana ja minusta se oli pelkästään positiivinen asia. Näin sain kätilön kannattelemaan kumpaakin jalkaa ja opiskelija tuli myöhemmin osastolle käymään synnytyksen kanssani läpi. Tätä läpikäyntiä ei olisi tapahtunut jos synnytyksen olisi hoitanut pelkkä kätilö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin oli mukana kätilöopiskelija kokoajan, siis ensin yksi ja sitten kun kätilöilläkin vaihtui työvuori, niin toinen. Minusta se oli todella mukavaa! Opiskelija hoiti minua alussa paljon enemmän kuin varsinainen kätilö ja jos en olisi tiennyt olisin voinut luulla roolien olevan melkeinpä toisin päin...

 

Ainut mitä ihmettelin, että opiskelijan annettiin antaa lääkkeitä (oksitosiinia) ilman kätilön läsnäoloa. Itselle on aina harjoitteluissa (ja ohjaajana) korostettu, ettei opiskelija ole varsinaisessa vastuussa mistään... Kaikki sujui hyvin eikä siinä mitään, mutta ihmettelen vaan....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli kuopuksen synnytyksessä opiskelija mukana sisäänkirjautumisvaiheesta synnytykseen saakka. Hän tosin korosti olevansa "viittä vaille valmis" eikä minulle tullut kertaakaan epämukava olo opiskelijan takia. Tämä opiskelija hoiti pääasiassa yksin kaiken. Kätilö kävi paikalla muutaman kerran, lähinnä epiduraalin ja itse ponnistusvaiheen aikana. Minulle jäi tosi hyvä fiilis opiskelijasta joka oli tosi mukava ja itselle oli kiva kun opiskelijalla oli tietty aikaa minulle, varsinkin kun talo oli ihan tukossa juuri silloin ja muuten olisi aika yksin saanut olla. Niin vaikken ensisynnyttäjä ollutkaan.. :rolleyes: Tosin varmaan aika suuri merkitys on sillä kuinka pitkällä opiskelija on opinnoissaan. On mullakin ollut papaa Kättärillä ottamassa ihan tuore opiskelija joka ei kovan ja pitkän ronkkimisen jälkeen löytänyt kohdunkaulaa..?? :blink: Se oli kivuliain papa vaikka ei normaalisti missään tunnu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi opetussairaalassa, joten kandeja ja opiskelijoita siellä oli melko paljon - käytännössä jokaisella ammattilaisella oli myös oma opiskelija. Synnyttämään mennessä kysyttiin lupa opiskelijoiden läsnäoloon, ja jokainen kysyi myös henkilökohtaisesti luvan mukanaoloon tullessaan ensimmäistä kertaa esittäytymään. Annoin luvan jokaiselle.

 

Synnytyksessä oli siis paikalla synnytyslääkäri ja kandi, joka teki suurimman osan lääkärin työstä. Vasta tikkausvaiheessa (pari hyvin pientä repeämää, 10 tikkiä...) homman hoiti lääkäri. Hoitajia oli paikalla 3 ja jokaisella myös opiskelija. Sitten juuri ponnistusvaiheen alkaessa hoitajille tuli vuoronvaihto, joten pahimmillaan huoneessa oli 15 henkeä minun ja miehen lisäksi :lol: Enimmäkseen kyllä samat hoitajat hoiti koko ponnistusvaiheen, vain lastenhoitaja vaihtui, mutta hänenkin opiskelijansa jäi paikalle.

 

Itse asiassa, vaikka tuo väkimäärä kuulostaa hurjalta, niin minulla oli hauskaa. Koko hoitohenkilökunta oli aivan ihanaa ja ystävällistä, ja meillä kulki juttu niin hyvin, että ponnistusten välilläkin onnistuin heittämään vitsiä lääkärin ja hoitajien kanssa. Itse en kyllä tästä juuri muista.. ainoastaan sen, että totesin etten kahta tuntia aio todellakaan punnertaa..

 

Nyt kakkosen tullessa olen sitä mieltä, että opiskelijat ovat tervetulleita, jos odotettavissa on normaali synnytys. Tosin varmaan hieman erilainen väkimäärä on tiedossa, kun eri maasta on kyse...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla ei ole synnytyksestä vielä kokemusta, mutta tulossa on luultavasti perätilasynnytys ja neuvolassa terkka sanoi, että jos annan luvan niin synnytystä luultavasti tulee seuraamaan aika monta ihmistä. En oikein tiedä, onko se mulle okei vai ei, kun ei ole aiempaa kokemusta synnytystilanteesta. Varmaan pitäisi joku mielipide muodostaa asiasta, kun en usko, että pystyn päättämään oikein mitään sitten tuskissani siinä tilanteessa.

 

Päivitys: Koko synnytyksen ajan paikalla oli kätilöopiskelija, joka oli todella mukava ja kertoili kaikista asioista, joita keksittiin kysyä. Ponnistusvaiheessa ulosauton hoiti erikoistuva lääkäri, jonka taustalla tietenkin varmisti gynekologi. Erittäin hyvät fiilikset jäi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli opiskelija esikoisen synnytyksessä, aivan ihana ihminen :wub:

Opiskelija oli lähes kokoajan synnytyssalissa loppuvaiheessa (avautiminen 6-10cm) ja oli kiva kun oli joku "ammattitaitoinen" siellä läsnä vaikka hommailikin jotain omia juttujaan salin sivussa.. Opiskelija ei siis ollut mikään sivusta seuraaja vaan ihan samaa hommaa teki kun oikea kätilökin, takana opiskelijalla olikin jo todella useita synnytyksiä.

 

Ennen synnytystä kävin äitipolilla ja siellä oli useita opiskelijoita jotka vaan seurasivat sivusta kun lääkäri katsoi mm.lapsiveden värin alakautta (sitten siinä ravas niitä opiskelijoita katsomassa kans :rolleyes: )

 

Mutta siis itse annoin luvan kaikille tulla mukaan sinne äitipolille ja sitten synnytyksessä annoin luvan opiskelijan tulla mukaan synnytykseen. En kadu!

Edited by Jondi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli esikoista synnyttäessä kätilöopiskelija mukana ponnistusvaiheessa, ja se oli pelkästään positiivinen asia. Kätilö kertoi koko ajan opiskelijalle mitä tapahtuu ja tietty siinä pystyin paremmin itsekin seuraamaan missä mennään. Opiskelija piti toista jalkaani ja kätilö toista, kun ponnistin puoli-istuvassa asennossa sängyllä. Ainoastaan siinä kohti teki heikkoa, kun opiskelija ja kätilö ihastelivat mun istukkaa siinä miten onkin hieno... Esittelivät sitten tohkeissaan minulle ja lapsen isälle sitä. En olis välttämättä ollut kovin kiinnostunut näkemään moista mötikkää, oli se sitten miten "hieno" tahansa :lol:

 

Viimeksi kun olin KYS:llä muissa asioissa, mulle ilmoitettiin ajan saadessani, että mukana on opiskelijoita, jos se ei käy niin soittoa ja uutta aikaa varaamaan. Ajattelin että ihan ok vaikka vähän hirvittikin kun kyseessä oli kuitenkin naistentautien osasto. Ensin teki kaksi kandiopiskelijaa alkuhaastattelun, ja sisätutkimuksessa olikin gynen työskentelyä seuraamassa n. 10 kandia, joista yksi pääsi sitten työskentelemään itsekin. Vähän kauhistuin sitä porukan määrää, ja oli kohtalaisen noloa siinä sitten jalat telineillä olla kaikkien ihmeteltävänä. Mutta kaikki meni ok.

 

Synnytykseen ehdottomasti max 1 kätilöopiskelija mukaan. Osittain myös miehen toiveesta, siitä tuntuisi ehkä vielä oudommalta jos useampi ihminen olisi pällistelemässä alapäätäni.

 

En tosin halua olla sen yhdenkään opiskelijan harjoituskappaleena tikkauksissa tms, mutta en kyllä täysin katselijan rooliinkaan olisi välttämättä ajamassa, saa tehdä jotain vähemmän kamalia juttuja, vaikka punnita vauvaa jne :)

Edited by sincerity

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kätilöharjoittelija oli mukana toisessa synnytyksessä, oli tosi mukava ja symppis. Hän myös kokeili kohdunsuuta ja auttoi minkä pystyi. Jäi hyvä kuva hänestä.

 

Ekassa synnytyksessä oli imukupin vuoksi lääkäri hoitamassa lopussa ja hänellä oli mukana lääkäriharjoittelija. Tämä ei kuitenkaan osallistunut muuten kuin katsomalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kätilöopiskelija mukana synnytyksessä ja koin sen vain positiivisena asiana :). Mukava, reipas ja rohkaiseva tyyppi oli. Oli innoissaan kun pääsi seuraamaan ensimmäistä kertaa perätilasynnytystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kanssa peesailen näitä positiivisia kokemuksia! :)

 

Kun vihdoin sain epiduraalin avulla nukuttua hetken ja heräsin, näin kätilöopiskelijan vieressä. Hän totesi vaan rauhallisesti, että "jatka vaan unia, kaikki on hyvin". Vitsit, että tuli hyvä ja turvallinen olo itselle. <3 Muutenkin oli ihmisenä tosi symppis. Pelkkä kätilö tuskin olisi voinut olla niin paljon paikalla ja esikoissynnyttäjänä se oli tärkeää - heti saattoi kysyä, kun joku askarrutti mieltä.

 

Synnytyksen jälkeen hän tuli vielä osastolle ja käytiin synnytystä läpi. Tosi positiivisin ajatuksin kyllä olen opiskelijoista. Jos vielä saliin pääseen, niin saa tulla mukaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli synnytyssalissa mukana opiskelija, tosin ei kätilö- vaan ensihoitajaksi opiskeleva. Ja vielä mies! Hyvä juttu kuitenkin, että oli mukana, koska meidän kätilö joutui koko ajan juoksemaan jossain.. oli turvallisempi olo itelläkin, kun oli joku "ammattilainen" koko ajan paikalla. Multa kysyttiin ennen saliin menoa, saako opiskelija tulla.. En osannut kuvitellakaan, että se olis miespuolinen. :D Hän se oli se napanuoran katkaisijakin.. Se onkin ainut asia, mikä jäi harmittamaan, mieheltäni ei edes kysytty, haluaisiko hän katkaista. :huh:

 

Aion kyllä ens kerrallakin antaa luvan opiskelijan tulla paikalle, jos tulee se ens kerta vielä joskus. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin oli opiskelija (tai useampikin, kun vuoro vaihtui välissä) mukana synnytyksessä. Mun mielestä se oli vain mukavaa, koska kätilöllä oli useampi synnytys hoidettavana samaan aikaan, kun taas opiskelijalla "ei ollut kuin minut". Sillä siis oli aikaa istuskella siellä ja kuunnella mun juttuja ja kirjata toiveita ja vastailla kysymyksiin. Aluksi opiskelijasta oli apua myös kaurapussien lämmittäjänä ja asettelijana, koska mies ehti paikalle vasta vähän myöhemmin. Ilman muuta haluaisin opiskelijan - tai kätilön jolla on reilusti aikaa - seuraavallakin kerralla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kätilöopiskelija hoiti synnytykseni lähes alusta loppuun, kokeneempi kätilö oli toki koko ajan mukana. Hyvin meni eikä jäänyt (ainakaan siitä opiskelijasta ;)) traumoja eli voisin ottaa opiskelijan uudelleenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now