laura!

Opiskelijan mukanaolo synnytyksessä

221 posts in this topic

NeNNNi, voit toki sanoa sille kaverille, että kun ollaan tuttuja niin mielellään älä tuu kokonaan mukaan, mut voit käydä moikkaamassa, tms. :) Ei se siitä pahastu, sehän on kohta ammattilainen. Toisaalta voi olla mukavakin että on tavallaan yks ylimääräinen (puoli?)tuttu ihminen siellä seurana. Mun kokemuksen mukaan opiskelijoiden paras puoli on nimenomaan se, että niillä on aikaa olla seuranakin, kätilöt ei aina jouda muuta kuin välttämättömät, jos osastolla on kiire.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli synnytyksessä ja opiskelija,mahtokohan olla lääkäriopiskelija,en nyt muista... kuitenkin nuori mies eikä ollu varmaan ennen nähny synnytystä,sen verran järkyttyneeltä näytti :) joutu raukkaa pitää viel mun toista jalkaa ponnistusvaiheessa :D sai varmaan ikuset traumat...

 

Myös osastolla oli opiskelijoita,tosi kivoja kaikki.

 

Sanoin miehellekin ennen synnytystä että jos yksikin opiskelija haluu änkee mukaa ni sano ettei käy jos mä en tajua sanoa. Mut kysyttäessä sanoin vaan et ihan sama. Ei sen kivun keskellä yks opiskelija tuntunut enään missään! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en halua opiskelijaa mukaan synnytykseen.

Miehellekin jo olen asiasta maininnut. En tarvitse ylimääräisiä silmäpareja tuijotteleen mun alapäätä. :rolleyes:

 

Ymmärrän toki, että se on niille opetustilanne ja niistäkin tulee joskus kätilöitä tms. Mutta mä en siltikään vaan halua opiskelijaa sinne mukaan. piste. -_-

Share this post


Link to post
Share on other sites

^En mäkään ehkä alunperin halunnut opiskelijaa synnytykseen, mutta luettuani tämän keskustelun mieleni muuttui positiivisemmaksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kalvojen puhkaisussa mukana lääkäriopiskelija, ja kysyttiin onhan ok että tulee. Samoin sitten alkusynnytystä hoiti ihan loppuvaiheessa opintoja oleva kätilöopiskelija, joka oli aivan superihana! Hänellä oli oikeasti aikaa olla vaan mun kanssa ja istua sen aikaa seurana kun mies oli syömässä. Tykkäsin kovasti hänestä ja muistin jopa siinä kipusumussa (aikaa ennen epiduraalia) sanoa sille että olit tosi ihana mutta toivottavasti ei nähä enää tällä reissulla :grin: Samoin osastolla ennen ja jälkeen synnytyksen (olin oottamassa käynnistystä kolme yötä) osastolla pyöri opiskelijoita, jotka lähinnä otti käyriä ja oli sitten muuten hoitajien mukana. Tosi positiivisia kokemuksia jäi kyllä. Annoin luvan opiskelijoiden tehdä kaikki mitä kysyttiin just siksi, että ilman käytäntöä ei opi ja mulle nyt siinä tilanteessa oli aivan yks hailee kuka sen sisätutkimuksen teki tai tipan laittoi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli opiskelija tässä kakkosen synnytyksessä mukana. Kysyttiin, saako olla ja toki suostuin. Kätilö teki ensin sisätutkimuksen ja sitten opiskelija, samalla kätilö selitti, että 9 cm ja pieni lippa edessä. Muuten opiskelija lähinnä seurasi vierestä sen puoli tuntia, mitä salissa oltiin ennen kuin tyttö oli maailmassa. Opiskelija kävi myös tervehtimässä mua myöhemmin osastolla ja kysymässä millä mielellä olen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli opiskelija synnytyksessä mukana ja tykkäsin tosi paljon! Oli mukava ja huolehti minusta myös synnytyksen jälkeen ihanasti, mutta parasta oli se että synnytyksen aikana oli molemmille jaloille joku pitämässä kaverina kiinni kun oli kätilö+opiskelija :D En tiedä yhtään olisko mies voinut olla siinä apuna jos opiskelijaa ei olisi ollut, mutta näin oli hyvä, mies sai sitten muuten olla huolehtimassa ♥

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tarvitse ylimääräisiä silmäpareja tuijotteleen mun alapäätä. :rolleyes:

 

Taisin ajatella näin, mutta kun ensimmäisen kerran olin tosi paikan edessä niin olisi ollut ihan sama kuinka monta tuijottajaa on jos vaan yksikään niistä voisi ottaa sen mukulan pihalle :grin:

 

Minulla oli kandi esikoisesta, enkä oikeastaan muista oliko hänellä juurikaan virkaa. Toisesta ei ollut kuin kätilö. Saa minun puolesta tulla jos tahtoo, mutta ei nyt koko luokallista :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kans ajatellu, et jotenkin ehkä siinä tositoimissa ei kiinnosta jos paikalla on yks ylimääränen ihminen. Joku niitä sisätutkimuksia kuitenkin tekee niin so what.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millä aikavälillä on mahdollista saada opiskelija mukaan synnytykseen ts. milloin he tekevät harjoitteluitaan?

 

Esikoinen syntyi keskellä kesää ja silloin ei ollut opiskelijoita talossa lainkaan, mutta jos nyt tokalla kerralla on joku jo ehtinyt aloittaa harjoittelunsa niin tottakai saa tulla mukaan synnytykseen. Mulla on sekä esikoisen että nyt tokan aikana ollut lääkäriharjoittelijoita ultrissa ja neuvolalääkäreissä ja ainakin nuo olen kokenut aina vaan positiivisiksi kun saa enemmän huomiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ponnistusvaiheessa tupa muutenkin täynnä väkeä, että en olisi kyllä mitään opiskelijaa edes huomannut :lol: Seurana oli 3 kätilöä ja lääkäri. Lisäksi viereisessä huoneessa oli päivystävä erikoislääkäri jolla oli mukana kandiryhmä. En nähnyt heitä, mutta vauva kiidätettiin suoraan synnytyksestä heille. Oli kuulema ensimmäinen kerta kun saivat nähdä ja pidellä vastasyntynyttä. Olisi tietty ollut kiva jos olisivat raaskineet päästää vauvan takaisin äidilleenkin... Pitivät tyttöä aika pitkään siellä, ilmeisesti jokaisen piti "tutkia" onko vauvalla kaikki kunnossa.

 

Sen takia oli näin paljon äksöniä kun oli takana jo melkein vuorokausi synnytystä ja vesien menosta 3 vuorokautta ja vauvan sydänäänet laskivat synnyksen lopussa pahoin. Olivat valmiita elvyttämään vauvaa. Onneksi kaikki meni enemmän kuin paremmin ja tyttö oli syntyessään kiukkuinen kuin ampiainen ja terve kuin mikä :grin:

 

Ehdottomasti ottaisin näillä kokemuksilla harjoittelijan mukaan synnytykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^

Opiskelijat suorittaa harjotteluita lukuvuoden puitteissa eli kesällä eikä jouluna ei opiskelijoita opiskelijan roolissa näy pääsääntöisesti. Eri asia sitten onko esim. kesätöissä opiskelija, mutta silloinhan hän on työntekijä siinä missä muutkin. Myöskin sairaalasta riippuu, koska kätilökoulutusta ei ole joka paikassa vaan melkeinpä vain siellä missä yliopistollisia sairaaloita on. Toki voivat varmaan suorittaa harjoitteluita muuallakin. Kandeista en osaa sanoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli mukana kätilöopiskelija kun vuoro viimeisen kerran vaihtui muutama tunti ennen tytön syntymää. Vuoro ehti vaihtua viisi kertaa :girl_haha:

Jonkun lääkärin mukana oli myös erikoistuva lääkäri, en tiedä oliko sen imukupin kanssa hääränneen vai lastenlääkärin mukana. Tytön syntyessä paikalla oli kaksi kätilöä, kätilöopiskelija, lääkäri, erikoistuva lääkäri, lastenlääkäri, minä ja mies. Että ihan sama oliko joku niistä silmäpareista opiskelijan :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli yhdessä synnytyksessä mukana ulkomaalainen vaihto-opiskelija ja osan synnytyksestä myös (mies) kandi. Kummastakaan ei ollut mitään häiriötä. Varsinkin tuo vaihto-opiskelijan mukanaolo oli ihan mukavaakin, huomioi jotenkin todella ihanasti minut sekä vauvan syntymän jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tuosta zinaen viestistä tuli vielä mieleen, että ekassa synnytyksessä salissa hääräsi jatkuvasti kauhea määrä ihmisiä (vauvalla sydänäänet huonot ja muutenkin kaikenlaista häikkää synnytyksessä) ja vaikka sillä kertaa ei opiskelijoita mukana ollutkaan niin ei kyllä olisi siinä ihmismäärässä enää tuntunut missään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli myös kätilöopiskelija mukana synnytyksessä. Hän teki lähes kaikki perustsekkaukset ennen ponnistusvaihetta ja ponnistusvaiheessakin oli aktiivisesti varsinaisen kätilön apuna. Minusta oli mukavaa, että opiskelija oli läsnä lähes koko synnytyksen ajan, kun varsinaisella kätilöllä oli muitakin synnytyksiä samaan aikaan. Minulla oli helpohko synnytys, joten huoneessa oli hiljaista...en nähnyt koko tapahtuman aikana ketään muuta kuin kätilön, kätilöopiskelijan sekä anestesialääkärin. Opiskelijan mukana olo vaikutti siis ehdottomasti positiivisesti synnytyskokemukseeni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä synnytyksessäni oli mukana kätilöopiskelija, eikä siinä mitään. Taisi olla hänen ensimmäisiä kertojaan, sen verran "pihalla" hän tuntui välillä olevan, mutta mielestäni tsemppaili miua hienosti. Mies pääsi hyvin välillä vessaan, syömään ym. kun opiskelija jäi mun seurakseni saliin :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytys on vielä edessä, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, että opiskelijat on tervetulleita. Olin itse syksyllä oman alani harjoittelussa ja pääsin mukaan varsin henkilökohtaisiin tilanteisiin ja kaikki suhtautuivat hyvin, joten siitäkin johtuen haluan itse olla avoin opiskelijoita kohtaan. Nyt raskauden aikanakin on monessa jutussa (neuvola, ylimääräiset ultrat) ollut opiskelija ja kaikki ovat olleet asiallisia ja kivoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksipäs ei voi opiskelija tulla mukaan synnytykseen..onhan sitä itse niin "daiju" poies, että ihan sama ketä siellä huoneessa on..tosin onhan siellä tietysti mukana aina "oikee" kätilö?? Vai onko?

 

Siinä tuli raja vastaan, kun toisen tyttären synnytyksen jälkeen osastolla oli miesopiskelija. Itselläni oli kakka "vähän" kovalla ja pyytelin peräruisketta.. sitä en iljennyt antaa miesopiskelijan katsoa tai tehdä. Nolona kyllä anteeksi pyytelin opiskelijalta :blush: "Anteeksi nyt kauheesti, mutta kun pitäis tuo kakka saada tulemaan ennen kuin koko pakoputki räjähtää, että haittaisko millään jos oottelisit ihan vähän aikaa käytävällä, kun tuo täti tuikkaa ruiskeen takapuoleen niin tää mamma saa lähteä hakemaan helpotusta tukkoiseen oloon..anteeeeeks vaaaaaan" :blush: ..ihan tuntu ymmärtävän...tais ennemmin olla "helpottuneen tyytyväinen" setä, kun ei tarvinnu osallistua :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raapustinkin esitietolomakkeeseen, että kätilöopiskelija olisi ihan jees. Opetussairaalan alueella asuessa se onkin aika todennäköistä. Juttu myytiin meille aika hyvin TAYS-tyyliin, "kun kätilöllä saattaa olla useita synnyttäjiä samaan aikaan, niin voi olla pitkiäkin aikoja, ettei kukaan ehdi paikalle".

Kandeja vastaan ei erityisemmin ole mitään, mutta muutama tulevaisuuden toivo on saanut kokeilla jo kohdunsuuta mammapolilla ja se riitti omaksi opetusmateriaalipanostuksekseni lääketieteen opetuksen suuntaan.

 

 

Jälkikäteisviisaus: paikalla oli kätilöopiskelija ja hyvä, että oli. Aika yksinäinen olo olisi miehen kanssa muuten ollut ruuhka-aikaan.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sattui kätilöopiskelija sekä terveydenhoitajaopiskelija mukaan synnytykseen! Tämä kätilöopiskelija hoiti suurimman osan kaikista käytännön toimista, jopa vauvan "koppaamisen" ja jälkitoimet. Vastaava kätilö oli toki mukana koko ajan ohjaamassa toimia, paitsi ihan perusrutiineja, kuten kanyylin laittoa jne. Olo oli oikein turvallinen, olihan mulla monta hoitajaa ja kokoajan joku seurana sairaalan puolesta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opiskelija ollut kumpanakin kertana ihan paras apu ja ilo, pitäneet kädestä/lohduttaneet/rohkaisseet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now