Guest flower-

Terolutit + raskautuminen

833 posts in this topic

prkl kone... keskusteltu varmaan jo täällä, mutta kysynpä silti. Parin viikon päässä olisi erittäin suurena toiveen vuoden ensimmäinen (ja tietysti) viimeinen ovulaatio saada aikaiseksi. Syn nyt Teroja saadakseni vuodon aikaan, sitten pitäisi tikuttaa ovista ja käyttää Teroja taas kierron tukena.

Eli siis. Aloitan vissiin Terot vasta jos/kun oon ne kaksi viivaa siihen ovulaatiotestiin saanut, mutta kuinka kauan sen positiivisen tuloksen jälkeen ne uskaltaa aloittaa?

 

Kun eikös Terolutit voi aiheuttaa sen, ettei sitä ovista tulekaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletko saanut lääkäriltä mitään ohjeita noiden terojen käyttöön? Käsittääkseni terot voi estää ovulaation, jos niitä siis alkaa syömään ennen kuin on ovuloinut. Varmaan sinun kannattaa niitä alkaa syömään vasta ovulaation jälkeen, jos niiden tarkoituksena on  tukea kiertoa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, niin äkin käsitin mutta lääkäri ei (tietenkään) antanut tarkepia ohjeita siitä, että aloitanko ne heti ovisplussasta seuraavana päivänä vai esim. 3 pvän jälkeen. Täytyypi mietiskellä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, niin äkin käsitin mutta lääkäri ei (tietenkään) antanut tarkepia ohjeita siitä, että aloitanko ne heti ovisplussasta seuraavana päivänä vai esim. 3 pvän jälkeen. Täytyypi mietiskellä. :)

 

Kyllä mä alottaisin jo ihan heti sen plussan jälkeen. Mulla tosin ovulaatio tapahtuu jo heti samana päivänä plussasta :) en tiedä miksi ainakaan 3 päivää odottaisi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

No voi eikä! Aloitin terolutit eilen kp 16 kun luulin oviksen jo menneen kp 13 tienoilla, vaikka en selkeätä plussaa tikuttanutkaan. Tänään sain sitten ovisplussaan viittaavan tuloksen. Toivottavasti ei nyt häiritse ovista, jos semmoinen on nyt tulossa :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

No voi eikä! Aloitin terolutit eilen kp 16 kun luulin oviksen jo menneen kp 13 tienoilla, vaikka en selkeätä plussaa tikuttanutkaan. Tänään sain sitten ovisplussaan viittaavan tuloksen. Toivottavasti ei nyt häiritse ovista, jos semmoinen on nyt tulossa :(

 

Ei se mitenkään takuuvarmasti ovulaatiota blokkaa! Kannattaa silti yrittää ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

--^ Just tuota samaa mäkin pelkään, että saan sen ovisplussan, sit aloitan heti Terot ja ovis olisikin tulossa vasta muutaman päivän päästä. Ei ole helppoa, eli. :D

Toivottavasti Muffinssilla ei hommat olisi menneet sekaisin! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullehan terot määrättiin säännöllistämään kierto, joten siksi olen aloittanut syömään sitä tuolloin kp 16, huolimatta ovulaatiosta. En ole edes ollut tietoinen, koska tuo ovis tapahtuu ennen tätä kiertoa. Joten seuraavaan kiertoon sitten viisaampana ja luomuna :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palaan tänne tero-ketjuun. Sain neljän teron avulla menkat alkamaan pillerien jälkeen marraskuussa. Oviksen bongasin testeillä melko myöhään (kp 24) ja seuraavana päivänä olikin vasemmalla puolella semmoinen jomotus parin tunnin ajan että uskon oviksen tapahtuneen. Tänään on dpo16, ei merkkiäkään menkoista, olo kyllä todella turvonnut jne.. Herkkä liuskatesti näytti aamupissasta negaa, joten raskaana en ole. Mulla on teroja jäljellä, uskaltaisinko aloittaa ne nyt? Onko niistä haittaa mikäli jotenkin sattuisinkin olemaan raskaana? Pidän tuota ovista melko varmana ja olen ollut siinä uskossa että oviksen jälkeen tulee menkat tai olet raskaana. Mikähän tässä nyt mättää? Gynellekään ei saa tähän hätään aikaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa! En tiedä kuuluuko asia tänne ketjuun, mutta kysyn silti sopivampaa ketjua kun ei löytynyt. Lääkäri määräsi siis minulle primolutit (voimakkaammat kuin terot?). Käynti oli kp55, jollon en ollut vielä ovuloinut. Sanoi että aloitan noin viikon päästä 10pv kuuri, jotta saadaan vuoto aikaiseksi. Sanoi kuitenkin ettei ole pakko aloittaa jos en halua.
Olen ymmärtänyt että primolutit estävät ovulaation jos se olisi tulossa. Mutta eilen illalla sain (ehkä?) ovisplussan, joten onko primoista haittaa jos ne nyt aloitan, näin oviksen jälkeen?
Minulla ovistestit ovat helottaneet tummaa jo pitkään, joten tämäkään ei ole varma. Siksi ajattelin että olisi ehkä hyvä aloittaa primot joka tapauksessa...

 

Osaatteko sanoa kannattaako nuo aloittaa vai ei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teroista ei olis haittaa, mutta Primoista en tiedä.. Mulla oli Primolut N tai Nor, joka tapauksessa sellainen vahvempi lääke ja sen kanssa EI saanut raskautua, mutta en tiedä onko noitakin miedompia.. Soita lääkärille? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla on tosiaan joo se sama, Primolut N. Pitää varmaan kilauttaa lääkärille, ehkä hän osaa nauvoa. Kiitos anyway :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vääntäisikö joku mulle rautalangasta, kun mä käyn tällä hetkellä tooodella hitaasti.... Mitäköhän mun kannattaisi tehdä? Kävin tässä syksyllä gynellä, kun oli oudon lyhyitä kiertoja ja tuhruttelua. Sain sitten Terot, joita on tarkoitus käyttää pari päivää oviksen jälkeen. Niitä yhdessä kierrossa käytinkin ja kierto piteni, viime kierrossa en taas ottanut ja kierto oli 25 päivän luokkaa. :-P Tässä kierrossa tikutin ovista ja sain (mielestäni) ovisplussan kp 14 eli ihan oppikirjan mukaisesti ja käytettiin miehen kanssa tämä myös hyväksi. Mutta kannattaako mun nyt tässä kierrossa ottaa noita Teroja, kun kierto voisi kenties olla luonnollisestikin olla ihan ok? Vaiko olisiko nuo Terot hyödyksi? Raskautuminen siis tosiaan toiveena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommentoin vaan ex-terojen käyttäjänä, että itsehän söin niitä 6kk kun oli pco:ta ja menkat epäsäännölliset, sekä en ovuloinut. No, mulla ne taisivat estää ovulaation, eli en kertaakaan terojen aikana saanut tikutettua kunnon ovulaatiota, eikä raskauskaan alkanut.

Kun lopetin terot, tulin raskaaksi melkein heti, mutta meni kyllä kesken...

Sitten kun kävin lapsettomuuslääkärillä, hän oli sitä mieltä,että terot on mulle täysin väärä lääke ja kirjoitti tilalle clomit. Clomeilla kierto myös lyhenee ja ovulaatio myös tulee normaalisti.

 

Menkat oli kuitenkin olleet keskenmenon jälkeen hukassa 67 päivää, ja mulla oli vielä teroja jäljellä, joten söin vielä terot vuodon aikaansaamiseksi. Kun teroluteilla alkoi kuukautiset, aloitin ohjeen mukaan kp 5 (muistaakseni) clomifenit. Ja heti ekasta kierrosta tärppäsi raskaus.

 

Eli siinä voi olla ihan perääkin, että nuo terot estää oviksen. Itse koitin aloittaa välillä myöhemmillä kp:lla, välillä aikaisemmilla mutta mulla ei ollut mitään vaikutusta ajankohdan muuttamisella... Tai sitten ongelma oli itse ovulaatiossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tiedän hävettävän vähän ihmisen lisääntymisestä siihen nähden, että on neljän vuoden lapsettomuus takana ennen onnistunutta raskautta ja lasta... :ph34r: Mutta sen verran olen ymmärtänyt, että lyhyt luteaalivaihe ei ole hyväksi raskautumisen kannalta ja terot saattaisivat tässä tukea raskautumisen onnistumista ja mullahan on tosiaan muutamatkin kierrot olleet kummallisen lyhyitä tässä syksyn mittaan. Mutta toisaalta, jos ovis on ollut järkevässä vaiheessa kiertoa, niin silloinhan voisi olettaa, että luteaalivaihekin on riittävän pitkä. Vaiko, -kö? :unsure: Kun en sitten haluaisi ottaa sitä riskiä, että terolutit sitten estävät oviksen, jos se ovisplussa olikin vasta varsinaisen oviksen enteilyä. Äh, hankalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun mielestä terot nimenomaan tukevat oman keltarauhasen toimintaa, jos niitä ovulaation jälkeen otetaan. Joten niistä voi olla apua, jos kyseessä on nimenomaan lyhyt luteaalivaihe, jolloin limakalvo alkaa rapistumaan ja vuotamaan pois ennenkuin mahdollisesti hedelmöittynyt munasolu edes pääsee kunnolla kiinnittymään. 

 

Mulla terot auttoi niin, että kun söin niitä kahdessa kierrossa, ovuloin kahdessa seuraavassa itsekseni. Eli ne jotenkin antoi pienen sysäyksen kropalle. Mulla siis myös pco:n takia ne terot aloitettiin. Ekasta terojen jälkeisestä ovulaatiosta tuli kemiallinen raskaus, mutta tämä toinen on tuntunut pitävän hyvin kiinni :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tiedän hävettävän vähän ihmisen lisääntymisestä siihen nähden, että on neljän vuoden lapsettomuus takana ennen onnistunutta raskautta ja lasta... :ph34r: Mutta sen verran olen ymmärtänyt, että lyhyt luteaalivaihe ei ole hyväksi raskautumisen kannalta ja terot saattaisivat tässä tukea raskautumisen onnistumista ja mullahan on tosiaan muutamatkin kierrot olleet kummallisen lyhyitä tässä syksyn mittaan. Mutta toisaalta, jos ovis on ollut järkevässä vaiheessa kiertoa, niin silloinhan voisi olettaa, että luteaalivaihekin on riittävän pitkä. Vaiko, -kö? :unsure: Kun en sitten haluaisi ottaa sitä riskiä, että terolutit sitten estävät oviksen, jos se ovisplussa olikin vasta varsinaisen oviksen enteilyä. Äh, hankalaa.

 

Mä nyt ehkä katsoisin tän kierron ja sen luteaalivaiheen pituuden ilman mitään lääkitystä :) sitten jos on kauhean lyhyt luteaalivaihe, niin kysyisin ehkä lääkärin mielipidettä. En mä niitä Teroja alottaisi kauhean paljon sen ovulaation jälkeen, kauanko siitä nyt on? Mä molemmissa plussakierroissa käytin Teroluteja varmaan just puolitoista/kaksi päivää ovulaation jälkeen aloitettuna. Sain ne alunperin siksi, kun kierto ei meinannut lähteä itsestään ollenkaan käyntiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommentoin vaan ex-terojen käyttäjänä, että itsehän söin niitä 6kk kun oli pco:ta ja menkat epäsäännölliset, sekä en ovuloinut. No, mulla ne taisivat estää ovulaation, eli en kertaakaan terojen aikana saanut tikutettua kunnon ovulaatiota, eikä raskauskaan alkanut.

Kun lopetin terot, tulin raskaaksi melkein heti, mutta meni kyllä kesken...

Sitten kun kävin lapsettomuuslääkärillä, hän oli sitä mieltä,että terot on mulle täysin väärä lääke ja kirjoitti tilalle clomit. Clomeilla kierto myös lyhenee ja ovulaatio myös tulee normaalisti.

 

Menkat oli kuitenkin olleet keskenmenon jälkeen hukassa 67 päivää, ja mulla oli vielä teroja jäljellä, joten söin vielä terot vuodon aikaansaamiseksi. Kun teroluteilla alkoi kuukautiset, aloitin ohjeen mukaan kp 5 (muistaakseni) clomifenit. Ja heti ekasta kierrosta tärppäsi raskaus.

 

Eli siinä voi olla ihan perääkin, että nuo terot estää oviksen. Itse koitin aloittaa välillä myöhemmillä kp:lla, välillä aikaisemmilla mutta mulla ei ollut mitään vaikutusta ajankohdan muuttamisella... Tai sitten ongelma oli itse ovulaatiossa.

 

Joo tosiaan Terolutit ei sinänsä saa ovulaatiota aikaan, jos se on ongelma, mutta jollain voivat antaa sellaisen sysäyksen, että lähtee se oma kierto käyntiin :) (Clomit sitten, jos ongelmana on nimenomaan ovuloimattomuus)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovisplussan sain keskiviikkona, joten onhan tässä pohtiessa mennyt tätä aikaakin. Liian aikaisin on huono ja myöhässäkään ei ole hyvä... Noissa lyhyissä kierroissa on tainnut kyllä oviskin olla vähän aiemmin, jossain kierrossa sitä taisin testata ja ovis oli kp 11, joten sen puoleen 25 päivän kierto olisi riittävän pitkä. Eikös 14 päivää sen luteaalivaiheen pitäisi olla?

 

Enköhän mä nyt tämän kierron katso ilman noita hormoneja. :) Tulihan tuo 1,5-vuotiaskin ihan luomuna, vaikka aikansa se otti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo 14 päivän luteaalivaihe on se oppikirjamainen, mutta lyhyemmälläkin voi tulla raskaaksi :) mun korvaan toi ovulaatio kp 11 ja 14 päivän luteaalivaihe kuulostaa ihan hyviltä raskautumista ajatellen! (ei siis todellakaan tarvi olla se 28 päivän kierto ja ovulaatio kp 14) Mulla oli ekassa plussakierrossa kp 19/20 ovulaatio (kierto haki silloin vielä paikkaansa) ja tokassa hämmentävästi just kp 14 (mun kierto aikanaan oli luomuna 30-31 päivää, eikä 28). 

 

Sitten jos ei ovuloi ollenkaan tai luteaalivaihe aina liian lyhyt, niin kysyisin lääkärin mielipidettä. Ovuloimattomia kiertojakin voinee olla välillä ilman mitään ongelmia. Mulla sattui just ennen tokaa plussakiertoa eka bongattu ovuloimaton kierto ikinä  :girl_sigh: olin jo varaamassa aikaa lääkäriin, kunnes tuli ekaksi plussa ovulaatiotikkuun ja sitten raskaustestiin.. Mulla on ollut ongelmia aina kierron käynnistymisen kanssa, kun hormonaalinen ehkäisy on jätetty pois. Kierukan jälkeen palautui aika kevyin avuin ja Teroja käytettiin vähän niin kuin varuiksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itekin lopetin e-pillerit 02/12 kun olin syönyt niitä 10 vuotta, ja ekat menkat tuli vasta 05/12, sen jälkeen ei taas mitään, ja menin silloin lääkäriin 07/12 joka kirjoitti ne terot ja diagnosoi pco:n. Mulla on nuoresta asti ollut epäsäännöllinen kierto, mutta koskaan sitä ei ole tutkittu, ja tuo pco tuli ihan puun takaa. Eli menkat niillä kyllä tuli, mutta ovis ei syystä tai toisesta.

Mullakin tais siinä keskenmenneessä ne terot antaa jonkun pienen buustauksen sille,että silloin se ovis tuli, mutta tosiaan kesken meni syystä tai toisesta.

 

Ja meillähän tää on vähän niin kuin sukuvika, äiti kärsinyt samoista ongelmista, eli pco:ta ja kiertohäiriöitä sekä lapsettomuutta...

 

Saa nähdä alkaako raskauden jälkeen kroppa toimimaan... No, tosin joudun sitten taas varmaan ottaa jotkut e-pillerit käyttöön kun oikein muu ehkäisy ei käy. Mutta jos vielä joskus lapsia halutaan lisää, niin hankin suoraan kyllä clomit. Ikääkin kun on jo päälle 30 :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä otin hormonikierukan (ennen e-laastari) ja olin kyllä tyytyväinen sen aikaa mitä se oli. Mulla sama tarina, 10 vuotta hormonaalista ehkäisyä (sitä ennen säännöllinen kierto) ja sitten ei menkat alkaneet spontaanisti ollenkaan.. Onneksi sain suht nopeasti siihen hormonit ja raskauduin aika pian sen jälkeen kun kierto oltiin saatu päälle ja tasaantumaan :) (mulla ei mitään PCO:ta tai muutakaan ongelmaa, joten aika kevyilla hoidoilla päästiin, ennen Teroja käytin yhdessä kierrossa sellaista voimakkaampaa lääkettä, jonka kanssa ei saanut raskautua)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain terolutit  piiiitkään venyneeseen kiertoon  (yli 120pvä)kun lopetin e-pillerit lapsihaaveiden takia. Toukokuusta lähtien söin eka 3 kk ja sit kokeiltiin tuliko luomukierto: kerran tuli tosi lyhyellä 21pvä kierrolla ja sit taas täytyi teroilla jatkaa, kun ei oma hormonitoiminta vissiin ollut ihan tasaantunut. Ovulaatiota tikutin joka kierrossa ja välillä sain ovulaation kiinni, välillä en. Syyskuussa oli siis neljäs teropätkä jonka jälkeen kävin lääkärissä , jossa ultrattiin taas? varmistettiin munanjohtimien aukiolo, eikä edelleenkään mitään vikaa löydetty, myös normaalit munasarjat oli. Sain ohjeen jatkaa teroilla ja jatkaa ovulaation tikuttamista.

 

Lokakuun lopussa sain oviksen tikutettua selvätsti ja marraskuun alussa aloitin ohjeen mukaan seuraavan terolaatan. Samoihin aikoihin olo oli kuitenkin hieman erikoinen ja yllättäen raskautesti näyttikin positiivistä! :) Lopetin sitten terokuurin kesken, mutta mitään vaaraa sen syömisestä raskauden alussa ei ollut, paksuntaa kuulemma myös limakalvoja, joka voi edesauttaa munasolun kiinnittymistä.

 

Sitä en sitten osaa sanoa, että auttoiko terot (ainakaan oma kierto ei vielä tasaantunut/ehtiny käynnistyä), vai auttoiko se munajohtimien aukiolo-testaus/avaus  vai kävikö vain hyvä tuuri. Nyt kuitenkin rv 12+0 :)

 

Tsemppiä siis teille, mä ainakin uskon että terojen syönti kannatti, mutta silti kannatti itsekin olla aktiivinen ja hankkiutua jatkotutkimuksiin varmistamaan, että löytyykö jotain vikaa, jota vois sit hoitaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vasta ekasta terokierrosta 6 pilleriä napsittu, mutta ainakin toistaiseksi on tiputtelu pysynyt poissa! Mulla on ollut tiputtelua heti oviksesta alkaen... Pari kysymystä on tässä kuitenkin herännyt:

 

Voiko terokuurin päätteeksi alkavasta vuodosta päätellä sitä, onko ovulaatio tapahtunut vai ei. Tällaista muista jostain lukeneeni. Eli jos vuoto alkaa heti (samana/seuraavana päivänäkö?) ovulaatiota on tuskin tapahtunut, jos taas vuodon alkuun menee useampi päivä, ovulaation mahdollisuus on suurempi?

 

Onko terolut lisännyt kenelläkään valkovuodon määrää? Mulla tosiaan ihan alussa tämä kuuri, mutta omia oireitani olen tietty kuulostellut ihan kympillä, ja nyt olen huomannut, että erona aikaisempiin kiertoihin on valkovuodon määrän lisääntyminen jo näin heti pian ovulaation jälkeen! Usein lisääntynyt pikkasen vasta suuremmilla dpo-päivillä, just ennen menkkoja. (mutta eikös lisääntynyt valkovuoto ole myös yksi raskauden ensi oireita? *toiveet nostelee päätään* )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now