Guest flower-

Terolutit + raskautuminen

833 posts in this topic

^ Ei se lääkäri osannut varmaksi sanoa onko ovulaatiota tapahtunut, kun sitä on kuulemma vaikea nähdä ultraäänessä. Mutta toisaalta todennäkösempää kai on, että en ole ovuloinut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 terokuuria ei auttanut raskautumisessa.

Noh, lopulta kuitenkin oon saanu alulle 2 ihan au naturel vaikka pitkään on pitäny yrittää (PCO).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips, ootteko tietoisia, että voiko terolutien käyttö aiheuttaa ovis-testiin plussan? Ts. siis että ei oliskaan oikea ovulaatio, vaan joku virhe terolutien takia? Kummastelen, kun sain plussan ihan tero-kuurin lopussa, että olikohan ihan aito :)? Nyt on 8 päivää viimeisen teron ottamisesta, eikä menkkoja kuulu. Ärsyttävää!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^oletko raskaana? jos ovistesti näyttää sen takia niin?

 

Mä söin terolutteja vuoden verran ihan vaan omaksi iloksi tms. Koska kierto oli 100 päivää muuten, niin ajattelin etten stressaa. välillä saatoin pitää yhden kierron taukoa, tsekatakseni miten luomukierto sujuu. eihän se sujunut. nyt joulukuussa kp 1 päätin että jätän väliin seuraavan kierron terot kun mentiin matkalle tammikuussa, ettei menkat ala siellä vaan sitten sadan päivän päästä, mutta olinkin sitten raskaana josta syystä menkat ei alkaneet.

 

eli eli, mulle ne määrättiin koska kierto oli älyttömän pitkä, clomeja ei jostain syystä ainakan heti miten mietitty. terot ei saaneet aikaan siis plussaa, mutta pitivät kierron säännöllisenä mahdollista kerran vuodessa tapahtuvaa ovista varten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä söin teroja reilun vuoden verran, koska kierrosta ei ollut tietoakaan ilman niitä. Rinnalle sain tosin myös aika jykevän annoksen metformiinia ja rupesin pudottamaan painoa, joten en tiedä, mikä näistä sitten vaikutti mitenkin paljon. Kuitenkin, melkein se vuosi meni ennen kuin ensimmäistäkään ovulaatiota tapahtui, kierrot kyllä muuten pyörivät eli vuoto tuli tasaisesti kolmantena-neljäntenä päivänä teroilun loputtua. Lopulta tulin raskaaksikin, mutta sitä iloa ei kauaa kestänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heips, ootteko tietoisia, että voiko terolutien käyttö aiheuttaa ovis-testiin plussan? Ts. siis että ei oliskaan oikea ovulaatio, vaan joku virhe terolutien takia? Kummastelen, kun sain plussan ihan tero-kuurin lopussa, että olikohan ihan aito :) ? Nyt on 8 päivää viimeisen teron ottamisesta, eikä menkkoja kuulu. Ärsyttävää!!!

 

 

Menkathan alkoi saman tien kun stressi loppui :)! Clomitkin oon jo syönyt, ovista odotellaan :D!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle nämä terolutit on aika uusi juttu ja kysyisinkin teiltä viisaammilta, että onko vuodon tarkoitus alkaa sinä päivänä kun viikon kuuri loppuu vai miten? Vaikuttaako siihen miten herkästi vuoto alkaa kun kierto on jo yli 90 päivässä ja sen vuoksi olisi tarkoitus syödä kuuri? Sain terolutit lääkäriltä kuukausi sitten enkä silloin tajunnut tarkempia ohjeita kysyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

KOIVU mä olen nyt syönyt 3 kiertoa Teroja, ekan kerran aloitin kun kiertopäivät huiteli taas pitkällä jossain yli 40 (ei toki siis ihan noissa lukemissa). Joka kerta vuoto on alkanut 4-5pv viimeisen tabun jälkeen.

Varmaan kun on jo tosi pitkä kierto ja jos kohdun limakalvo on ehtinyt paksuuntua runsaammin niin uskoisin että herkemmin vuoto alkaa ja saattaa olla varsin runsastakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä enempi vähempi kokemusta teroista. Omalla kohdallani vuoto alkaa aina 7 päivän kuurin jälkeen, alan napsimaan pillereitä jos näyttää siltä, että ovista ei ole ollut ennen kp 30. Yleensä tällöin myös kohdun limakalvo on jäänyt ohueksi, jolloin vuoto ei ole ainakaan minulla runsasta. Oviksen jälkeen taasen vuoto on runsasta ja kuukautiset kivuliaat (ja luonnollisesti silloin ei tarvita keinotekoista keltarauhashormonia).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisikohan täällä kukaan kertoa mitä (jos mitään) eroa on Teroluteilla ja Proveralla? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen syönyt yhden Terolut-kuurin (tai oikeastaan vaan 10 tablettia koska gyne näin mulle määräsi).

 

E-pillereiden lopettamisen jälkeen ensimmäinen luomukierto oli 50 päivää, jonka jälkeen tuli todella niukat kuukautiset. Sitten kun toinenkin kierto venähti pitkäksi varasin ajan gynekologille, ja mulla todettiin PCO-maiset munasarjat (en ole muuten vieläkään jaksanut selvittää mitä tuo oikeastaan edes tarkoittaa, käsittääkseni kuitenkin lievempi muoto PCO:sta?) ja gynekologi kirjoitti mulle yhden Terolut reseptin, koska tuolloin oli jo kp57.

 

Menkat alkoi mulla jo kun olin syönyt 9 tablettia, söin kumminkin vielä sen kymmenennenkin... En tiedä miksi vuoto alkoi sitten niin nopeasti, oisko johtunut siitä kun kierto oli jo niin pitkällä? Niin kuin Saimis tuossa yllä arveli. Tosi runsaat kuukautiset on olleet kyllä.

 

No jää nähtäväksi mitä tässä nyt seuraavaksi tapahtuu, vai tapahtuuko mitään. Gynekologi sanoi kyllä että ihan hyvät mahdollisuudet pitäis olla raskautumiseen, mutta että jos kesän jälkeen ei ole onnistunut, niin menen uudestaan käymään ja katsotaan jos ovulaatiota avitettaisiin (mikä tarkoittaa sitten kai niitä clomifeneja varmaankin?).

 

Niin joo ja myös verikokeet tehtiin ja katsottiin prolaktiini ja joku kilpirauhashormoni, tyreotropiini jos muistan nyt oikein, ne oli ihan normaalit arvot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei terolutit auttanu ollenkaan tasoittamaan kiertoa. Eka kierto 21pv, toinen 31pv ja kolmas 39pv. Nyt menossa Clomifen-avusteinen eka kierto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan syönyt Terolutia lyhentyneiden kiertojen tasoittamiseen ja tiputtelun estämiseen? Gyne määräsi mulle satsin teroja, koska viimeisen puolen vuoden aikana kiertoni on epäsäännöllistynyt 28-29 päiväisestä 24-28 päiväiseen ja menkat alkavat aina 2-3 päivän tiputtelulla. Käynnillä gyne heitti ilmaan endometrioosiepäilyn, mikä hämmensi niin, etten muistanut kysyä noista teroista oikeastaan mitään.

 

Itse ajattelen, etteivät nuo lyhyet kierrot haittaa, koska lastahan tässä yritetään. Nyt on KP 11 ja aamulla tikutin Clearbluella oviksen. Terot pitäisi aloittaa KP15, mutta kovasti houkuttelisi jättämään väliin. Ellei teillä jollain sitten ole tietoa tai edes mutua, että teroista voisi olla jotain oikeaa apua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinnostaisi tietää että millaisia sivuvaikutuksia teille on Terolutista tullut? Tai entäs kun on sekä Terot että Clomit? Vai voiko niitä edes samassa kierrossa syödä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole tullut Teroluteista koskaan mitään sivuvaikutuksia. (Clomifeneistä kylläkin sen verran että jännään seuraavaa kertaa elokuussa kun on ollut taukoa, että jos vaikka sitten kovempina tulee. ) Teroluteja ja Clomeja voi toki syödä samassa kierrossa, itsellä tosin ollut niin että teroilla aloitetaan kierto ja seuraavasta clomit käyttöön joten ei siis samassa kierrossa. Joskus olen kuullut että Terot auttais jotenkin jos raskaus alkanut. Itsellä terot vain em. tavalla kierron aloittamiseksi ja sitten clomeilla pysyy kierto 32-33.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tullut Teroluteista pari päivää ennen menkkoja kiukkuisuutta ja masentuneisuutta. Menkat on yleensä myös reilusti normaalia runsaammat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on alkanut teroista naama kukkimaan. <_<

 

Mä olen nyt syönyt kolme terokuuria (2tabl/päivä) ja kaksi ekaa tuotti kuukautiset alkaen tuhrulla kp 28. Tämän kolmannen jälkeen ei tapahtunut kuitenkaan mitään... Voiko keho yhtäkkiä päättää, että "hahaa, eipäs enää terotkaan auta!" vai voiko menkat tulla vaikkapa ensi viikolla? Raskaudenkin mahdollisuus tietysti on (toivottavasti näin olisikin!), mutta mitä muita vaihtoehtoja on? Vai oliko vain sattumaa, että kaksi ensimmäistä terokiertoa oli samanlaiset?

 

Nyt on siis menossa kp31 ja eilen testasin hätäpäissäni negan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellekään tullut pahoinvointia ja vatsakipuja teroista? Olen nyt syönyt vasta kolme päivää teroja, mutta pahaa oloa on tuntunut, siis sellaista etovaa. Olin kyllä keskiviikon ja torstain vatsataudin tms. kourissa, muttei sen pitäisi enää tänään vaikuttaa. Varsinkin kun tämä etova olo ei ole sellaista kuin vatsataudissa.

 

Mitäköhän teen jatkossa? Mietin, että syönkö vain tämän yhden kierron verran teroja ja otan yhteyttä gyneen asian tiimoilta vai yritänkö vielä toisen kierron ja katson tuleeko pahoinvointia sillonkin? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kierto lyheni teroilla 25 päivään. Eli siis 10 nappia kp 15 alkaen, viimeinen kp 24 ja sitten kp 26 aamuna alkoi uusi kierto. Mulle siis määrättiin terot pco:hon, ja söin niitä melkein 10 kk.

 

Väestöliiton gyne sanoi, että noin pitkiä jaksoja ei pidä syödä ja että raskautuminen on erittäin epätodennäköistä, jos oma kierto lyhenee 28-30 päivästä 25:een päivään, eikä ovulaatio, jos olisikin tuloillaan, ehdi tapahtua ennen teroja. Ja että kroppa yrittää pitää omaa rytmiään tero-rytmin alla. Että jos teille määrätään terot "loppuelämäksi" kun yritätte raskautua, niin kannattaa kyseenalaistaa tämä päätös jollakin lääkärillä, jos yhtään epäilyttää.

 

Sivuvaikutuksista en huomannut muuta kuin valtavan vitutuksen kp 17, mikä nyt voi johtua ihan vaan omasta mielestäkin. Lisäksi rinnat kipeytyivät. Menkat niukkenivat kovasti (johtunee ehkä myös lyhyestä kierrosta), sillä nyt clomikierrossa vuoto on ollut normaalimpaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eli lääkäri oli sillä kannalla, että terot voivat estää ovulaation? Kun tätä kysymystähän on palstalla aina välillä pohdittu ja ihmisillä tuntuu olevan erilaisia näkemyksiä asiasta.

 

Itsellä nyt takana toinen terokuuri ja turvotus sitä luokkaa, että toivon vuodon alkavan pian ja helpottavan oloa! Eka satsi ei saanut vuotoa siis aikaiseksi ja nyt kp 128.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on aina ennen ollut säännölliset kuukautiset ja ensimmäinen lapsi tärppäsikin heti toisesta kierrosta pillereiden lopetuksen jälkeen. Mutta synnytyksen jälkeen kuukautiset hakivat paikkaansa ja lyhenivät 24-26 päiväisiksi. Lisäksi tiputtelu alkaa 3-4 päivää ennen kuukautisten alkamista. Mulle gyne määräsi Terolutit tukemaan loppukiertoa (kp15-24), koska kierto on lyhyt ja tiputtelua on aika monta päivää. Mulla ei ainakaan ole Terolutit auttaneet tähän vaivaan vaan nytkin tiputtelu alkoi kp21 (kolmas Terolut kierto menossa) :( . Gyne melkein vannoi Terojen nimeen, mutta itse en ole huomannut niiden auttaneen mitenkään lyhentyneeseen kiertooni. Nyt tän kierron jälkeen pitäis pitää kolmen kuukauden tauko ja katsoa mitä tapahtuu.

 

Olen lisäksi tikuttanut ovista ja saanut Cb:n digitesteihin plussan kp 10-11. Gyne ultasi kp14 ja sanoikin, että ovulaatio oli tapahtunut (ultra oli tässä kierrossa ennen kolmannen Terolutin aloitusta). Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia, ettei Terolutit olekaan auttaneet? Ja oletteko kenties näin lyhyillä kierroilla ja tiputtelulla raskautuneet? Toiveissa on toinen lapsi ja nyt on yk7 tekemässä loppuaan.

 

Mulle Terolutit ei ole aiheuttanut muita sivuoiretta kuin kamalan turvotuksen. Maha on kuin jalkapallo ja vaatteet kiristää. Mutta mä lihonkin kaikesta mahdollisesta missä lukee, että "aiheuttaa sivuoireena turvotusta tai painonnousua" :rolleyes:

 

Mielenkiinnolla odotan Tättärän kuulumisia/ kokemuksia, koska ollaan vähän niinkuin samassa veneessä. Molemmilla toinen toiveissa ja lyhyen kierron kanssa kamppaillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Solveig: niin, terolutit kyllä mun lääkärin mukaan estävät ovulaation kuurin aikana, mutta eivät esim. seuraavassa kierrossa, ts. jos syö teroluteja kierrossa 1 päivät 15-24 ja oma ovis olisi tuloillaan esim. kp 16, niin sehän ei tule, kun elimistö kuvittelee keltarauhashormoonin vaikutuksesta ovuloineensa jo. Ja vaikka ovis tapahtuisikin (koska kaikkihan on mahdollista), ja hedelmöittyminenkin tapahtuisi, vuotaa limakalvo ulos ennen kuin alkio ehtii kiinnittyä, koska keltarauhashormoonitaso laskee liian aikaisin. Mutta tämä siis mulla, yksilöllistähän tämä on. Toivottavasti sulla tämä toinen terokuuri toimisi. Mä kuvittelisin järkeväksi tikuttaa ovista ja sitten syödä sen terokuurin ovulaation jälkeen.

 

Snowflake: mun käsitykseni mukaan tiputtelu johtuu liian vähäisestä keltarauhashormoonitasosta, siis että sitä olisi teroista huolimatta liian vähän. Tähän voisi auttaa annoksen nosto, kannattaa kysyä lääkäriltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lucille: niin minäkin olen ymmärtänyt, että tiputtelu johtuu liian vähäisestä keltarauhashormoonitasosta. Mulle määräs toinen gyne Terot hutikuussa ja kävin nyt sitten toisella ja kerroin hänelle, että tiputtelu jatkuu edelleen. Hän ei reagoinut siihen mitenkään vaan sanoi olevansa hyvin vakuuttunut, että Terot toimii :blink: . No ei ne mun mielestä toimi, kun tiputtelu ei ole loppunut :angry: . Ja ihmettelen, ettei hän nostanut annostusta vaan käski pitämään kolmen kuukauden tauon tämän viikon jälkeen :huh:. Olen nyt hiemen huolissani tuon luteaalivaiheen pituudesta, koska jos jotain edes tapahtuisi niin munasolu ei ehtisi kiinnittymään, kun tiputtelu alkaa monta päivää ennen kuukautisia :(

Edited by Snowflake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lucille, kiitos täsmennyksestä! Kun itse elättelee toiveita, että oma hormonitoiminta vihdoin käynnistyisi ja ovulaatio tulisi omia aikojaan vaikka söisikin teroja, mutta ilmeisesti ei kannata pahemmin sen varaan laskea. <_< Toki normaalimmassa tapauksessa (eli että on jonkinlainen kierto) juurikin tuo tikuttaminen sitten auttaisi asiaan, mullahan siinä ei olisi ollut järkeä kun kiertoa ei tosiaan ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tarvisin apua.

 

Eli mulla on takana jo 3 Provera-kuuria ja vuoto on aina alkanut yhden välipäivän jälkeen pillereiden lopettamisen jälkeen. Nyt on 4.kuuri menossa, 2 pilleriä vielä jäljellä ja vuoto alkoi tänään :o Mistäköhän moinen voisi johtua ja kannattaako mun vielä syödä ne jäljellä olevat 2 tabua?

 

Eihän Proverat ole ihan täsmälleen sama asia kuin Terot mutta ajattelin, että tää olis silti varmaan paras paikka saada apua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now