Guest flower-

Terolutit + raskautuminen

833 posts in this topic

Hei nopea kysymys, johon ei välttämättä vastausta löydy, mutta kysynpä kuitenkin.

 

Eli voiko terolutien aloitus tulla "liian myöhään"? Kun siis mulla on niin lyhyt tää kierto, että ovis saattaa olla jo jossain kp6:n tienoilla, niin eikös silloin kiinnittyminen voi tapahtua (siis sen yritys) jo ennen tuota kp15:ta jolloin ne aloitetaan ja onko silloin teroluteista enää mitään hyötyä? Lääkäri kyllä sanoi että siksi just aloitetaan vasta kp15 että kierto pidetyisi, mutta voiko se olla silloin jo "turhaa"? Onko kellään mitään tietoa tästä?

 

muoks. nyt siis kp13/normikierto21(eli pitenee nyt sit tästä)

Edited by _Lara_

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Voisko olla, että lääkäri on aloittanut tuon Terolutin sulle sillä epäilyksellä, että luteaalivaihe on liian lyhyt. Sehän olisi aika todennäköistä, kun kierto on noin lyhyt. Mutta jos sulla tuleekin ovulaatio jo kp 6, niin et luultavasti tarvitsisi Terolutia. Silloin sulla olisi luteaalivaihe tarpeeksi pitkä. En usko, että Terolutin syömisestä on mitään haittaa, vaikka ovulaatio tapahtuisi noin aikaisten. Mutta jos ovulaatio on siinä kp 10 jälkeen, niin taitaa luteaalivaihe jäädä liian lyhyeksi ilman Teroluteja.

Eli jos ovulaatio on aikasten, Terolutien syöminen olisi merkityksetöntä ja jos taas myöhään, niin ehdottomasti merkityksellistä. :rolleyes: Saikohan tästä mitään selvää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliko sulla Lara koskaan ultralla katsottu kohdun limakalvon paksuutta? Limakalvonhan pitäisi olla riittävän paksu (kaiketi jotain 7-8mm ainakin), jotta kiinnittyminen voi tapahtua. Terolut ymmärtääkseni auttaa tässä limakalvon paksuuntumisessa. Ei siitä mitään haittaa ole, vaikka söisitkin Terolutia "myöhään", päinvastoin. Ja jos ovis on myöhemmin kuin kp 6, niin entistä enemmän hyötyä siitä on! Kannattaa jossain kierrossa tikuttaa ovista, että onko tosiaan jo kp 6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kiitos, tänne olikin tullut jo vastauksia! :)

 

Neferica joo, määrättiin varmaan kolmesta syystä: endometrioosi (jota ei siis ole muuten kun ultralla pari kertaa ja mun oireiden perusteella diagnosoitu, eli mitään vars. testejä ei ole tehty) lyhyt kierto ja kaiketi ohut limakalvo. Eli siitä oli just puhetta että ei ole aikaa kiinnittymiselle, kun on niin lyhyt tuo kierto. En siis tiedä mutta mä oon jotenkin ollu bongaavinani oviksen (en siis ole tikuttanut) tuntemuksista päätellen siinä hyvin aikasin heti menkkojen jälkeen. Mutta mulla kun ilmeisesti on myös se endo ja siitä on myös ollut tuntemuksia lähtien siitä mun olettamastani oviksesta aina jonkun viikon verran, että voihan se olla että se ovis on kuitenkin aina tullut myöhemmin kuin olettamallani (+ joidenkin nettilaskurien mukaan laskemani) kp:n aikaan! Nyt tässä kierrossa ei ole muuten tuo endo oireillut yhtään..? :huh:

 

 

sadetakki se tosiaan viimeksi(kin) ultrattiin, juurikin nyt kun teroluti määrättiin. Ja siis ensin näytti hyvinkin ohuelta (ja oli kuitenkin kp20/21(menkat alko kuitenkin 22) mutta toisesta kulmasta sitten paksummalta. Mutta mun mielestä se lääkäri puhui silti vaan jostain 5+millistä! Eli ei mikään kovin paksu siltikään! Hitsi kun ei tullut painettua paremmin mieleen.. En ole tosiaan tikuttanut, mutta täytyy varmaan tutustua niihin. Oon sitä yrittänyt välttää mut täytyy nyt vissiin selvittää se asia, ihan just siks että tietää tuleeko noita päiviä hyödynnettyä ollenkaan oikeaan aikaan.. :rolleyes:

 

Suuret kiitokset vastauksista! :) Mä nyt sitten odotan sunnuntaita että pääsen aloittamaan ne terot..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa.. Taas täällä kyselen... :rolleyes::lol:

 

Eli vaikuttaako terolutit raskaustestiin mitenkään? Uskoisin että ei, mutta täytyyhän se kysyä.. :rolleyes:

 

Ajattelin vaan, että jos äityy piina ihan mahtavaksi niin josko sitä vaikka testailis jossain välissä sen jälkeen kun oman "oikean" kierron mukaan olis jo menkat myöhässä vähäsen.

 

Ärsyttää kun on vähän oiretta havaittavissa: mahassa nippailee, mahallaan ei oikein voi maata ja rinnat on arat (mm.) mutta luulen että nämä ovat erolutien oireita, ei raskauden.. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

^voivat varmaan olla keltarauhasen oireita. Käsittääkseni Terolutien ei pitäisi itse testiin vaikuttaa mitenkään, nehän ovat vain keltarauhashormonia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terolut ei voi aikaansaada väärää plussaa raskaustestiin. Se raskaustesti mittaa sitä hcg:ta vai mtiä se nyt olikaan, joten onnea plussanneelle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^siis mä en ainakaan ole plussannut, jos et jotain toista siis tarkoita. :) Kuhan piti tämäkin tarkistaa, että "estettä" testaamiseen ei ole.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itsellä nyt takana toinen terokuuri ja turvotus sitä luokkaa, että toivon vuodon alkavan pian ja helpottavan oloa! Eka satsi ei saanut vuotoa siis aikaiseksi ja nyt kp 128.

 

Voisin päivittää omaa tilannettani siltä varalta, että siitä joskus on apua jollekin.

Eli tuo toinen terokuuri sai aikaan vuodon ja tuon megapitkän kierron katkeamisen. Aika niukat oli menkat, mutta ehkä terot osaltaan vaikuttivat siihen, että oma kierto alkoi vähitellen käynnistyä: "Tero-menkkojen" ( :P ) jälkeen tuli eka luomukierto puoleen vuoteen ja kierto muodostui 42-päiväiseksi. Ja sen jälkeen seuraava luomukierto, 45-päiväinen. Eli ehkä niistä jotain apua sitten oli!

 

Oman kiertoni sekoittivat siis e-pillerit. Ennen niitä kierto oli ok.

 

Nyt tuosta viimeisimmästä kierrosta oli bongaavani oviksen, mutta sen jälkeen luteaalivaihe jäi 8-päiväiseksi, mikä on auttamattoman vähän. Ja menkat oli todella niukat, vuotoa 1,5 vuorokautta. <_< Eli ei tämä homma ihan pelaa vielä ja mietinkin, että nyt yrittäisin tikuttaa ovista ja syödä mulla jäljellä olevat loput 10 terolut-tabua sen jälkeen, jos se tukisi tuota keltarauhasta ja vahvistaisi limakalvoa!

Mutta onko 10 tabua liian vähän tuohon tarkoitukseen? En vielä jaksaisi mennä uudestaan lääkäriin, ehkä vasta alkuvuodesta sitten seuraavan kerran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietiskelin tuossa, et paksuntaako terolutit kohdun limakalvoa niinku "pysyvästi" (toki siis kuurien loputtua varmaan palautuu takaisin) eikä vain niille päiville kun syö? Osui käteen lääkärin lausunto ja siinä luki et mun kohdun limakalvo oli ollu kp20 4,4milliä........aika surkee käsittääkseni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^minä oon ymmärtänyt, että siihen kiertoon missä niitä syö :rolleyes:

4,4 mm on kyllä minunkin ymmärryksen mukaan aika vähän. Oliko sulla ko. kierrossa ovulaatiota ollenkaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^en tiedä..musta tuntuu tällä hetkellä että mitään ovulaatiota mulla ei tapahdukaan. Tai nyt vasta oon alkanut testata sitä (kun olen luullut sen tunnistavani muutenkin, mutta ovat tainneet olla vain endon oireita) ja testeihin olen saanut vaan tasan kontrolliviivaa, ei edes haamun haamua.. Tammikuuhun asti mennään vaan teroilla, ehkäpä tota ovulaatiotakin ruvetaan sitten kyttäämään lääkärin toimesta...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te, joille on määrätty Terolutit luteaalivaiheen pidentämiseen: oletteko aloittaneet ne heti ovisplussan jälkeen vai pari päivää siitä? Ovishan tulee vasta 24-48h sen ovisplussan jälkeen, joten siksi ei tuntuisi loogiselta aloittaa heti silloin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä oon aloittanut kp15. Näin lääkäri mulle sanoi vaikka ihmettelin sitä kun oletin et mun ovis tapahtuis jossain +-kp9...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisko joku vastata tälläiseen kun:

 

kierto on nyt 65pv ja sain käskyn ottaa teroluteja 10 päivän kuurin. Mutta jos mulla oliskin alkanu menkat vaikka ylihuomenna itsestään, niin siirtääkö tämä kuuri kuitenkin vuotoa sen 10 päivää? Entä jos menkat alkaa kesken kuurin, niin lopetanko terot? Kysyin niin monta muuta asiaa puhelimessa, ettei tälläinen tullut mieleen. Tällä hetkellä ei kyllä mitään menkkatuntemuksia ole...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla on kerran alkanut menkat kesken Provera-kuurin ja lopetin pillerit siihen. Eli sen perusteella voisi kuvitella, että menkat tulee kesken kuurinkin jos ovat tullakseen. Mitään oikeaa tietoa mulla ei tosin aiheesta ole :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos GolbinQueen. Ehkä voisin siis aloittaa kuurin...

 

Lisää kommentteja/kokemuksia saa laitta mielellään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole kertaakaan menkat alkanut kesken Terolut-kuurin, mutta kerran kylläkin heti seuraavana päivänä (en tiedä johtuiko kuurista vai olisiko alkanut muutenkin, koska ensimmäisen Terolut-kuurin jälkeen meni n. 2 päivää että menkat alkoi :rolleyes: ja kerran oli ovis kesken kuurin niin menkatkin tuli vasta viikko kuurin lopettamisen jälkeen).

 

Jos sulla petrap menkat alkaa kesken kuurin, niin mun mielestä voit jättää sen kesken, koska selkeesti sullakin on määrätty ne kierron käynnistämiseksi.

 

Mua kiinnostaisi tietää, että miten muilla on yleensä menkat alkaneet kuurin jälkeen? Onko mennyt useampi päivä viimeisen tableti jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alko 5 tbl jälkeen pienivuoto ja jätin kuurin kesken. Mutta nyt on eka teroton päivä eikä vuoto voimistu. Toivottavasti en nyt sitten sekoita kroppaani enempää ja vuoto alkais kunnolla pian!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkaa menkat 2. päivänä vikasta tabletista. PIentä tuhrua on yleensä tullut yhtenä päivänä kun on ollut parisen tablettia jäljellä. (Mikä sinänsä on positiivista kun ennen tuhrutti monta päivää..)

 

NYT kysyisin tämmöstä: Tässä kuussa sain ekaa kertaa haalean (eli ei ollut ihan yhtä vahva kuin kontrolliviiva) "plussan" ovistestiin olisko ollu kp6 tai 7. Eli ovis oli tulossa(??) siinä muutamien päivien sisällä varmaan. Enempää en tikutellut kun piti olla tässä kuussa ajattelematta asiaa ollenkaan.. :rolleyes: Anyways...kysymys kuuluu siis että onko mun järkeä aloittaa teroja tässä kierrossa ollenkaan kun ovis on (ehkä) tapahtunut tuolla jo tosi alkukierrossa? Mulle kun ne on määrätty sekä pidentämään kiertoa ttä paksuntamaan limoja. Mutta jos siis ovis on tapahtunut tuolloin ja olis sattunut hedelmöityskin niin eikös sitä kiinnittymistäkin olis jo yritetty tuolla että onko niistä teroista nyt sitten mitään hyötyä tässä kierrossa? Mulle ei oikein mene näköjään jakeluun nämä tero-jutut.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä suosittelisin joko testaamisen jatkamista tai Terojen syömistä.

 

Mulla on joissain kierroissa ollut haamuja ovistesteissä 20+ -päivää ilman että ovista olisi tapahtunut. Eli valitettavasti haamut ei merkkaa mitään <_< Toisaalta, joissain lähteissä kerrotaan, että Teroja käytetään myös tukemaan alkuraskautta, eli vaikka tärppäisi, ei Teroista pitäisi olla haittaa. Mutta tää on kyllä kaksipiippuinen juttu, toiset lääkärit ja lähteet on sitä mieltä, että Teroja /Proveroita ei saa missään nimessä käyttää jos raskautuu, toiset taas suosittelevat niitä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now