Guest info

facebookissa huijattu pedofiiliryhmään!!

27 posts in this topic

Nuori ruotsalaisäiti huijattiin pedofiiliryhmään

Perjantai 15.1.2010 klo 10.47

 

18-vuotiaan äidin ja tämän vauvan kuvaa esiteltiin sivulla törkeällä tekstillä varustettuna.

 

Ruotsalainen Theresé Gustafsson, 18, liittyi verkkoyhteisö Facebookissa harmittomalta vaikuttavaan ryhmään, joka lupasi paljastaa, kuka vierailee käyttäjän profiilissa.

 

Yllättäen ryhmän nimi muuttuikin, ja siitä tuli Vi som har sexfantasier om våra barn (Me, joilla on seksifantasioita lapsistamme), Aftonbladet-lehti kertoi.

 

Sitten ryhmän kuvagalleriaan siirrettiin Gustafssonin tietämättä kuva, jossa hän on viisikuukautisen Ängla-tyttärensä kanssa, ja kuvan alle kirjoitettiin teksti "Äidin pieni leikkikalu".

 

- Olin aivan raivoissani, Gustafsson kuvaili Aftonbladetille tunteitaan oudon käänteen paljastuttua.

 

Gustafsson lähetti sähköpostia ryhmän ylläpitäjälle ja vaati kuvan poistamista.

 

- Jos sinulla on lisää kauniita kuvia tytöstäsi, lähetä ne tänne, kirjoitti ylläpitäjä vastaukseksi.

 

Lopulta kuva otettiin pois, kun Gustafsson oli ottanut yhteyttä Facebookiin ja poliisiin.

 

Kyseessä ei ole yksittäistapaus, vaan monien muidenkin ryhmien nimi on muutettu täysin erilaiseksi, kun ne ovat keränneet paljon jäseniä. Useat uudet nimet ovat viitanneet pedofiliaan ja insestiin.

 

Ruotsin poliisin asiantuntija arveli, ettei ryhmän nimen muuttaminen ole rikos. Hän kuitenkin totesi, että toisten käyttäjien kuvien liittäminen luvatta säädyttömiin asiayhteyksiin voi olla lainvastaista.

 

IL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuon takia en edes vilauta lapseni kuvaa. Tietokonelehdissä vähän väliä varoitellaan nettiin laitettujen lapsikuvien väärinkäytöstä. Viattomasta nettiin laitetusta kuvasta tulee pedofiilien käsittelyssä kaikkea muuta kuin viaton kuva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monella munkin Facebook-kavereista on ollut tuo "See who visits your profile" -juttu, en nyt juuri muista onko se ollut jokin ryhmä vaiko sovellus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huih, mäkin olin siinä ryhmässä "See who visits your profile".. Erosin ryhmästä jos se tosiaan tollanen on..

 

Mun mielestä se on ryhmä, mutta siinä on sovellus samanniminen ja siihen voi liittyä ryhmän kautta. Mä vaan olin ryhmässä.

Edited by Anis

Share this post


Link to post
Share on other sites

"See who visits your profile"- sovellusta ei muutenkaan ole tulossa. Siis se on toimimaton sovellus kuulemma joka on unohtunut poistaa, leviää hyvin juuri sen takia että pitää kutsua kaikki kaverit. Mutta se siitä asiasta.

 

Kannattaa kyllä tarkistaa aina säänöllisesti ryhmät ja sivut, juuri tuon nimen muuttamisen takia taikka olla liittymästä mihinkään sivuun/ryhmään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakaan ryhmän nimen muuttaminen ei ole mahdollista. Tiedän, kun tässä taannoin juuri pähkäiltiin, miten muuttaa meidän paikallisen mammaryhmän nimeä - nimestä oltaisiin otettu sana "odottajat" pois, koska kaikki ovat jo vauvan saaneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On se nimen vaihtaminen mahdollista. Itselläni oli/on yksi ryhmä josta jouduin nimen muuttamaan sitten jälkeen päin, samoin kuvausta voi. Mutta ei se kamalan helppoa ollut enkä muista enään miten sen onnistuin tekemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ainakaan ryhmän nimen muuttaminen ei ole mahdollista. Tiedän, kun tässä taannoin juuri pähkäiltiin, miten muuttaa meidän paikallisen mammaryhmän nimeä - nimestä oltaisiin otettu sana "odottajat" pois, koska kaikki ovat jo vauvan saaneet.

On mahdollista muuttaa ja vielä helposti! Siinä laatikossa, missä näkyy ryhmän kategoriat sun muut, on (adminilla) muokkausvaihtoehto myös nimelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ei ole sitten mikään yksi ryhmä joka on nimeään vaihtanut. Itse just siivosin oman laatikkoni noista törkyryhmistä. Ei kauhean kivaa huomata että kuulun muka joihinkin sairaisiin/outoihin ryhmiin :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkistinpa itsekin tuon uutisoinnin jälkeen omat ryhmäni ja siellähän oli (onneksi vain) yksi ryhmä joka olikin vaihtunut aivan toiseksi. Ei sentään noin törkeäksi ja oksettavaksi kuin uutisessa mainittu ryhmä. Pitääkin tästä lähtien aina aika ajoin käydä nuo fanisivut ja ryhmät lävitte ettei tule ikäviä ylläreitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä laitoin kavereille tosta IL: kirjoituksesta linkin ja kehotuksen et tarkistais säänöllisesti ryhmänsä. Mulla ei ole kun muutama ryhmä ja joka viikko tarkistelen niitä mielenkiinon takia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei onneks ollut mikään ryhmä vaihtanut nimeään, mutta kun nyt tuli ryhmiä käytyä läpi, niin poistin samalla läjän ryhmiä, jotka on ihan turhia. Kaikenlaisiin sitä onkin tullut liityttyä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa laittaa asetuksista niin että ilmoittaa sähköpostilla jos joku ryhmä vaihtaa nimeä. Mulla ei kanssa ollut mikään vaihtanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanokaas nyt tyhmälle, missä kohtaa profiilia nuo ryhmät taas löytyikään.. En nyt muka millään näe vaikka mullakin on pitkä rimpsu niitä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sä näet sun Tiedot-osiosta ne, samoin jos sul on pikakuvakkeena siel alapalkissa sellanen kuva jossa on kaks ukkoa lomittain. Ja sitten viel Sovellukset napista sieltä alhaalta kun painat tulee kans ryhmien kuvake esille josta saat listan eteen painamalla..

 

Olipas taas vaikeesti selitetty :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon miettinyt naamakirjaan liittymistä mutta tää tapaus ei ainakaan kasvattanut luottamusta kyseiseen sivustoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now