Sign in to follow this  
Followers 0
Kia.

Kananmuna-allergia

22 posts in this topic

Meidän taaperollemme (1,5v.) todettiin pari kk sitten kananmuna-allergia. Myös atooppistyyppinen iho poitsulla on. Mites muut muna-allergiset lapset? Onko muita ruoka-aineita, joille olisi allerginen?

 

Kyselisin hyviä munattomia ruokaohjeita ja kokemuksia sekä vertaistukea yleensä.

Makaroonilaatikkoa olenkin jo tehnyt maitojauheeseen ja lihaliemeen. Tuli tosi hyvää. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on taaperolla (1v 3kk) todettu kananmuna-allergia parisen kuukautta sitten. Myös meillä on atooppinen iho. Allergiatestien (verikoe) mukaan tyttö on herkistynyt myös vehnälle, maidolle, timoteille, koivulle, pujolle, soijapavuille. Meillä voi olla aika mielenkiintoinen kesä edessä, kun ajattelee noita siitepölyallergioita. Me syödään vehnää ja maitoa ihan normaalisti, vaikka noille onkin herkistynyt. Lääkärin ohjeiden mukaan toimitaan ja koska pelkkä kananmunan tiputtaminen pois auttoi tytön ihottumaan parantumaan, ei tarvitse muita ruoka-aineita vältellä. Jos ihottuma palaa, niin sitten uudelleen lääkäriin ja mietitään noita ruoka-aineita uudelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös muna-allergiaa. Vielä alle vuoden ikäisenä oli maitoallergiaa, mutta onneksi se on jo ohi. Tomaatti (tuore) näyttäisi kanssa aiheuttavan iho-oireita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meilä on allergioista jäljellä enää tämä kananmuna. Ei se kauheasti haittaa kun vaan muistaa kattoo tuoteseosteet. Kaikki juhlat ja synttärit on kakkuineen kurjia kun toinen ei niitä saa. Onneksi on on paljon munattomia tuotteita :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin juuri tulokset, että kuopuksella on kananmuna-allergia. Tosin iho-oireet olivat jo parempaan päin kun viikko sitten jätin pois lääkärin suosituksesta myös mangon ja kiwin. On tässä varmaan opettelemista, kun esikoisella ei ole tähän päivään mennessä ilmennyt mitään yliherkkyyksiä. Vaan eikös sitä sanota että kananmuna on yksi helpoimmista ruoka-aineista välttää? Mutta eikös se myös ole niin, että kananmunan saa tosi vaikeasti takaisin, eli yliherkkyys ei väisty, niinkuin maidossa ja viljoissa?

 

Luin jostakin että yliherkkyys väistyy todennäköisimmin ja nopeimmin mitä tarkemmin ruoka-aine on kokonaan pois ruokavaliosta. Mutta kuinka tarkka silloin pitää olla? Tulee mieleen esim. muumi-keksit, joissa lukee että samalla tuontantolinjalla on käsitelty kananmunaa, vaikkei tuotteessa itsessään sitä olekaan. Ei kai nyt sentään niin tarkka pidä olla kuitenkaan?

 

Kuopuksen kananmuna-allergia oli tasoa 3. Ja lääkäri sano, että se on aika voimakas. Onko teillä muilla ollut puhetta tuosta luokituksesta? Ja täytyy se olla voimakas yliherkkyys, koska kuopus ei ole saanut kananmunaa mielestäni ollenkaan (siis itse syötynä). Imetän vielä ja tyttö on herkistynyt siis minun syömisistäni. Täytyy nyt katsoa miten imetyksen käy. Olisi jokatapauksessa tarkoitus lopettaa viim. 1-v. Vaikka ei se kai äidiltäkään liian haastavaa ole se kananmunasta luopuminen, tekee varsin hyvää, ettei tämä äiskä puputa kaiket päivä kakkuja ja pullaa :rolleyes::D

Edited by ibex

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoittelen tänne nyt itsekseni ;) . Mutta löysin hyvän linkin kananmunattomasta ruuanlaitosta:

 

Täältä

Edited by ibex

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Suuret kiitokset tuosta linkistä! Oli mulle ihan uusi.

 

Meidän lapsella todettiin kananmuna-allergia noin 9kk iässä. Sitä ennen oli saanut sitä vain rintamaidon kautta. Nyt ollaan vältetty kananmunaa täysin (eli myös itse olin kananmunattomalla dieetillä imetysaikana). Kerran lapsukainen pääsi varastamaan roskiksesta pienen murun tavallista täytekakkupohjaa ja sai heti kunnon allergisen reaktion eli en ole sitten uskaltanut antaa myöskään noita tuotteita, jotka on valmistettu samalla tuotantolinjalla kananmunatuotteiden kanssa.

 

Mä en ole kuullutkaan tuosta, että kananmuna-allergia poistuisi huonosti :( Meille lääkäri vain sanoi, että menee yleensä ohi kuten maitoallergiakin (lapsella on se myös). Tosi harmi, jos ei menekään. Vaikka paljon on munattomia tuotteita, olisi ihanaa, jos lapsi voisi vähän vanhempana syödä ihan normaaleja ruokia ja herkkuja ilman mitään vaaraa reaktioista.

 

Pakasteena myydään munattomia korvapuusteja, jotka ainakin mun mielestä on yhtä hyviä kuin tavallisetkin. Taitavat olla myös gluteenittomia ja maidottomia. Eli ihan täysin ei sitä omaa herkuttelua tartte välttämättä jättää ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyykin etsiskellä noita munattomia korvapuusteja kaupasta :P , muistatko valmistajaa? Vaikka ajattelin kyllä kokeilla nyt laskiaiseksi itsekin munattomien pullien leivontaa. Kun saan kuitenkin vielä käyttää maitoa, niin ei sitten puutu kuin ne munat. Saa nähdä poistuuko maitokin, koska ihottuma on vielä sitkeässä. Ei tietenkään ole vasta kuin kolmas munaton päivä meillä, mutta ihottumassa ei ole myöskään mitään muutosta. Kuinka nopeasti oireiden pitäisi helpottaa? Helpottavatko itsestään vai pitääkö käyttää kuuri kortisonia/perusvoidetta/muuta voidetta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ihottuman poistuminen tai parantuminen vaati kortisoni-voiteen kanamunattoman ruokavalion lisäksi, mutta meillä iho oli päässyt aika pahaan kuntoon (ja tyttö raapi kädet vereslihalle asti).

 

Pullat voi hyvin leipoa ilman kananmunaa, sitä ei edes maussa huomaa. Samoin monet leivonnaiset onnistuvat ilman munaa, tosin niihin kannattaa haeskella reseptejä (pullan voi tehdä normireseptillä ja jättää vaan munan pois ja voitelee esim. voisulalla eikä munalla).

 

Meillä ei oo allergian tasosta puhuttu mitään, mutta verikokeissa raja-arvo on 0,34 ja tytön reaktiot olivat melkein 7,00. Mä oon antanut tytölle noita muumi-keksejä sekä muita, joissa on maininta, että ovat tehty tehtaassa/tuotantolinjalla jolla käsitellään kananmunaa. Meillä kuitenkin tuo allergia on sen verran lievä, että me ollaan saatu lupa testata ½ v välein kotona kanamunalle reaktioita. Tähän ehkä vaikuttaa se, että tyttö reagoi ihollaan eikä esim. hengitysoireita oo tullut.

 

Viimeksi kun tuota kananmunaa testattiin, niin tein normi makaronilaatikon munamaidolla ja tyttö oksensi ruuan kaaressa pois. Ei sitten testattu enempää ja ihotautilääkäri suositteli testaamaan uuden kerran ½v päästä. Tarhassa tyttö on pari kertaa vahingossa saanut kanamunaa (kerran vei vieressä istuneelta pojalta kakunpalan, kun se oli ilmeisesti paremman näköistä kuin oma jälkkäri ;)), mutta siellä ruoka on pysynyt sisällä, joten olisikohan allergia vähentymässä vai onko munaa ollut ruuassa todella vähän verrattuna esim. tohon makaronilaatikkoon.

 

Nyt meillä olisi edessä ilmeisesti uusi keikka ihotautilääkärille, koska jostain syystä tytöllä on taas ihottumaa. Ei oo saanut kotona kananmunaa eivätkä ole tarhassakaan sanoneet, että tyttö olisi kananmunaa saanut (ovat tosi tarkkoja tästä, soittivat ekalla kerralla mulle töihin, että pitääkä tyttö kuskata lääkäriin, kun sai vahingossa munaa). Meillä on veritesteissä tullut reaktiot myös maitoon ja vehnään, joten nyt on herännyt epäilys, että jompi kumpi niistä aiheuttaisi ihottuman, koska munaa ei ruokavaliossa ole. Mun epäilys on toi maito, koska tyttö on viime aikoina alkanut juomaan maitoa enemmän, aiemmin joi ehkä lasillisen päivässä, nyt saattaa mennä parikin lasillista ruokailun yhteydessä. Maitoa ja vehnää ei olla vältetty, koska niiden reaktiot olivat pienemmät ja toi munan välttäminen + lääkitys riitti viemään meillä ihottuman pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli muuten älyttömän hyviä pullista, jotka tein kananmunattomina :D . Ihan tavallisella ohjeella, jätin vaan munat pois ja voitelin siirappivedellä. Vähänhän ne on sellaisia sämpylän näköisiä, mutta maussa ei tunnu.

 

Tytön ihottuma on vieläkin olemassa. Ei tosin ole missään vaiheessa ollut mitenkään helakan punainen, joten rasvailen sitä vaan perusvoiteella. Tosin tyttö on varmaan muutenkin atooppistyyppinen iholtaan, eli täysin kaunista ihoa tuskin saadaan aikaiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös 1v8kk maito-muna-allergikko. Olen tehnyt pullia kauramaitoon ilman kananmunaa ja rasvan sijasta käyttänyt öljyä ja oikein hyviä niistä tulee. Voitelen ne vesi-siirappiseoksella. Paljon hyviä ruoka-ohjeita olen löytänyt kasvisruokakirjoista, niissä ruuissa kun ei tavata käyttää mitään eläinkunnan tuotteita :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vielä jatketaan pullalinjalla :rolleyes: , niin oletteko huomanneet, että Pirkan tavalliset pakastepullat on maidottomia ja munattomia?!

 

Pirkka vehnäpulla

 

Ruohonjuuressa on kuulemma myynnissä jotakin kasvipohjaista (vegaaneille) "kananmunakorviketta". Onko kukaan kokeillut? Mitä se on, miten käytetään ja onko siitä jotakin ylivertaista etua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nyt vastaan tähän itse kananmuna-allergisena (todettiin pari vuotta sitten kun ihan yhtäkkiä sain anafylaktisen reaktion vaikka ikäni olen kananmunaa syönyt) että en tiedä miten pienillä lapsilla mutta olettehan tietoisia että lesitiini on kananmunapohjaista ja ainakaan itselläni ei kestä syödä mitään missä on lesitiiniä (paitsi jos on soijalesitiiniä)? Tosin kaikilla tuo allergia ei automaattisesti tarkoita että myös lesitiini aiheuttaisi reaktion, mulla vaan on yllättävän raju :(

 

Sit ne positiiviset puolet: Uudellamaalla (ainakin itäisellä) saa monista kaupoista Henrikssonin leipomon pullia, pitkoja yms. ja ne ovat useimmiten kananmunattomia. Samoin Uudenmaan leipomon tuotteista kananmunattomia löytyy. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Miten noiden lesitiinien kanssa, eikö niitä koske tuotevastuu, eli se että tuotteessa lukee "(saattaa) sisältää pieniä määriä kananmunaa". Oon kyllä huomannut, että useimmiten käytetään soijalesitiiniä, mutta välillä kai niitä kananmunallisiakin. Muistatko, Susan, ulkoa ne kananmunallisten lesitiinien E-koodit? Osaisi sitten varoa...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muistatko, Susan, ulkoa ne kananmunallisten lesitiinien E-koodit? Osaisi sitten varoa...

 

Sama koodi soijalesitiinillä ja sitten sillä pelkällä lesitiinillä (joka siis sisältää kananmunaa) eli E322 ja jossain oli että myös E471 olis lesitiiniä (ei soija-) mutta tästä en mene takuuseen. Tuo on vähän hankala mutta jos tuotteessa lukee "lesitiini" niin se on kananmunapohjainen (mutta ei välttämättä aiheuta oireita kaikille kananmuna-allergisille) ja sitten taas "soijalesitiini" jos se ei ole kananmunasta. Kananmuna sellaisenaan käytettynä on pakko näkyä tuoteselosteessa mutta sitten taas jos on tuota lesitiiniä niin kananmunavaroitusta ei välttämättä tarvitse olla.Lesitiini on pakko merkitä tuoteselosteeseen mutta siitä ei tarvitse olla erillistä varoitusta kuten kananmunasta. Eli käytännössä itse katson kaikista tuotteista (lesitiiniä on jokapaikassa..) että siinä on soijalesitiiniä (mikäli siis jotain lesitiiniä on) eikä kananmunavaroitusta niin silloin uskallan syödä.

 

Ääh, mulla ei toimi pää enkä osaa selittää yhtään ymmärrettävästi.. :unsure:

 

Mutta siis tietääkseni tuotteessa lukee joko lesitiini tai soijalesitiini ja sen perässä koodi, ei pelkkää koodia josta ei siis tiedä kummasta on kyse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kuopuksella todettiin kananmuna-allergia muutama viikko sitten, samalla kun maitoallergia. Munaa tyttö ei ole kyllä kovin paljon syönyt, pääasiassa muna-altistus on ollut imetyksen kautta. Muutenkaan mitään oireita tytöllä ei ole ollut ennen kuin alettiin maistella maitotuotteita, eli mun syömät munat tai maidot eivät ole mitään isoja reaktioita aiheuttaneet. Mä olinkin todella hämmästynyt allergiatestin tuloksesta, mutta on kuulemma hyvin yleistä että nämä kaksi allergiaa kulkevat käsi kädessä.

 

Ruoanvalmistus on oma hommansa, makaronilaatikko ilman munamaitoa ei kuitenkaan ole sama asia.. Vielä en ole kokeillut kananmunankorvikkeita, sellaisiakin kuulemma on, onko joku kokeillut? ibexin laittama täytekakkuohje oli hyvä, kiitos siitä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika on nyt 3-vuotias ja kananmuna-allergia on vähentynyt radikaalisti. Saamme varovasti jo syödä munallisia ruokia ja leivonnaisia ja varmasti tulevaisuudessa allergia poistuu. Tänä syksynä kokeissa kuitenkin löytyi vahva allergia koivulle, pujolle, lepälle, timoteille jne. Eli allergia on muuttanut muotoaan.

Atooppinen iho on edelleen ja kutiseva kuivalla ilmalla, eli hydrokortison on edelleen käytössä kuuriluonteisesti perusvoiteista puhumattakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä teen makaronilaatikon niin että laitan voideltuun vuokaan (raakaa) makaronia, paistetun jauhelihan mausteineen plus tomaattimurskalla ja sit juustokastiketta sekaan (vettä/maitoa, lihaliemikuutio ja koskenlaskijaa), sit normaalisti uuniin vaan. Kastiketta ei ihan hirveästi voi laittaa, mä laitan perussettiin 400-600g jauhelihaa, pussin (400g) makaronia ja 7 dl vettä johon sulatan 2/3 pkt koskenlaskijaa. Nam! Naikkareiden puolelta muistaakseni ohjeen joskus löysin. (Kiitos siitä! :) )

 

Et sä Sisi tätä kyllä kysynyt mutta kerroin silti.. :rolleyes::lol:

 

Mä en ole kokeillut sitä ihan virallista kananmunankorviketta kun olen jo oppinut korvaamaan kananmunan muulla. :)

 

Ai joo, pakko lisätä vielä yksi täytekakkupohjan ohje, sairaan hyvää ja kohoaa paremmin (mun mielestä) kuin yleensä noi munattomat.

 

3 ½ dl vehnäjauhoja

2 dl sokeria

2 ½ tl leivinjauhetta

2 tl vaniljasokeria

100 g sulatettua margariinia

1 dl omenasosetta, pilttiä tms. (mä laitoin rahkaa, banaani taas jää "raa'aksi)

2 dl vichyä, siideriä, kermaa tms. (vichy paras, kuohkeuttaa)

(mä laitoin vielä rouhittua suklaata.. :rolleyes: )

 

Kuivat aineet sekaisin, sit margariini, omenasose tms. ja viimeiseksi vichy. 175 astetta n.30-40 minuuttia.

muoks. Hups!! Just tasan sama ohje kuin ibexin aiemmin laittama, mutta tuleepahan todistettua että hyvää on! :P

Edited by susan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu helppohan muna olisi korvata just juustolla ja muilla paksuntavilla tuotteilla, mutta kun meidän neidillä on myös maitoallergia, niin ei voi niitä käyttää.. :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sisi, meillä on myös pieni maito- ja muna-allergikko. Itse olen lisäksi imetysdieetillä. Mä olen käyttänyt laatikkoruokiin nesteeksi kaurakermaa, mun mielestä onnistuu hyvin ja tulee tosi mehukkaita ruokia. Mä en itse oikein tykkää soijavalmisteiden mausta, mutta kaurajutut ovat hyviä. Kana- ja kalaruokiin olen käyttänyt nesteeksi kookosmaitoa. Etenkin kanaruokiin kookosmaito sopii tosi hyvin, mausteeksi vielä sitruunaa tai limeä.

 

Ja riisimaitoon tehty riisipuuro on hyvää :)

Edited by Andrea

Share this post


Link to post
Share on other sites
Juu helppohan muna olisi korvata just juustolla ja muilla paksuntavilla tuotteilla, mutta kun meidän neidillä on myös maitoallergia, niin ei voi niitä käyttää.. :mellow:

 

Ups, luin kyllä sun postauksen mut se maitoallergia sitten unohtui. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0