Adelita

Kysymyksiä monikkoraskaudesta

410 posts in this topic

Kuuleeko kotidopplerilla kaksosten sykkeet hyvin näillä viikoilla? 

Ihan kuin eilen olisin kuullut kaksi sykettä, mutta ehkäpä olin väärässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen kuullut kotidopplerilla jo hyvän aikaa kahdet sykkeet. Ensin vähän etsimällä, nykyisin jo kummatkin omalla puolellaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kuulen istukoiden/napanuoran sykkeet (viuhkiva syke) helpommin kuin varsinaisen sydämensykkeen (jämäkkä nopea hevosenlaukka). Sydämensykkeet kuuluu molemmilta puolilta, kaverit kyllä luistaa anturan alta nopeasti liikkeelle. Ja etsiä pitää tosi kärsivällisesti.

 

Sain dopplerin viikolla 12, sen jälkeen on kuunneltu lähinnä noita viuhuvia sykkeitä. Viikolla 14 neuvolan jälkeen osasin etsiä oikean sykkeen kaiken muun joukosta. Neuvolan paremmalla laitteella kuului kahdet sykkeet hetken verrran yhtä aikaa, muttei meidän kotilaitteella vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon saanut sellasen käsityksen, että monikko odottajille ei tehdä sokerirasituskoetta ? Onko tämä oikeaa tietoa vai ei ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin sokerirasituskoe joskus vkoilla 24. Neuvolassa ei ainakaan sanottu ettei sitä tehtäisi monikko-odottajille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin kävin sokerirasituskokeessa pari kertaa ihan vain siksi, että lääkäri ei uskonut, että arvot olivat normaalit, kun edellisessä raskaudessa olivat koholla. Piti siis käydä tarkistuskäynnillä :rolleyes:  (Sen sijaan sitä np-ultraan sisältyvää verikoetta ei tehdä monikko-odottajille eli olisiko siitä ollut kyse?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei pidä paikkaansa, sokerirasitus tehdään ihan kuin yksösraskauksissakin. Ajankohta riippuu altistavista tekijöistä, eli on odottajakohtainen. Mä kävin viikolla 16 sukurasituksen vuoksi.  :) Ja jäinkin sitten kiinni korkeista arvoista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tehtiin muuten se np-ultran verikoekin ja jotenkin ne siitä ne luvut laskeskelivat, vaikka tosi monelta taholta oon kuullut tuota, ettei sitä otettaisi. Sen sijaan miulle ei tehty sokerirasitusta, koska olin niin nuori eikä mitään muutakaan syytä ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin sokerirasituskoe joskus vkoilla 24. Neuvolassa ei ainakaan sanottu ettei sitä tehtäisi monikko-odottajille.

 

Sama kokemus itselläni!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä varovasti kurkin tänne, kun eilen pienen vuodon seurauksena tehdyssä ar-ultrassa olikin kaksi elävää alkiota. Hui!

 

Oon aika lyhyt ja mietityttää, että milloin maha mahtaa alkaa näkyä? Tiedän, että omaan taaksepäin kallistuneen kohdun, eli se varmaan vähän hidastaa, mutta mutta.

 

Pitäisi nimittäin aloittaa uusi työ, ja jännittää, että mihin asti asiasta voi olla kertomatta. Töistäkin pitää sit kai jäädä pois normia aiemmin, jos olen ymmärtänyt oikein?

 

Pelottaa kyllä, etä selviääkö molemmat. Toisaalta asialle ei voi itse tehdä mitään, että kai tässä täytyy vain toivoa parasta ja olla onnellinen niin kauan kun onnea on. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onnea! Taaksepäin kallistuminen ei kauheasti mua auttanut, maha puski ulos nopsaan ja äitiyshousuihin siirryin muistaakseni viikon 8 tienoilla. Reilusti ennen 16 viikkoa alkoi ensimmäiset kyselyt, ihan puskista. Tosin huonovointisuuteen ja kalpeuteen oli vissiin kanssa kiinnitetty huomiota. Viikolla 28 kannattaa varautua jäämään pois, ellei jo aiemminkin. Supistukset ja kohdunkaulankanvan lyheneminen pakottaa lepoon mahdollisesti aiemmin. Mun jaksaminen ja virta riitti viikolle 26, sen jälkeen ihan pelkkä kaupassa asiointi oli ekstremeä. Töissä kertomisesta tai kertomatta jättämisestä en osaa kommentoida mitään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Onnea! Mä sain pidettyä tiedon töissä salassa viikolle 23 asti. Maha kasvoi eniten vasta jo sairaslomalle jäätyäni. Töissä käytin paljon väljiä neuletakkeja. Mutta tosiaan, kuten Kulta sanoi, aikaisemmin kannattaa varautua jäämään pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea Larppa!

 

Mie olen lyhyt ja äitiyshousuihin oli pakko siirtyä rv 9. Viikolla 15 oli jo aivan selvä ja hyvän kokoinen kumpu. Joskus rv 22 tai siinä main alettiin jo kysellä, että joko pian synnytät. Tietysti miulla nyt ei ollut mitään tarvetta peitellä raskautta ja päin vastoin ennemmin korostin mahaa, joka oli mielestäni ihana. Varmaan olisi voinut piilotella sinne rv 12 asti, eli ekan kolmaneksen loppuun, mutta tuskin paljon pidempään.

 

Mie olin odotusaikana opiskelija, mutta en pystynyt enää rv 26 jälkeen istumaan pitkiä aikoja samassa asennossa saatika sitten matkustamaan autolla tuntien matkan päähän yliopistolleni tenttimään, joten siinä vaiheessa sain saikkua äitiyslomaan asti. Ja hyvä että sain, koska rv 30 jouduin sairaalaan vuodelepoon ennenaikaisen synnytyksen uhatessa ja pötköttelin siellä kolmisen viikkoa. Vaikka vointini oli kaksosraskauden huomioon ottaen harvinaisen hyvä ennen saikkua, oli loppuvaiheessa tosi raskasta. Ihan vaan oleminenkin oli rankkaa sen mahan kasvun vuoksi. Kannattaa siis varautua ainakin rauhoittamaan elämää ja puuhailua paljon aikaisemmin kuin yksösraskaudesta, vaikka ei mitään pelkoja kannata itselleen kehittää siitä, ettei jaksa tai pysty. Toiset jaksaa paljon pidempäänkin, osa jää äitiyslomalle ihan normaalisti kaksosistakin. :) Mutta on tosiaan ihan hyvä tiedostaa, että on mahdollista, ettei jaksa. En ainakaan suunnittelisi mitään valtavia projekteja loppupuolelle raskautta. (Nimim. muutin kahdesti raskausaikana ja molemmat kerrat oli kamalia :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ja ^^ kiitos. :)

 

Seuraava kysymys koskee monikkoraskauden seurantaa. Omasta kuukausiketjusta bongasin, että varsin moni odottaja on jo näillä viikoilla käynyt/käymässä neuvolalääkärissä. Mulle ei ole vielä edes puhuttu mistään lääkärin tapaamisesta.

 

Milloin siis monikko-odottajan tulisi ekaa kertaa tavata lääkäri? Kun eikö sitä kohdunsuun tilannetta pitäisi jo melko varhaisessa vaiheessa alkaa seuraamaan? Oman kaupungin sivuilta bongasin, että normisti eka lääkäri on vasta joskus rv26 tjtn, eli käsittääkseni aivan liian myöhään... Luottoa ei lisää se, että se neuvolan terkka on sellainen mun ikäinen, melko nuori tyttö, joka ei ainakaan viime käynnillä tiennyt monikoista mitään. Eli ilmeisesti kohdalle ei aiemmin ollut vielä vastaavaa osunut.

 

Toki ultraan päästään seuraavan kerran jo rv16 kun on mono-di raskaus, mutta juurikin tuo kohdun suun tilanteen seuraaminen mietityttää, samoin tulehdukset. Valkkaria on melko paljon toisinaan, mutta se ei haise, eli ei varmaan syytä huoleen, jos ei hajuja...

 

Ainiin, nyt rv 13+2 ja itselle maha alkaa olla varsin selvä, mutta vaatteilla saa kyllä halutessaan vielä helposti piiloon. Vastaavasti saa myös helposti korostettua vauvamahan näköiseksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toinen tuore monikko-odottaja moi :) Mä olen lukemani perusteella käsittänyt, että kohdunsuuta seurataan noilla äitiyspolikäynneillä, joissa myös ultraillaan vauvoja. Ja jos olen ymmärtänyt oikein, niin nuo äitipolikäynnit on aina lääkärille (ainakin täällä HUSin alueella).

 

Jos tulehdukset huolettaa niin mä pyytäisin lähetettä labraan neuvolasta. Mä epäilin ekassa raskaudessani, että aikaisemmin todettu emätintulehdus oli uusinut ja sain labralähetteen sitä varten. Ei siis tarvinnut käydä erikseen lääkärillä, vaan tulehdus suljettiin pois negatiivisen näytteen avulla.

Edited by Mumpsi

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mä kävin "normaalit" käynnit kuin jos olisin odottanut yhtä, mutta ilmeisesti tässä on eroja. Neuvolalääkärissä siis vasta kun sen aika tuli. Loppua kohti sairaalassa kahden viikon välein, mutta muuten ihan normaalisti.

Kohdunsuuta mulla ei seurattu kuin pari viimeistä kuukautta sairaalassa.

 

Mun neuvolan hoitaja oli myös sellainen, että ei oikein tiennyt monikkoraskaudesta mitään. Muista kuitenkin, että sulla on mahdollisuus vaihtaa hänet toiseen :)

 

Ja onnea Mumpsi! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suositus ainakin jossain päin Suomea on, että käytäis osaavalla taholla ultrassa ennen rv 15 selvittämässä montako istukkaa ja montako vesipussia sikiöillä on. Tämä kaksosraskauden muoto vaikuttaa erittäin paljon riskeihin ja sitä kautta myös seurantoihin äitiyspoliklinikalla. Jos terveyskeskuksessa tehdään ultria ja siellä on kokenut lääkäri, joka osaa arvioida luotettavasti monikkoraskauden muodon, niin sitten ei tätä varten tartte käydä äitiyspoliklinikalla. Myöhemmin voi olla vaikea selvittää luetattavasti, koska istukat voivat kasvaa yhteen ja kohtu on niin suuri, että ultra-anturin alle jää siitä vain pieni osa, jolloin hahmotus voi olla työläämpää.

 

Jos neuvolasta ei saa luotettavia ohjeita, niin mikään ei estä sinua itsenäisesti soittamasta äitiyspoliklinikalle ja kysymästä, että onhan hoidettu oikein ja milloin sulla pitäisi olla siellä eka kontrolli. Monikot on neuvolassa kuitenkin kohtalaisen harvinainen tapaus, niin asiat saattaa jäädä hoitamatta.... Varmistamisella et menetä mitään. Mutta toki jos neuvolassa asia on hoidossa, niin sittenhän ei ole mitään ongelmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis noiden ultrien kanssa meillä ei ole mitään ongelmaa. Oltiin viimeksi rv12 ja seuraavaksi mennään rv16, koska mono-di epäilys tuli tuossa rv12 ultrassa.

 

Tarkoitus oli siis kysyä neuvolalääkärin tapaamisesta. Kun eikö tuota kohdunsuuta ym seurata just sen ennenaikaisuuden ennakoimiseksi.... ja jos sitä ekan kerran tsekataan vasta rv26 jotain, niin eipä oo paljoa hyötyä, jos paikat kypsyy jo sitä ennen.

 

Mut meillä on seuraava neuvola ens viikolla. Pitää siellä selvittää asia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä kysyin ultrassa ja samalla se katsottiin, täällä ultrattiin kaikki keskitetysti ja lääkäri ultraajana. Oliskos ollut  rv 16 tai 20 paikkeilla, sen jälkeen siirryin äp-seurantoihin, missä se automaattisesti katsottiin. Paitsi mitä nyt virtsanäytteen ja verenpaineen perään piti joskus itse kysellä äp:llä :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä hätääntynyt tupla-odottaja huhuilee viisaampia apuun! Rv 9+2 menossa, kaksi matkustajaa näkyi ar-ultrassa rv 7+4. Alkuun oli hirvee järkytys, miten me selvitään! Nyt sitten huolestuttaa oma ja etenkin näiden vauvojen terveys ja hyvinvointi. Tutkin netissä kaksosraskauden riskejä, mitä ei olis pitäny tehdä! Ar-ultrassa lääkäri epäili sikiöpussin olevan yhteinen (ja varmaan sitten on istukkakin). Milloin teillä on selvinny ultrassa sikiöiden "yhteiset asiat" eli istukoiden, sikiöpussien lukumäärä? Mites, jos sikiöpussi on yhteinen niin milloin mahdollinen rajakalvo näkyy ultrassa? Eniten pelottaa, että nämä mukelot lilluu vapaina samassa säkissä ja riskit on hirveet!! Kiitos, jos osaisitte auttaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi Lilyflower86 :) Tää en auta kyllä sua yhtään, mutta mulla selvisi alun ultrissa kaikki pussit yms. asiat. Mulla oli molemmilla ns. omat huoneet, joten valitettavasti sua en osaa auttaa.

Tsemppiä raskauteen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mä uskallan vastata ihan tuoreena monikko-odottajana, kun meillä pienet on myös yhteisessä sikiöpussissa, mutta omissa vesikalvoissaan. Kalvoraja näkyi ar-ulltrassa 8+1, mutta tosi, tosi hentoisesti ja lääkäri ei sitä ihan heti onnistunut huomaamaan. Nt-ultrassa 12+5 kalvoraja näkyi jo huomattavasti selkeämmin. Yhteinen istukka varmistettiin nt-ultrassa. Ar-ultrassa lääkäri totesi, että koko kohdun ympärillä on istukkakudosta, joten siinä vaiheessa hän ei pystynyt sanomaan  onko kyseessä yksi vai kaksi istukaa.

 

Tsemppiä jännäilyyn Lilyflower! Mä tein sellaisen päätösen kun tämä tuplaraskaus selvisi, että googlaan vain jos aihetta on ja etukäteen en murehdi. Ihmettelen itsekin kuinka hyvin tämä päätös on pitänyt, vaikka vähän jännittää jo seuraava ultra ttts:n kontrolloinnin vuoksi. Suosittelen pidättäytymään googlen käytöstä jatkossa, jos itsekurisi vain riittää :give_heart:  Toivottavasti sun pienillä se kalvoraja nt-ultrassa näkyisi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Maanantaina olis ultra (rv 10+2) ja toivon todella, että tuolloin selviäisi mahdollisimman paljon asioita! Tää epätietoisuus on hirveetä... Turha varmaan toivoa, että tuo jo todettu yhteinen sikiöpussi olisi väärä diagnoosi, mutta toivottavasti vesikalvot olisivat edes omat. Oon yrittäny olla googlettamatta mitään stressiä aiheuttavia asiota. Lähinnä kaksosarjesta oon lueskellu, vähän positiivisempaa tutkiskelua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now