Adelita

Kysymyksiä monikkoraskaudesta

410 posts in this topic

Kaksosia tai kolmosia (miksei jopa nelosia) odottava saa varmasti paljon tietoa yksösvauvoja odottavilta, mutta paljon jää myös kysymyksiä vaille vastauksia. Siksi olisi varmasti hyvä laittaa ihan oma ketju pystyyn myös pelkkiä monikkoraskauden oireita/tuntemuksia/mietintöjä jne. varten. :)

 

Voisin aloittaa omalla kysymykselläni... Onko niin, että vain A-vauva kiinnittyy (vai kiinnittyykö?) ja B saa pyöriä masussa vapaammin? Tältä tuntuu ainakin omassa mahassani tällä hetkellä, tosin välillä tunnen kovaa painetta lantiossa molemmilla puolilla (molempien päät painaa?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaisin jos osaisin! Ihanan pitkälle olet kyllä jo raskaudessa päässyt! Eli mulla ei ole kokemuksia tosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kaverilla ei kumpikaan laskeutunut eikä kiinnittynyt, osin sen takia hänelle tehtiin suunniteltu sektio. Tosin vasta 4 päivää ennen laskettua aikaa, eli tosi pitkään vauvat viihtyivät masussa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla nuo tenavat ovat molemmat päät alaspäin ja jo pitkin kevättalvea A:n pään ympärysmittaa on ollut vaikea mitata ultrassa, kun se on kuulema "niin syvällä". Eli arvelin olisiko kiinnittynyt... Pitää kysyä huomenna ultrassa lääkäriltä (on pitänyt kysyä jo aikaisemminkin, mutta aina on unohtunut). :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otsikon pitäis mieluummin olla "Tyhmiä kysymyksiä monikkoraskaudesta" että paremmin tämä kysymys sopisi tänne... :rolleyes: Mutta kysynpä kuitenkin! :)

 

Mites nuo vitamiinipillerit, miten varmistetaan että molemmat saa tarvittavat vitamiinit, kun ei annostuksia kai kuitenkaan saa ylittää? Mitä vitamiineja olette popsineet raskauden aikana?

 

Itse olen syönyt 2 tabua päivässä Raskaus multitabsia. Mietin, pitäiskö kuitenkin ottaa vielä jotain muuta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Höpsis, ei ole olemassakaan tyhmiä kysymyksiä! :)

 

Itse söin koko raskauden ajan samaisia Multitabsin raskausvitamiineja, mutta välillä vain yhden päivässä. Lisäksi popsin rautaa, mutta sekin "unohtui" ottaa joinakin päivinä (en saanut sovitettua maitopitoiseen ruokavaliooni ^_^). Silti vauvat voivat hyvin ja syntyivät terveinä! Joten mielestäni tuo kaksi tablettia raskausvitamiinia päivässä riittää ihan hyvin (muistaakseni sain tämän ohjeen ihan neuvolasta). Lisäksi riittävä ja mahdollisimman monipuolinen ruokavalio takaa kaksosille kaikki tarpeelliset ravintoaineet, vitamiinit jne. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä, varmasti riittää. Itse en syönyt mitään vitamiineja raskausaikana, tai siis d-vitamiinia otin, jos muistin. Monipuolisella (lihattomalla) ruokavaliolla pärjäsin ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksistanne! :) Jatkan siis samaan malliin. Rautakuurille en vielä ole joutunut, mutta saa nähdä, miten alas hemppa laskee ajan kuluessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia sf-mittoja monikko-odottajilla on mitattu? Vai mitattiinko ollenkaan kaksoskäyrän puuttuessa?

 

Mulla mitattiin tänään ensimmäistä kertaa, 22cm oli ja viikkoja 20+1. Olis kiva, kun osaisi tehdä vaikka tietokoneella oman käyrän, kun kohta se ei enää välttämätttä paperille mahdu... :rolleyes: Ja niitä voisi sitten vertailla. Vähän samaa mietin painon kanssa, sellainen painokäyrä tms. olis ihan kiva tehdä. Kun tuntuu, että paino nousee kilon viikkotahtia vaan jatkuvasti. Vaikka tiedän, että se on hyvin yksilöllistä, niin vertauskohtia olis mukava silti saada. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa ei ehditty mitata kuin muistaakseni kerran. Etsin äitiyskortin kun ehdin ja ilmoitan sentit sit. Mut siellä yläkäyrän yläpuolellahan se mitta oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Ulkomuistista heitän tämmösen, että mulla taisi olla rv28+1 tilanteessa sf-mitta jotain 39-40cm hujakoilla. Tuo olikin ainoa kerta, kun minulta sitä mitattiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli rvko 20 sf-mitta 42..

 

Entäs ootteko mittailleet masunympärystä?

Mulla oli rvko 35+5 ympärysmitta 132cm :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla menee 100cm rikki ihan justiinsa masun ympärysmitassa. Ja viikkoja 20+. Harmittaa vaan, kun en mittaillut mitään silloin kun masua ei vielä ollut. Olis kiva nyt vertailla. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla noita sf-mittoja katsottiin ehkä kerran tai kaksi... Eipä niillä taida monikkoraskaudessa olla edes niin merkitystä.

 

Mahanympärys mulla oli isoimmillaan 107 cm. Ja musta tuo oli jo hurjan paljon :blink: , mutta eipäs tainnut ollakaan, kun vertaa teidän muiden mittoihin... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervetuloa mukaan jossuh! :)

 

Eikun kyselemään vaan, jos jotakin mieleen juolahtaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten teillä on vaihdellut liikkeiden tunteminen? Pysty(i)ttekö aina sanomaan, kumpi on kyseessä?

 

Mulla oli niin että ekoista liikkeistä lähtien A-vauva vasemmalla oli vilkkaampi. Nyt kuitenkin se puoli on hiljentynyt ja ylhäällä oikealla poikittain oleileva B muistuttaa olemassaolostaan paljon useammin. Sykkeetkin ovat vaihtuneet toisin päin, ensin A:lla oli vilkkaampi syke, mutta nyt pari kertaa on ollutkin B:llä. Mietin että pitäiskö nyt olla huolissaan vai onko vaihtelu ihan normaalia? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiitiäinen, Mä kuvittelin tietäväni, kumpi liikkuu, muttei siitä nyt varmuutta voi olla. Toisella puolella tuntui olevan rauhallisempaa, mutta siellä oli istukka etuseinässä, (toisen takaseinässä), joten sekin vaimensi liikkeiden tuntemista. Lisäksi vauvat tuossa vaiheessa voivat vaihtaa paikkojakin. Sykkeistä en osaa sanoa, meillä oli aina suht samaa luokkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tunnistin välillä liikkeistä, että kyseessä on eri vauva (eli välillä A, välillä B, tosin en tiennyt aina kumpi milloinkin jytisteli, vaikka A oli suurinpiirtein oikealla, B vasemmalla puolella). Alun alkaen B-vauva (poika!) oli vilkkaampi tapaus ja laskin varmaankin suurimman osan liikkeistä hänelle kuuluviksi. Välillä olinkin ihan hätää kärsimässä, kun luulin A:lle tapahtuneen jotain (oli mukamas niin hiljaa)... :rolleyes: Pariin otteeseen tosin taisi käydä niin, että huolestuin toden teolla B:n hiljaisuudesta liikkeitten suhteen ja olin jo lähes polille lähdössä. Sen verran kova sutkuilija B-vauvamme oli (ja on muuten edelleen! :lol: ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksistanne taas kerran! :) Kai sitä pitäis vaan rauhoittua ja jos molemmilta puolen joka päivä tuntuu edes jotain, niin olla huoletta. Olis vaan niin helppoa, kun ei tarvis miettiä, kumpi siellä liikkuu vai liikkuuko. :P En tiedä onko kaksosraskaudelle edes mitään liikelaskentaohjetta..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja taas kyselen. :) Mulla on nyt muutamana päivänä ollut ihan pieniä menkkamaisia tuntemuksia. Onko ne nyt sitten supistuksia?? Pitäiskö olla huolissaan vai kuuluuko asiaan? Mielestäni en ole sellaista mahan kovettumista huomannut, jollaiseksi harjoitussupistuksia kuvataan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiitiäinen:

 

Mä olen nyt ehkä väärä ihminen vastaamaan tähän kun mulla on käynyt mahdollisimman huonosti supistusten kanssa. (Kaikilla ei käy samalla tavalla!)

 

Mulla oli kerran noita menkkamaisia, ei juuri kipeitä mut epämukavan tuntuisia supistuksia. Siis yhden illan ja yön aikana, aamulla olivat loppuneet. Oli ollut pari vähän touhukkaampaa päivää (olin jo saikulla) sitä ennen. Viikkoja oli jotain 21+. Muuten supistukset olivat aina niitä "mahan kovettumisia" eikä lainkaan kivuliaita. Jotkut noista supistuksista olivat kuitenkin tehneet jäytävää työtään ja rv 24+2 olin jo vajaa 3cm auki ja kaula lähes kokonaan hävinnyt. Eli joillain voi tuollaisetkin supparit aiheuttaa "jotain", mutta useimmilla ei. Itse haluaisin vastaavassa tilanteessa omien kokemusten perusteella tarkistuttaa kohdunsuun tilanteen, eipähän sit ainakaan tarvisi miettiä. Toivottavasti (ja uskon, että niin on) sinulla on asiat huomattavasti paremmin kuin minulla oli. Hyvää vointia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksestasi, Penni! Mulla on seuraava kontrolli 8. pvä, mietin voisinko odottaa sinne saakka vai pitäiskö lähteä näytille jo aikaisemmin..? Tänään ei sellaisia tuntemuksia ole ollut kylläkään. Voi että kun olen niin huono lähtemään lääkäriin, kun tuntuu, että huolehdin vaan turhia. Mutta onhan mulla nyt hyvä syy ja tietysti parempi lähteä ajoissa kuin liian myöhään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli supistuksia pitkin raskautta, millon minkäkinlaisia ja niiden takia olin useampaan otteeseen saikullakin, mutta mitään vaikutusta niillä ei ollut mihinkään eli mulla olivat ihan harmittomia, vaikkakin ajoittain epämiellyttäviä. Useimmiten mulla oli niitä mahan kovettumisia, varsinkin istuessa ja erityisesti alavatsan kovettumista eli koko maha ei alkuun ollut pinkeänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now