Adelita

Kysymyksiä monikkoraskaudesta

410 posts in this topic

Onnea lillian33! Hyvin saitkin jo vastauksia kysymyksiisi, ja kysele lisää kun tulee mieleen jotain mieltä askarruttavaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka!

 

Kiitos teille kaikille paljon vastauksista!! Varmasti tulen kyselemään täällä yhtä sun toista. Olin tänään neuvolalääkärissä ja hän luki tiedoistani, että kaksoset ovat erimunaiset, eli ilmeisesti se on näkynyt jo ultrassa, mutta kätilö ei vain sanonut sitä, tai sitten se meni vain meiltä ihan täysin ohi!

 

Kysyisin teiltä äitiysneuvola-kokemuksia. Millä viikoilla esimerkiksi saitte molempien sydänäänet kuuluviin ja olitteko muutenkin tyytyväisiä neuvolan tietoihin ja toimintaan? Minulla on siis tänään viikot 13+1 ja lääkäri sai vain toiset sydänäänet kuuluviin. Kuulemma ei tarvitse huolestua, koska äänten kuuleminen on vaikeaa ja sikiöt ovat vielä niin pienet, mutta kyllä minä silti huolestuin, koska olin B-vauvasta alunperinkin huolissani, kun hän oli koko ultran ajan niin unelias. Lääkäri sanoi, että 14-viikoilla pitäisi äänten kuulua ja voin tulla silloin uudestaan. Sitten kun menin terveydenhoitajan luokse sanomaan asiasta ja varaamaan pika-aikaa ensi viikolle, niin hän oli vähän kummissaan. Sain kuitenkin ajan silti ja menen siis ensi keskiviikkona kuuntelemaan ääniä, jotka toivottavasti kuuluvat silloin molemmat!

 

Muutenkin painoni oli noussut aika vähän, 100g viime neuvolasta, josta on vähän vajaa neljä viikkoa, mutta terveydenhoitaja ei ottanut siihen mitään kantaa. Miten teillä on alussa paino noussut? Olen syönyt oikeasti kuin hevonen, enkä liikkunut yhtään, eli en ymmärrä mihin ne kalorit menee?

 

Kiitos teille kaikille viisaammille taas vastauksista! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miulla oli niin onnellinen tilanne, että alkuraskauden asioin neuvolassa, jossa oli ultralaite käytettävissä, joten sillä saatiin kuvan kanssa metsästettyä joka kerralla molemmat pikkuiset sykkeineen. Pelkällä dopplerilla niitä ääniä olisi kyllä ollut tosi vaikea löytää, kun pienillä oli niin hyvin tilaa vipeltää. Vielä 30+ viikoilla sairaalassa sydänäänikäyrää ottaessa jouduttiin välillä oikein tosissaan etsiskelemään, että saatiin molemmat kuuluviin, kun kääntyilivät niin paljon. Välillä oli vaikea arvioida, kuunneltiinko varmasti kahta eri lasta vai vaan kahteen kertaan yhden lapsen syke.

 

Paino ei miullakaan meinannut nousta, vaikka söin kyllä ihan kaikkea ja paljon. Kaiken kaikkiaan kiloja tuli 13, eli ei kovin paljon ja viikon kuluttua synnytyksestä olinkin jo lähtöpainossa. Missään vaiheessa yksikään lääkäri tai terveydenhoitaja ei ollut huolissaan painon vähäisestä noususta. Kun vauvat kasvoivat kuitenkin tasaisesti ja hyvin, ei ollut mitään syytä huoleen. Ei kaksosraskaus automaattisesti tarkoita sitä, että painoa kertyisi kauheasti. Ja miullakin siis maha oli kyllä todella muhkean kokoinen siitä huolimatta, että paino nousi noin maltillisesti.

 

Kylläpäs mie nyt jaarittelen täällä. :grin: Mutta on kiva kun voi jotenkin auttaa, kun tuntuu, että silloin raskausaikana sain itse niin paljon tukea täältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin tänään neuvolalääkärissä ja hän luki tiedoistani, että kaksoset ovat erimunaiset, eli ilmeisesti se on näkynyt jo ultrassa, mutta kätilö ei vain sanonut sitä, tai sitten se meni vain meiltä ihan täysin ohi!

 

Kysyisin teiltä äitiysneuvola-kokemuksia. Millä viikoilla esimerkiksi saitte molempien sydänäänet kuuluviin ja olitteko muutenkin tyytyväisiä neuvolan tietoihin ja toimintaan? Minulla on siis tänään viikot 13+1 ja lääkäri sai vain toiset sydänäänet kuuluviin. Kuulemma ei tarvitse huolestua, koska äänten kuuleminen on vaikeaa ja sikiöt ovat vielä niin pienet, mutta kyllä minä silti huolestuin, koska olin B-vauvasta alunperinkin huolissani, kun hän oli koko ultran ajan niin unelias. Lääkäri sanoi, että 14-viikoilla pitäisi äänten kuulua ja voin tulla silloin uudestaan. Sitten kun menin terveydenhoitajan luokse sanomaan asiasta ja varaamaan pika-aikaa ensi viikolle, niin hän oli vähän kummissaan. Sain kuitenkin ajan silti ja menen siis ensi keskiviikkona kuuntelemaan ääniä, jotka toivottavasti kuuluvat silloin molemmat!

 

Muutenkin painoni oli noussut aika vähän, 100g viime neuvolasta, josta on vähän vajaa neljä viikkoa, mutta terveydenhoitaja ei ottanut siihen mitään kantaa. Miten teillä on alussa paino noussut? Olen syönyt oikeasti kuin hevonen, enkä liikkunut yhtään, eli en ymmärrä mihin ne kalorit menee?

 

Kiitos teille kaikille viisaammille taas vastauksista! :)

 

Ikävä kyllä edes terveydenhuollon ammattilaiset eivät ole kaikki perillä identtisyydestä. Eli erilliset istukat ja kalvot eivät tarkoita välttämättä erimunaisia kaksosia. Meillä on identtiset (dna-testillä todistettu) kaksoset, joilla oli kaikki kalvot omia ja omat istukat. On hyvä ja vähemmän riskialtis kaksosraskaus, jos on omat istukat ja kalvot, mutta identtisyydestä tai erimunaisuudesta se ei kerro yhtään mitään. :) Ole kuitenkin rauhallisin mielin, koska nuo omat istukat ja kalvot on tosi hyvä juttu!

 

Molempien vauvojen sydänäänten kuuluminen on vähän niin ja näin. Ekassa neuvolassa mulla rv 10+0 kuului yhdet äänet eikä silloin tiedetty kaksosuudesta. Th kyllä epäili, muttei löytänyt toisia ääniä. Seuraavassa neuvolassa (olisko ollut joskus 14-15 viikoilla?) th ainakin oli löytävinään kahdet äänet. Vauvat ovat vielä noilla viikoilla niin pieniä ja lähekkäin, että erillisten äänten löytäminen on vaikeaa. Jos ultrassa on nähty kaksi hyvinvoivaa sikiötä, kannattaa koittaa ottaa rennosti (jep, helppo sanoa) vaikka sydänäänten löytäminen olisi vaikeaa. Toivottavasti löytyy molemmat äänet seuraavalla käynnillä.

 

Mulla alkoi paino nousemaan vasta rv16-17 jälkeen, koska oksensin niin paljon. Kyllä sitä painoa ihan varmasti ehtii tulla! Vauvat ovat tuossa vaiheessa vielä kovin pieniä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lillian, en kuulu tähän ketjuun, mutta sanottiinko sulle ultrassa mitään istukan paikasta? Jos istukka on edessä(edes osin siinä ja noilla viikoillahan se vie vielä muutenkin paljon tilaa) niin niitä sydänääniä ei välttämättä todellakaan saada vielä kuulumaan noilla viikoilla. Vaikka olisi vain yksi matkassa niin huonolla tuurilla voi mennä hyvinkin viikoille 17+ ennen kuin mitään kuuluu neuvolan dopplerilla, kuten siskollani teki. Jos yhtään rauhoittaisi tieto. Muuten, onnea kaksosista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua on aina kiehtonut toi identtisyysasia, siis jo ennen omia kaksosia ja mietin edelleen, että miten sen voi nähdä vaikka olis erinäköisiä. Koska mun mielestä meidän lapset on erinäköisiä, vaikka ovatkin samannäköisiä. Okei, kaikki varmistetut identtiset jotka olen tavannut, ovat olleet huomattavan yhdennäköisiä, vaikka erojakin tottakai on. Lapsen olemuskin on niin merkittävä asia. Mutta mielenkiintoista joka tapauksessa :D Mun mielestä täyttä varmuutta ei voi saada kuin dna-testillä, ja tää vain omien kokemusten takia. Oltiin "varmoja" erimunaisuudesta, mutta kuinkas sitten kävikään :pupu_1:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti teistä ei tunnu nyt kuulustelulta, mutta minulla on todella paljon kysymyksiä, eikä oikein ketään, joka niihin osaisi vastata!

 

Eli katsotaanko rakenneultrassa aina vauvojen sukupuolet? Millä viikoilla olette alkaneet hankkimaan tavaroita? Niihin menee niin paljon rahaa, että olisi kiva alkaa pikkuhiljaa hankkimaan vähitellen tavaroita, ja toisaalta muutenkin nyt, kun voin vielä hyvin, eikä sitten loppuviikolla kesähelteillä, mutta toisaalta en tiedä uskaltaako vielä...

 

Kiitos taas! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Rakenneultran tarkoitus on katsoa, että vauvat ovat kunnossa, kasvaneet kuten pitää ja rakenteet "oikein". Joissain paikoissa ultraajat suostuvat katsomaan/kertomaan sukupuolen, jossain ei. Itse en ole kummallakaan kerralla kysynyt sukupuolta missään ultrassa, mutta monet haluavat kysyä :)

 

Tavaroita me aloimme pikkuhiljaa hankkimaan rakenneultran jälkeen. Vaunut päätimme odtaa rv 24+2 olleen monikkokontrollin jälkeen, mutta jouduinkin siitä suroaan sairaalaan joten vaunut hankittiin vauvojen jo synnyttyä. Eli kyllä jotain isompia voi olla hyvä jo ajoissa hankkia. Suosittelen myös kantoliinoja, me liikuimme jonkin verran liinojen kanssa niin, että kumpikin kantoi yhtä vauvaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saas nähdä liitynkö tänne kyselijöiden joukkoon .. Keskiviikkona oli ar-ultra LA:n selvittämiseksi ja löytyihän sieltä (plussasta arvioiden) viikkoja vastaava alkio rv8+3, mutta kun kuvaa pyöriteltiin sillä saattoi olla rv6+2 vastaava kaveri. Koska viikkoja oli niin vähän, ei ultraaja uskaltanut varmaksi mitään sano. Epäili kyllä, ettei napanuorakaan voi noin olla ja kun vähän niinkun näkyi "sykkeen lepatus", mutta silti vielä arpoi onko jotain virtauksia vaan ... Nt-ultrassa kuukauden päästä se sitten ratkeaa varmaksi. Ruskuaispusseja ja kalvoja oli vain yksi ja molemmat(?) siinä sisällä ...

 

Osaako joku sanoa kuinka yleinen tuo alkioiden kehitysero on? Voihaan siis olla että se toinen olikin vain jokin möykky tai kesken jäänyt alkio joka sitten sulaa pois ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyseltiin rakenneultrasta ja sukupuolista. Itsellä on rakenneultra vasta tulossa n 1,5 kk kuluttua, mutta KYSin gyne sanoi, että siellä yleensä katotaan kyl sukupuolet. Jos nimittäin sukupuolet selviää, ja ne on eri, on sikiöitä paljon helpompi seurata ilman sekoittamisen vaaraa. Mutta siis voi kyllä varmasti pyytää, että sukupuolia ei paljastettaisi, jos haluaa synnytykseen pitää jännitystä yllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^joo, näin meillekin lääkäri sanoi. Me tosin tahdotiin tietää sukupuolet.

 

Aika jännä kuvio NcV! En kyllä osaa tuohon sanoa mitään, mutta jotenkin tuntuu että ultraaja ei nyt ollut ihan kartalla. Kai se pitäisi pystyä näkemään onko tyyppejä tosiaan kaksi vai onko kyseessä joku muu "lepatus". Mutta mittavirheet tuossa kohtaa varmaan tapahtuvat helposti jos toista ei edes tarkasti saa näkyviin :girl_sigh: Tulehan kertomaan miten nt-ultrassa käy!

 

edit. Jos kalvoja oli vain yksi, niin olisivatko molemmat olleet ihan samassa vesipussissakin?

Edited by Mamalicious

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ilmeisesti. En muista kaikki niitä termejä mitä sanoi, mutta sain käsityksen että näillä kahdella(?) alkiolla on yhteistä kaikki tuo "lisäosat" :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun kaverilla oli vähän vastaava tilanne, että pikkuviikoilla näkyi yksi selkeä ja toinen "epäselvä" tapaus. Hänelle sanottiin, että se "epäselvä" saattaa menehtyä ja että ovat identtiset samoissa kalvoissa. Myöhemmissä ultrissa näkyin silti kalvojen raja ja heille tosiaan syntyi kaksoset. Identtisyyttä ei ole selvitetty, olivat omissa kalvoissaan ja oli omat istukat. Mutta seuraavassa ultrassa teidetään varmasti jo enemmän. Toivotaan tietysti parasta! :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, nyt on np- ultra takana ja kävi niinkuin arveltiinkin, eli pinempi sikiö/alkio oli ottanut ja kadonnut :/ .. Toisaalta on kyllä ihan hyvä uutinen, etenkin esikoisen ollessa vielä noin pieni. Mutta vähän jo kerkesin kaksosajatusta kuitenkin makustelemaan. Muuten ultrasta saatiin kuitenkin vain hyviä uutisia :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysäsenpä teiltä, kun en muualta vastausta löydä... Sain tänään kuulla odottavani kaksosia. Viikkoja on kasassa 7+1, alkiot on omissa pusseissaan ja molempien syke näkyi kuulemma selvästi (mä en shokiltani nähny mitään... :grin: ). Nyt mietin, onko suurikin riski siihen, että esim. toinen sikiöistä vielä tässä vaiheessa menee kesken? Yksösraskauksissahan keskenmenoriski sykkeen toteamisen jälkeen on kai vain parin prosentin luokkaa, onko riski kaksosraskaudessa yhtä pieni? Uskaltaako tässä oikeasti alkaa asennoitumaan siihen, että meille syntyy kaksi lasta lisää vai täytyykö pidättää hengitystä vielä monta viikkoa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ei kai se riski sen suurempi ole kuin yksöselläkään :girl_sigh: Joskus kuulee niitä tarinoita, että toinen alkio on kadonnut nt-ultraan mennessä. Mutta kai se harvinaista on kun syke on nähty.

 

Mä tosin pidättelin hengitystä aina sinne 35+4 viikolle saakka ja sitten vasta uskoin että tuplapotti tuli :D

 

Kovasti onnea odotukseen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea Lioni. :give_heart:

 

Mä en ajatellut keskenmenoriskiä olleenkaan vaan koko ajan uskoin, että molemmat pysyvät mukana. :) Paitsi aina ennen ultria sain jostain ihme pelon, että toinen on varmasti kuollut. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea Lioni tuplapotista! En osaa sanoa oikein mitään sun varsinaiseen kysymykseen, mutta kaksosraskautta ajatellenhan on hyvä, että omat pussit nähtiin. Silloin riskejä on jo 60% vähemmän kuin vain yhdellä pussilla pärjäävillä.

 

Mä kyllä asennoiduin jo heti alkuraskauden uä:n jälkeen kahden vauvan tuloon. Itse pyrin ajattelemaan niin, että kyllä niitä suruja ja murheita ehtii sitten murehtia kun ne on ajankohtaisia. Ei se aina helppoa ole, mutta pyrin olemaan positiivisella kannalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Suurin shokki alkaa olla takana ja hetkittäin pystyn jo jopa unohtamaan odottavani kaksosia. :girl_crazy: Neuvolassa terkkari ultrasi ja näki molempien sykkeet, mutta en vieläkään saanut kuvasta selvää, joten olo on sen suhteen edelleen aika epävarma. Pussit näkyy selvästi ja niissä alkiot, mutta kuitenkin pystyn uskomaan tän todeksi vasta kun näen omin silmin, että ne on elossa... :girl_sigh: Np-ultraa odotellessa siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietittiin miehen kanssa, että kasvaako kaksoset kohdussa hitaammin vai ovatko he vain pienempiä syntyessään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin kaksoset kasvoivat aina "melkein paremmin kuin yksönen" lääkärien ihmetykseksi ja olivat toinen noin raskausviikkojen mukaisessa mitassa toinen + 2-4 päivää edellä raskausviikkoihin nähden. Syntyessään rv 38+0 kumpikin olivat yli 3kg (toinen liki 3500g), toinen 48cm, toinen 50cm - kookkaampia kuin esikoinen rv 39+0 syntyessään (tosin esikoinen on eri sukupuolta ja pienikokoinen ikäänsä nähden vielä 5v iässäkin). Kaksosilla oli omat istukat ja muutenkin ovat täysin ei-identtiset. Kaksosista onkin povattu tulevan pitkiä aikuisia, kasvu on ollut aina aivan ikätasolla, toisella siellä +käyrillä, toisella tasaista normikäyrää mennään. 2v ikäerosta huolimatta ovat ottaneet tuon meidän pienen esikoisen mitoissa kiinni sen verran hyvin, että usein ulkopuoliset kyselevät että ovatko he kolmoset :grin:

Edited by Tiikeri-äittä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now