Adelita

Kysymyksiä monikkoraskaudesta

410 posts in this topic

Sairauslomasta ja sen ajan palkasta: Se taitaa riippua työnantajasta. Mutta sitten kun se maksimiaika täyttyy (oliko se sit se 1kk?), työnantajan ei tartte enää maksaa täyttä palkkaa. Silloin saa Kelasta sen sairauspäivärahan, joka on käytännössä samansuuruinen kuin äitiyspäiväraha. Ja jos on saikulla äitiyslomaan saakka, kannattaa ehdottomasti aloittaa ä-loma vasta silloin normaaliaikaan eikä varhennettuna. Just sen takia, että sais sitten lasten kanssa olla mahd. pitkään mahd. hyvällä rahalla.

 

Pulloista: Meillä ei ollut muuta kuin äitiyspakkauksen 2 pulloa. Sairaala-aikana ostettiin muutama pullo lisää. Mun mielestä ei ole paha, jos niitä on muutama kotna, mutta on ehkä turhaa ostaa hirveää kasaa pulloja. Terveiden täysiaikaisten kaksosten täysimetys alusta asti on ihan yhtä mahdollista kuin yksösten. Kun alusta asti on kaksi (toivottavasti aktiivista) imijää, rinnat "oppivat" alusta asti tuottamaan oikean määrän maitoa. Ja ennen varsinaista maidonnousua vauvat saavat sitä hyvin ravinteikasta alkumaitoa :) Rohkeasti vain imetystä harjoittelemaan heti alusta alkaen tai ainakin heti kun kaikkien osapuolten vointi sen sallii.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sairauslomasta ja sen ajan palkasta: Se taitaa riippua työnantajasta. Mutta sitten kun se maksimiaika täyttyy (oliko se sit se 1kk?), työnantajan ei tartte enää maksaa täyttä palkkaa. Silloin saa Kelasta sen sairauspäivärahan, joka on käytännössä samansuuruinen kuin äitiyspäiväraha. Ja jos on saikulla äitiyslomaan saakka, kannattaa ehdottomasti aloittaa ä-loma vasta silloin normaaliaikaan eikä varhennettuna. Just sen takia, että sais sitten lasten kanssa olla mahd. pitkään mahd. hyvällä rahalla.

 

Yhden lapsen äitinä kommentoimassa...

 

Ainakin kunnallisella puolella sain palkkaa koko sairausloman ajan, jäin pois töistä rv 26. Eli olin 10 viikkoa saikulla ennenkuin jäin äitiyslomalle. Jälkikäteen kotiin tuli lappu että työnantaja oli hakenut Kelalta tuota sairaspäivärahaa, jolla osittain kustansi sitten sitä minun palkkaa...mutta Kela maksoi sen siis suoraan työnantajalle ja minä en tiennyt näistä mitään ennen kuin päätökset tuli kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin kysyä tuosta kohdunkaulan tilanteen tarkkailusta, kun kaksosraskauksissa se voi monilla alkaa avautumaan ennen aikojaan n. rv 25, että kuinka usein sitä oli tarkkailtu ennen kuin avautumisen alkaminen huomattiin? Kun tämä tuntuu olevan niin yleistä kaksosraskauksissa, niin toivoisin että siihen sitten kiinnitettäisiin lääkäri- ja neuvolakäynneillä erityistä huomiota, ettei tilanne pääsisi siihen pisteeseen, ettei ennenaikaista synnytystä voida enää estää. Oliko kohdunkaulan tilannetta tarkkailtu mielestänne etukäteen tarpeeksi vai joutuuko tässä asiassa olemaan itse aktiivinen ja pyytää tarkistuksia tihein väliajoin rv 20 jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkoi äitiyspolilla käynnit rakenneultrasta ja viiden viikon välein siellä käytiin. Joka kerta tarkitettiin kohdunkaulan ja -suun tilanne sekä ultralla että ihan normi tutkimuksessa. Näin siis TAYS:ssa. Mielestäni ihan riittävän usein. Välillä tosin mietitytti se 5 viikkoa, kun ois ehkä useamminkin voinut käydä. Joskus rv33+ käynnillä huomattiin muutoksia ja laitettiin kortisonit varmuuden vuoksi. Tilanne ei siitä kuitenkaan muuttunut oikeastaan ennen sektiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta, Tiitiäinen! :) Huh, minusta 5 viikkoa kuulostaa tosi pitkältä tarkkailuväliltä! :o Tuntuu, että siinä ajassa kohdunkaulalla ehtii tapahtua vaikka mitä... Mulla on rakenneultra rv 21 ja sitten varmaan saan tietää millainen tarkkailuväli mulla tulee olemaan Naistenklinikalla, toivon että se olisi lyhyempi (mielellään 1-2 vko :P ), muuten varmaan hermoilisin koko ajan ehtiikö jotain peruuttamatonta tapahtua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joogini, mulla kävi juuri noin, että kohdunkaula alkoi aueta rv:lla 24 (vai oliko se 25...öh...). Asia huomattiin ensimmäisen kerran rakenneultran jälkeisellä kontrollikäynnillä (lääkäri ei ollut vielä varma avautumisesta), joka ei jostain ihmeen syystä ollut äitiyspolilla (täällä kotikaupungissani sählätään ja minun olisi kai pitänyt tuossa vaiheessa olla jo äitiyspolin asiakas!). Sain käskyn levätä ja välttää paljoa kävelyä, raskaita kotitöitä yms. Viikon päästä tilanne katsottiin uudelleen, kohdunkaula oli hieman avautunut ja minut passitettiin siltä seisomalta sairaalaan kolmeksi viikkoa!

 

Kannattaa itse olla aktiivinen ja pyytää noita kontrollikäyntejä tiheämmin. Tietysti voi käydä myös yksityisellä, mutta se taitaa tulla melko kalliiksi pidemmän päälle... Kannattaa myös tarkkailla mahdollisia harjoitussupistuksia, että onko niitä paljon, ovatko ne kipeitä tai pitkäkestoisia jne. sekä muita fyysisiä tuntemuksia vastassa/alapäässä. Minulla tuohon kohdunkaulan avautumiseen liittyi myös raskasta painontunnetta alavatsassa sekä pitkäkestoisia, kivuttomia suppareita.

 

Joka tapauksessa kannattaa ottaa 20. rv:n jälkeen mahdollisimman rauhallisesti ja jäädä sairauslomalle heti, kun se on mahdollista! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Isabellezallekin vastauksista! :) Kyllä mä varmaan kävisin yksityiselläkin sitten tarkastuksissa, jos kunnallisella puolella ei suostuttaisi seuraamaan tilannetta kuin kuukauden välein. Ja olen ajatellut pyytää lääkäriltä sairauslomalle pääsyä viimeistään silloin rv 26. Pomoni, jolla on hyvin epärealistinen suhtautuminen ylipäänsä kaikkiin asioihin, kuvittelee että olisin muka kaksosodottajanakin töissä yhtä pitkälle kuin mitä yhden lapsen odottajat ovat kun jäävät normaalisti äitiyslomalle. Kaksosodottajahan on paljon aiemmin fyysisesti siinä tilassa, missä yhden lapsen odottaja on vasta äitiyslomalle jäädessään, koska kahden sikiön yhteenlasketusta painosta tulee paljon aikaisemmin sen verran mitä yksösraskaudessa yksi sikiö painaa äitiyslomalle jäätäessä.

 

Kun kävin äitiyspoliklinikalla np-ultrassa ja kysyin monikkoperhevalmennuksesta, niin kätilön mukaan siihen pääsisi vasta rv 30 :huh: , tuossa vaiheessahan jotkut kaksoset ovat saattaneet jo syntyä, joten luulisi valmennukselle olevan tarvetta jo aikaisemmin...

Edited by Joogini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä Turussa nuo kontrollikäynnit siirtyvät vasta siinä vaiheessa äitiyspolille kun terveyskeskuksessa H.Virtanen katsoo sen tarpeelliseksi. Neuvolassa sanottiin, että näin on siksi koska kyseinen lääkäri on niin pätevä näissä asioissa (ja nämä tutkimukset ovat muten maksuttomia toisin kuin polikäynnit). Hän siis teki mulla ultraukset aika pitkälle, en nyt ilman neuvolakorttia muista miten pitkälle, mutta kovin montaa kertaa en äitiyspolilla käynyt.

 

Viikolla 32 muistaakseni huomattiin, että kohdunkaula on lyhentynyt ja kohdun suu auennut joten jouduin samantien osastolle. Siellä sain liikkua vain vessaan joka sekin oli samassa huoneessa. Silloin oli tämä kätilöjen lakonuhka päällä ja epäilen että siitä syystä sain lähteä muutaman päivän jälkeen kotiin lepäämään. Pojat syntyivät sitten viikolla 36+4. Mulle tuo avautuminen tuli silloin täysin yllätyksenä. Mutta jälkeenpäin hoksasin, että olin vähän aikaisemmin nukkunut välillä sohvalla kun siinä sai paremman asennon eikä selkään sattunut niin paljoa. Ne selkäkivut olivatkin ilmeisesti supistuksia! Ja jonkin aikaa minulla oli myös vähän väliä hirvittävä pissahätä. Tosin muutenkin sai usein käydä vessassa, mutta tuo oli sellaista, että samantien kun pääsin vessasta sohvalle tuntui siltä, että rakko olisi haljennut ja sanoin pojille, että älkääs nyt potkiko sitä rakkoa! Ilmeisesti tuokin oli jotain avautumiseen liittyvää kipua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joogini, kyllä se on hyvä, jos niitä tarkistuksia kohdunsuun tilanteesta saa suht usein. Vaikka useimmilla ei mitenkään hyvin aikaisin avaudukaan. Mulla oli rakenneultrassa ihan paikat kiinni suunnilleen rv 20 ja rv 24+2 monikkokontrollissa 2,5cm auki ja kaulaa ei ollut juurikaan jäljellä. Eikä ollut kipeitä supistuksia, kerran vain semmosia "vähän epämukavia" ja muuten kivuttomia. Tosin mulla myös loppu avautumisvaihe ei ollut kovin kivulias (en saanut mitään kivunlievitystäkään). Mutta kuten sanoin, useimmilla noin ei käy, muutenhan pikkukeskosia olisi paljon enempi. :) Meidän tytöt siis syntyivät rv 26+2 mun kahden viikon sairaalassamakaamisen jälkeen. Mulla ei ollut vessa- eikä istualtaansyömislupia, kaikki tapahtui kahden viikon ajan vaakatasossa pää alaspäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Penni, kuulostaa hurjalta tuo 2 viikkoa pää alaspäin oleminen. :blink: Vähän mietityttää, että jos sulla olisi ollut tuo kontrollikäynti esim. rv 22-23, niin oltaisiinko tilanne huomattu ajoissa, olisit päässyt aikaisemmin vuodelepoon ja ennenaikainen synnytys voitu vielä estää... onneksi kaikki meni loppujen lopuksi hyvin! :) Vauvojen selviytyminen ei varmaankaan ollut silloin itsestäänselvää. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo no pää alaspäin olo ei tarkoittanut ihan suoraan jalat kattoon, sänky oli niin loivasti pää alempana kuin jalat kuin oli mahdollista :D

Onhan sitä itsekin tullut mietittyä mutta en usko, että olisi ollut vaikutusta vaan vauvat olisivat syntyneet just silloin kun syntyivät. Koska mulla ei ollut supistuksia just silloin eli synnytys ei varsinaisesti ollut käynnissä kun jouduin sairaalaan. Ja sitten se lopulta käynnistyi, vaikka olin supistuksia ehkäisevässä tipassa silloin kahden (rauhallisen) sairaalassa maatun viikon jälkeen. :) Mut hyvää vointia ja tsemppiä raskauteen, tää ei ollut tarkoitettu miksikään pelotteluksi, koska tapaus ei ole mitenkään keskimääräinen. Vauvat yllä sit selvisivät suht hyvin, vaikka erilaisia pahojakin ongelmia aluksi oli. Nyt ovat ihan "normaaleja" 3 -vuotiaita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tulin nyt vielä kertomaan Jooginille meidän kokemuksen.. Eli mulla oli naistenklinikalla seurantakäynnit 4n viikon välein, kunnes rv23 huomattiin mun kohdunsuun hieman avautuneen sisältäpäin ja kohdunkaulan lyhentyneen. Siitä mut laitettiin saikulle ja seuraava käynti viikon päähän ja siitä eteenpäin kahden viikon välein tarkastukset. No, rv28+2 huomattiin kohdunsuun auenneen 3cm, kohdunkaulan kadonneen ja että meidän pojan kalvorakko jo pullottaa. Tämä kaikki oli siis tapahtunut kahdessa viikossa, enkä mä ollut tuntenut mitään supistuksia, kipuja tmv. Siitä annettiin sitten eka kortisonipiikki samantien ja mä jäin sairaalaan vuodelepoon. Vessaluvat sain, mutta muuten en saa muuta kuin maata. Nyt on rv30+4 ja täällä oon siis edelleen vauvat masussa lepäilemässä. :) Vauvat oli muutama pv sitten ultrassa jo 1324g ja 1374g, joten olo ei oo kauhean huolestunut, ne on jo isoja verrattuna moniin muihin keskosiin. Mulla on vielä tässä parin viikon ajan tihkunut lapsivettä, joten lääkäri sanoi, että jos vauvat ei synny lähiaikoina, niin kun rv34 tulee täyteen ni synnytys käynnistetään. Eli reilun 3n viikon päästä mä saisin nähdä meidän pienokaiset. :wub:

 

Mutta siis kannattaa vaatia tiheitä tarkastuskäyntejä, mutta valitettavasti sekään ei aina riitä, kun tilanteet saattaa kehittyä ihan hetkessäkin. Jokatapauksessa mä toivon sulle ihanaa raskausaikaa, koita olla stressaamatta liikaa tällaisista asioista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä, että olet saanut vauvat pysymään vielä masussa, dizo! Toivottavasti pysyvät siellä vielä rv 34 asti ja saavat painoa lisää, etteivät joutuisi olemaan sairaalassa kovin kauan synnytyksen jälkeen. :) (Päästetäänkö muuten alle 3 kg:n painoisia vauvoja sairaalasta kotiin?) Minusta vähän outoa, etteivät määränneet vuodelepoa jo silloin kun ensimmäisen kerran havaitsivat kohdunkaulan alkaneen avautua. :huh: Olitko pyytänyt Naistenklinikalta tiheämpiä tarkastuskäyntejä kuin 4 viikkoa, ennen kuin avautuminen huomattiin?

 

Mulla on nyt vähän nihkeä kuva Naistenklinikasta...sain hiljattain sähköiskun (sähkövirta kulki kädestä käteen) ja seuraavana aamuna soitin Naistenklinikan äitiyspolille ja pyysin päästä kuuntelemaan vauvojen sydänääniä jossain pienessä välissä sinä päivänä, sillä mulla olisi ollut lyhyt matka töistä käydä siellä mihin aikaan tahansa. Siellä ei suostuttu pyyntööni, vaan sanottiin, että ei niitä tuossa vaiheessa vielä kuunnella ja että ei sieltä vielä mitään kuuluisikaan. Hieman ihmetytti, koska mulla oli silloin jo rv 13 täynnä ja tiedän monia, joilta on kuunneltu ja kuultu sydänääniä jopa rv 10. Pääsin sitten kuitenkin oman kaupunginosani terveysaseman päivystykseen (jonne oli paljon pidempi matka lähteä töistä kesken päivän) ja vaikka päivystävä terveydenhoitaja ei työskentele neuvolassa eikä ollut kokenut sydänäänien etsimisessä, sai hän kuitenkin ne kuulumaan.

 

Jotenkin tuntuu jo etukäteen, että Naistenklinikalla ei tulla suostumaan pyyntööni tarkistaa kohdukaulan tilannetta tiheämmin kuin 4 viikon välein ja vaikka kaksosodottajia suositellaan jäämään sairauslomalle rv 26 mennessä, niin tällä hetkellä tuntuu siltä, että siellä ei suostuta mulle sairauslomaa antamaan ilman "pätevää" syytä, kuten kohdunkaulan avautuminen... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dizolle kovasti voimia sinne sairaalan petiin! Toivottavasti vauvat malttavat pysytellä vielä masussa joulun yli. :)

 

Ja Joogini, kyllä sun pitäisi saada sitä saikkua yksin jo sillä perusteella, että odotat kaksosia! Näin minä olen ainakin asian ymmärtänyt.

 

Sairaalasta päästetään kyllä alle 3 kg:n painoisiakin vauvoja kotiin, jos he ovat muuten vain terveitä (ei hengityskatkoksia, ei keltaisuutta jne.) ja osaavat jo syödä pullosta/imeä rinnasta. Meidän pallerot painoivat vain 2510g (tyttö) ja 2765g (poika) kotiin päästessään.

 

Uusinta vauva-lehteä lueskellessa tuli muuten oivallus (siis vasta näin myöhään... raskaus ja vauvat saavat todellakin äidin pään ns. tyhmenemään :rolleyes:;) ), että jos kaksosodottaja on jo rv:lla 26-28 samassa pisteessä, kuin yhden vauvan odottaja viimeisillään, niin ei ihmekään, että kohdunkaula alkaa avautumaan tms. Naisen elimistöhän kokee tuon vauvojen painon ja yhteiskoon ikään kuin raskaus olisi jo loppumetreillä ja synnytys voisi pian alkaa. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dizo, tosi hienoa että vauvat ovat pysyneet sisällä vielä. Mullahan oli kanssa lähes ilman mitään oireita (vain silloin tällöin niitä "pieniä harjoitussupistuksia") tapahtunut muutamassa viikossa. Ja samalla tavalla oli kalvorakko pullottamassa ja n.3cm auki. Mulla ei annettu edes vessalupia ja vauvat sit kahden viikon makaamisen jälkeen syntyivät. Teillä on kyllä hyvä, että on jo 30rv täynnä. :) Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tsempityksistä! Mä olen koittanut tehdä vauvojen kanssa diiliä, että pysyisivät ensi vuoden puolelle masussa ja sit käynnistystä edeltävänä iltana synnytys voisi käynnistyä itsestään.. ;)

 

Mulla on kanssa Joogini todella huonoja kokemuksia naistenklinikalle soittamisesta. Ekan kerran kun soitin (oisko ollu rv20), kun mulla oli alkanut kovat supistukset, jotka ei suostuneet levolla loppumaan, ni puhelimesta sanottiin vaan että koita vaan levätä ja jos vauvat nyt päättää syntyä, ni sit ei voi mitään.. :angry: Musta oli todella inhottavasti sanottu. Ja myöhempinäkin kertoina joka kerta lopetin puhelun itku kurkussa, kunnes päätin etten enää soita.

 

Mutta paikan päällä on aina ollut ihania lääkäreitä ja kätilöitä, ni kyllä sitä sitten on jaksanut. Enkä mä pyytänyt missään vaiheessa tiheämpiä käyntejä, joten en osaa sanoa miten sellaiseen pyyntöön suhtaudutaan. Mutta kannattaa toki kysyä. Niin ja saikkua mulle ainakin yritettiin kovasti tyrkyttää jo hyvin pienistäkin asioista kaksosten takia, joten en usko että siitä mitään ongelmaa tulee sullekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No oli todellakin inhottavasti sanottu!! :angry: Kyllähän sille tilanteelle jotain voi, jos edes suostuttaisiin ottamaan tutkittavaksi, otettaisiin vuodelepoon sairaalaan, annettaisiin supistuksenestolääkettä jne. Pitäiskö sinne sit vaan mennä aina paikan päälle soittamatta etukäteen ja itkeä että nyt on hätätilanne ja mut on nyt pakko ottaa vastaan... :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dizolle tsemppiä!! Toivottavasti kaikki menee hyvin! Olet varmasti hyvissä käsissä siellä joka tapauksessa.

 

Vaikka mua välillä mietitytti se pitkä tarkkailuväli, niin mulle se oli ihan riittävä, onneksi. Muutenkin taisin olla kaksosodottajana sieltä onnekkaammasta päästä, kun voin niin hyvin koko ajan. Ainoat "ongelmat" oli raskausmyrkytyksen puhkeaminen rv36 ja sektio, joka jouduttiin tekemään vauvojen asentojen vuoksi. Osansa saattoi tehdä se, että jäin kesälomalle rv12 ja sen jälkeen mulla oli mahdollisuus jäädä erityisäitiysvapaalle työolosuhteiden vuoksi. Sain siis levätä aina kun siltä tuntui.

 

Kannattaa siis ottaa ihan tosissaan se, että tahtia pitää hidastaa. Kaksosraskaus on kuitenkin kropalle aikamoinen ponnistus. Ja toivon, että Jooginin työnantaja ymmärtää tämän myös. :angry:

 

Meillä monikkovalmennus oli joskus lähempänä rv30 ja siellä kätilö sanoikin, että vain hyväkuntoisimmat kaksosäidit pääsee sinne. Osa makaa jo osastolla levossa tai on synnyttänyt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkähän vuoksi tuota monikkovalmennusta ja ylipäänsä kaksosodottajien synnytysvalmennusta ei voida aikaistaa, kun kuitenkin on hyvin hoitohenkilökunnan tiedossa, että monille kaksosodottajille se rv 30 on liian myöhäistä. Kyllä mua hirvittäis joutua synnytykseen ilman mitään etukäteisvalmennusta siihen tilanteeseen. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinpä...! TAYS:ssa valmennukseen saa ilmoittautua rv20 jälkeen ja kai niitä on kuitenkin sen verran harvoin, ettei niihin niin aikaisin aina pääse. :unsure: Meillä oli valmennuksessa vaan 5 kaksosodottajaa. Resurssipulassa valmennus on vähennetty yhteen kertaan eikä siellä oikein mitään ihmeellistä uutta asiaa tullut. Ainut kiva asia oli, että käytiin tutustumassa lastenosastolla ja teholla, kun aikas monet kaksoset (tai toinen, kuten meillä) joutuvat synnytyksen jälkeen sinne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minkähän vuoksi tuota monikkovalmennusta ja ylipäänsä kaksosodottajien synnytysvalmennusta ei voida aikaistaa, kun kuitenkin on hyvin hoitohenkilökunnan tiedossa, että monille kaksosodottajille se rv 30 on liian myöhäistä. Kyllä mua hirvittäis joutua synnytykseen ilman mitään etukäteisvalmennusta siihen tilanteeseen. :unsure:

Jep... meillä piti alkaa monikkovalmennukset viikko sen jälkeen kun jouduin sairaalaan. Ja se oli sentään rv 24 :rolleyes:

Aika vähän loppujen lopuksi kaksosiakaan syntyy ennen rv 30. Siis prosentuaalisesti. Eli mun mielestä ei kannata ihan hirveästi etukäteen sitä murehtia (jos mahdollista!) koska kuitenkaan ei tiedä vaikka syntyisivät rv 40+ kuten tiedän yhdenkin kenellä oli yli 4kg per vauva syntyessään :P

 

Tsempit vielä raskaanaoleville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jippiii! Tänä aamuna neuvolassa terveydenhoitaja omasta aloitteestaan ehdotti meille monikkovalmennukseen osallistumista nyt kun se järjestetään seuraavan kerran tammikuun puolivälissä, mulla olisi silloin rv 20 meneillään. :) Myös tavallisen synnytysvalmennusaikataulun sain ja ensimmäinen kerta olisi helmikuun alussa (rv 22) ja seuraavat kerrat huhtikuussa (rv 33-34). Olen toiveikas sen suhteen että ehtisin kuitenkin hieman saamaan valmennusta ennen synnytystä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse missasin aikanaan neuvolan valmennukset, eikä monikkoyhdistykselläkään ollut monikkovalmennusta kuin vasta loppukeväästä, jolloin vauvat olivatkin sitten jo syntyneet. Meidän kaupungissa neuvolan valmennus on ihan surkeaa ja sairaalassakin "valmennus" kesti vain pari tuntia eli katsottiin vain synnärin tilat ja siinäpä se. :mellow: Että ihan hyvin pärjäsin niin synnytyksessä kuin sen jälkeenkin ilman mitään valmennuksia. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now