Adelita

Kysymyksiä monikkoraskaudesta

410 posts in this topic

Mä olen nyt ollut noissa monikkoperhevalmennuksissa, ja ihan mukavaa on ollut. :) Helsingissä näitä valmennuksia järjestetään 3 kertaa vuodessa, ja nyt viime kerralla yksi Monikkoyhdistyksen vetäjä miettikin, pitäisikö olla neljäskin valmennus vuosittain, koska nyt tilat ovat pullistelleet liitoksistaan ja hädin tuskin kaikki ovat mahtuneet istumaankaan, kun meitä tulevia monikkovanhempia on ollut valmennuksissa vähintään 50 henkilöä. Paljon uusia kaksosia syntymässä siis tänäkin vuonna. :)

 

Lähes kaikki aikovat muuten synnyttää Naistenklinikalla - kuten mekin - ja ennen rv 34 syntyviä kaksosia ei muualla voisi synnyttääkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sellaisia kysymyksiä on tullut mieleeni, että mitä kaikkea teiltä on kaksoisraskauden yhteydessä tutkittu? Minulta otettiin ensimmäisellä lääkärikäynnillä mm HPV, Papa, Tippuri ja Streptokokki B näytteet "kellarista" + ultrattiin, verikokeita ei vielä otettu. Onko jotain pakollisia verikokeita, jotka pitää olla, että saa Suomesta äitiyspäivärahat & avustuksen? Vai riittääkö vain, että on ollut lääkärin seurannassa ennen neljännen raskauskuukauden täyttymistä?

 

Suomessa otetaan varmaan samat näytteet kaikilta odottavilta äideiltä, kaksosraskaudesta riippumatta. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä sain labralähetteen verikokeisiin ja näytteistä määritettiin veriryhmä sekä tutkittiin mahdolliset HIV, hepatiitti ja jokin kolmas tartunta, jota en nyt muista.

En ole varma, ovatko nuo neuvolan verikokeet pakollisia äitiysavustuksen ja äitiyspäivärahojen kannalta, ainakaan siinä Kelalle toimitettavassa raskaustodistuksessa, jonka neuvolasta sain, ei muistaakseni ollut mainintaa verikokeista, ainoastaan päivämäärä, jolloin olin ensimmäisen kerran käynyt raskauden vuoksi neuvolassa.

 

Mites sitten sellainen, että meillä on meidän oma koti vuokralla meidän komennuksen aikana ja tarkoituksena onkin asustella vanhempieni luona aina vauvojen syntymään asti. Asumme aivan eri puolella Suomea (eli eri sairaanhoitopiirin alueella), mutta eivät kai he voi käännyttää Naikkarilta takaisin? En mielelläni alkaisi vuokralaisia häätämään muutaman kuukauden tarpeen vuoksi, kun koti jää vielä sitten tyhjilleen vuodeksi, pariksi sen jälkeen, kun meidän tarve Suomenkodille loppuu tältä erää... Lisäksi vanhempieni luona ollessa olisi tuolle taaperoiselle sitten vahdit lähellä, muuten minulla on yli 200km matka lähimmällä lapsenvahdilla tulla apuun. Kait muuten Kirkkonummelta ohjataan Naistenklinikalle kaksoisodottaja?

 

Naistenklinikka on aika yleinen valinta HUS:iin kuuluvilla kaksosodottajilla, koska vain siellä voi synnyttää ennen rv 34 syntyviä kaksosia. Kätilöopistolla voi synnyttää kaksoset rv 34 jälkeen ja Jorvissa rv 36 jälkeen. Kun saavut Suomeen rv 18+, niin rakenneultra alkaa olla ajankohtainen, saat varmaan ajan siihen synnytyssairaalastasi, kunhan neuvola on ensin faksannut paperisi sinne.

 

Tuo synnytyssairaala sinun kannattaa selvittää neuvolassa mahdollisimman pian Suomeen saavuttuasi. Minun piti jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä päättää, missä haluan synnyttää, koska äitiyspoliklinikan käynnit tapahtuvat samassa sairaalassa kuin synnytyskin. Kaksosraskaudessa minulla oli ensin ne normaalit nt-ultra rv 12+ ja rakenneultra rv 20+, ja sen jälkeen normaalisti etenevää kaksosraskautta seurataan äitiyspoliklinikan ultrakäynneillä 4 viikon välein (Naistenklinikalla), mutta tiheämminkin, jos tarvetta ilmenee.

 

Entä neuvolakäynnit? Miten usein olette käyneet neuvolassa kaksoisraskaudessa?

 

Minulla on ollut neuvolakäyntejä tähän mennessä kerran kuukaudessa, eli samaan tapaan kuin jos odottaisin vain yhtä lasta. Nuo äitiyspoliklinikan säännölliset seurantaultrat ovat se kaksosodottajan erikoisjuttu, mitä yhden lapsen odottajilla ei normaalisti ole. Pääkaupunkiseudulla ollaan muuten tosi tarkkoja siitä, millä paikkakunnalla olet kirjoilla, ja neuvola määräytyy sen mukaan. Asumme vielä hetken aikaa Helsingissä, mutta muutamme muutaman viikon päästä Espoon puolelle, ja en kuulemma voi käydä loppuun asti samassa neuvolassa, vaan joudun vielä viime hetkillä vaihtamaan neuvolaa, mikä on aika tylsää.

 

Onnittelut vielä lopuksi kaksosraskaudesta! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ "Konkarina" saatat hyvinkin tuntea jo pientä liikettä. Onnittelut kaksosraskaudesta!!! :)

 

Itselläni kaksoset ovat esikoiset, joten tunnistin pienet napsahdukset ja "kuplimiset" liikkeiksi vasta joskus rv 18-20, muistaakseni...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloin tuntea pientä liikettä jossain rv15 paikkeilla, mutta täysin varma olin niistä vasta puolivälin kieppeillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiikeri-äittä: Oletteko kirjoilla Suomessa? Yksi mahdollisuus varmistaa Naistenklinikalle pääsy, on siirtää vaikka sinun osoitteesi tuonne vanhempiesi luokse. Ei siis postia ja postille tehtävää muutosta vaan tarkoitan tuota maistraattiin tehtävää ilmoitusta. Mekin asutaan ulkomailla ja on näiden osoitteiden kanssa tullut sumplittua....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taidan ilmottautua mukaan joukkoon, kun tänään käytiin alku-ultrassa ja sieltähän löytyi yllärinä kahdet sydän äänet!!! Onnesta ollaan soikeina! Kummankaan suvussa ei tiedettävästi ole kaksosia, joten tuli kyllä ihan puskista. :) Kiva lukea näitä teidän juttuja, niin saa edes vähän tietoa asiasta. Vielä ei oo oikein tullu itselle mitään kysymyksiä, kun pää on vielä vähän sekasin koko asiasta. :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ONNEKSI OLKOON S28!!! :) Ja tervetuloa mukaan!

 

Tuli ihanasti mieleen se oma ensimmäinen ultrakäynti ja se pöllähtänyt olo, kun kuulin odottavani kaksosia!

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Täällä yksi kaksosten odottaja on pää pyörällään uutisesta. Rv 9+1 huomattiin ultrassa myös toinen polskija, tosin huomattavasti pienempi kuin toinen. Isompi vastasi viikkoja 8+6 ja pienempi 7+0. Parin viikon päästä katsotaan pienemmän tilanne, onko jaksanut jatkaa kasvua. Kaksi viikkoa tuntuu pitkältä ajalta odottaa... Kyllä se vaan mietityttää. Millaisia kokoeroja teidän kaksosillanne on ollut erityisesti ensimmäisessä ultrassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heips! täällä myös odotellaan kaksosia, kuudennessa peräkkäisessä sukupolvessa minun puolelta.. :lol:

elikkäs minulla huomattiin RV17 kohdunsuun alkaneen pehmentyä ja siitä asti olenkin ollut sairaslomalla, myös alkuraskaudessa tuli hematooma josta seurasi monen viikon tuhruttelut...

onko kenelläkään muulla ollut samantapaista, miten loppuraskaus sujui?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva, uusia kaksosodottajia on ilmestynyt! Tervetuloa mukaan ja onnittelut kaksosraskaudesta! :)

 

SiMa, mulla kaksosten koko oli pitkään ultrien mukaan vain päivän erolla. Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin ja pikkuinen jaksaa kasvaa mukana!!

 

katialle tsemppiä, muuta en osaa tilanteeseesi sanoa. Ota rauhallisesti ja lepää niin paljon kuin mahdollista. Toivottavasti loppuraskaus sujuu ilman ongelmia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Tiitiäinen vastauksesta! Niin kyllähän se ero tuntuu ihan jo maalaisjärjellä ajateltuna aika suurelta (1 vko 6 päivää) ja etenkin näin alussa. Voisi kuvitella, että se voisi olla juuri päivän - parin luokkaa. No, ei auta muu kuin odotella...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnittelut kaksosraskaudesta SiMa ja katia!

 

SiMa mulla oli myös koko raskausajan vauvoilla vain päivän, tai parin ero kooissa, joten en valitettavasti osaa lohtua tuoda tilanteeseesi. Toivottavasti kaikki on kuitenkin molemmilla vauvoilla hyvin!

 

katia mulla kohdunsuu myös pehmeni noilla viikoilla. Kehottaisin sua ottamaan saikun tosissasi ja lepäämään paljon! Mulla kohdunsuu alkoi sitten siitä pikkuhiljaa avautua, sairaalaan jouduin vuodelepoon rv28 ja vauvat syntyi rv 31+2. En nyt halunnut alkaa pelottelemaan, meillä meni kaikki oikein hyvin, vauvat on selvinneet aikaisesta alusta huolimatta hienosti ja ovat nyt terveitä yli 5kk vanhoja palleroita. :) Kovasti tsemppiä loppuraskauteen, toivottavasti kaikki menee hyvin!

Edited by dizo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katia: Jos kohdunsuu alkaa pehmetä, niin onko siinä minkäänlaisia oireita? Mulla on tunnusteltu kohdunsuu ihan alussa rv 7+6, muttei sen jälkeen... Mulla on neuvola vasta parin viikon päästä ja rakenneultra vasta 25.6. ja mietinkin, et tunnistaako sen oireista mitenkään. Huomenna alkaa rv17.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnittelut "uusille" kaksosodottajille ja tervetuloa ketjuun mukaan! :)

 

Myös minulla alkoi aikanaan kohdunkaula lyhenemään ja aukenemaan, muistaakseni rv:lla 24 tai 25. Tuo huomattiin ultrassa, mutta oli minulla näin jälkikäteen ajateltuna ihan fyysisiä oireitakin, jotka saattoivat liittyä tuohon kk:n avautumiseen. Alavatsaa "painoi" ja jomotti koko ajan, mikä tosin on raskaudessa ihan normaaliakin vatsan venymisen vuoksi. Jouduin kuitenkin kannattelemaan alavatsaa koko ajan kävellessä, sillä muuten teki aika kipeää. Harjoitussupistuksiakin taisi olla melkoisesti, onneksi täysin kivuttomia... Mutta kannattaa jutella huolista neuvolassa ja ultrassa ja seurata tilannetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

S28: en tiedä että onko nämä nyt selkeitä oireita mutta mulla oli koko alkuraskauden kovat menkkakivut, viikoille 12-14, noilta viikoilta lähtien on ollut voimakasta paineen tunnetta alamahalla... poitsun aikaan kun ei ollut mitään tällaista niin siksi pidän noita oireena mutta täytenä yllärinä kuitenkin tuli ultrassa..

 

äitipolikäynti oli eilen ja nyt kirjoittivat lopullisen sairasloman äitiysloman alkuun asti.. kohdunsuu oli pehmeä mutta kiinni ja kanavaa oli 3cm, supistelee aika herkästi...

 

vauvojen koko arviot A/664g ja B/654g

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vakuutetaanko kaksoset ihan samalla tavalla kuin yksösraskaus, siis se syntymättömän vauvan vakuutus? Saako vakuutusta kuinka helposti? Missä vaiheessa kannattaa hakea/ kuinka aikaisin?

 

Esikoisella piti muistaakseni hakea viimeistään 3kk ennen laskettua aikaa, onko nyt kaksosilla samoin, mutta vaan kahtena vakuutuksena, ja hinta tuplana? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now