Rozie

Närästys

176 posts in this topic

Tänä viikonloppuna se tosissaan sitten iski, närästys. :angry:

 

Nettisurffailu toi sen verran tietoa, että vatsan ja ruokatorven välinen "portti" löystyy raskauden aikana ja vatsahapot pääsevät nousemaan ruokatorveen. Samalla tietty vauvan kasvaminen nostaa mahalaukkua aiheuttaen omalta osaltaan happojen nousua. Ruokavalio vaikuttaa närästystä lisäävästi ("kiellettyjen" listalla ovat mm. kahvi, vahva tee, mausteiset ja rasvaiset ruuat) ja vähentävästi (mm. maitotuotteet). Lisäksi on raskaanaolevillekin sopivia vatsahappoja neutraloivia lääkkeitä (esmes Rennie).

 

MUTTA. Mikä avuksi sitten kun nämä eivät auta?!? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tiedä kuinka huuhaa-vinkki tämä tieteellisesti on, mutta kun mun närästykseen ei oikein auttanut mikään, kaveri kehotti ottamaan teelusikallisen ruokasoodaa ja vettä päälle. Kas kummaa, mulla auttoi ja hyvin auttoikin!

 

Juon joka ilta lasin piimää että pystyn korvennukselta nukkumaan. Neuvolassa sanottiin että jos menee sietämättömäksi, lääkäri voi määrätä reseptilääkkeen närästykseen. Renniet tuntuu tosiaan välillä olevan yhtä tyhjän kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkäri tosiaankin voi kirjoittaa reseptin närästysvaivaa varten. Ja yleensä reseptilääkkeet ovat tehokkaita kun vain sopivan lääkkeen löytää. Itsellä on teini-iässä todettu refluksitauti (eli se läppä on ilman raskauttakin liian löysä) ja olen syönyt pahimpiin vaivoihin lääkettä siitä saakka ja kurissa on pysynyt hyvin. Tosin pelottaa kyllä tuo raskauden loppuvaihe miten se vaikuttaa muhun kun jo muutenkin on ongelmia tuon refluksin takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei vaan mikään auttanut närästykseen raskausaikana :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla närästys on ollut lähes aina vaivana silloin tällöin... todennäköisesti juuri Aniksen mainitseman refluksitaudin vuoksi. Nyt raskausaikana mua on närästänyt yllättävän vähän ainakin tähän mennessä!

 

 

Närästykseen mulla on raskausaikana auttanut:

 

- Rennie Se maku, jossa on sininen viiva etiketissä (1-2 tablettia) ja kannattaa pureskella tabletti suussa ensin ja nielaista koko litku sitten kerralla eikä siis imeskellä pikkuhiljaa koko tablettia.

 

- Kylmä maito

 

- Jäätelö on myös ehdoton ja ihana apu! (varsinkin ihan vanilja, kun oikein närästää.) :)

Edited by Pinja Mii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla maitotuotteet vaan pahentaa närästystä. Oikeastaan siihen ei välillä auta mikään, mutta parhaimman avun olen saanut raskausnärästys-valmisteesta, renniestä sekä runsaasta veden juonnista. Kannattaa myös olla silloin syömättä happamia ruokia, esim. omenia. Mutta kaipa nämäkin on melko yksilöllisiä juttuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- Jäätelö [/b]on myös ehdoton ja ihana apu! (varsinkin ihan vanilja, kun oikein närästää.) :)

 

Kiitos tästä tiedosta :) Sain taas hyvän syyn syödä jäätelöä tänään ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Ja mulla taas vesi pahentaa närästystä entisestään tai jopa aiheuttaa sitä! :lol: Kuten myös omppu mielumminkin helpottaa mulla närästysoloa... :rolleyes:

 

höpöli Juu, aina närästykseen jätskiä!! Eihän sitä nyt muuten söis... ;)

Edited by Pinja Mii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun kätilömummoni patenttikeino närästykseen on ollut pieni lasillinen kylmää vettä, johon on sekoitettu ruokalusikallinen perunajauhoja. Se auttaa ihan oikeasti, eikä maistu miltään!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä en tiedä kuinka huuhaa-vinkki tämä tieteellisesti on, mutta kun mun närästykseen ei oikein auttanut mikään, kaveri kehotti ottamaan teelusikallisen ruokasoodaa ja vettä päälle. Kas kummaa, mulla auttoi ja hyvin auttoikin!

Mä en nyt muista miksi, mutta jostakin luin että tätä ei todellakaan saisi tehdä, että voi olla todella vaarallista siis jopa ei raskaana oleville.

 

Mulle auttoivat Renniet närästykseen. Kuplaveden juonti pahensi mulla ainakin närästystä ja lopetin sen käytön raskauden viimeisinä viikkoina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rennie auttoi, samoin tuo aiemmin mainittu perunajauho-vesiseos. Mielummin otin Rennietä, kun mulla meni maha vähän kovalle tolla perunajauhokikalla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon myös pahimpina närästyshetkinä hieronut ruokatorven kohdalta varovasti alaspäin menevin vedoin. Se on mulla auttanut myös jonkin verran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa syödä säännöllisesti. Mulla ainakin närästys paheni huomattavasti, jos ruokailuissa oli pitkiä välejä. Itsellä on auttanut rennie ja maitotuotteet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä en nyt muista miksi, mutta jostakin luin että tätä ei todellakaan saisi tehdä, että voi olla todella vaarallista siis jopa ei raskaana oleville.

 

Hups :o . Kiitos tästä tiedosta.

 

Googlettelin säikähdyksissäni ja löysinkin seuraavaa tohtori.fi -sivulta:

 

Natriumbikarbonaatti

 

Natriumbikarbonaatti, ruokasooda (NaHCO3), on vanha, halpa ja tehokas antasidi (= liikahappoisuuslääke). Jo Claude Bernard (1894) kiinnitti tähän huomiota. Sekä ruokasoodaa sinänsä että natriumbikarbonaattia sisältäviä vesiä ja lääkevalmisteita on käytetty mahavaivoja nopeasti lievittävinä lääkkeinä liikahappoisuuden ja vatsahaavan yhteydessä.

 

Natriumbikarbonaatin puskurivaikutus kehittyy vasta neutraalipisteen vaiheilla, joten iso annos nostaa pH:n melko korkeaksi vähäksi aikaa. Aineen hajotessa syntyy hiilidioksidia, joka voi aiheuttaa mahan täyteyden tunnetta, ilmavaivoja ja röyhtäilyä.

Tärkein natriumbikarbonaatin haitta kohdistuu happo-emästasapainoon, joskin henkilö, jolla on terveet munuaiset, yleensä sietää hyvin pienehköt tilapäisannokset. Tiehään toistetut annokset voivat johtaa alkaloosiin, etenkin jos munuaisfunktio on häiriytynyt. Samanaikaisesti maitoa juovilla tunnetaan lisäksi erityinen maito-alkalisyndrooma, joka johtuu kalsiumfosfaatin saostumisesta alkalisessa pH:ssa munuaisiin ja/tai muihin kudoksiin. Syndrooma, myös munuaisvaurio, on ensin reversiibeli (käänteinen eli palautuu normaaliksi käytön loputtua), mutta pitkään jatkuvana voi syntyä pysyvä munuaisvaurio.

 

Lisäksi Na-ionien imeytymisellä on sinänsä merkitystä jos potilaalla on korkea verenpaine, on suolattomalla dieetillä, tai jos hänellä on sydämen tai munuaisten vajaatoiminta.

 

Sikäli ruokasooda on samaa ainetta kuin Rennieissä ja Samarineissa on, mutta liika on aina liikaa eikä raskaana kyllä kannata riskeerata vähääkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuo jäätelö taas tuntuu pahentavan vaivaa... tai sitten se on vaan se jälkimaku joka yököttää, mutta se taas on tullut ennen raskauttakin. Liki kaikista maitotuotteista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oon toistaiseksi auttanut lasi rasvatonta maitoa, mutta närästys on ollut vaan sellasta pietä ällöä polttavuutta kurkussa.

 

(Mitä mä teen kesällä jos kuplavesiä ei pysty juomaan??? Mun ainoa terveellinen herkkuni! :lol: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ranskanleivän sisusta. Sitä kun pupeltaa jatkuvasti ja usein niin närästää, mutta vähän vähemmän... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rennie auttaa, mutta ei aina tarpeeksi. Oikein kivuliaaseen närästykseen olen ottanut Samarinia (tiedän, ettei suositella raskaanaoleville; ei se kuitenkaan vaarallista ole silloin tällöin käytettynä). Kikkakolmosista mulla on parhaiten auttanut oikein limainen löysä kaurapuuro. Kuulostaa ällöltä, mutta on oiva lisäapu, kun rennie- tai samarinannos ei ole tehonneet. Maito ja jäätelö (saatikka vesi) ei oo mulla auttaneet ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua närästi raskaana ollessa jatkuvasti ja paljon. Renniestä ei ollut mitään hyötyä, mutta Gaviscon auttoi. Lääkäriltä tuon käytöstä kysyin ja hän sanoi, että ihan rauhassa saa pakkauksen ohjeen mukaan käyttää. Gaviscon-tabletit olivat tuttuja äidin kautta kun hän niitä popsi ennen vatsaportin leikkausta. Anoppi kuulemma muinoin miestäni odottaessa käytti samaa tuotetta liuoksena.

 

Jääkaapin antimista helpotusta toivat piimä ja Bonaqua Villivadelma.

 

Vesi auttoi tasan sen aikaa kun sen nielaisi ja niinpä mä varsinkin töissä join ihan koko ajan pieniä suullisia vettä kun koko aikaa ei voinut lääkkeitäkään syödä. Ja vessassa ravasin sitten jatkuvasti.

 

Nukkuessa piti olla paljon tyynyjä pään alla ja pahimman närästyksen aikaan nukuin istuviltani. Ei kovin mukavaa, mutta muuten olisin vain kärvistellyt.

 

Parhaiten närästykseen auttoi synnytys. Viiden kuukauden jatkuva närästys loppui kerta heitolla ja sen jälkeen ei ole närästänyt kertaakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyksen puolesta puhun minäkin, se jos joku poistaa närästyksen kuin seinään.

 

Mulla oli loppuraskaudesta sen verran paha närästys, että Rennie tehosi yhtä hyvin kuin hapanleipä... eli ei yhtään. Vesi rauhoitti hiukan ja makuultaan oli parempi kun makasi (ehkä muistaakseni...) vasemmalla kyljellä. Liittyy jotenkin siihen, että oikealla kyljellä takaisin virtaus ikään kuin vaan soljuu ruokatorveen. Mutta jos ei vasen kylki auta, niin muistan ihan väärin, koita sitten oikeaa ;)

Edited by Eagle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei auttanut pahimpaan närästykseen mikään muu kuin raaka kananmuna kulautettuna kurkusta alas. Tämän vinkin mies jakoi kanssani maatessani lattialla ja vaikertaessani kivusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä joudun tänään jo turvautumaan lääkäriin kun kivut on niin pahat ettei pysty suorassa seisomaan ja meinaa taju lähteä.. Katsotaan mitä sanoo, uskon kyllä että kyseessä on närästys, mulla tosin tuntuu tosi kovana kipuna ylävatsassa pallean alapuolella. Eilen alkoi tyypillisellä polttelulla ruokatorvessa ja jatkui sitten KOKO YÖN kestävänä hirveänä kipuna ylävatsalla.. Todella riemastuttavaa! <_< Ja lienee turha sanoa että ei auta Renniet, ei maidot eikä mitkään muutkaan konstit..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Little Elf, mitä lääkäri sanoi sulle noista kivuista? Toi vaan kuulostaa vähän samalta kuin mun sappikohtaukset. Tosin pahin kipu kestää vain n. puoli tuntia, mutta silloin mikään asento ei ole hyvä. Voiko närästys tosiaan tehdä tuollaista kipua? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minnekään ei voi lähteä jos ei ole Rennietä mukana! Yllättävään ja äkilliseen närästykseen auttaa mulla kun syö vaikka pari nopeesti pureskellen ja niellen. Myös maito auttaa ja sitä juon muutenkin tosi paljon. Jopa vesi joskus alkaa närästämään ja varsinkin loppuraskauden öitä ei ole voinut yhdellä tyynyllä nukkua :( Ihan kun ei enää edes muistaisi aikaa jolloin ei koskaan närästänyt, tulee varmaan tottumuksesta pidettyä vielä raskauden jälkeenkin Rennietä mukana, koska närästystä ei kyllä kestä jos ei saa sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now