Rozie

Närästys

176 posts in this topic

Rennie on ainoa, joka tähän mennessä on auttanut edes jotenkin. Itsekin olen kuullut noista manteleista, mutten ole vielä kokeillut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odotan kauhistuksella tätä närästysasiaa...

Mulla närästää nimittäin muutenkin todella usein ja helposti... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minun kätilömummoni patenttikeino närästykseen on ollut pieni lasillinen kylmää vettä, johon on sekoitettu ruokalusikallinen perunajauhoja. Se auttaa ihan oikeasti, eikä maistu miltään!

Kiitos vinkistä! Oli tällä viime yönä ainakin lumevaikutus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla meni lopussa Rennietä kuin näkkäriä... Lääkäri kirjoitti sitten reseptillä Ranimexia (taitaa saada ilmanki reseptia, siis ranitidiinia). Gavisconiakin join, ei auttanut Rennietä enempi. Maitoa litkin, ja nukuin pää hieman kohoasennossa. Laskeutumisen myötä alkoi helpottamaan ja synnytys poisti vaivan. Sen koommin ei ookaan taas närästänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minun kätilömummoni patenttikeino närästykseen on ollut pieni lasillinen kylmää vettä, johon on sekoitettu ruokalusikallinen perunajauhoja. Se auttaa ihan oikeasti, eikä maistu miltään!

 

Mulla tuo aiheutti kauhean pahoinvoinnin. En kärsi vielä kauhean pahasta närästyksestä. Syömisen alussa tulee huono-olo ja se menee pois kunhan saan pariin kertaan röyhtäistyä. Pelkään kuitenkin, että ongelma muuttuu närästykseksi. Tuosta vesi-perunajauhoseoksesta vasta kunnon röyhy tulikin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rennien tuoteselosteessa lukee vaikuttavina aineina magnesium ja kalsium. Eikös maalaisjärjellä saman asian aja sitten tabu magnesiumia ja lasi maitoa? :D

 

Mulla on närästystä vaihtelevasti, muutaman Rennien olen ottanut yöllä, jos häiritsee nukkumista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopussa mulla oli ihan kammottava närästys ja siihen auttoi oikeastaan Rennie ja istualteen nukkuminen (mihin en todellakaan kyennyt). Mulla oli Rennietä jokaisessa laukussa mitä käytin, keittiössä, olkkarissa, makkarissa ja petarin alla, jota taisin otta aika monta kertaa unissani niitä. Lopuksi itse Renniet aiheuttivat mulle närästyksen.

 

Ainoa vinkki siihen olisi, että muutta ruokavaliotaan vähemmän närästävämpään ja vetää paljon maitoa ja Rennietä tjm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on palleatyrän aiheuttamana muutenkin (siis ei-raskaana) ongelmia ruokatorventulehduksen kanssa. Siis sellainen *hyvin* ikävä närästys. Raskaana se sitten tietty pahenee... Hoidot menee mulla näin:

 

1) Ensihätään (pienillä viikoilla, tyyliin 6-16) piimä / jugurtti & pureskeltava gaviscon, ei ruokaa 2h ennen maatepanoa. Ja muu syöminen suht helposti sulavaa, eikä esim hapokkaita juomia kuten limpskaa tai tuoremehuja (paitti ehkä ihan aamusesta). Sängynpää mulla on pysyvästi kohotettu n. 5 cm korkeammalle kuin jalkopää. Renniestä mulle ei ole ikinä ollut apua, enkä kyllä tykännyt maustakaan :).

 

2) Sit kun pahenee eikä noilla pärjää (mulla siinä 18-20 viikon kieppeillä) otan käyttöön ranitidin valmisteet - saa apteekista reseptittä ranixal, ranimex, tms. nimillä. Maksimiannos 300mg/vrk eli voi ottaa esim yhden 150mg illalla ja toisen aamulla. Samalla tavalla sitten välttelen syömistä pari tuntia ennen maatepanoa, yöllä vain kostutan suuta kevyesti jos janottaa ja pääntaakse tulee kasattua useampi tyyny. Ranitidinillä ei teratologisen keskuksen mukaan ole tiedossa sikiövaikutuksia.

 

3) Ranitidineistäkin loppuu tehot kun SF-mitta kasvaa riittävästi... Vikalla kolmanneksella vaihdan kehiin Nexiumin, 1 tbl iltaisin. Senkin kanssa pitää miettiä, ettei syö turhan myöhään eikä yöllä voi kitata tuopillista vettä. Nexiumia voi teratologisen keskuksen mukaan popsia ainakin tolla vikalla kolmanneksella, aiemmasta en tiedä. Mulla nexiumin tehoa alensi movicol-ummetuslääke (macrocol tms vaikuttavana aineena); silloin opin että jos Nexiumkaan ei pelitä voi päälle vetää gavisconia. Ranitidinia ja Nexiumia ei tietääkseni voi käyttää yhtäaikaa eikä ranitidinia ja gavisconia.

 

... Luulisin, että normaalilla närästyksellä varustetut pärjäävät tuolla ranitidinilla ja iltasyöppöilyn välttelyllä ihan hyvin? Ekassa raskaudessa luotin lääkäreiden "ei oo muuta kuin gaviscon/rennie" lausuntoihin ja nukuin viimeiset 3 kk yötkin istuallaan, eläen pääosin proteiinipirtelön ja perunamuusin voimalla. Tuskat oli ihan mielettömät ja ruuat tuli heti ylös. Että tympäisi kuin myöhemmin selvisi kuinka noita vahvempiakin voi käyttää :angry: . Opinpahan sitten että soitan itse teratologiseen keskukseen ja kysyn mikä sopii ja mikä ei...

 

Mutta joo, lopullisesti tuskat loppuu synnytykseen. Samantien - juhlaa kun saa nukkua ihan vaan yhdellä tyynyllä vaakatasossa ja juoda vissyä!!!

Edited by Voikissa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on refluksiivi tauti, joten lääkitys piti lopettaa raskauden ajaksi. Nyt otan muutaman kerran päivässä Antepsia.. eikä sekään taida enään auttaa.. viime yökin meni pipariksi, kun ruokatorveen sattuu :( mutta onneksi ei ole jatkuvaa kipua :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Refleksologi. Itselläni alkoi närästys ja keskustelin refleksologini kanssa asiasta samalla kun hoidettiin issiasta. Hän näytti pisteen mistä voi itsekin jalasta painaa. Sama piste auttaisi alkuraskauden pahoinvointiin. Reilun viikon jälkeen närästys ei enää vaivannut. Nyt painelen joka päivä pistettä ettei vaiva pahenisi. Näissä raskausoireista olen itse oppinut tekemään asialle jotain ennen kuin se pahenee. Mä en enää halua yhtä pahoja oireita kuin sain issiaksesta :angry: Katsotaan pysyykö olo yhtä hyvänä kun vauva vielä kasvaa. Ainakin tulen käymään refleksologilla kerran kuussa, jotta hän voi painella kyseiseen raskauskuukauteen liittyviä pisteitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on tullut nyt närästystä. Kurja vaiva, ennen en onneksi ole koskaan joutunut kärsimään. Omenan jätin pois syötävien listasta, kun se ainakin aiheutti närästystä. Sen verran on uusi vaiva vielä etten ole vielä päässyt kärryille että mitkä kaikki sitä aiheuttaa ja mikä helpottaa. Viiliä koitin syödä helpottaakseni, mutta en mä ainakaan huomannut apua. Tarvii seuraavalla kerralla jutella terkkarille neuvolassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla tuo aiheutti kauhean pahoinvoinnin. En kärsi vielä kauhean pahasta närästyksestä. Syömisen alussa tulee huono-olo ja se menee pois kunhan saan pariin kertaan röyhtäistyä. Pelkään kuitenkin, että ongelma muuttuu närästykseksi. Tuosta vesi-perunajauhoseoksesta vasta kunnon röyhy tulikin :rolleyes:

 

Voi ei! Mä olen aina ollut varma, että tuo ei ainakaan pahenna vaivaa, jos nyt ei parantaisikaan. Mutta itselläni kyllä auttaa, tai sitten uskoni mummon tietämykseen on kova ja lumevaikutus siksi riittävä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuota vesi-perunajauhoseosta käytetään kun on vatsa vikkelällä, eli sillä on taipumus kovettaa vatsaa, joten jos kärsii ummetuksesta niin ei kannata kokeilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi viime vkolla närästys yksi yö ihan järkyttävällä ylävatsakivulla. Otin lasillisen jogurttia, nostin itseni puoli-istuvaan asentoon ja onneksi olin jo aiemmin ostanut varastoon Rennietä. Pari Rennietä em. kikkojen päälle ja sen jälkeen sain nukkua melko rauhassa. Kannattaa myös välttää syömistä juuri ennen nukkumaanmenoa. Nyt olen nukkunut puoli-istuvassa asennossa, joka kyl on ihan ok ja sitten ottanut varoilta yhden Rennien ennen nukkumaanmenoa. Mutta aikaahan tässä vielä on ja masu kasvaa, joten voi olla, ettei nuo keinot enää lopummalla raskautta riitä... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain ilokseni huomata että jättämällä omenat pois, niin mun närästys on melkein hävinnyt. Ihan hetkittäin on ihan pientä, muttei mitään samassa mittakaavassa. Toivottavasti jatkossakin selviäisin vaan sillä että vältän omenaa. Vaikka luonnollisestihan nyt kun ei saa syödä omenaa, niin sitä tekee mieli ihan älyttömästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millä viikoilla teillä on alkanut närästysongelmat? Mulla on normaalisti ollut närästystä ehkä pari kertaa kuussa. Nyt rv 20 jo parina iltana on närästäny. Järki sanoo että ei näin alussa vielä pitäis olla moisia ongelmia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rv 28+2 ja muutamaan kertaa on vähän närästänyt. Yksi yö heräsin oikein kunnon poltteeseen, mutta kun olin toikkaroinut pystyasennossa vessakäynnin yhteydessä, oire hävisi ja nukuin rauhassa aamuun asti. Yleensä mua ei närästä juuri koskaan, joten vielä en ole huolissani, jos tämä tästä vielä jonkin verran lisääntyykin loppua kohti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Närästys on ollu viime viikkoina paha ja jatkuva vaiva. Rennietä en ole vielä kokeillut, mutta kaikki maustetut ruuat on pitäny unohtaa. Samoin suklaat ja kaikki karkit, mehut ja hedelmät. Jogurtti tuntuu aivan kauheelta, en tiiä miks.

 

Oloa helpottaa oikeestaan vaan jäätelö ja se, että ei napostele yhtään ruokien välillä. Tämän kauheen närästyksen seurauksena painonnousukin pysähtyi kuin seinään, kun en vaan pysty syömään niin paljon kuin haluaisin:/.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin on alkanut tulla hieman närästystä. Ei vielä sietämötöntä, mutta vähän kurkkua hapottaa. Toivottavasti jäis vaan tähän, ettei pahemmaksi menis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt ollaan taas päästy siihen vaiheeseen raskautta, että mua närästää. Jos nyt ei ihan koko aikaa niin useita kertoja päivässä saa kuitenkin ottaa närästyslääkettä ja yöllä tilanne on erityisen ikävä.

 

Eipä näytä mitään maailmaa mullistavia vinkkejä tulleen tähän aiheeseen.

 

Oudointa musta on se, että närästys ei tunnu olevan sidoksissa syötyyn ruokaan. Luulisi, että ruisleipä, omena, rasvaiset herkut ja mausteiset ruuat pahentaisivat tilannetta, mutta mun kohdalla näin ei ole. Joko närästää tai ei närästä huolimatta siitä mitä on syönyt ja mitä ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain juuri neuvolalääkäriltä reseptin tujumpiin troppeihin, kun käsikauppalääkkeistä meni totaalisesti teho ja elämä alkoi olla pelkkää sikamaista röyhtäilyä ja polttelua. :rolleyes: Mulla oli närästysoireilua jo ennen raskautta.

Nyt olen syönyt Omeprazol-nimistä (kuuluu nk. protonipumpun estäjiin) rohtoa vajaan viikon ja voin kertoa, että elämänlaatu parani 100% välittömästi. Harmittaa, että kärsin pahasta närästyksestä 3/4 raskaudesta (nyt rv 31) ihan turhaan, tätäkin lääkettä sain itse pyytää. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen ainakin tähän asti saanut pidettyä närästyksen aisoissa ihan vaan juomalla lasin tai kaksi Valion Gefilus-mehua päivittäin. Katsotaan nyt pysyykö tuolla kurissa vai pitääkö myöhemmin turvautua tujumpiin konsteihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now