Rozie

Närästys

176 posts in this topic

Närästys oli mulla ihan ensimmäisiä raskausoireita. Koskaan aikaisemmin ei ole närästänyt, joten se on jotenkin hassua, että se alkoi heti kun tulin raskaaksi. Rennietä söin tuohon vaivaan viikolle 12, nyt oon saanu muutaman viikon olla aika rauhassa 8nyt siis 14+5). Ihan muutaman kerran olen lähiviikkoina siis tarvinnut, kun aikaisemmin niitä meni pahimpina päivinä 7, jonka jälkeen tuli sitten oksennuskin. Edelleen on ajoittain semmosta ärsyttävää tunnetta kurkussa, mutta olen saanut pidettyä sen kurissa hedelmäkarkeilla :D Oletettavasti närästys palaa sitten loppuraskaudesta uudestaan, mutta nyt nautin näistä hyvistä päivistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiemmin kirjotinkin että lievää närästystä on ollut. Ei oo enää lievää, mutta toistaiseksi on onneksi Renniellä pysyny kurissa. Viimepäivinä niitä on kyllä kulunut enemmän. Yöunia närästys ei onneksi haittaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loppuraskaudessa närästys oli jotain aivan järkyttävää <_< Rennietä sai imeskellä lähes jatkuvasti. Öisin heräsin usein, kun vatsanesteet nousi suuhun asti <_< Koitin nukkua pää mahdollisimman kohotettuna mutta eipä siitä ollut apuja. Ja sairaalaan synyttämään lähtiessä en ottanut mukaan tarpeeksi rennietä! Renniet oli nopsaan syöty ja osaston gavisconit juotu (joutuivat hakemaan päivystyspolilta lisää). Jossain vaiheessa synnytystä kun kätilö kysyi mikä tuntui pahimmalta vastasin närästys :rolleyes:<_< Loppui kyllä kuin seinään kun vauva sitten vihdoin syntyi. Niin ja närästys alkoi jo joskus viikolla 12 ja jatkui pahenevana ihan loppuun asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla nyt toisessa raskaudessa närästys alkoi vasta viikon 25 tienoilla kun esikoisesta närästi viikolta 12 asti. Gefiluspiimä, jäätelö, kamomillatee ja Rennie ovat mun niksit, joskus toimii ja joskus ei. Pahiten mulla närästää banaani ja suklaa, mutta välillä tuntuu että yhtään mitään ei pysty syömään ilman närästystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on raskaus ihan alussa vasta, mutta nyt heräsin yöllä hirveeseen närästykseen. Siis mulla ei oo ku kerran elämässäni aiemmin närästäny. Onkohan tää ihan normaalia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Outidii: Ei mullakaan ollut ennen raskautta närästänyt. Siksi se olikin niin kummallista, että alkoi heti ja tosi voimakkana. Nyt on onneksi jo aika paljon laantunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä muakaan ole närästänyt muulloin kuin raskausaikana. Esikoisesta närästi jo ennen kuin olin plussaa saanut testiin, mutta loppui sitten muutamaksi kuukaudeksi palatakseen loppuraskauden riesaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi olen vielä närästykseltä välttynyt. Täytyy kylläkin varata Rennietä kaappiin ihan varalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinkas monta noita rennieitä saa ottaa päivässä, onko rajoituksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkäri sanoi, että Rennietä voi syödä 12 kpl päivässä. Ihan tohon en ole yltänyt, mutta paljon niitä menee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lääkäri sanoi, että Rennietä voi syödä 12 kpl päivässä. Ihan tohon en ole yltänyt, mutta paljon niitä menee.

 

Kiitos tiedosta. Söin eilen kaks (eikä niillä ollu pitkäaikaista vaikutusta) ja alkoi mietityttää ja tietenkin sitten unohdin tänään neuvolassa kysyä asiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua on kanssa närästänyt raskauden puolivälistä asti aina näihin viimeisiin päiviin asti. Aika nopeasti huomasin kuitenkin, että närästystä ei aiheuttanut mikään yksittäinen ruoka-aine, vaan tyhjä mahalaukku. Tyhjästä mahalaukusta hapot pääsee nousemaan ja polttamaan kurkunpäätä. Närästys onkin pysynyt kurissa syömällä pieniä välipaloja todella usein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla "auttoi" apteekista saatava magnesiamaito. Ei se kokonaan helpottanut, mutta edes vähän apua. Ja Gaviskon pureskelutabletit oli toinen. Vaalean leivän ja kaiken rasvaisen välttäminen toivat oientä helpotusta. Niin ja piimä. Sitä kävin litkimässä yöllä moneen otteeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika hurjalta tuo 12 kpl Rennietä minusta kuulostaa. Raskauden aikaista suositusta en selvästi löytänyt. Renniellä voi myös olla yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden (esim. raudan) kanssa, joten kannattaa ottaa erikseen muista lääkkeistä.

 

Mulla närästää varsinkin öisin ja oon nyt nukkunut sellasessa n. 30 asteen kulmassa pää ja rintakehä vartalon yläpuolella (kunnon tyynyröykkiö + peitto alla). Tää on sitten auttanut, mutta asento on aika puuduttava ja inhottava.

Joku mainitsi, että kantsii syödä pieniä aterioita useasti, niin mahalaukku pysyy toisaalta tyhjempänä, mutta siellä on kuitenkin ruokaa, joka estää sitten ärsytyksen limakalvoilla. Ruoaksi suosittelen kaikkea mietoa eli pois hiilihapot ja kahvi ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ruoaksi suosittelen kaikkea mietoa eli pois hiilihapot ja kahvi ym.

 

Kahvi on ollut omalla kohdalla se pahin närästyksen aiheuttaja, sen takia kahvia harvemmin enää juonkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oo koskaan kahvia juonukkaan. Mulla on pahimpien päivien jälkeen nyt vähän rauhottunu närästys, oon tosin syöny paljon jätskiä ja juonu maitoa. Tänään uskalsin taas syödä mandariineja, eikä närästäny. Ehkäpä mulla menee jaksottain.

 

Ja kuulostaa toi 12 tosi paljolta jos joka päivä ottais.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen aivan tuore odottaja ja jännittää jo nyt, miten ihmeessä selviän edes nämä ensimmäiset 12vkoa ilman reseptilääkkeitä närästykseen :huh:. Sairastan refluksitautia johon mulla on säännöllinen happosalpaajalääkitys. Tai "tarvittaessa" lukee reseptissä, mutta se mun tarvittaessa on ollut vähintään joka toinen päivä. Ennen raskautta siis. Nyt olen neljättä päivää ilman lääkkeitä (vasta sain siis raskaudesta tietää) ja ainoastaan yhden kerran olen ottanut Gavisconia tänä aikana. Yllättävän hyvin kuitenkin mennyt kun olen koittanut katsoa syömiset tosi tarkasti. Joka päivä toki närästää, mutta ei sellaista sietämätöntä poltetta oo ollut.

 

Mulla myös kaikkein eniten närästää, jos ruokailuvälit venyvät. Teetä juon kupin-kaksi päivässä mutta laitan varmaan 1/3 mukia maitoa mikä ainakin itselläni auttaa. Ruisleipä närästää varmasti, samoinn esim. paprika on tosi paha. Mulla ei kumma kyllä juurikaan närästä öisin vaan päivällä vaiva on pahempi.

 

Mulle on kaksi eri lääkäriä sanonut, että tarvittaessa raskaanakin voin noita reseptilääkkeitä käyttää, mutta koitan pärjätä ilman. Kuitenkaan niitä ei suositella raskaana oleville ja vahvoja lääkkeitä ovat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen raskautta ei ollut närästyksestä tietoakaan, nyt ei ole epäselvää mitä se on! Puolen välin paikkeilla on alkanut närästää päivittäin. En juo kahvia, en syö mausteista enkä rasvaista ruokaa.. :( Maito ja vaniljajätski on rauhoittaneet ainakin hetkellisesti kurjaa oloa. Tsemppiä närästyksestä kärsiville, ikävä vaiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ennen raskautta ei ollut närästyksestä tietoakaan, nyt ei ole epäselvää mitä se on! Puolen välin paikkeilla on alkanut närästää päivittäin. En juo kahvia, en syö mausteista enkä rasvaista ruokaa.. :( Maito ja vaniljajätski on rauhoittaneet ainakin hetkellisesti kurjaa oloa. Tsemppiä närästyksestä kärsiville, ikävä vaiva.

 

 

Onko niin, että raskauden aikainen närästys pahenee yleisestikin puolivälin jälkeen? Silloin siis todennäköisesti en mitenkään päin pärjää ilman vahvoja happosalpaajia :(. No, pitää sitkutella niin kauan kuin pystyy ja sitten jatkossakin koittaa ottaa mahdollisimman mietoja lääkkeitä ja niin harvoin kuin pystyy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös refluksi vaivana ihan ilman raskauttakin. Siihen olen enemmän tai vähemmän säännöllisesti syönyt lääkkeitä (Somac, Nexium). Renniestä mulle ei koskaan ole ollut mitään apua.

 

Joskus aikoinani kysyin tähystyksen yhteydessä, että mites mä pärjään raskauden kanssa. Silloin mulle sanottiin, että mikäli oireet on todella pahat, on mahdollista saada happosalpaajia mm. Losecia. Toki niin pitkään kuin mahdollista tulisi koettaa pärjätä ilman lääkkeita tai mahdollisimman vähillä lääkkeillä.

 

Lääkäri neuvoi myös käyttämään Antepsia heti, kun raskaus alkaa. Tähän asti (viikkoja kasassa 7) olen pärjännyt Antepsin kanssa. Jos oireita tulee siirryn käyttämään Gavisconia. Toiveissa olisi, että pärjäisin ainakin ekat 12 viikkoa ilman happosalpaajia.

 

Annma,

Älä turhaan koeta oli liian reipas närästyksen kanssa. Varaa aika lääkärille ja pyydä ohjeita kuin hoidat sun refluksia raskauden aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hassu, "mukavaa" saada kohtalotoveri! Refluksi on pirullinen vaiva. Minäkin olen käyttänyt Somac 40mg:a ja viimeaikoina säännöllisesti, sitä ennen Ranixalia. Kun raskautta suunniteltiin, kysyin kahdelta lääkäriltä mielipidettä lääkitykseen mahdollisen raskauden aikana ja itse asiassa molemmat (toinen gyne ja toinen minut tähystänyt lääkäri) olivat sitä mieltä että tarvittaessa voin käyttää Somacia myös raskausaikana. Korvaavista lääkkeistä ei ollut edes puhetta. Itse en kuitenkaan tahtoisi sitä käyttää ellei ole aivan pakko. Ennen kuin tein positiivisen testin käytin Somacia joka toinen päivä useamman viikon ajan. Sitä ennen säännöllisesti joka päivä. Tuntuu kuitenkin että tuo joka toinen päivä piti oireet kurissa.

 

Mitä tuo Anteps on? Onko reseptivapaa lääke ihan? Sellaista pitääkin kokeilla!! Myös tuota Losecia pitää lääkäriltä kysyä jos se kerran on Somacia miedompi. Ajattelin soittaa mun "refluksilääkärilleni" ja pyytää ainakin diagnoosini kirjallisena jotta voin varhaisultrassa näyttää gynelle ja hänenkin kanssaan pohtia mikä olisi paras lääke tässä tilanteessa. Ilman lääkkeitä en usko mitenkään pärjääväni koko raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antepsin on reseptivapaa lääke ja sitä saa tabletteina ja nesteenä. Mulle sopii toi neste hieman paremmin. Jotenkin se auttaa paremmin kuin tabletit.

 

Yksi mistä mulle on ollut tosi paljon apua, on kaurapuuro. Kaurapuuroa aamuisin lautasellinen ja närästys ei puoleen päivään vaivaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Antepsin on reseptivapaa lääke ja sitä saa tabletteina ja nesteenä. Mulle sopii toi neste hieman paremmin. Jotenkin se auttaa paremmin kuin tabletit.

 

Yksi mistä mulle on ollut tosi paljon apua, on kaurapuuro. Kaurapuuroa aamuisin lautasellinen ja närästys ei puoleen päivään vaivaa.

 

 

Hyvä vinkki toi kaurapuurokin, empä oo sitä taas hetkeen syönytkään. Pitääkin keitellä :). Raejuustoa vielä sekaan niin pysyy nälkäkin poissa pitkään :). Ruisleivän olen jättänyt nyt kokonaan pois ja siirtynyt vaaleaan leipään -helpottaa huomattavasti sekin. Toi Gaviscon on mulla ollut melko yhtä tyhjän kanssa kun kerran olen ottanut. Joskus vuosia sitten se vielä auttoi vaan ei enää :(. Täytyy sännätä apteekkiin ostamaan tuota Antepsinia mahdollisimman pian!

 

Mitä sulle on sanottu Somacin / Nexiumin käytöstä? Onko kielletty ihan ehdottomasti? Jännä, miten erilaisia mielipiteitä sitten lääkäreilläkin on tästä(kin) asiasta :huh:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole itse edes kysynyt Somacin / Nexiumin käytöstä raskauden aikana. Oletin automaattisesti näet, että niitä ei saa käyttää raskauden aikana. Husin Teratologisesta tietokeskuksesta voisi kysyä tarkkaa tietoa noiden käytöstä.

 

Mä voin syödä ruisleipää ilman suurempia ongelmia, jos se on päivän vanhaa ja sen paahtaa. Myöskään näkkileipä ei aiheuta närästystä. Kandee kokeilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin nyt vielä yhteydessä lääkäriin ja sain luvan käyttää Somacia myös raskausaikana. Lääkäri oli sitä mieltä, että nuo kaikki happosalpaajat ovat samantasoisia riskeiltään. Koitan selvitä nyt ainakin ekat 12vkoa lähinnä Gavisconilla ja Renniellä, mutta tänään oli pakko ottaa aamulla Somac. Mulla on niitä nyt 40mg, mutta resepti myös 20mg:iin, jotka meinaan hakea asap. Mulla on pahoinvointi alkanut mikä tuntuu pahenevan närästyksestä ja närästys taas pahenee oksentamisesta :huh:.

 

Niin ja tosiaan, minulla siis tähystyksessä todettu refluksitauti ja olen ennen raskauttakin joutunut käyttämään happosalpaajaa (Somac) ihan säännöllisesti. "Normaalinärästyksessä" ei varmaan missään tapauksessa suositella muuta kuin Rennietä ja Gavisconia joista ilmeisesti Rennie parempi koska ei sisällä alumiinia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now