tirpiainen

Raskausajan kilot

112 posts in this topic

Minua kiinnostaa miten teillä on paino noussut raskauden aikana?

Esikkoa odottaessa mun paino nousi 20kg.

 

Miten ne on karisseet synnytyksen jälkeen?

1½ vuotta synnytyksen jäkeen painoin 8kg vähemmän kuin ennen raskautta.

 

Vaikuttaako lähtöpaino jotenkin?

Varmasti monilla vaikuttaa, ainakin siihen mitä saisi raskausaikana syödä, itse tosin päätin että niin kauan kun arvot ovat kunnossa en tee syömisistäni raskausaikana taakkaa itselleni, kunhan en syö kiellettyjä tuotteita.

 

Ruokailutottumukset?

Söin kaikkea mitä teki mieli, joka ei ollut kiellettyä. Synnytyksen jälkeen olen ollut todella tarkka syömisistäni, muuten paitsi karkin osalta (pitäähän sitä jotain nautintoja olla ; )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kiinnostaa miten teillä on paino noussut raskauden aikana?

1. raskaus: 13 kg (lähtöpaino 43 kg), 2. raskaus: 11 kg (lähtöpaino 45 kg), nyt 3. raskaudessa viikkoja 28+2 ja kiloja tullut toistaiseksi 5-6 (lähtöpaino 49 kg).

Miten ne on karisseet synnytyksen jälkeen?

Tosi nopeasti, synnytyksessä lähti suurin osa ja loput imetyksen aikana. 2 kiloa jäi molemmista edellisistä, mikä oli kyllä hyväkin, kun olin tosi hoikka ennen raskauksia. Tästä kolmannesta ei tarvitsisi jäädä kiloja, tuo 49-50 kiloa on mulle omasta mielestäni oikein hyvä paino :)

 

Vaikuttaako lähtöpaino jotenkin?

Jaa-a, edellisissä kahdessa raskaudessa on tosiaan päästy lopussa ihan samaan kilomäärään huolimatta siitä, että lähtöpainoissa oli parin kilon ero. Saa nähdä, mihin asti tällä kertaa päästään...

 

Ruokailutottumukset?

Ihan normaalit, syön mitä mieli tekee yleensä. Tietysti sitä pyrkii syömään mahdollisimman monipuolisesti, mutta ei ruoka meillä aina mitenkään hirveän terveellistä ole. Kasviksia ja hedelmiä on raskaana ollessa syönyt kyllä huomattavasti enemmän kuin normaalisti (= paljon!). Rasvaa olen aina käyttänyt paljon (juon esim. punaista maitoa) ja suolaakin kohtuudella. Valkoisia jauhoja ja sokeria sen sijaan menee aika vähän, en oikein niitä edes kaipaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muakin kummastutti hieman tuo, että monella ei ollut noussut paino puoleen väliin mennessä yhtään! Huokaisin helpotuksesta, kun edes muitakin minun kaltaisia kuitenkin oli. ;) Itse olen nyt puolessa välissä ja paino on nyt noussut 4-5 kg. Pahoinvointia ei ole ollut ja herkutellut olen aika paljon, tosin herkuttelu ei mulla ennenkään ole lihottanut, vaikka olen aina ollut kunnon herkkusuu.. :D Alussa olin n. 165cm/58kg.. Eli ihan normaali. Liikkunutkin olen väh. pari kertaa viikossa + työ on ruumiillista.

 

20+0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla nyt korjatun la:n mukaan on vkoja 25+3 ja paino on noussut jo aika tasan tarkkaan 7kg :huh: , eli ihan liikaa. Etenkään kun en mikään riisitikku ollut ennenkään, vaan juuri ennen raskautta (tai siis ennen positiivista testiä) tuli +3kg lomakiloja. Ja juu, ihan herkuttelusta on tullu, syömiset on tosiaan lähteny käsistä eikä nuo myynnissä oleva joulusuklaat mitenkään paranna asiaa... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseä jotenkin ärsyttää tämä koko hössötys painosta. Siitä aina hälistään niin, että rupeaa ahdistamaan ja stressaamaan vielä siitäkin, kaiken sen lisäksi, mistä me raskaana olevat stressaamme muutenkin. Sen toki ymmärrän jos painoa tulee yhtäkkiä ihan valtavasti ja on kyse jostain vakavemmasta. Raskausmyrkytykset, -diapetekset sun muut.. Mutta mielestäni asiasta pitäisi silloinkin mainita ns. varovasti. Sanoa vain, että "mielestäni voisit käydä varmuuden vuoksi sokerinrasitustestissä, ei kai sinulla ole mitään sitä vastaan, sillä se olisi hyväksi sinun ja vauvan molempien kannalta" tms. Monet naiset ovat muutenkin tarkkoja painostaan ja se on ainakin minullekin aika arka aihe sattuneista syistä. En jaksa ruveta syitäni kuitenkaan tässä nyt kertomaan :D

Toki ymmärrän, että painoa tulee raskausaikana, eikä se minua ahdista tai mitään. Ahdistaa vain monien neuvolatätien suhtautuminen siihen. Itselläni on onneksi mukava neuvolatäti, joka ei ikinä sano painostani mitään, vaan ihan itse sitä joka kerta kysyn, että onko nyt hyvä tai onko liikaa tullut tai eihän nyt varmasti olisi tarvinnut tulla vähän vähemmän kuitenkin :lol:

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä meen samoissa nyt kuin esikoista odottaessa. Viikkoja 26 ja kiloja +11kg. BMI raskaaksi tullessa 22.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Nasban kanssa aika samoissa, täällä rv 26+3 ja kiloja tullut 11. Vähän jäljessä olen ekaa raskautta. Lähtöpainoindeksi oli tasan 24.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rv 25+0 ja kiloja nyt +11,5. Juu ja kyllä muuten turvottaa, mutta pakko myöntää että varmasti ruokailutottumuksillakin on vaikutusta asiaan :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kiinnostaa miten teillä on paino noussut raskauden aikana?

Alussa laski 8 kg pahoinvoinnin takia, se tuli takaisin ja varsinaisia raskauskiloja tuli siihen päälle 15 kg.

 

Miten ne on karisseet synnytyksen jälkeen?

Viikossa lähti 12 kg (josta pelkästään vauva ja istukka olivat jo 6,5 kg :rolleyes:), loputkin 3 kiloa olivat karisseet neljän viikon kuluttua.

 

Vaikuttaako lähtöpaino jotenkin?

Vaikea sanoa, tästä tuntuu olevan monta mielipidettä.

 

Ruokailutottumukset?

Pääasiassa ok, lopussa tosin tuli herkuteltua vähän turhan usein.

Edited by Siona

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minua kiinnostaa myös tuo puolivälin painotilanne. Tuntuu, ettei kellään ole paino juuri noussut puoliväliin mennessä. Itse olin raskauden alkaessa normaalipainoinen, BMI 21-22, ja liikuin aktiivisesti. Herkuttelu on raskauden aikana vähentynyt, koska makea ei maistu ja syön terveellisesti. En ole kärsinyt pahoinvoinnista. Nyt rv 21 maha on jo ihan hyvän kokoinen, mihinkään muualle kroppaan ei ole kertynyt kiloja. Pikemminkin lihaksia on lähtenyt, koska tehokas salitreeni on ollut pakko jättää pois. Silti paino on noussut alusta asti tasaisesti, nyt yhtensä ehkä 4-5kg. Kauhulla oikeastaan odotan, minkälaisiin mittasuhteisiin kroppa tässä ehtii seuraavien 20 viikon aikana... :ph34r: .

Mä en vielä pysty sanomaan mitään kerryttämästäni kokonaispainosta, mutta rv:lla 19+3 painoa on kertynyt 3 kiloa. Alkuun tuli yksi kilo, sitten pitkän ajan paino pysyi samassa vaikka söin ihan hirveästi ja ihan mitä vaan. Yhtäkkiä tulikin sitten kaksi kiloa lyhyessä ajassa. Nyt täytyy varmaan hieman siistiä ruokavaliota, ettei loppupaino ole hirvittävän suuri. Ihan vaan siksi, että olen laiska laihduttaja ja kilojen tiputtaminen tulee varmasti olemaan tuskallista. Liikunta on ollut melko vähäistä, erityisesti noin rv 7-12, jolloin väsytti aivan älyttömästi.

 

Näiden puheiden jälkeen taidankin pistää lenkkivaatteet päälle ja pihalle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kiinnostaa miten teillä on paino noussut raskauden aikana?

Paino nousi tasaisesti 15-16kg. Ehkä toisen kolmanneksen lopussa nousi vähän nopeammin kuin alussa ja ihan lopussa.

 

Miten ne on karisseet synnytyksen jälkeen?

Synnärille jäi 6kg, kotiin tullessa kiloja oli tippunut yhteensä jo 9kg. Kuukausi synnytyksestä tilanne oli 0,8kg lähtöpainoon. Nyt, 3kk myöhemmin olen jo 1,2kg alle lähtöpainon.

 

Vaikuttaako lähtöpaino jotenkin?

Ehkä, jos ylipainoa on ennen raskaaksi tulemista, voi olla ettei paino nouse vauvan ym. painoa enempää/paino jopa laskee.

 

Ruokailutottumukset?

Mässäsin täysin estottomasti koko raskauden ajan, aivan tähän päivään saakka. Viimeksi eilen söin puoli pussillista juustonaksuja, ja lauantaina olisi suunnitelmissa lähteä Buffaan. Hiukset tippuu (mutta kuulema ihan normaalia kun muksu on 3kk paikkeilla), maitoa tulee hyvin, eli sen verran, että täysimetys onnistuu, mutta lihakset ovat tiessään ja paikalla pelkkää löllöä.

 

Vastasyntyneillä tuntuu muuten olevan joku salaliitto äitien ruokailuja vastaan. Ainakin meidän poitsu kyllä piti huolen, että äiti ei muistanut syödä, ja vähitellen en edes tunnistanut näläntunnetta. Oli vaan mielessä kätilön neuvo, että pitää juoda paljon.

 

Jotain muuta mitä en hoksaa kysyä?

Harmittaa kun en kuntoillut enempää raskausaikana. Satunnaiset kävelylenkit eivät juuri pystyneet pitämään peruskuntoa yllä, ja vaikka harrastinkin uimista 1-2krt/vk, niin tiedän, että jos ensi kerta tulee niin lisään tähän vielä ihan normaalin kuntosalitreenin pari kertaa viikkoon. Vaikka kilot ovat tiessään, vaatteet eivät istu ilman vatsaa tukevia, kainaloon asti yltäviä pikkuhousuja, ja näitä käsivarsia ei juuri kehtaa esitellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kiinnostaa miten teillä on paino noussut raskauden aikana?

Ekassa 15kg tokassa 12 kg. Nyt rv 32 kolmannessa painoa tullut 6 kg

Miten ne on karisseet synnytyksen jälkeen?

Ekassa kahdessa viikossa. Laitokselle jäi 8 kg. Tokassa kolmessa kuukaudessa. Laitokselle jäi 6kg.

Vaikuttaako lähtöpaino jotenkin?

Oon aiemmin ollut alipainoisen ja normipainoisen rajoilla. Nyt normipainoinen jo ennen raskautta.

Ruokailutottumukset?

Tavallista kasvisruokaa kuten yleensäkin. Ja sipsejä, karkkia ja limua, joita en yleensä syö :P

Jotain muuta mitä en hoksaa kysyä?

Kaikissa mulla on alussa paino pudonnut 3-5kg pahoinvoinnin takia, mutta palautunut kyllä pian pahoinvoinnin päätyttyä. Ja tiputuksessa on mennyt osa raskauden alusta ekalla ja tokalla kierroksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten teillä on paino noussut raskauden aikana?

 

Ensimmäisessä raskaudessa painoa tuli 20 kg, joista suurin osa tuli viimeisen 3 kuukauden aikana. Painonnousuun vaikutti suuresti se, että jouduin jäämään raskauden puolivälissä sairaslomalle ja liikuntaa ei pystynyt harrastamaan kuin pieniä määriä. Osa tuli kyllä mieliteosta omenapiirakkaan.

 

Miten ne on karisseet synnytyksen jälkeen?

 

4,5 kg jäi synnytyssairaalaan ja 3 kg putosi seuraavan kahden viikon aikana. Sain laihdutettua jonkin verran, mutta nyt on tyssännyt ja vielä on jäljellä 8 kg kun synnytyksestä on 1v2kk. Aktiivinen laihdutus katkolla, kun odotan toista lasta.

 

Vaikuttaako lähtöpaino jotenkin?

 

Vaikea sanoa. Tuntuu, että painonnousu johtui liian vähästä liikunnasta ja liiasta herkuttelusta.

 

Ruokailutottumukset?

 

Söin terveellisesti koko raskauden ajan loppua lukuunottamatta. Silloin oli vaikeuksia syödä ylipäätään mitään. Roskaruokaa tuli syötyä silloin tällöin alkuraskaudessa, mutta pääsääntöisesti terveellinen ruokavalio. Herkkuja tuli syötyä loppupuolella raskautta, kun oli aikaa ja halua leipoa paljon ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kiinnostaa miten teillä on paino noussut raskauden aikana?

Ekassa raskaudessa tuli reilu 20kg, ihan tarkkaan en tiedä kun viimeinen punnitus taisi olla pari viikkoa ennen synnytystä. Tokan tiedot kerron sitten myöhemmin.

 

Miten ne on karisseet synnytyksen jälkeen?

Ekan parin viikon sisällä karisi kaikki muut paitsi 5, jotka nekin kyllä lähtivät suht nopeasti, mutta muutama kilo hiipi takaisinkin jossain vaiheessa. Toisen raskauden alussa lähtöpainoa oli 1kg enemmän kuin ekassa, mutta ekassa tosin oli häät, jotka painoa hivenen normaalista huomaamatta tiputti.

 

Vaikuttaako lähtöpaino jotenkin?

Uskonpa, että mulla vaikutti. Lähtöbmi on kummassakin ollut 18+, ja painoa tulee ihan käsittämättömän paljon, vaikka mielestäni syön aivan tismalleen kuten ennenkin. Energiaa suorastaan IMEYTYY pelkästä ajatuksesta ruoasta. :P

 

Ruokailutottumukset?

Samat kuin ennen raskauksiakin, edes määrissä en ole huomannut mitään ekstraa.

 

Jotain muuta mitä en hoksaa kysyä?

Näyttää minulla ainakin tuo painonnousu menevän samalla kaavalla kummassakin raskaudessa, mutta toisaalta en nyt niin paljon jaksa välittää, kun viimeksikin lähti hyvin pois ja poika oli normaalimittainen (3.4kg), vaikka ultraava lääkäri pelottelikin jättivauvalla ja valitti varsin värikkäin sanakääntein painonnoususta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kiinnostaa miten teillä on paino noussut raskauden aikana?

Ekassa raskaudessa +25kg

 

Miten ne on karisseet synnytyksen jälkeen?

Samassa ajassa kun tulivatkin

 

Vaikuttaako lähtöpaino jotenkin?

Paha sanoa, olin normaalipainoinen, bmi 20

 

Ruokailutottumukset?

Söin kun oli nälkä, välillä herkuttelin, välillä tsemppasin terveellisemmin.

 

Jotain muuta mitä en hoksaa kysyä?

Liikuntaa en harrastanut juuri ollenkaan, paitsi loppuaikoina kun alkoi käymään aika pitkäksi ja vauvamaha selän päälle. Kävelin viimeisten kahden viikon aikana varmaan 50 kilometriä, 1 km lenkeissä...

 

Puolivälin tilanne Ekassa raskaudessa +0kg, nyt tokalla kerralla +2kg vaikka olen paljon tarkemmin katsonut mitä suuhuni laitan. Mutta nälkä on vaan valtava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikkoja on nyt 28+1, ja painoa on tullut 6kg. Toivottavasti painonnousu pysyykin maltillisena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä rv 18+6 ja painoa on -600g lähtöpainosta. :P luulempa että kohta puoliin tulee kiloja kasapäin, viimestään jouluna. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kiinnostaa miten teillä on paino noussut raskauden aikana?

Joku kyseli kuinka puoliväliin mennessä on paino noussut, omalla kohdallani muistaakseni siihen mennessä tuli 9kg. Menossa rv 28+1 ja painoa tullut jo 11 kg...Alussa painon nousu oli hurjempaa ja tasoittui hetkeksi puolivälin paikkeilla, nyt taas ottanut kasvuspurtin niin maha kuin vaa'an lukemakin. Aluksi paino nousi varmasti tupakoinnin lopettamisenkin takia, pahoinvointikin pysyi kurissa kun söin n. tunnin välein jotain.

 

Vaikuttaako lähtöpaino jotenkin?

Uskon että jotain tekemistä sillä on painonnousun kanssa. Itse olin melko timmissä kunnossa, joten ylimääräistä ei juurikaan ollut. Nyt sitä kyllä on ;D

 

Ruokailutottumukset?

Nälkä on jatkuvasti, syön suht terveellisesti paljon kuituja ja hedelmiä. Herkutteluun sorrun silti pari kertaa viikossa, tuntuu että kroppa vaatii sokeria ja rasvaa.

 

Jotain muuta mitä en hoksaa kysyä?

Olen normaalisti ollut kova liikkumaan, päivittäin koiran kanssa lenkkiö, juoksua, jumpaa, pumppia...Nyt olen ollut melko toimeton jo raskausviikolta 15 asti, kovien supisteluiden ja lantion löystymisen takia. Nykyään lenkit ovat max 15 min ja sekin mateluvauhtia...joten tämä vaikuttaa myös painon nousuun aikalailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kiinnostaa miten teillä on paino noussut raskauden aikana?

Noin 7 kiloa. Ehkä 1-2 kiloa enemmänkin olisi ehtinyt vielä tulla, ellei vauva olisi syntynyt ennenaikaisesti raskausviikolla 37+0.

Miten ne on karisseet synnytyksen jälkeen?

Kaksi viikkoa synnytyksestä olin 2 kg kevyempi kuin ennen raskautta - alku oli erinäisten ongelmien vuoksi todella raskas, joten huolien, unettomuuden, uupumuksen yms. takia ruokahalu meni enkä edes levännyt osastolla ollessani, sillä kävelin useita kertoja vuorokaudessa katsomaan vauvaa lastenosastolle. Nyt paino on onneksi palautunut raskautta edeltäviin lukemiin, kun olen tankkaillut proteiinia ja rasvaa.

Vaikuttaako lähtöpaino jotenkin?

Jaa'ah, painoindeksini oli ennen raskautta ja on nyt noin 22, eli olen normaalipainoinen.

Ruokailutottumukset?

Ennen raskautta ja raskauden aikana hiilaritietoinen ruokavalio, mutta nyt imettäessä olen sitten surutta mättänyt makeita hedelmiä, kaurakeksejä, pullaa ja jäätelöäkin. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minuakin kiinnostaa painon kehitys niillä, joilla puoliväliin mennessä nousu on ollut maltillista.

 

Itselläni lähtöpaino oli n. 60 kiloa, BMI 21, ja viikkoon 20 mennessä paino ei ollut noussut yhtään. Viime perjantaina 22+0 painoa oli tullut puolitoista kiloa. Uskaltaakohan tämän perusteella vetää mitään johtopäätöksiä tulevasta? Varmaan on aika tavallista, että lopussa nousee sitten nopeammin.

 

Minulle on neuvolassa sanottu vaan, että viisitoista kiloa ja enemmänkin saa tulla, kun on matala lähtöpaino.

 

Enpä käynytkään kommentoimassa synnytyksen jälkeen. Painoa tuli synntytykseen mennessä kymmenkunta kiloa, sain juuri ja juuri 70 kiloa rikki. Valtaosa painosta tuli loppukolmanneksen aikana, mutta kuitenkin varsin tasaisesti.

 

Paino putosi nopeasti, kotiin lähtiessä (viisi päivää synnytyksestä) jäljellä oli himpun verran alle puolet, ja viikon kuluttua synnytyksestä neuvolassa jäljellä oli 1,5 kiloa. Viikko siitä, eli kaksi viikkoa synntytyksestä olin lähtöpainossa, ja vaatteiden mukaan ihan samoissa mitoissakin, mitä nyt rinnat olivat ehkä tuplaten isommat.

 

Söin kyllä kuin hevonen ja ihan sitä mitä teki mieli. Alussa oli jatkuvaa etovaa oloa, ja nälkää en kestänyt yhtään. Söin herkkuja aika surutta, mutta perusruokavalioni on ihan terveellinen ja monipuolinen - ehkä siksi herkuttelut eivät olleet vahingollisia. Liikuin paljon ja aktiivisesti ihan synnytykseen saakka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt menossa 29+0 ja painoa on tullut 10 kiloa. Vähän turhan paljon mielestäni (ennen raskautta BMI oli 23,8). Tällä hetkellä tavotteena on, että selviäisin 15 kilolla, mutta sää nähdä, miten käy kun on joulukin vielä tulossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Mulla oli lähtöpaino 50 kg ja nyt paino on noin 55,5 kg ja rv 25+6. Eli ei kovin paljon ole tullut. Vauva on kehittynyt aivan normaalisti ja syön kuin hevonen. Ja käyn ihan normaalisti toisinaan kävelemässä. Joten ei voida puhua mitenkään mistä himoliikkujasta tai laihduttajasta. Välillä myös herkuttelen, mutta en ole kieltänyt itseltäni mitään. Myöskään ennen raskautta niin ei ole tullut kummempia mielitekoja. Mitä nyt salaattia ja porkkanaa on tehnyt mieli = )Kaikki on niin yksilöllistä. Saan olla onnellinen, ettei tämän enempää painoa ole tullut. Tsemppiä odotukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now