Sign in to follow this  
Followers 0
Leine

Kuinka pienen vauvan kanssa voi lähteä reissuun?

33 posts in this topic

Ihan pikkuruisen vauvan kanssa lentäessä huolettaisi ehkä kova ilmastointi ja siitä mahdollisesti seuraava vilustuminen ja muut pöpöt jotka matkustamossa pyörii. Muuten ei varmaan kummoisempia esteitä, kunhan oma vointi on sellainen, että pystyy istumaan ilman kipuja tuon ajan (ei esim. kipeää sektiohaavaa tms.)

 

Passiinhan tarttee molempien huoltajien suostumuksen. Mitenköhän se sitten menee tuossa kun isyyttä ei ole tunnustettu? Riittääkö pelkkä äidin suostumus, kun toista vanhempaa ei ole vahvistettu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Passiinhan tarttee molempien huoltajien suostumuksen. Mitenköhän se sitten menee tuossa kun isyyttä ei ole tunnustettu? Riittääkö pelkkä äidin suostumus, kun toista vanhempaa ei ole vahvistettu?

 

Isästä voi tulla huoltaja vasta isyyden vahvistamisen jälkeen. Muistaakseni oli niin, että ensin piti mennä isyyden vahvistamispaperit perille ja hyväksytyksi, jonka jälkeen vasta edes lähtee pyyntö yhteishuoltajuudesta. (Samalla kertaa siis allekirjoitettiin kyllä paperit, mutta virkailija pisti ne eri aikaan liikkeelle.) Äiti on siis yksinhuoltaja ensimmäiset viikot. Voisi siis veikata, että isän suostumusta ei tarvita. Oikeasti en siis tiedä eli älkää kukaan vaan mun sanaan luottako!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suurkiitos teille, Kärpänen ja Lainie! :) Ajattelin soittaa heti huomenna lastenvalvojalle kysyäkseni kuinka pitkät jonot heillä on, ja voiko tuota nimen ilmoittamista maistraatin suuntaan mitenkään nopeuttaa... ja maistraatille soitan myös suoraan. Ja jos ei muu auta, niin sitten lapsi saa ekan passinsa mun nimellä.

 

Otan kyllä lennolle mukaan kantoliinan ja vauvalle päähineen + riittävästi lämmintä muutenkin, joten vilustumiselle ei varmaan ole kovin suurta vaaraa. Mutta hyvä huomio silti, kyllähän se ilmastointi koneen sisällä tuntuu kurjalta aikuisestakin usein. Imetyksen uskoisin suojaavan enimmiltä tartunnoilta, kyllähän taudin voi saada ihan mistä vain muualtakin jos huono tuuri sattuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, mutta harvoin on satoja ihmisiä tungettu pieneen purkkiin, jossa ilmastointi pyörittää sitä samaa ilmaa ;)

 

Mutta toki mistä vaan voi saada flunssan ja mä en ole itse mikään turhan tarkka tällaisten juttujen kanssa. Tuli vaan riskinä mieleen kun niitä kysyttiin. Varmaan liinassa on kuitenkin suht hyvässä jemmassa.

 

Ja kait sinne maistraattiin voi mennä paikan päällekin täyttämään sen nimilapun heti kun nimi on varma ja säästää ainakin vähän aikaa postin sijaan ja ehkä ne voi pistää sen heti järjestelmään, jos kertoo syyn hopulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Passiinhan tarttee molempien huoltajien suostumuksen. Mitenköhän se sitten menee tuossa kun isyyttä ei ole tunnustettu? Riittääkö pelkkä äidin suostumus, kun toista vanhempaa ei ole vahvistettu?

 

Isästä voi tulla huoltaja vasta isyyden vahvistamisen jälkeen. Muistaakseni oli niin, että ensin piti mennä isyyden vahvistamispaperit perille ja hyväksytyksi, jonka jälkeen vasta edes lähtee pyyntö yhteishuoltajuudesta. (Samalla kertaa siis allekirjoitettiin kyllä paperit, mutta virkailija pisti ne eri aikaan liikkeelle.) Äiti on siis yksinhuoltaja ensimmäiset viikot. Voisi siis veikata, että isän suostumusta ei tarvita. Oikeasti en siis tiedä eli älkää kukaan vaan mun sanaan luottako!

 

Mä en usko, että poliisi hyväksyy pelkän sanallisen todistuksen, että isyyttä ei ole vahvistettu ja äiti on yksinhuoltaja. Jo esimerkiksi pankkitilin avaaminen vaatii todistuksen, että vanhempi on yksinhuoltaja, jotta tilin saa avatuksi. Luulisi tällöin poliisin olevan vielä tarkempi.

 

Mutta mielenkiinnolla jään odottamaan mitä maistraatista ym on vastattu, niin tiedosta voi olla itsellekin hyötyä jossain vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

N. 2 kk ja reissu mokille kolmen tunnin ajomatkan päähän. Oli Suomen kesä 2012 eli satoi lähes joka päivä ja ei ollut erityisen lämmin...Käytännössä ajettiin ensin n. 2h, sitten tunnin ruoka-/huoltotauko ja kolmas tunti ajoa. Tämä malli toimi molempiin suuntiin.

 

Tenava nukkui oikeastaan koko ajan. Pullolapsena olemme tehneet kyllä niinkin, että väärin arvioitu nälkäaika on hoidettu liikkuvassa autossa siten, että olen siirtynyt takapenkille ja iskenyt pullon tytön suuhun. Röyhtäytystä varten pysähdytty. Näin ei ole tarvinnut pysähtyä tunniksi n. puolen tunnin matkan päässä kotoa.

 

En tiedä hössötyksestä, mutta ensimmäistä kertaa tyttö oli "ihmisten ilmoilla" pariviikkoisena marketissa. Ensimmäinen matka oli tuo yllä mainittu.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omat vauvat oli ihan pieninä jo kaukomatkoilla, ykkönen karibialla 3 kk ikäisenä ja kakkonen 6 vko ikäisenä aasiassa (silloin oli kyllä kyseessä muutto). Joka tapauksessa hyvin sujui kummatkin kerrat, vauva syö omaa ravintoa ja jos on ihan normaaliterve käärö ja äiti ok kunnossa niin mikäs siinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka itsekin vauvojen kanssa oon lentkonematkaillut useitakin kertoja niin oon ainakin ymmärtänyt, että alle 2kk vanhalle vauvalle ihan mikä vaan pienikin sairaus voi aika helpostikin olla kohtalokas ja esim. ripuli voi kuivuttaa reilusti alle vuorokaudessa. Tämän vuoksi en kyllä ihan huvikseen lähtis reissuun selvästi eri ilmastoon jos ei ole kyseessä muutto tai lähisuvulle vauvan esittely.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0