evelyn

Minkä ikäisenä lapsesi saa kahvia?

134 posts in this topic

^pampamin kanssa täysin samaa mieltä. Kahvin maistamisen suhteen olen hieman joustavampi, mutta ei sekään ole mielestäni mikään lasten juoma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauheaa, enhän mä ainakaan oo tätä kahviasiaa noin vakavasti ajatellut :girl_impossible: Kahvia on maisteltu jo moneen otteeseen, ihan teelusikasta ja maitokahvia. Hitto vie, nytkö mä oon saanu aikaan tulevan kofeiiniriippuvaisen?? :grin: Aina kun istutaan kahvipöydässä, poitsu tietää jo huudahtaa "KAHHIA".

 

Mullakin mummolassa juotiin kahvia sokeri läpi, hienosti ryystämällä. Ja tää oli siis ihan pienenä. en mä jotenkin osaa ees aatella tätä niin pahana asiana.

 

Viini- ja siideriasiaa en ole miettinyt, muttä mä miellän noi kaikki aikuisten juomiksi. Olipa niissä alkoholia tai ei. 15-vuotias on jo eri asia, hänelle soisin alkoholittoman viinin hienon aterian kera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saa maistaa sitten kun itse haluaa. Mutta jos juomaan meinaa oikeen ruveta kovinkin aikasin, niin sitä täytyy sitten pohtia.

 

Mutta epäilen, kahvihan on pahaa, vaikka itekki sitä juon ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, meilläkin on saanut / saa maistaa. :) Ei mitään merkitystä neidille onko siinä lusikassa maitokahvia, maitokahvia sokerilla, mustaa kahvia vai mitä, kaikki menee ja sanoo vaan nam nam.. niin että Yell - täällä toinen kofeiiniaddikti! ;)

 

Viinit, siiderit, oluet ym. miellän niin vahvasti aikuisten juomaksi (oli niissä sitten alkoholia tai ei) että meillä pysytään mehu- tai limsalinjalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauheaa, enhän mä ainakaan oo tätä kahviasiaa noin vakavasti ajatellut :girl_impossible: Kahvia on maisteltu jo moneen otteeseen, ihan teelusikasta ja maitokahvia. Hitto vie, nytkö mä oon saanu aikaan tulevan kofeiiniriippuvaisen?? :grin: Aina kun istutaan kahvipöydässä, poitsu tietää jo huudahtaa "KAHHIA".

 

--- en mä jotenkin osaa ees aatella tätä niin pahana asiana.

 

Kuinka "vakavana" lasten kahvinjuontia pitää, riippuu varmaan aika pitkälti siitä, miten itse suhtautuu kahviin ja muihin kofeiinipitoisiin juomiin. Jotkuthan on kaiketi niin tarkkoja tästä, etteivät anna lapsilleen suklaatakaan (tai kaakaota jne.), kun siinäkin on hiukan kofeiinia, mutta useimmat ei varmaan edes mieti tätä. :)

 

(Mä itse olen harmikseni kofeiiniriippuvainen & näen päivittäin energiajuoma"high":ssa hilluvia varhaisteinejä --> mielipiteet on laillisista piristeistä ehkä vähän tiukentuneet viime vuosina. Ei tosin suklaankieltämiseen asti. :grin: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka "vakavana" lasten kahvinjuontia pitää, riippuu varmaan aika pitkälti siitä, miten itse suhtautuu kahviin ja muihin kofeiinipitoisiin juomiin.

 

Mä taas suhtaudun esim. energiajuomiin äärimmäisen kriittisesti ja negatiivisesti mutta en osaa ajatella vaikkapa kahvia yhtä pahana asiana. Tietysti kohtuus kaikessa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä kahvissa on niin pahaa? Mun on hieman hankala ymmärtää, että kahvia pidetään niin hirveänä myrkkynä, että sitä voisi juoda vasta 15-vuotiaana... Jotenkin hassu ajatus sinänsä, kun kuitenkin moni aloittaa juomaan alkoholiakin paljon nuorempana, ja kyllä alkoholi on ainakin minusta äärettömän paljon pahempi juttu. Juuri luin muuten aamukahvilla (:grin:) Yhteishyvä-lehteä, ja siinä kahvi oli listattu 10 parhaan aivoruoan joukkoon. :girl_wink:

 

Mä oon itse juonut kahvia alle kaksivuotiaasta, ja aina mustana ilman sokeria. Muistan, että ennen kouluikää mun kahvin juontia rajoitettiin, mutta sen jälkeen sain juoda sen verran kuin itse halusin. Koko kouluajan keitin heti koulun jälkeen itselleni päiväkahvit. Ne vuodet, kun äiti oli kotona pikkusisarusteni äitiyslomalla, oli ihan luksusta, kun äiti oli yleensä keittänyt kahvit valmiiksi ja usein leiponutkin jotain, kun tulin koulusta ja juotiin sitten yhdessä kahvit ja juteltiin koulupäivän tapahtumat. Omat lapseni ovat kahvia maistaneet, mutta eivät ole mausta tykänneet, eli tätä ei nyt ole tarvetta omalla kohdalla enempää miettiä.

 

Ainakin tuolta pääsivuston vauvauutisista löytyvän tiedon mukaan 2 kuppia voisi jo haitata sikiön kasvua. Mutta koska lähdeviitteitä ei sen tarkemmin tuolla ole, niin en sitten tiedä miten isoista kupeista on kyse, kahvikupillisesta (1,2 dl) vai amerikkailaisesta samannimisestä mittayksiköstä (n. 2,4 dl).

 

Eikun olihan tuolla, että 200 mg kofeiinia vuorokaudessa olisi raja. 100 mg tulee jo sellaisesta reilun desin pikkuisesta kahvikupillisesta hyvää suomalaista kahvia.

 

Ai, kamala, minkähän kokoisia mun lapset ois, jos mä en ois juonu kahvia!? Nyt kaksi viimeistä painoi 4520 g... Mä siis juon kahvia päivittäin ja join raskausaikanakin poislukien alkuraskauden pahoinvointi, kun en pystynyt mitään muutakaan oikein syömään tai juomaan. Määrä on 1-4 muumimukillista päivässä.

 

 

Mä taas suhtaudun esim. energiajuomiin äärimmäisen kriittisesti ja negatiivisesti mutta en osaa ajatella vaikkapa kahvia yhtä pahana asiana. Tietysti kohtuus kaikessa. :)

 

Komps. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, mielenkiintoinen kysymys. Itse olen kahvia juonut herkkuhetkinä 3-vuotiaasta lähtien. Toki silloin aluksi se oli enemmän maitoa kahvilla, mutta myöhemmin ihan normi maitokahvia olen koko elämäni juonut. Mutta mä en ole koskaan tullut kahvista riippuvaiseksi, saatan siis olla välillä viikkojakin juomatta ja yleensä edelleenkin ne on sellaisia herkkuhetkiä kun kahvia juo. Eli en näe nuorena aloitettua kahvinjuontia kovin pahana asiana. Mutta tietenkään en omalle lapselleni sitä erityisesti tyrkyttäisi.

 

Energiajuomiin mulla on vähän tiukempi linja, ihan oman kokemuksen takia. Eli ne on paljon tujumpaa kamaa, ja mä ainakin itse koen olevani väsynyt kun mä niitä juon (ts. tarvii koko ajan enemmän niitä). Siksi en niitä enää itse juo, enkä haluaisi että lapsenikaan niitä juo.

 

Ja alkoholittomat viinit, en ollut edes ajatellut, että niitä voisi lapset juoda. Tavallaan olen sitä mieltä, että ne on aikuisten juomia. Mutta toisaalta haluaisin tehdä kaikkeni, että noihin juomiin ei tule sellaista "kielletyn hedelmän" tuntua ja että lapseni osaisi suhtautua niihin mahdollisimman luontevasti. Toisin sanoen, että ne eivät ole kännäystä varten vaan juurikin sitä varten, että niitä voi lasin tai kaksi silloin tällöin siemailla ja that's it. Eli en sitten tiedä mikä olisi loppujen lopuksi paras toimintatapa. Onneksi se ei ole ihan vielä ajankohtaista cool.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse tuohon alkoholiton hommaan kommentoiden. Itse olen pikkutyttönä 4-wee ryystänyt vieraiden jäljiltä kotona niin kahvikupin tai kaljapullon lirut, tosin äiti ei ollut varmaan tietoinen tästä. Ja kyllä ne maistu muuten pahalle! Kahvia on tuputettu aina vierasilla, mutta itse en ole sitä innostunut säännöllisesti juomaan.

Joskus 10 vuotiaasta ylöspäin sain itselleni lastenkuoharia, sitä näkyy edelleen kapoissa, ja se oli aivan ihanaa! Sitten joskus yläkoulu ikäisenä äiti tarjosi minulle ns. teinilonkeroa, ja sainkin sellaisen sitten, mutta en tykännyt yhtään. Joinkin ensimmäisen kokonaisen alkoholijuomani 18-vuotis syntymäpäivänä :)

 

Mutta tykkäsin lapsena tosi paljon alkoholittomista siidereistä! Kaupoissahan myydään näitä 1,5l pulloissa 0,7 % alkoholia sisältäviä siidereitä, niin saatoin ostaa niitä sillon tällön niin pikku naperona kuin vanhempanakin. Siis sillon kun kaupantäti ei alkanut nipottaan iästäni :D

 

Että se jos tarjoaa alkoholittomia versioita, nii ei tarkoita että se siirtymä oikeisiin alkoholijuomiin olisi täysin taattu. Kyllä ne on eriasia, kun ne tulee erilaisissa pulloissa, ja kyllä minä ainakin ymmärsin että tässä pullossa myytävässä siiderissä on tämän verran alkoholia, kun taas tuossa pikkupullossa on se enemmän, aikusten verran. Ne maistuu oikeasti ihan erilaiselle, ainakin mitä itse vielä voin muistella, kertoo Kantti kohta 22-wee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Energiajuomiin ei meillä kukaan koske, eihän niissä ole kuin sokeria ja lisäaineita.

 

Alkoholijuomia olen itse saanut pienenäkin maistaa isän lasista kielenkärjellä, mutta olen aikanaan todennut ne pahoiksi. Ehkä silläkin oli jotain tekemistä asian kanssa, että sattui olemaan viskiä tms. tujumpaa tavaraa. :grin: Ensimmäisen kerran olen oikeasti alkoholijuomiin tarttunut vasta täysi-ikäisenä, enkä silloinkaan oikein urakalla... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole saanut kahvia vielä ja on nyt 6-vuotias. Ei kyllä ole halunnutkaan. Miksi pitäisi antaa lapsille kahvia?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole tullut mieleenkään, että lapsen pitäisi saada kahvia, eikä tuo ole kyllä halunnutkaan maistaa. Minä jouduin opettelemaan kahvinjuonnin kun menin ekoille treffeille 16-vuotiaana. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille annettiin jo ihan pienenä kahvia ummetukseen (sisko sai ekan satsin viisikuukautisena ;) ), mutta meillä saavat tulevat lapset kyllä odottaa siihen asti, että osaavat itse pyytää maistiaisia. Silloinkin saavat kofeiinitonta kahvia sillä sitä meillä noin muutenkin juodaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistan kun sain aina mummolla kahvia, tilkka kahvia ja päälle maitoa kuppi täyteen :) Oisko ikää ollut 4-5? En muista tarkkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä oon kanssa ollu tosi pieni kun oon jo kahvia juonu (reilulla maidolla tosin). En osaa sanoa oikein mitä tapahtuu oman lapsen kanssa. Ei ainakaan kovin pienenä aleta tyrkyttään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän LAPSI ei tule kahvia koskaan saamaan. Mutta NUORI, 15-vuotiaasta ylöspäin, voi mielestäni halutessaan jo juoda kahvikupillisen - ei kuitenkaan kovin säännöllisesti vielä tuossakaan vaiheessa. En itse juo kahvia, enkä juottaisi sitä lapselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä meidän 2v on saanut maistaa kahvia. Ihan raakana annettiin teelusikallinen isänsä kupista. Ja tykkäsi.:girl_crazy: Mutta joo, ihan maistaminenhan tuo vain oli eikä jäänyt /jää tavaksi. Minä en juo kahvia ollenkaan ja miehenikin vain silloin tällöin viikonloppuaamuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mulla kävis mielessäkään alkaa tarjoamaan kahvia ihan pienelle. Toki maistaa antaa, jos haluaa. Itse opettelin kahvin juonnin vasta neljä vuotta sitten happy.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieman vajaa 2-vuotias on saanut maistaa teelusikallisen kahvia, kun on ollut utelias, mitä isin tai äidin kupissa on. Ei tainnut erityisemmin pitää mausta. Ja vaikka olisi pitänytkin, ei olisi saanut enempää kofeiinin takia. Tummaa suklaata ja kaakaojuomaa (½ tl tummaa kaakaojauhetta, tilkka kuumaa vettä ja loput kauramaitoa) lapsi on saanut yli vuoden ikäisestä lähtien, mutta niitäkin vain kohtuudella eikä mielellään kovin myöhään iltapäivästä kaakaon sisältämän kofeiinin takia. Kaakaon mausta lapsi kyllä pitää, söisi ihan mielellään esimerkiksi Lindtin 99-prosenttista tummaa suklaata! :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hassu kysely. girl_haha.gif

En ole kyllä edes ajatellut asiaa. Ehkä sit kun itse haluaa maistaa niin maistakoot. Ei se nyt mitään vaarallistakaan ole... Itse opin juomaan kahvia 16-vuotiaana. Aiemmin se oli aina pahaa kun maistoin.girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoista ja itselle yllättävää, että niin monelle on kahvinjuonti ollut normaalia ja tapana jo lapsena. Itse olen "opetellut" kahviin vasta aikuisiällä ja jotenkin olen ajatellut, että kaikilla on niin. En kyllä itsekään ajatellut alkaa kahvia lapselle juottamaan vaan koen, että se kuuluu aikuisille. Tapoja on monia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahvia saa maistaa parivuotiaasta lähtien, jos on kiinnostunut. Varsinaisen kahvinjuonnin voi aloittaa joskus yläasteikäisenä tai myöhemmin. Maistelulla tarkoitan pientä määrää juomaa lusikassa, en edes pientä kuppia. Itse aloitin kahvinjuonnin joskus 14-vuotiaana. Nauttimani määrät ovat pysyneet melko samoina siitä lähtien, kaksi tai kolme kuppia päivässä. Ajoittain olen juonut enemmän, mutta palannut aina samoihin määriin, koska suurempi määrä kahvia tekee olon huonoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se lähempänä 15-vuotta on kun saa kahvia juoda vaikka kovasti jo haluaisikin maistaa. Ikää siis 2v. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika tais vuoden iässä ekan kerran maistaa kahvia mun kupista, tykkäs. Mutta sillä onkin omituinen suu.

Saa maistaa kahvia aina silloin tällöin, kerran kuussa ehkä tahtoo välttämättä. Ja maistamisella todella tarkoitan maistamista, yhtä kahta pientä maistiaista, en omaa kahvikuppia ala tuolle antamaan, tuskin annan moneen moneen vuoteen. En kyllä voi sanoa miettineeni tätä.

Mulle lapsen kahvinjuonti on jotenkin normaalia kun molemmat veljet on juoneet kahvia jo ihan pikkupojista asti. Veljet ovat juoneet viikonloppuisin sellaista maitoa missä on ollut vähän kahvia. Ite antais pojalleni niin paljon. Ja mä aloin juoda vasta aikuisena.

Energiajuomia en pojalleni anna.

 

 

Alkoholijuomat ei meillä ole ajankohtaisia aikoihin, mutta voisin sanoa, että ehkä noin 12-vuotiaan (ehkä jopa aikaisemmin) antaisin jo tilkan maistaa. Mä sitten taas uskon siihen, että jos siitä viedään sellainen "salaisuusjuttu" pois niin ei tartte sitten kavereiden kanssa salaa mennä kokeilemaan ja maistamaan liikaa kerralla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isovanhemmat on antaneet teelusikalla maistaa pikku tipan silloin tällöin "kun se tykkää". girl_sigh.gif En nyt tätä ole niin suurena syntinä pitänyt, että viitsisin siitä jonkun kasvatuksellisen kiistan tehdä. Kotona en kylläkään oo antanut maistaa, tyhjää kuppia tuo kyllä nuuhkii enemmän kuin onnellisena mun kahvittelun jälkeen. girl_haha.gif Varsinainen kahvinjuonti voisi ehkä olla ajankohtaista joskus 14-15-v, jos nyt sattuu tykkäämään.

 

Ja pyhästi toivon, että tää lapsien energiajuomabuumi ois mennyt ohi, tai tullut jotkut ikärajat, kun poitsu alkaa lähentelemään teini-ikää. Sitten saa juoda, jos tekee yövuoroa, koska silloin äitikin joi. grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now