evelyn

Minkä ikäisenä lapsesi saa kahvia?

134 posts in this topic

Minkä ikäisenä lapsesi saa kahvia, jos sitä itse pyytää? Annatko esim. isovanhempien juottaa lapsellesi kahvia vaikka se olisi teillä kotona kielletty?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen saanut taaperoikäisestä asti kahvia ja ihan suht järkevä ihminen on musta tullut. Hampaatkin on reiättömiä joten niille se ei ole mitään tehnyt. Nykysuositus kuitenkin kun on ettei kaffetta annettaisi alle 15-vuotiaalle niin tohon sitä voisi yrittää pyrkiä. Jos isovanhemmat ei tähän suostu niin he voivat sitten ihmetellä itsekseen miksei lasta saa hoitoon. Kofeiini kun ei sovi pienille ihmisille ja kun se ei ole millään tavalla terveellistä niin miksi ihmeessä sitä pitäisi antaa?

 

Jos miettii mitä tärinää kyseinen myrkky tekee aikuisellekin liikaa juotuna niin mitä se lapselle tekee sitten? Itse kyllä kumoan kupin jos toisenkin joka päivä. Tärinä saapuu myös jos ei kahvia saa.

 

Meillä lapsi ei tule muutenkaan saamaan kaikkea mitä älyää pyytää joten liitetään kahvi siihen joukkoon. terveisin: ilkeä äiti joka kieltää kaiken :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen täysin samaa mieltä Maron kanssa. Itse juon kahvia yleensä päivittäin, mutta tosi helposti tulee ns. kofeiiniöverit ja tulee huono olo. Muistan myös lusikoineeni lapsena mummolassa "pullamössöä", eli maitokahvia johon muussattiin pullaa. Oma lapseni ei tästä herkusta pääse nauttimaan, koska mun mielestä kofeiini on turhan vahvaa ainetta pienelle ihmiselle.

 

terveisin: toinen ilkeä äiti joka kieltää kaiken :rolleyes:

Edited by Thingumy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidänkään lapsi ei kyllä kahvia saa juoda, mutta jos se haluaa, niin maistaa voin kyllä antaa, sittenpähän tietää olla haluamatta toista kertaa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt muutaman kuukauden ollut poitsun kanssa tapana keittää aamupäiväkahvit jos ei ole kiirettä minnekään. (Tosin viime viikkoina se on ollut aika harvinaista, kun kahvi ei kerta kaikkiaan tunnu enää sopivan mulle.) Pojan "kahvi" on kyllä lähinnä haaleata maitoa, jossa on ruokalusikallisen verran kahvia antamassa makua. Välillä haluaa maistaa lusikasta mun "oikeaa" kahvia, ja toteaa sitten "äidin kahvi pahaa, mun parempaa". :lol:

 

Kahvihetket on kuitenkin sellainen spesiaalijuttu, enemmän meillä juodaan kamomillateetä, sekä minä että poika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse aikanaan lopetin kahvinjuonnin kuusivuotiaana, kun Pappani sanoi että tukka tummuu kun juo kahvia. :lol: Tosin enemmän se oli Quarryn pojan tyyppistä maitoa kahvilla, eikä kahvia maidolla... Kolmen vuoden korvilta kuulemma sitä aloin juomaan. :rolleyes:

 

Meidän Jäppis on saanut maistaa kahvia ja kahviin kastettua pullaa. Mutta varsinaisesti juodakseen saa sitten joskus teini-iässä, jos maistuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en juo kahvia ollenkaan. Mutta kyllä tuo sitä saa maistaa siten joskus, kun haluaa. Katotaan sitten, että maistuuko siinä määrin, että oikeen juoda haluais. ja jos maistuu, niin mietitään sitten. Meillä kyllä saa maistaa vähän kaikkea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

itse opin kahvinjuonnin vasta töihin mennessäni. Siellä sitä tuleekin sitten litkittyä ihan enemmän kuin tarpeeksi (ja vielä sitä vahvaa sairaalakahvia). Kotona tulee juotua tosi harvoin vaikka mies kahvia juokin. Muksulle ei ole tarkoitus kahvia antaa lainkaan, katsotaan sitten joskus murkkuiässä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kyllä ehdoton ei kahville. Tai ei tietenkään turhantarkkoja olla, jos jossain leivonnaisessa vaikka kahvia on, mutta juomalla sitä ei juoda ennen kuin lähempänä täysi-ikää (tuo 15 v. voisi olla jonkinlainen raja). Itse en juo kahvia ollenkaan. Join aikanaan, mutta maha ei tykännyt siitä, joten lopetin. Mies sen sijaan juo vähän liikaakin kahvia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maistamisen voi tulla kyseeseen nuorenakin, mutta varsinaista juomista en tahtoisi sallia ennenkuin n. 15 vuotiaana tai sitä vanhempana. Tosin toistaiseksi ollaan sanottu että ei ole lasten juoma (lapsella ikää vähän yli 2 v.).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meidänkään lapsi ei kyllä kahvia saa juoda, mutta jos se haluaa, niin maistaa voin kyllä antaa, sittenpähän tietää olla haluamatta toista kertaa :rolleyes:

 

Meillä myös näin. Taapero halusi maistaa kahvia. Ilme oli sellainen, ettei tule vähään aikaan kinuamaan uutta maistiaista :D. Muistan joskus "topanneeni" pitkoa tai Marie-keksejä mummolassa kahviin. En kyllä koskaan juonut sitä itse kahvia, mutta sitähän oli imeytyneenä pullaan. En pitäisi sitä niiiiin pahana. Varsinaista kahvin juomisesta... luulisin, että se tulee ajankohtaiseksi vasta joskus yläasteiän jälkeen. Sitä ennen se ei itsellenikään maistunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en juo kahvia ollenkaan eikä mieskään juo kuin joskus juhlissa. Meillä ei myöskään ole kahvinkeitintä. Eli kotona lapset saavat juoda kahvia sitten kun osaavat sitä itse kattilassa keittää tai heillä on varaa ostaa kahvinkeitin... :rolleyes:

 

Juhlissa jos joku tarjoaa maistiaisia, niin maistakoon. Toistaiseksi ei kukaan ole lapsille kahvia tyrkyttänyt eivätkä he ole sitä pyytäneetkään. Mitään tarkkoja ikärajoja en osaa tähän ajatella, kaipa se kahvinjuonti sitten joskus teini-iässä tulee kuvioihin, jos tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän sama kuin Roziella, eli itse olen juonut kahvia muutaman kerran n. 6-vuotiaana mummon opettamana ja niihin aikoihin myös lopettanut. Sen jälkeen olen juonut kahvia ehkä max. 2 kupillista ikinä. Eli ei tullut musta kahvikissaa, mutta ei kaffekokeilu ole tietääkseni mulle mitään haittaakaan aiheuttanut.

 

En muuten ollut tullut ajatelleeksi koko lapsen kahvinjuontiasiaa, ennen kuin tämän ketjun otsikon satuin bongaamaan. Tuumaillaan lähempänä, kun tulee ajankohtaisemmaksi - toivon mukaan meidän tulokkaamme kuitenkin aloittaa maidolla eikä kahvilla ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä luulen, että Enska on jo maistiaiset jostain kupinpohjalta saanut, kun se käy tyhjillä astioilla leikkimässä muutenkin. Omista leikkikupeistaan juottaa mielikuvituskahvia nukeille ja pehmoeläimille, mutta ei ole tainnut vielä pyytää oikeaa kahvia. Ei ehkä annettaisi, vaikka pyytäisikin - tähän mennessä yleensä kaikkea "kiellettyä" (mm. suklaata ja karkkia) on ihan itse saanut jostain käsiinsä ensimmäisen kerran.

 

Luulen, että lapsi osaa isompana päättää, haluaako kahvia opetella juomaan vai ei. Minulle se kahvin tarve tuli n. 14-vuotiaana, mutta kesti kyllä pitkään ennen kuin siitä tuli säännöllistä tapaa.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin en mä tästä aiheesta (valitettavasti) huvin vuoksi kysele. Yritän varautua siihen, mitä tuleman pitää. Meidän muksu on hikisesti 4 kk rajapyykkiä lähestymässä, mutta jo nyt tää kahvihullu savolaissuku pohtii, että kohta sitä jo kahvia juodaan kaikki yhdessä. Eikä kyseessä ole edes mikään vitsi. Jokainen tehköön lapsensa kohdalla kuten parhaaksi näkee, niin minäkin aion tehdä, joten tästä viestistä ei nyt sitten toivottavasti kovin moni vedä herneitä minnekään onkaloon.

 

En aio olla mikään nipo sen suhteen, mitä muksu saa ruoka-aineista suuhunsa laittaa. Hyväkin vaan, jos oppii kaikkea maistamaan. Mutta mun mielestä lapsen keho ei ole ihan kaikkia aineita varten: hunaja (vauvat), alkoholi, kahvi, energiajuomat jne. Olen jotenkin typerästi kuvitellut, että no, kaikkihan näin ajattelee. Sitten mulle selvisi, että tuttavani antaa n. 4v muksulleen kahvia, joka päivä ja on antanut jo pitkään. Sekoitussuhde on ½ kahvia ja ½ maitoa, ja iso muki menee kerralla. Ja aika pian sen jälkeen kuulin, miten suvussa suhtaudutaan kahvin antamiseen pienelle lapselle, tosin "juottaminen" voisi olla sopivampi sana.

 

Mä olen päättänyt jo aikaa sitten, etten tule puuttumaan isovanhempien tekemisiin. Saavat toteuttaa isovanhemmuuttaan kuten parhaaksi katsovat ja kun ovat täyspäistä sakkia kasvattaneet niin eiköhän tuo homma toimi. Jotkut asiat on kuitenkin sellaisia, etten toivo niitä lapselleni, ja kahvin juottaminen on yksi niistä (ja energiajuomat ym). Ja mielestäni se on ihan perusteltuakin, koska kofeiini vaikuttaa aikuiseenkin. Asiaa tuskin helpottaa se, että mun mies on juonut kahvia "lapsesta saakka". Great. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en koskaan lapsena saanut kahvia (paitsi joskus tosi satunnaisesti kastaa pullaa kahviin, mutta mitättömissä määrissä) ja sitten kun n.15-vuotiaana join kahvia ekaa kertaa oikein kunnolla niin menin niin sekaisin että mun vanhemmat lähetti mut huumetesteihin. :huh: Eli mulla vieläkin kofeiini pistää pään aika pahasti sekaisin ja vaikutan siltä että olisin vetänyt vähintäänkin amfetamiinia.

En juo vieläkään sumppia ja mies on hyvä esimerkki siitä, miten käy kun jää kofeiinikoukkuun (terv.nimim.aina tulilinjalla ennen aamukahvia), joten yritän kyllä pitää tulevan jälkikasvun pitkään erossa ko. aineesta. Mulla menee henk. koht kofeiini samaan syssyyn nikotiinin kanssa. (Plus isäni kuoli juuri ruokatorven syöpään, jonka yksi laukaiseva tekijä on kuumat juomat, eli tee ja kahvi... :unsure: ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsi saa kyllä halutessaan maistella monia ruokia, jotka eivät ole lapselle mitenkään terveellisiä (esim. suolaiset juustot), mutta en missään tapauksessa halua antaa taaperon edes maistaa kahvia. Sukulaiset kyselivät kahvipöydässä, onko lapsi (tuolloin 1,5 v) saanut kahviin kostettua pullaan ja mä olin aivan tyrmistynyt jo pelkästään siitä, että joku keksii tuollaista asiaa edes kysyä. :huh:

 

Teini-ikäisen kahvittelusta en osaa ajatella oikein mitään. Olen itse oppinut juomaan kahvia päälle kaksikymppisenä eikä me miehen kanssa edelleenkään sitä mitenkään paljon juoda. Teini-iässä kukaan mun kavereistakaan ei juonut kahvia. Itse asiassa moni mun kaveri ei juo vieläkään kahvia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä ei kumpikaan juo kahvia mutta poju on maistanut mummolta kahvia jo muutaman kuukauden iässä. Jos poju sitten muutaman vuoden ikäisenä tahtoo itse kahvia juoda/maistella enemmänkin niin saa mun puolesta juoda. Itse join lapsena ja olin välillä kovakin kahviaddikti :rolleyes: (joskus ala-aste iässä)

Mä en nää kahvia mitenkään vaarallisena aineena mitä pitäisi rajoittaa tai saati estää juomasta ennen 15 vuoden ikää niinkuin monikin on täällä kirjoittanut. Kahvi on kuitenkin luonnontuote toisin kuin keinotekoiset energiajuomat joita en kyllä pojan anna suuhunsa pistää ja joihin mun puolestani saisi kyllä tulla ihan myynnillisestikkin ikärajat... on ihan kauheeta kattoa pikkupoikia jotka killittää energiajuomia litratolkulla päivässä kun vanhemmat ei yhtään niitä estele...

 

Eli jos poika joskus tahtoo kahvia juoda niin juokoon :) (Kunhan keittää itse ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eli jos poika joskus tahtoo kahvia juoda niin juokoon :) (Kunhan keittää itse ;) )

 

Me juodaan miehen kanssa "normimäärä" kahvia, eli se pari kuppia aamulla ja sit itse saatan keittää kahvia itselleni päivällä ja mies juo jonkin verran töissä vielä. En edes muista kuinka vanhana kahvia rupesin juomaan, kai se oli lähempänä 15v ikää.

Siihen asti minulle riitti kun sain keittää kahvia. Eli 5-14v keittelin mummolassa käydessä kaikille muille sumpit ja kotonakin aina kun tuli vieraita. Äiti taisi aina sanoa että saan keittää siksi kahvit, kun keitän hyvää kahvia. Mutta veikkaan sen olevan ennemminkin korvike itse kahville ;)

 

Mutta itse asiaan. Kahvi ja energiajuomat ei minun mielestä kuulu alle 14v ikäiselle. Niihin kun todellakin jää koukkuun niin helposti, nimimerkkillä vain raskaus sai vierotettua minut Batterysta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En anna lapsemme juoda kahvia. Kahviin kastettua lusikkaa on nuoleskellut ja se riittää makuelämykseksi moneksi, moneksi vuodeksi eteenpäin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei meilläkään saa kahvia lapset juoda, eivätkä kyllä varmaan sitä haluakaan. Tuo kofeiinin välttämissuositus on varmaan ihan aiheellinen.

 

Jatkokysymys: Aiotteko antaa alle 15-vuotiaan juoda muita kofeiinipitoisia juomia? Cokis? Tee? Energiajuomat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitään varmaan en osaa vielä sanoa kun vauva on vasta 10kk (ja olen huomannut että suuri osa aikaisemmista ehdottomista päätöksistä on muuttunut) mutta tällä hetkellä olen sitä mieltä että ei tule saamaan kahvia ennen kuin toisella kymmenellä. Eikä myöskään mielellään Cokista tm. kofeiinia sisältävää juomaa. Miehen tytär 9v. tosin litkii kokista ihan urakalla mutta teki sitä jo ennen meidän tutustumista joten siihen on vaikea puuttua.

 

Itse olen ihan hirmuinen kahvitratti, juomaa menee n. 1 - 1,5 litraa päivässä. Aloitin ihan kakarana mummulassa ensin tuolla pullamössöllä (oli meillä päin nimeltään mokkeria), sitten join maitoa kahvilla ja lopulta kahvia maidolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en tykkää kahvin mausta, joten en sitä juo. En myöskään tykkää Cokiksesta tai energiajuomista, joten en käytä niitäkään. Teetä juon todella harvoin. Mies sen sijaan on kahviin koukussa ja viikonloppuna sen tarvii keittää parit sumpit, ettei ala päätä särkemään.

 

Itse olen sitä mieltä, että kahvia ei tartte maistaakaan ennen sitä 15 v ikää. Mies sen sijaan tosissaan kysyi, että koska lapselle voi antaa kahvia. :blink: Oon myös sitä mieltä, että ilman kokista ja muita limsoja pärjää ihan hyvin tässä elämässä. Voi tosin olla toi limsattomuus hankalaa, kun sitä on aina juhlissa tarjolla sellaisille, jotka ei juo kahvia (tai teetä). Niinpä juonkin yleensä itse vettä juhlissa ja mäkkärissä jne.

Edited by shh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika on nyt sillon tällön alkanut pyytämään kahvia jos sitä itse juodaan. Ollaan laitettu pojalle puoli mukia maitoa ja siihen tippakahvia jotta tulee väriä. Välillä poika käy myös maistamassa meidän mukista kahvia..taitaa siis olla pojan mielestä aika hyvää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun tässä on kahvista puhuttu niin kuinkahan paljon raskaana oleva voi sitä päivässä juoda? Itse olen tähän asti juonut vaan kaksi kuppia aamulla mutta kannattaako sitä määrää pienentää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now