evelyn

Minkä ikäisenä lapsesi saa kahvia?

134 posts in this topic

^Heh, mä jätin ekassa raskaudessa pois vain batteryt ym ja join kahvia ihan normisti eli 3-6kuppia per päivä. Mä en tiennyt aiemmin kun vasta nyt että kofeiinia ois pitänyt välttää. Tosin viimeset kolme kk meni ihan yhen kahvikupin määrällä per päivä kun närästi niin paljon.

Ehkä siks meijän poitsu onkin tollanen Vili Vilperi joka läks 10kk ikäsenä kävelemäänkin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jatkokysymys: Aiotteko antaa alle 15-vuotiaan juoda muita kofeiinipitoisia juomia? Cokis? Tee? Energiajuomat?

 

Mun lapset (siis noi isot, ei vauva) saa juoda kokista, on saaneet siitä asti kun muitakin limsoja, sitä en tosin muista missä iässä limsat tuli kuvioihin. Ei tietenkään joka päivä eikä joka viikkokaan, mut silleen harvakseltaan.

 

Energiajuomia eivät saa (olikos se 15v se suositusikärajaniihin? siis sitä noudatetaan), eivätkä kahvia tai teetäkään. Teetä nyt voisin antaakin juoda, jos haluaisivat, mut ei oo kumpikaan pyytänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyt kun tässä on kahvista puhuttu niin kuinkahan paljon raskaana oleva voi sitä päivässä juoda? Itse olen tähän asti juonut vaan kaksi kuppia aamulla mutta kannattaako sitä määrää pienentää?

 

Ainakin tuolta pääsivuston vauvauutisista löytyvän tiedon mukaan 2 kuppia voisi jo haitata sikiön kasvua. Mutta koska lähdeviitteitä ei sen tarkemmin tuolla ole, niin en sitten tiedä miten isoista kupeista on kyse, kahvikupillisesta (1,2 dl) vai amerikkailaisesta samannimisestä mittayksiköstä (n. 2,4 dl).

 

Eikun olihan tuolla, että 200 mg kofeiinia vuorokaudessa olisi raja. 100 mg tulee jo sellaisesta reilun desin pikkuisesta kahvikupillisesta hyvää suomalaista kahvia.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jatkokysymys: Aiotteko antaa alle 15-vuotiaan juoda muita kofeiinipitoisia juomia? Cokis? Tee? Energiajuomat?

Lapsi on vielä niin pieni, ettei cokis ole ajankohtainen aihe, mutta en mä ole ajatellut tulevaisuudessa lähteä cokista kieltämään. En tosin halua, että lapsi ryystää limsaa litratolkulla suoraan isosta pullosta. Se on musta ällö ja terveydenkin kannalta huono tapa. Eli cokista niin kuin muitakin limsoja kohtuudella silloin tällöin. En mä usko, että teetäkään tarvitsee kieltää. Vaikea kuvitella, että lapsi innostuisi juomaan teetä niin, että se olisi terveydelle haitallista. Energiajuomissa sen sijaan on ikäsuositus, joten niitä en antaisi lapsen juoda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi saa toki maistaa kahvia, mutta väittäisin pienen lapsen makuhermojen sanovan aika pian "YÄK", joten tuskinpa ne alkavat kovin nuorena sitä kahvia litkiä. ;) Itse aloin juoda kahvia vakituisesti vasta abivuonna, kun tarvitsi pysyä hereillä ylioppilaskirjoituksiin lukiessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emme miehen kanssa juo kahvia ollenkaan, joten lapsetkin saavat olla ilman. Energiajuomissa kielto pysyy ainakin sinne 15-vuotiaaksi. Colajuomia ei anneta ainakaan vielä (esikoinen 3v 8kk) eikä kyllä muitakaan limsoja kuin satunnaisesti. Myös lightmehut ja -limsat on meillä lapsilta kiellettyjä (jos nyt jossain kylässä tarjotaan ainoona vaihtoehtona, niin sitten saavat juoda).

Share this post


Link to post
Share on other sites

En itse juo kahvia ja miehenikin juo sitä vain vähän...luultavasti lapsi saa maistaa sitä sitten, kun on jo yli 10v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saahan sitä maistaa, kyllä itsekin tuli maistettua kielenkärjellinen, mutta kyllä se siihen jäi. Kuitenkaan en alta murrosikäisin kahvinjuontia pidä perusteltuna, ehtii sitä myöhemminkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

80-luvulla kylän lapset opetettiin pienestä asti juomaan kahvia... lieneekö haittavaikutuksena itselläkin tästä sitten kahviaddiktio? Alkuraskaudessa on ollut ihan järjetön kahvin himo. :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi saa maistaa kahvia jos haluaa. Ja minäkin pyrin sinne, että lapsi ei juo kahvia ennen 15 vuotta.

 

Limua saa juoda kohtuu määrissä kouluikäisenä. En siis anna litkiä kokista tai muuta vastaavaa limua. Energia juomia en anna edes maistaa ( mies enkä myöskään minä juo enegiajuomia) , lapset saa juoda energiajuomia vasta yli 15 vuotiaina. Tai toivottavasti eivät joisi ollenkaan.

Edited by Juustonalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikko (4/05) ei ole koskaan halunnutkaan maistaa kahvia, mutta tosikko (9/06) yllätti yksi aamu ja tuumasi, että hän haluaa aamukahvia! :grin: No, poika sai mukin pohjalle sentin kahvia ja loput maitoa! näkyi maistuvan, mutta siihen on jäänyt...Eli pointtina, että 4veen ja 3veen annan kyllä maistaa (kohtuudella) jos pyytää, mutta juomaan ei tarvii vielä alkaa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä ikäisenä lapsesi saa kahvia, jos sitä itse pyytää? Annatko esim. isovanhempien juottaa lapsellesi kahvia vaikka se olisi teillä kotona kielletty?

 

 

isompi neiti on 6,5v eikä ole saanut kahvia maistaa edes. on tuo joskus pyytänyt, mutta sanottu ettei ole lasten juotavaa. isovanhemmat jne eivät myöskään ole edes yrittäneet juottaa kahvia lapselle. jos yrittäisivät, kieltäisin. tämä ei ole mitenkään iso asia meille, mutta ei se kofeiini ole tarpeellistä lapselle.

 

kyllä se joskus sitä saa maistaa... en ole tarkemmin ajatellut koska. eipä ole edes pyydellyt varmaan viimeiseen kolmeen vuoteen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahvia lapset saavat varmaan maistaa joskus. Mutta ihan vaan maistaa eikä kenenkään kupista. Mustana mielellään, ettei kovin hyvälle maistuisi. Ihan oikeasti kahvia juomaan saa alkaa sitten rippikoulun jälkeen jos siltä tuntuu.

 

Energiajuomia saa alkaa juoda sitten 15-vuotiaana. Tosin voi olla, että vielä reilun kymmenen vuoden päästä ovat trendikkäitä yläasteikäisten keskuudessa niin äiti ei aina pysty vahtimaan.

 

Colajuomia saa juoda niin kuin muitakin limuja eli kohtuudella sitten aikanaan. Teen kanssa sama juttu.

 

Itse join kahvia 15-vuotiaana kupin tai kaksi viikossa ja sen jälkeen vähensin kuppiin parissa kuukaudessa (joku joskus kyläillessä kaata kahvia kysymättä ja sitten juon). Teetä ja energiajuomia juon vieläkin harvemmin. Mun paheekseni jää sitten se cola (vieläpä light-versiona), jota pahimmillaan meni useampi pullo viikossa. Nyt sitten tän toisen vauvan synnyttyä on sekin huvi jäänyt kun imetän eikä tytön maha kestä.

 

Mies joi kahvia reilusti jo 15-vuotiaana kun tutustuttiin. Kotona ei kahvia keitellä, mutta töissä, kyläillessä ja kioskilla lipittää sitten senkin edestä. Energiajuomia tuo juo varsinkin yövuoroviikoilla monta tölkkiä päivässä.

 

Mummuille suurinpiirtein samat säännöt kuin vanhemmillekin. Samaa lusikkaa ei käytetä, karkkia ei anneta eikä sitä kahvikaan. Jätskiä sitten saavat antaa useammin kuin kotona jos pitää syöttämällä hemmotella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kaksivuotias poika käy aina salaa isiltä hörppimässä kahvia vaikka molemmat hyvin tietävät etten pidä tästä tavasta angry.gif Omasta mielestäni ei vielä noin pieni tarvitse mutta eihän noi miehet ymmärrä rolleyes.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiköhän sitä kahvia nyt maistaa saa. Eri asia sitten, jos sitä haluaa ruveta juomaan... Luultavasti se on aika harvinaista, jos ei lasketa sellaista, että kupillisessa maitoa on teelusikallinen kahvia. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perusperiaate on varmaan ettei alle 15-vuotiaalle kahvia tai energiajuomia. Isovanhemmat ovat sitten erikseen. Mummolassa on varmaan mummolan säännöt. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei minustakaan ole hyväksi lapselle eikä niin tarpeellista edes aikuiselle, siksi ei ole tarvetta edes maistattaa. Jos joskus ylitsepääsemätön tarve tulee antaa niin pitää varmistaa että on vahvinta mahdollista ja mustaa, niin ehkäpä ne maistamishalut siitä hälvenee grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miekään en kyllä varmaan ainakaan yllyttäis lasta maistelemaan kahvia kovin pienenä.

 

Itsehän oon juonut kahvia mustana (kyllä, myös ilman sokeria) noin 2-vuotiaasta. Erehdyksessä vanhemmat maistattivat ja tämä tyttöhän tykästyi. :girl_in_love::girl_haha: Enhän mie sitä paljon silloin ihan pikkuisena juonut, mutta kyllä yläasteella jo piti päiväkahvit saada koulusta tullessa. Toiset veti välipalaksi jotain limua, mie mustaa kahvia. Mutta en oo kyllä koskaan juonut enempää kuin kupillisen päivässä ja täytyy sanoa, että ois kai miusta voinut oudompikin tulla. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos joskus ylitsepääsemätön tarve tulee antaa niin pitää varmistaa että on vahvinta mahdollista ja mustaa, niin ehkäpä ne maistamishalut siitä hälvenee grin.gif

 

Näin mäkin olen ajatellut asian hoitaa, jos liian nuori lapsi haluaa kahvia maistaa. :girl_haha:

 

En ihan tarkkaan osaa määritellä, mihin sen rajan pistäisin, mutta ainakin yläasteelle saakka haluaisin (tulevia) lapsiani kofeiinilta suojella. Se ei varmaan ihan onnistu, mutta ainakaan ala-asteikäisenä ei tule paljon kolaa tai kahvia saamaan. Tosin sitten, kun lapset liikkuvat kavereidensa kanssa keskenään, he ostelevat varmaan energiajuomia, niitähän saa alle euron tölkki. Näen päivittäin varhaisteinejä, jotka kiskovat EuroShopperin energiajuomaa yhdellä ja karkkia toisella kädellä ja ovat sitten kivasti sekaisin. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en antaisi omalle pienelle lapselleni kahvia. Ja tässä asiassa ei kyllä "mummolassa olisi mummolan säännöt", vaan meidän säännöillä mentäisiin, jos lapsen mielisi saada hoitoon.

 

 

 

En näe tarpeelliseksi aloittaa omaa ketjua aiheelle, joten jatkokysymyksenä tällainen: Mitä mieltä olette siitä, että alle kouluikäinen juo alkoholittomia viinejä?

 

Katselin silmät ymmyrkäisinä, kun miehen työkaverin kotona eskarilainen joi alkoholitonta valkkaria (muiden aikuisten kuin minun juodessa olutta/viiniä). Perheen äiti vielä kertoi, että heillä on tuota koko ajan kotona, kun tyttö tykkää niin kovin.

 

Eihän tuosta alkottomasta versiosta lapsikaan humalaan tule, mutta itselleni kysymys onkin periaatteesta. Miksei lapselle voi opettaa, että viini on aikuisten juoma, ja tarjota lapselle tuollaisissa illanistujaisissa / vieraiden käydessä vaikka sitten limpparia tai jotakin muuta ekstraherkkua, jos haluaa, että tilaisuus on lapsellekin vähän erityinen? (Ja tosiaan ymmärsin, että heillä tuota valkkaria tarjotaan lapselle ihan arkenakin, kun se on niin hyvää.) Olenko mä vain tiukkapipo?ohmy.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hauska kysymys.

En juo itsekään tällä hetkellä kahvia, mutta omalle lapselle voisin antaa pienet maistiaiset, jos hän haluaisi, niin ihan pienenäkin. Tuskin siitä olisi mitään haittaa. Kunnollinen kahvinjuonti olisi mielestäni kyllä suotavaa vasta yläasteikäisenä tai vanhempana. Jos lapsi ei haluaisi maistella kahvia lainkaan, niin ihan hyvä sekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen juonut kahvia siitä asti, kun opin sitä mummolassa varmaan noin viisivuotiaana itse keittämään.

Kotonakin olen aina keittänyt kahvit ja samalla juonut itsekin. :) Tosin mustana en ole koskaan juonut, vaan runsaalla maidolla.

 

Mutta en varmaan omien lapsieni sitten joskus antaisi kahvia kovin nuorena hörppiä, kun ei hirveän nuorille kuitenkaan oikein sovi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en juo kahvia, joten en näe aiheellisena opettaa lapsillenikaan kahvin juontia. Mieheni kuitenkin juo kahvia, joten lapset varmasti jossakin vaiheessa haluavat maistaa, kenties oppivat juomaankin. Mielestäni maistaa saa jo alakouluikäisenä, mutta varsinainen kahvin juominen olisi hyvä jättää sinne yläkouluikään. Jos jossakin vieraisilla ollessa kahvia kuitenkin kinutaan jo aiemmin, niin ehkä semmoinen "maitokahvi" (puolet ja puolet + 2 tl sokeria :P ) voisi sopia...

 

En näe tarpeelliseksi aloittaa omaa ketjua aiheelle, joten jatkokysymyksenä tällainen: Mitä mieltä olette siitä, että alle kouluikäinen juo alkoholittomia viinejä?

 

En ole perehtynyt tarkemmin noiden alkoholittomien viinien koostumukseen, mutta tuskin ne sen vaarallisempia ovat kuin limsatkaan?! Sinänsä kyllä vähän hassua, että noin pieni ihminen tykkäisi viinin mausta. :huh: Taitaa pikemminkin haluta sitä viiniä, koska vanhemmillakin on... Eli itse en antaisi edes alakouluikäiselle alkoholitonta viiniä lasiin, vaan sitä limsaa tai lasten kuoharia tms. Mutta kukin taaplaa tavallaan... :rolleyes:

 

Ehkä olisi parempi jättää nuo alkoholittomat viinit sinne yläkouluikään, kun aletaan opetella ns. hienoja pöytätapoja (ts. kuinka viiniä otetaan ruuan kanssa sivistyneesti ;) ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en lapselle antaisi alkoholitonta viiniä tai muutakaan "alkoholitonta alkoholijuomaa" (esim. siideri, olut). Ihan sen takia, että ne on aikuisten juomia ja alkoholittomat versiot myös. Jotenkin musta tuntuisi, että jos lapsi tottuu juomaan alkoholitonta viiniä, niin siirtymä siitä alkoholilliseen versioon on kovin pieni. En tosin tiedä onko tätä asiaa koskaan tutkittu, mutta otan varman päälle. Mä en halua lapsiani millään lailla kannustaa viinin/oluen/siiderin/vastaavien juomiseen. Sitäpaitsi on helppo sanoa lapselle, että ne on aikuisten juomia, eihän lapsi edes tiedä, että alkoholitontakin viiniä on olemassa, eikä sitä siis osaa kaivatakaan. Sitten isompana voi saada pienen maistiaisen mun lasista, mutta ehkä jossain rippikouluiän jälkeen vasta. (ehkä olen naiivi, ehkä mun lapset osaa jo silloin ostattaa itselleen perjantaipullon eikä siis maistamisessa ole mitään uutuudenviehätystä, mutta itse siis en aio aikaisemmin heille noita aikuisten juomia tarjota).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now