evelyn

Minkä ikäisenä lapsesi saa kahvia?

134 posts in this topic

Tyttö saanut maistaa tyhjäksi juodusta kupista tipan välillä, mutta oman kupillisen saa kun on 15 :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika säännöllisesti pyytää kahvia kun on kahvitteluvieraita mutta usein saan puhuttua juomaan vaikka pillimehun sen sijaan. On 2-vuotiaasta asti pyytänyt kahvia ja silloin tällöin saa pienen tilkan, joka on kuitenkin lähestulkoon maitoa. En oo kovin ihastunut noin pienen kahvinjuontiin mutta en pidä niin pientä määrää kovin vaarallisenakaan noin harvakseltaan nautittuna. Enemmän koen muista jutuista olevan haittaa (einekset, suola, sokeri jne.).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meinasin kirjoittaa, ettei ainakaan lapsena (saa kahvia). Sitten muistin juuri äsken leipomani vegaaniset mokkapalat, joissa on reippaasti kahvia taikinassakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liputa asian puolesta, että nyt vaan kaikki antamaan lapsilleen... Mutta meillä esikoisneiti kovin jo liki 2v ajan pyytänyt kahvia, kun hän on jo niin iso :lol: Noh, 3,5v sai ekan kerran kuppiin teelusikallisen kahvia ja desin maitoa sen kanssa ja sokeria :lol:. Oisko tässä 1,5v aikana kymmenkunta kertaa kahvia pyytänyt. Kuopus ei ole ollut kiinnostunut siltikään kahvista. Hyvä niin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaankin 17-18. Nuoremman voisin antaa maistaa lusikalla, mutta en halua lapsen tottuvan siihen myrkkyyn. Olen itse saanut selvät sivuoireet energiajuomista (ihan pullo viikossa) yläasteikäisenä, ja jäänyt kofeiinikoukkuun nopeasti parikymppisenä, joten ei missään nimessä lapselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katselin juuri vanhoja videoita itsestäni pienenä, ja siinä näytin juovan kahvia ainakin omilla 5-vuotispäivilläni.. Kuppi tosin oli sellainen lasten, tilavuudeltaan ehkä 2rkl ja siihen kaadettiin puolet maitoa :D En näe pienissä annoksissa juhlapäivinä mitään vikaa, mutta ehkäpä sellainen 15v voisi olla hyvä ikä, jolloin aikaisintaan voi varsinaisen kahvin juonnin aloittaa. Riippuen vähän siitä, milloin lähtee opiskelemaan jne. Itse muutin pois kotoa 16-vuotiaana ja sen jälkeen aloin juomaan enemmän kahvia. Kotona asuessani en juonut kahvia kun asuin äidin kanssa kahdestaan, eikä äiti juonut sitä. Sen sijaan join kyllä sitäkin enemmän sokeritonta Coca-colaa, joka tuhosi hampaani ja aiheutti aikoinaan suuria vaikeuksia päästä siitä eroon. Siis ihan fyysisiä ja henkisiä vieroitusoireita sain kun yritin lopettaa. Olin ärtynyt, hikoilin, tuntui että kaikki ajatukset pyörivät vain sen juoman ympärillä monta viikkoa. Pidän siis kahvia pienempänä pahana kuin limsaa, jota tulee helposti juotua litratolkulla, toisin kuin kahvia.

Energiajuomia en taas suosittele kenellekään, vaikka ne pirun hyvältä maistuvatkin. Minulla yksi baarireissu muutti kaiken. Join sen illan aikana muutaman "mustan mamban", eli energiajuoma-salmari sekoituksen, ja yöllä sain kauheita rytmihäiriöitä. Sen jälkeen kaikki kofeiinia sisältävät tuotteet ovat olleet minulle erityistä varovaisuutta vaativia, sillä vähänkin liikaa ja seuraava yö menee henkeä haukkoessa kun sydän hakkaa tiheään ja jättää lyöntejä välistä. Energiajuoma-alkoholi-yhdistelmä aiheutti siis minulle pysyvän yliherkkyysreaktion kofeiiniin ja nyt saa oikeasti miettiä, että voiko ottaa sitä limsalasillista pitsan kanssa jos aamulla on juonut kupin kahvia, tai voiko syödä suklaata jos on mennyt jo pari kuppia kahvia päivän aikana. Oireet tulevat n.12 tunnin viiveellä, joten ainoastaan kokemuksesta tietää, milloin on syytä lopettaa, kun olosta sitä ei heti huomaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti klikata auki, koska ei ole tullut mieleenkään,että lapset joisi kahvia. Itse join mummolassa samanlaisista kupeista maitoa, kun muut joi kahvia ja olin vallan tyytyväinen.Ei ole kyllä  oma nelivuotias edes kahvia pyytänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika pienenä on esikoinen alkanut maistelemaan ja pyydettäessä on pienen tipan sinne kuppiin saanut. Ei mitenkään säännöllisesti kuitenkaan saa 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now