Sign in to follow this  
Followers 0
panda

Korvatulehdus

21 posts in this topic

korvaani ja kurkkuani on nyt särkenyt useamman päivän. Iltapäivästä ja illasta enemmän kuin aamusta.

korvaa vihloo ja särkee, mutta kyllä tämän kanssa nyt elää... pohdinkin tässä nyt vain sellaista, että tuleeko aikuisillekin joskus korvatulehduksia? olen lapsena kai kerran tai kaksi sairastanut korvatulehduksen, eikä minulla siksi ole ko. asiasta minkäänlaisia mielikuvia. kurkku nyt on lähes aina flunssan kylkiäisinä kipeä, joten siitä en ole ollenkaan huolissani?

onko pakko mennä lääkäriin jos epäilee korvan tulehtuneen, mutta kestää säryn kanssa kotona?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä voi aikuisellakin olla korvatulehduksia. Myös kurkkukipu tai tukkoisuus voi tuntua korvakipuna, vaikkei tulehdusta olisikaan.

 

Osa korvatulehduksista paranee itsestään ilman kummempaa hoitoa parissa päivässä, osa ei. Jos pärjäät kivun kanssa, niin muutaman päivän voi hyvin katsella, mutta sitten kannattaisi kyllä mennä lääkäriin jos ei kipu ota loppuakseen.

 

Mulla oli korvatulehduksia vielä päälle kaksikymppisenäkin. Mun ei oikeestaan tarvinut koskaan pahemmin miettiä tota lääkärille menoa, tiesin että mun tulehdukset on sitä vain lääkkeillä paranevaa lajia. Kerran ehti tärykalvo puhjeta itsekseen kun vitkuttelin kuurin aloittamisen kanssa . Onneksi se sitten kyllä parani ihan ongelmitta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon lapsesta asti (ihan vauvasta suomeksi) kärsinyt korvatulehduksista. On laitettu putket ym.

mutta edelleen joka talvi kovan flunssan myötä myös korvat tulehtuu. Ei siis ole vain lasten riesa. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen kärsinyt elämäni ainoan korvatulehduksen ihan aikuisiällä.Jouduin syömään jopa useamman lääkekuurin ennen kuin meni ohitse.Ja mulla kipu oli ihan valtava..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei lapsena oo ollut korvatulehduksia ollenkaan mutta nyt aikuisena melko säännöllisesti. Yleensä joka talvi ainakin yksi tai vähintään joka toinen talvi. Se on kyllä inhottava kipu <_< Mulla ei ole mennyt ohi ilman antibiootteja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi tulla aikuisenakin. Hyvä kotikonsti korvakivun ensiavuksi on valkosipulikääre korvalle ja Frantsilan karvakorvatipat. Ja tietysti kipulääke. Jos ei auta niin sitten lääkäriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on edelleenkin aina silloin tällöin korvatulehduksia.

 

Näin aikuisiällä moisen taudin kokeneena täytyy sanoa että mä ymmärrän hyvin lasten itkut korvasäryn iskiessa. Itsekin tekis mieli itkeä...

 

Mä olen myös tarvinnut aina antibioottikuurin, muuten ei vaivasta ole eroon päässyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla myös on ollut aikuisena korvatulehduksia. Antibiootilla ja korvatipoilla olen hoitanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellani oli alle 5-vuotiaana useita korvatulehduksia ja tarykalvotkin on kai puhkaistu molemmista korvista. En muistanut kivun maaraa ennen kuin toissa talvena sitten sain taas korvatulehduksen: en pystynyt nukkumaan, kun korvaa vain vihloi. Soin siihen antibioottikuurin ja viela kolme viikkoa myohemmin korva tuntui omituiselta ja kuulo oli heikompi. Saaliksi kay ihan pikkuisia, joilla on paljon korvatulehduksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on aina silloin tällöin korva tulehtunut ja useimmiten tarvitsen lääketipat siihen. Olen varmaan tälläinen ikuinen lapsi :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miulla ei ollu lapsena kertaakaan korvatulehdusta ja sitten 22v oli ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen korvatulehdus. Siis tuostakin on jo 6 vuotta aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli helmikuussa korvat tulehtuneet, lääkekuurilla parani. Pelkäsin että tytön korvat tulehtuvat, mutta niin kävikin äidille! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myöhäinen vastaus, mutta vastaan silti.

 

Mulla tulehtuu korvat käytännössä joka kerta, kun poden flunssaa. Eka tulehdus oli parikymppisenä (nyt olen 31 v.). Lapsena minulla ei ollut ikinä korvien kanssa ongelmia, mutta nyt sitäkin enemmän. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on liimakorva, lapsena putket pariinkin otteeseen. Tärykalvo ei juuri liiku enää toisessa korvassa, eli kuulo on heikompi. Kun flunssa iskee, tulee melkein varmana korvatulehduskin, johon syön antibiootin. Nyt juuri oli päällä korvatulehdus eka toisessa, sit toisessa. Ensimmäistä kertaa korva puhkesi itsestään!! Outoa kun oli märkänä koko korvan sisäpuoli. Kova kipu oli yöllä ja jouduin syömään panadol zappia kaks nappia kerralla neljän tunnin välein, että vaimeni siedettäväksi. Aina kun mulla on flunssa, myös kuulo alenee selkeästi - johtuu korvan alipaineesta, vaikka flunssa jo olisikin mennyt ohi. Kandee puhaltaa kovaa nenästä pitäen kiinni, sillai sisäänpäin, että sais korvan auki. Sit purkan syöminen, leukojen availu kandee kokeilla myös, mulla ne ei toimi. Muutamia kertoja on myös puhkaistu, viimeks kaks vuotta sitten ja heti helpotti. Jälkitarkastus on vaan tehtävä sit, kun tärykalvoon on tehty reikä. Tarkastetaan että se on mennyt umpeen.

 

Ennaltaehkäisyyn ei juuri ole keinoja paitsi esim. Nasolin tai flixonase -nenäsumutteet heti flunssan alettua, jotka supistaa nenästä rauhasia vai mitä ne nyt oli.. Ja kun tietää, että on herkkä korvatulehduksille, pitää mennä heti lääkäriin kun oireita tulee. Lisäks pitää aina mainita liimakorva, jos sellaiseen on taipumusta.

 

Toivon vaan, että tää menee piakkoin ohi ja kuulee taas normaalisti, eikä särkyä ole. <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ollu viimeks koululaisena korvatulehdus, mut nyt puolisen kuukautta ollu korvat vihlonnassa sillon tällön ja ne saattaa soida hetken ja olla "lukossa". Miettiny et pitäs mennä tarkastuttaa, mut ku kipu ei oo kova??!! Mistäköhän johtuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syön juuri parhaillaan antibioottia korvatulehdukseen, joka alkoi yhtenä iltana korvien säryllä. Kipu haittasi nukkumista ja meni hetkeksi ohi särkylääkkeellä, mutta palasi sitten takaisin ja aamulla meninkin heti lääkäriin. Olen molemmat korvatulehdukseni sairastanut aikuisiällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin oli elämäni ensimmäinen korvatulehdus muutama vuosi sitten. Menin vähän arastellen terveydenhoitajan vastaanotolle (en kehdannut varata aikaa lääkärille) valittamaan korvaani, joka ohjasi minut lääkärille. No korvatulehdushan mulla oli.

 

Korvaan sattui todella paljon enkä saanut nukuttua, mutta jotenkin olin mieltänyt korvatulehduksen lastentaudiksi..

Lääke muuten vaikutti vuorokaudessa ja kipu hävisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään ollut korvatulehduksessa oireena pelkkä paineentunne ja vain satunnainen pieni kipu?

 

Mulla on viikkokausia ollut jo tuota paineentunnetta eikä se ota lähteäkseen tai muuttuakseen mihinkään suuntaan. Voiko tämä olla korvatulehdus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Varmasti kyse voi olla myös korvatulehduksesta, mutta veikkaisin, että mikäli korvaa ei kovasti särje niin sinne on voinut myös kertyä liikaa vaikkua joka aiheuttaa kivun ja paineen tunnetta korvaan. Mulla oli vähän samanlaista oireilua joku aika sitten, paineen tunnetta ja satunnaista kovaakin kipua, mutta ei mitään jatkuvaa. Kävin lääkärissä ja siellä selvisi, että tulehdusta ei ollut, mutta korva oli sen sijaan pahasti tukossa. Pääsin sitten hoitajalle korvahuuhteluun, minkä jälkeen olo helpottui. Mulla on ilmeisesti jotenkin ahtaat korvakäytävät, jotka altistaa tolle tukkeutumiselle, mutta oli kiva tietää ettei kyse ollut tulehduksesta. Kannattaa siis kuitenkin käydä näyttämässä korvia, tota huuhteluakaan kun ei voi tehdä yhtä tehokkaasti kotona kuin mitä terkkari voi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos. Ehkäpä sinne lääkäriin pitää sitten mennä. Mulla on joskus nuorempana huuhdeltukin korvia, joten oiskohan se sitten samaa vaivaa nytkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla on korvat säännöllisesti tukossa rakenteellisen kummallisuuden takia, joten mä suihkuttelen niihin kotona Audispraytä ja vältyn sillä huuhdonnoilta tai ainakin pidennän huuhteluväliä. Toinen vaihtoehto olisi Remowax vahan liuottamiseen, Ceridal-tippojakin olen kuullut suositeltavan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0