Sign in to follow this  
Followers 0
Mariyah

Minun raskauteni

12 posts in this topic

Mä oon aina tykännyt lukea Vauva-lehden raskaustestiä, joten aloitettaisiinko täälläkin samanlainen :)

 

1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

 

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

 

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

 

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

 

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

 

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

 

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

 

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

 

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

 

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

 

- Huomenna 27-vuotias, esikoinen tulossa, nyt rv 30+5.

 

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

 

- Kumpikin kelpaisi, enemmän kuitenkin makeaa. Suklaan syöntiä täytyy oikein säännöstellä :rolleyes:

 

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

 

- Kahvia en juo ollenkaan, muut hajut kyllä etoivat, etenkin alkuraskaudessa. Roskiksen lemu oli yksi pahimmista.

 

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

 

- Alkuraskaudessa väsytti tolkuttomasti, varsinkin autoa ajaessa. Nyt voisi päivisin ottaa hyvin lyhyet päikkärit ja silti nukahtaa illalla ongelmitta.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

 

- Suonta ei ole vetänyt kertaakaan, närästää sitäkin enemmän. Turvotus on pysynyt melko hyvin aisoissa mutta sitäkin löytyy. Kaiken kaikkiaan olen päässyt tosi helpolla.

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

 

- Paisuivat joo, mutta niin paisuu moni muukin paikka. Mahan kasvun rinnalla rinnat näyttää pieniltä :rolleyes:

 

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

 

- Painoa on tullut tähän mennessä noin 10 kiloa lisää, suurin osa onneksi masuun.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

 

- Enemmän itkettää väsyneenä ja jos mies ei (mun mielestä) huomioi tarpeeksi :D Synnytykset tv:ssä herkistävät myös.

 

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

 

- Imetys ei ole äitiyden mittari mutta toivon sen onnistuvan.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

 

- Suuntaviivoja on vedelty mutta mennään tilanteen mukaan. Suurin toive on että komplikaatioilta vältyttäisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

Reilun viikon päästä 20 v, 33+6, sen nyt näkee tickeristäkin ;)

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

 

Ihan totta. Alusta asti on ruokahalu ollut valtava koko ajan. Pahoinvointiakaan ei ole ollut, joten olen sitten syönyt koko ajan jotain :rolleyes: Sekä makeaa, että suolaista.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

 

Pahoinvointia ei ole ollut ollenkaan, ei hajuista, eikä mistään muustakaan.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

 

Väsytti kyllä hirmuisesti koko ajan, nykyäänkin vielä, mutta se johtuu lähinnä matalasta hb:sta. Nukkunut olen koko raskauden tosi hyvin ja vieläkin. *koputtaa puuta*

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

 

Suonenvetoa ollut ehkä pari kertaa, närästystä nyt loppuajasta ihan liikaa, turvotusta ei onneksi. Muutenkin tosi oireeton ja helppo raskaus ollut. *koputtaa puuta taas*

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

 

Totta. Mieheni on ihan innoissaan paisuneista rinnoistani vieläkin ja itse olen sinut muuttuneen kroppani kanssa, joten voin samaistua tuohon.

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

 

On siirtynyt. 11 kiloa tullut tähän mennessä, eikä edes kauhistuta. :)

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

 

Tuota en ole nähnyt, mutta joka asialle kyllä itken. Lähes päivittäin, alusta asti ollut samanlaista ja jatkuu vain....

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

 

Ei se imettäminen hyvää äitiä tee, vaan ihan muut asiat. Imettämisen haluaisin kuitenkin onnistuvan.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

 

En haluaisi ajatella koko synnytystä, pelottaa! Kivunlievityksiä olen kuitenkin miettinyt ja niitä olen valmis ottamaan vastaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

30, tänään 37+5. Nelosta odottelen, ensimmäinen yhteinen aviomieheni kanssa.

 

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

Alkuun suolaista, etenkin meetvurstia..ja hedelmiä. Makea maistunut vasta nyt vikalla kolmanneksella. Ruoan määrä ei ole kasvanut, mutta usein jää varsinainen ateria syömättä ja syön sitten välipaloja senkin edestä. Pikemmin voisi sanoa että juon kuin hevonen, tai norsu, nimittäin nestettä menee litratolkulla kellon ympäri.

 

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

Ei kahvi, mutta mm. pizza, hampparit, jauheliha, kala ja kana.

 

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

Yöuni on niin katkonaista vessareissujen ja kipujen takia että ei saa kunnolla levätyksi, joten päikkäreitä tulee otettua useitakin kertoja päivässä.

 

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Unohtamatta jatkuvaa pissahätää, supistelua, iskiaskipuja, hengenahdistusta, rintakehän venymiskipua ja kaikkea muuta mukavaa.

 

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

Tissit on muutenkin sen verran isot, että ei mitään uutta siinä :D

 

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

Kyllä, vaan se on väliaikasta eikä siitä ole haittaa. Mulla kilot on karisseet aika hyvin synnytyksen jälkeen. Tietty nyt kun 30v on täysi, voi olla ettei palaudu ihan samaan tahtiin kun parikymppisenä ;)

 

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

Itken muutenkin kun minua muistutetaan maailman lasten oloista, se vain jotenkin osuu suoraan sydänalaan.. Kenties jonain päivänä osallistumme tukiperhetoimintaan.

 

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

Hyvä äiti huolehtii lapsensa tarpeista, mutta myös itsestään. Imettäminen on positiivinen asia muttei äitiyden mitta.

 

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

No en. Tiedän jo että kaikki menee omalla painollaan ja etukäteen tehdyt suunnitelmat lentää salin ikkunasta ulos kun kivut alkaa ottamaan valtaa. Ekaa kertaa kokeilen homeopatiaa synnytyksen tukena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä idea! :)

 

1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

 

Kohta 23 vuotta, tänään rv 40+1.

 

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

 

En ole raskausaikana syönyt määrällisesti juurikaan enempää, sillä en ole halunnut kerätä turhaan ylimääräisiä kiloja karistettaviksi sitten synnytyksen jälkeen. Suolainen ja makea ovat kyllä maistuneet, mutta olen yrittänyt rajoittaa herkkujen syöntiä, vaikka raskaana olenkin, ja monet ovat kehoittaneet herkuista kieltäytyessäni syömään "kahden edestä", vaikka eihän se energiantarve oikeasti tuplaannu.

 

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

 

Ei, vaan kahvi kyllä maistuisi. Jätin aluksi kahvin juonnin kokonaan, ja myöhemmin olen sallinut itselleni 1-2 kuppia päivässä.

 

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

 

En ole ollut erityisen väsynyt. Välillä on toki ollut päiviä, jolloin olisin voinut viettää koko päivän peiton alla, mutta mitään erityistä väsymyskautta ei esim alkuraskaudesta tai nyt loppuvaiheessakaan ole ollut.

 

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

 

Jalkojen turvotusta on ollut vasta nyt ihan lopussa, eikä se nytkään ole kovin voimakasta. Närästyskin on tullut tutuksi vasta parin viime viikon aikana.

 

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

 

Rinnat ovat kyllä paisuneet, ja olenkin joutunut ostamaan paljon uusia alusvaatteita. Tähän muutokseen on kyllä ollut totuttelua, vaikka kuppikoko ei olekaan kasvanut kuin yhden koon verran.

 

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

 

Painoa on tullut 12kg, eli uusille kymmenluvuille on siirrytty.

 

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

 

En ole ollut erityisen herkistynyt raskausaikana.

 

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

 

Mielestäni hyvä äitiys on aivan jotakin muuta kuin pelkkää imetystä. Minusta kukaan ei ole huono äiti, vaikkei edes haluaisi kokeilla imetystä.

 

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

 

Minusta synnytystä ei kannata suunnitella liikaa. Olen menossa synnyttämään avoimin mielin. Luotan henkilökuntaan ja toivon, että kaikki sujuu mahdollisimman hyvin. Haluan kyllä kivunlievitystä, mutta en ole etukäteen päättänyt, mitä haluan ja mitä en, vaan otan vastaan sen, mitä minulle suositellaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

28v, rv 31+6, toinen lapsi tulossa. Esikoinen vm 2001

 

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

Näinhän siinä on tainnut päästä käymään. Seuraan tarkoin, mitä syön, mutta se määrä..

Hedelmiä ja oliiveja voisin syödä loputtomiin. Myös metwursti ja sienisalaatti kuuluu herkkulistalle.

 

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

Silloin kun muutenkin oli pahoinvointia, kahvin tuoksu oli yksi varmoista oksennusta edeltävistä asioista. Lisäksi koiranruoka, roskis ja liharuoat aiheutti pahoinvointia.

 

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

Kyllä, ja voisin edelleen. Yöllä sitten taas ei meinaa nukuttaakaan, tai uni on katkonaista.

 

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Suonenvedolta olen toistaiseksi selvinnyt, eikä närästyskään ole ollut pahasti vaivaksi. Turvotusta kyllä löytyy, lisäksi supistelut, selkäsärky, häpyliitoksen kivut ja uusimpana nenäverenvuodot saavat minut odottamaan synnytystä jo varsin positiivisena kokemuksena.

 

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

Paisuivat tosiaan, mutta nämä on jo lähinnä naurettavat, ei niinkään sexyt enää.

 

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

Joo. Kahdesti :P

 

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

En voisi kuvitellakaan katsovani moista. Uutisistakin tulee jo tarpeeksi paha mieli.

 

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

Hyvä äiti ajattelee lapsensa parasta itseään (ja puolisoaan) unohtamatta. Jos imetys ei onnistu, se ei onnistu, siitä ei kannata itseään syyllistää eikä tee äidistä sen huonompaa tai parempaa.

 

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

Jotain suuntaviivoja olen vetänyt aiemman kokemuksen pohjalta, mutta mennään tietty tilanteen mukaan. Toivon luomusynnytystä ja pyrin olemaan liikkeellä mahdollisimman paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

¨1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

 

-26v 36+0

 

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

 

- En juurikaan ole syönyt, kuin hevonen, koska ei mahdu! Päivästä riippuen on joko herkku tai suolapäivä. Munkkeja tekee mieli lähes koko ajan!

 

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

 

- Kahvia juon normaalistikin vähän. Aluksi ei tehnyt mieli kahvia, mutta kahvilassa cappucino on herkkua!

 

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

 

- Ennen testiä nukahdin istuallenikin. Testin jälkeen nukuin päikkärit lähes päivittäin n.11 viikolle asti. Loppua kohden on helpottanut.

 

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

 

- Ei, Kyllä (koko ajan), Kyllä (koko ajan) ja liuta muita mukavia juttuja, jotka olisin voinut antaa muille!!!

 

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

 

- Rintani kyllä kasvoivat aluksi, mutta muu olemus ja turvotus on kyllä hyvin estänyt seksipommina olemisen!

 

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

 

- Vielä näin ei ole käynyt, koska painoa on tullut n.5kg koko aikana. Toivon pitäväni rauhallisen tahdin loppuun asti.

 

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

 

- En ole ollut mikään hormonihirviö. Mieheni onkin kiitellyt, että olen ollut sama vaimo, kuin ennen raskauttakin. En ole nähnyt, että raskaus olisi oikeuttanut minut käyttäytymään eritavalla (huutamaan miehelle ym.)

 

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

 

- Itseäni jännittää imetys, mutta aion sitä kokeilla! Asiat menee miten menee, enkä aio potea huonoa omaa tuntoa siitä, jos imetys ei suju. Kaikilla se ei vain onnistu vaikka haluaisi!

 

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

 

- Mikään ei ole varmaa!! Tällä hetkellä en perätilan takia tiedä, mitä tulee tapahtumaan. Niillä mennään, mitä eteen tulee. Pääasia, kun saan tämän nyytin syliini masusta, tavalla tai toisella!!!

--------------------

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

 

26 v, 33+2 ja esikoinen tulossa.

 

 

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

 

 

Alkuraskaudessa piti syödä koko ajan pahan olon pitämiseksi loitolla, ja se näköjään jäi vähän tavaksi. Toisaalta aikaisempaan ruokarytmiin verrattuna raskauden aikainen monta pientä ateriaa -rytmi tuntuu paljon terveellisemmältä. Annoskoot sen sijaan on pienentyneet, kun ei vaan mahdu samalla tavalla ruokaa kupuun. :)

 

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

 

Varsinaista ylenantamista ei ollut kuin pari kertaa, mutta parin ensimmäisen kuukauden aikana kuvotus oli jatkuvaa. Kahvin kanssa kävi niin, että kun ennen raskautta join noin neljä-viisi kuppia päivässä, niin raskauden aikana juon ehkä pari kuppia viikossa. Yleensä nekin kupit jää puoliksi juomatta, kun ei vaan maistu.

 

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

 

Aivan ehdottomasti. Yhdeksän tunnin yöunet riittää suunnilleen työviikolla, jos jää yhtään vähemmäksi niin kostautuu. Alkuraskaudessa nukahtelin työmatkalla bussiin joka aamu ja iltapäivä.

 

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

 

*kop kop* Pitää koputtaa puuta, koska toistaiseksi näiltä vaivoilta on vältytty. Aavistuksen verran huomaa närästystä, jos kovin kumartelee, mutta muuten ainoat krempat on liittyneet ryhtiin ja lonkkiin.

 

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

 

Kuppikoko kasvoi noin yhdellä, mutta mitään megatissejä ei (vielä) ole ilmaantunut. Harmi sinänsä, koska höyhensarjalaisena niitä vähän jopa odotti. Ehkä sitten synnytyksen jälkeen. :)

 

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

 

Noin 10 kiloa tullut tässä vaiheessa, eli onhan tässä paino pompsahtanut. Lähtöpaino oli kuitenkin ihan normilukemissa, joten en oo missään vaiheessa osannut ottaa stressiä painosta, eikä neuvolassakaan ole siitä varoiteltu.

 

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

 

Joissain asioissa huomaan olevani tunteellisempi ja itkuisempi, mutta mitään järjetöntä hormoni-zillaa musta ei ole vielä tullut. Luin miehelle alkuraskaudessa tuota Raskaushormonit -ketjua, ja sille jäi mieleen sieltä yksi tarina, joten aina kun vedän jonkun hormonikohtauksen, niin se tulee halaamaan ja sanoo, että "no ainakaan sä et heittele mua kananpaloilla". :D

 

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

 

Itse toivoisin olevani hyvä äiti, ja toivoisin että imettäminen olisi tämän tulevan nyytin kanssa mahdollista ja mukavaa. Sen tarkempaa syy-seuraussuhdetta en suostu noille kahdelle asialle laittamaan. Koskaan ei tiedä, miten asiat menee.

 

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

 

Kuten edellä – koskaan ei tiedä, miten asiat menee. Olisi kiva, jos pystyisi jossain vaiheessa synnytystä käyttämään synnytyslaulutekniikoita, ja olisi kiva, jos minä ja lapsi selvittäis synnytyksestä ilman sen dramaattisempia leikkauksia, tikkauksia, elvytyksiä tai muita kriisejä. Jos ei, niin sitten ei voi mitään. :)

Edited by Sofraia

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

21, rv 22+5, lasta yritettiin 2 vuotta kunnes ensimmäisestä inseminaatiosta onnistui.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

 

Enemmänkin SYÖN, mutta pakko on koittaa rajoittaa raskausdiabetesriskin vuoksi.

 

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

 

Eehei, juon edelleen kaksi kuppia päivässä, ei ole ällöttänyt missään vaiheessa.

 

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

 

Kyllä!Tosin voisin nukkua vieläkin.

 

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

 

Suonenvedot ovat tällä hetkellä todella pahoina, viime yönä veti varmaan 3-4 kertaa vaikka syönkin magnesiumia :/ Turvotusta ei ole ollut. Närästystä ei ole ollut, mutta ilmaa mahassa oli koko ajan varsinkin ensimmäisen kolmanneksen aikaan.

 

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

 

Eivät ole kasvaneet ainakaan omaan silmääni, eikä tarvitsekaan kun ennestään on jo E-kupin tissit.

 

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

 

Tähän mennessä olen lihonut n. 3kg ja koitan rajoittaa painonnousua ylipainon (BMI 31) takia.

 

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

 

En pysty katselemaan väkivaltaviihdettä tv:stä. Ja nyt puhuu hän, joka "fanittaa" UFC:tä ja pitää muutenkin vapaaottelun katsomisesta/on kiinnostunut kamppailulajeista jne..Veri, huuto, kauhu jne..tekevät TODELLA pahaa enkä voi katsoa mitään sellaista.

 

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

 

No, minun on myönnettävä, että kyllä minulla tälläinen kuva hiukan on ja haluaisin itse pystyä imettämään vuoden. Vaikka ei korvikeruuan antaminen te huonoksi äidiksi, tuntuu minusta silti, että siihen siirrytään liian helposti (?).

 

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

 

En ole, unelmien synnytystä olen kyllä miettinyt. Siinä en käyttäisi mitään muuta kivunlievitystä kuin ilokaasua, aquarakkuloita + luonnollisia keinoja. Helppohan se on nyt unelmoida, sen näkee sitten miten se oikeasti menee. Toivon, että pystyisin synnyttämään ilman epiduraalia tai muita lääketieteellisiä kivunlievityksiä.

Edited by Svenja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva idea!

 

1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

28, 24+1, esikoinen

 

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

Olen syönyt tavallista enemmän makeaa. Ennen makea ei maistunut juuri lainkaan, nykyään leivonnaisia, suklaata, karkkia, kakkua (mmmm) on todella vaikea vastustaa.

 

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

Kahvi maistuu ihan entiseen tapaan.

Sen sijaan grillimakkaran ajatteleminenkin saa melkein oksennuksen lentämään.

 

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

Alkuraskaudessa olisin voinut nukkua vuorokauden ympäri. Ja yhden viikon melkein nukuinkin, söin ja kävin vessassa välillä. Olen edelleen tavalllista väsyneempi, mutta se menee yöllisten heräämisten piikkiin.

 

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Vielä mikään yllämainituista ei ole vaivannut. Niitä odotellessa. Tähän mennessä olen selvinnyt alun pahoinvoinnilla, joka yllättää välillä vieläkin, väsymyksellä ja turhan tiheillä harkkasuppareilla.

 

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

Rinnat paisuivat ja tunsin itseni seksikkääksi viimeksi viikolla 9. Ehkä.

 

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

Tulen aivan varmasti saavuttamaan uuden kymmenluvun, mutta toivottavasti se jämähtäisi sitten siihen.

 

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

Ei normaalia enempää. Mutta esim. dokumentit sotilaista tai vaikka palomiehistä saavat mielen herkistymään.

 

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

Hyvän äidin mittari ei ole imetyksen pituus. Hyvä äiti toimii siten mikä on paras ratkaisu siinä tilanteessa, jossa itse on.

 

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

Kaikki lääkkeet tänne ja toivottavasti kätilöksi osuu joku tiukka täti, joka jaksaa kannustaa ja osaa ohjata minua hyvin. Toivon, että sairaalassa ei olisi aivan tajuton ruuhka juuri silloin kun menen synnyttämään. Loppu sujuu kai sitten miten on sujuakseen. En ole uskaltanut ajatella pahemmin koko tilannetta..

Edited by PiipApa

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

 

32 vuotta, 35+0, toinen tulossa, esikoinen 11/2004

 

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

 

Välillä kamala syömisen tahti, välillä ei mitään. Hedelmät herkkua.

 

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

 

Kahvia en ole koskaan juonut, sen hajukaan ei haitannut, mutta puolison partavesistä ei meinannut kelvata enää mikään (vaikka olen niistä ennen tykännyt)

 

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

 

Varsinkin alkuvaiheessa kävin töissä ja nukuin, muut perheenjäsenet hoisivat taloutta ja toisiaan sillä aikaa...

 

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

 

Närästystä illalla ja yöllä, suonenvedoilta on vielä vältytty, jalkoja turvottaa iltaisin jo hieman, lienee pahenee vielä ennen grande finalea! Hankalampaa ollut si-kipujen kanssa, jotka veivät puolesta välistä jo saikulle.

 

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

 

Rinnat kyllä paisuivat, mutta ei silti tullut mitään seksipommi oloa.

 

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

 

Kyllä ja varmaan vielä seuraavallekin ehditään ennen loppua.

 

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

 

Aika moni outo asia saa kyllä mielen herkistymään :)

 

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

 

En pidä imetystä minään hyvän äidin mittapuuna, mutta toivon, että voisin imettää niin pitkään kuin tuntuu hyvältä. Se on kuitenkin aika kätevä ruokintamuoto vauvalle. En jaksa pestä pullojakaan.

 

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

 

Avoin mieli on ainut, mitä aion kantaa mukanani. Ja periaate, että kaikki kivunlievitykset käytetään jos vaan mahdollista. En ole koskaan ymmärtänyt, mitä gloriaa saa ilman kipulääkkeitä synnyttämisestä tai sektiosta. Tärkeintä, että sekä minä että vauva selviämme mahdollisimman pienin vaurioin, tavalla tai toisella :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

30v. nyt rv 23+1 ja esikoinen tulollaan

 

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

Ruoka on tasaisesti maistunut, niin makea kuin suolainenkin - suurin himo on kuitenkin kohdistunut hedelmiin!

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

Kahvista en tykkää yhtään, mutta varsinaista pahoinvointia se tai muutkaan hajut eivät ole aiheuttaneet. Pientä ällötystä kylläkin...

 

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

Unikeko, kyllä olen. Mies on jo oppinut painostamaan nukkumaan aikaisin illalla, kun ei jaksa kuunnella aamuisin kitinää ja narinaa. Miten sitä ihminen voikin olla niin hölmö, että keikkuu vaan ylhäällä, vaikka väsyttää???

 

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Juurikaan ei ole näitä oireita ollut, ja toivottavasti ei paljoa tulisikaan. Muuten yleistä kömpelyyttä, mahan tielläolemista, supisteluja ym vaivoja löytyy.

 

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

Juu, rintaliiveissä on päästy jo hurjiin kokoihin, mutta seksipommia ei täällä ole näkynyt.

 

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

Vielä ei ole siirtynyt, mutta kyllä sekin päivä varmasti koittaa.

 

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

Kohtuullisissa määrin on herkistymistä tapahtunut. Kaikkein pahimmalle kuitenkin tuntuu yksin jääminen, kun mies on lähtenyt vaikkapa hukan teille eli kouluun tms.

 

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

Hyvä äiti imettää niin pitkään kuin se on hänelle mahdollista, koska imetys ei ole äitiyden mittari. Hyviä ja terveitä lapsia kasvaa korvikkeellakin.

 

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

Ehei, itselläni ei ole vielä tietoakaan synnytyksen kulusta / tavasta / mistään siihen liittyvästä. Onnellinen olisin jos mies sinne mukaan tulisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0