Sign in to follow this  
Followers 0
Strutsi

Kasvohermohalvaus

23 posts in this topic

Synnytyksestä on vajaa viikko, eilen se alkoi hirvittävällä maulla suussa aamuyöstä imetyksen jälkeen (jatkui siitä lähtien), illalla alkoi oikea puoli kasvoista olemaan jotenkin outo ja tänään se onkin ollut jo ihan poissa pelistä. Diagnoosiksi sain "alkava kasvohermohalvaus kasvojen oikealla puolella".

 

Hoidoksi kortisoonia järkyttävät määrät keskeyttämään halvauksen eteneminen, sitten vissiin vaan odotellaan jotain tapahtuvaksi. Lääkäri ja hänen konsultoimansa spesialisti olivat sitä mieltä, että lääkityksen ei pitäisi vaikuttaa imetykseen. Alkoi kuitenkin pelottaa... Jos aiheutan vauvalle jotain kamalaa imettämällä häntä?

 

Lääkäri oli sitä mieltä, että synnytyksellä ei olisi osuutta asiaan, mutta itse vähän surffailin ja löysin monestakin paikkaa yhtymäkotia kasvohermohalvauksen ja synntyksen välillä - etenkin, kun loppuraskaudesta mulla oli järkyttävästi turvotusta ja korkeat verenpaineet.

 

Onko kohtalotovereita? Just nyt vois kummasti piristää lukea etenkin positiivisia paranemistarinoita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole muuta kokemusta kuin vaan kaverin kautta ja hänen kasvohalvauksensa oli jälkitautia viattomasta flunssasta, jota lääkärit eivät uskoneet että sellainen olisi edes mahdollista tai sitten että se on vain urbaanilegendaa. :rolleyes:

 

Kaveri kuitenkin kertoi, että se alkoi kielestä joka tuntui turtuneelta tai siltä kuin kieli olisi palanut jostain kuumasta juomasta/ruoasta, pian siitä alkoi toinen puoli kasvoista halvaantumaan. Sitä ei kuitenkaan kauan hänellä kestänyt mutta pelkona oli juuri se, että onko kyseessä pysyvä halvaus vai meneekö se pikku hiljaa itsekseen pois. Kaverille kuitenkin kävi hyvä tuuri ja kasvot palautuivat aika nopeasti ennalleen.

 

Toivottavasti toivut nopeasti halvauksesta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terkka kävi tänään kotikäynnillä ja "yllättäen" puhuttiin myös tästä kasvohermohalvauksesta.

 

Sanoi, etten ole ensimmäinen hänen kohdalleen tullut, joka moisen vaivan on synnytyksen jälkeen saanut. Ja kaikki ne on parantuneet ajan kanssa. Hänkin oli sitä mieltä, ettei kortisonin syömisestä haittaa ole vauvalle, kun on kuitenkin "vaan" 12 päivän kuuri, vaikka kohtuu isoa annosta onkin. Vauvan luusto, kun on tässä vaiheessa muutenkin vielä pehmeä ja kehittymätön, niin jotenkin ei pitäisi senkään takia vissiin vaikuttaa. Jatkan siis imetystä.

 

Halvaus on vähän pahentunut: oikea silmä ei mene enää kokonaan kiinni. Tänään alkoi kolmas päivä lääkitystä ja lääkärin mukaan lääkityksen pitäisi alkaa purra ihan lähipäivinä ja oireita ei ainakaan pitäisi tulla lisää. Toivotaan niin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satuinpa tänne lukemaan. Kokemusta asiasta ei ole, mutta halusin toivottaa Strutsille pikaista paranemista! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole itse kokenut tilaa, mutta jotain siitä tiedän.

 

Onhan sulle Strutsi annettu kostuttavia silmätippoja. Jos silmä ei mene kiinni, niin sitä pitää kostuttaa. Voi itsekin välillä räpytellä sitä kädellä. Tarvittaessa silmän voi teipata yöksi kiinni.

 

Raskaus (luulisin että lapsivuodeaikakin, kun on vielä huono vastustuskyky) altistaa Herpesviruksen aktivaatioon ja kasvohermohalvauksen syyksi on arveltu herpesviruksia. Oletko huomannut rakkuloita korvassa, suussa tai nielussa?

 

Yleensä oireiden huippu tulee 2-3 päivässä, joten jos olet heti hakeutunut lääkäriin oireiden ilmaannuttua, niin on normaalia, että tila ensin hiukan huononee.

 

Pikaisia paranemisia sinulle Strutsi. On varmasti pelottava ja epävarma olo, mutta onneksi suurin osa paranee hyvin näistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, silmätippoja tiputellaan. Vielä ei viime yöksi teipattu silmää kiinni, mutta voi olla, että ensi yöksi pitää laittaa :(. Harmi, jos näin on, sillä olis kovasti paljon helpomaa hoitaa vauvaa, jos näkee kahdella silmällä.

 

Herpesvirusta en ole ainakaan huomannut itsestäni. Kaipa se oireettomanakin voi olla?

 

Sitävastoin noi verenpaineet ja turvotus tosiaan oli aikamoista viimeisen kuukauden ajan. Verenpaineiden takia synnytyskin käynnistettiin. Ilmeisesti noikin saattaa altistaa? Samoin ottivat varmuudeksi borrelioositestit lääkärissä. Meidän mökillä kyllä on punkkeja, mutta en ole ainakaan huomannut, että yksikään olisi mua purrut...

 

Oma mieli alkaa olla onneksi parempi. Lääkärin pelottelut oli vaan aikamoisia :rolleyes:. Harvinaista, että nettisurffailulla sai itsensä rauhoitettua, mutta niin kävi tällä kertaa. Sen verran positiivisia paranemiskokemuksia kuitenkin löytyi. Toisilla paraneminen kesti vähemmän aikaa, toisilla pidempään, mutta harvalle tämän ikäiselle kuitenkaan on tainnut jäädä hirveästi muistoja halvauksesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä ei ole ollut kasvohermohalvausta, mutta siskolla on ollut jo kolmesti! Ensimmäisen sai joskus teininä, en muista tarkkaan. Seuraavat kaksi sai raskauksien aikana. Ja joka kerta se on siitä ihan parantunut :) Jonkun aikaa se otti, mutta kuitenkin. Pikaista paranemista sinne :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään on ollut selkeästi parempi päivä. Halvaus ei ole enää edennyt, vois jopa sanoa, että aavistuksen on menty parempaan suuntaan, sillä silmä menee kiinni - kunhan on kostutettu.

 

Koko päivän on ajoittain vihlonut leukaa, poskea ja otsaa. Se lienee hyvä merkki?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hui, onkohan minullekin tulossa tuo halvaus, on nimittäin parin viikon aikana kahdesti tullut outo tunne kasvoihin kun olen tullut ulkoa sisälle. Molemmilla kerroilla luulin ensin että leukaani/poskiini on jäänyt sähköinen hius tai langanpätkä, mutta kun mieheni vakuutti ettei siinä mitään ole, tajusin että leukaa vain pisteli samantapaisesti kuin joskus puutuneita jalkoja, ja se alkoi mennä tunnottomaksi. Tunne kesti molemmilla kerroilla pari minuuttia ja katosi sitten. Lieneeköhän tuo johtunut ulkoilmasta tai jostain jännittyneistä lihaksista, vai onko oire alkuraskauden kasvohermohalvauksesta? Kääks... :) Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ainakin tää halvaus tuli ihan kertalaakista ilman sen suurempia varoitteluja. Jokusen päivän ajan paheni, nyt on pysynyt samassa tilassa. Odottelemme ekoja merkkejä siitä, että lähtis paraneen. Ne oli kuvitelmia vaan, että silmä olis jo menny kiinni :(.

 

Toi oikee silmä "itkee" ihan koko ajan. Ei paljo tarvi tällä hetkellä sitä kostutella...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Kyselin tässä vielä mun siskolta. Niin mun sisko sano, että halvaus kesti noin kuukauden! Kuulemma piti koko ajan irvistellä ja puhallella. Jossain vaiheessa oli sitten kova päänsärky ja sitten se halvaus alko helpottamaan.. Pikaista paranemista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netistä oonkin monesta paikasta lukenu viittauksia jumppaohjeista, joista mulle lääkäri ei maininnu halaistua sanaa! Ei kyllä puhunu mitään jälkitarkastuksestakaan. Ihme ukko :rolleyes:.

 

Löysin kuitenkin jumppaohjeita, joita olen jonkin verran noudattanutkin - enemmäkseen on tullut vaan irvisteltyä esikoisen kanssa miten sattuu :P: http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/3731/9360/

 

Tänään naama on tuntunut erilaiselta kuin ennen. En osaa sanoa, onko mitään muutosta tapahtunut, mutta jotenkin erilainen fiilis siinä on - tai sitten olen vaan oppinut elämään vamman kanssa. Niska on vähän jumissa jotenkin oudolla tapaa. Liittyyköhän se jotenkin tähän tautiin? Päätä mullakin jomottelee epäsäännöllisen säännöllisesti etenkin tuosta oikean silmän ympäriltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oikeakin puoli ylähuulesta liikkuu vähän :). Ja oikea puoli suusta maistaa jo jotain :).

 

MÄ PARANEN :D :D :D!!!

 

Eli... viime tiistaina alko ja tänään torstaina on tullu ekoja merkkejä paranemisesta, perjantaina tais olla pahin saavutettu. Vielä varmasti kestää, ennen kuin oon täysin kunnossa, mutta nyt kyllä jo vähän ilostuttaa :).

Edited by Strutsi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieno homma :) Nyt vain jatkat kovasti jumppailua, niin tulee ilmeet taas takaisin kehiin. Kyllä se siitä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen sain ekaa kertaa "iskettyä silmää" oikeella silmällä :). Alahuuleenkin on tullut liikettä koko ajan enemmän. Päällepäin ei tosiaankaan enää huomaa mitään mun naamassa olleenkaan, pientä hienosäätöä vaan on vailla. Nenä esim. ei nyrpistettäessä mene rypylle vielä oikealta puolelta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi myöhässä tulee kun en ole tänne eksynyt mutta mulle tuli kasvohermohalvaus ihan loppuraskaudesta. Joitain viikkoja se taisi kestää ja sitten parani, jätti kuitenkin pienet jäljet jotka itse huomaan: selkeästi halvaantunut puoli naamasta on "laiskempi" vaikka liikkuu samalla lailla kuitenkin kuin ennen.. Sen vaan tuntee välillä kun ilmeilee. Selkeästi se ei kuitenkaan mun mielestä enää näy.

Mulla se ilmeisesti johtui hervottomasta turvotuksesta sillä synnytyksen jälkeen, kun turvotus laski, lähti se kokonaan pois. On kuulemma yleistä raskaana oleville, enpä tiennyt sitä ennen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upeaa Strutsi, etta halvauksesi parani. Yritin laittaa sulle yksityisviestia, mutta herjasi, ettet voi ottaa sita vastaan. Olisin kysynyt tarkemmin tuosta kortisoonihoidosta. Otit sita siis vaikka imetit? Oliko se suun kautta vai miten? Itsellani on pieni pelko, etta vasen puoli kasvoista olisi halvaantumassa.

Edited by miiru

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pari kaveria kellä oli tuo kasvohalvaus. Toisella tuli rajun flunssan seurauksena ja toisella punkin puremasta. Molemmilla kesti reilu kuukauden ja nykyään ei huomaa mitään. Heille oli molemmille ollut tuo kortisonilääkitys ja kasvoja piti säännöllisesti jumpata! Toisella muuten oli eka oire se, että suussa maistu kummalta, toisella oli ollut vain pistelyä ja puutumisen tunnetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy ilmeisestikin tyhjentää yksärilaatikkoa.

 

Yleislääkäri soitteli ympäri keskussairaalaa ja selvitti tuosta kortisonihoidosta. Joka puolella sanottiin, että on OK, vaikka imettää. Itselle järkeilin, että annetaanhan sitä kortisonia keuhkojen kypsyttelyyn ihan pikkiriikkisille vauvoillekin...

 

Mun naamani on nykyisin täysin normaali :). Täytyy nyt kelien viilentyessä yrittää varjella naamaa vedolta, kun vaiva on kuulemma helposti uusiutuvaa sorttia.

 

Muoks. Ainakaan tuosta meidän tytöstä ei huomaa/ole tähän mennessä huomattu mitään, mitä voisi tuosta mun kortisonin syömisestä johtua.

Edited by Strutsi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä miirulle kuuluu?

 

Joko halvaus pysähtyi?

Unohdin sen vielä kirjoittaa, että kortisonit otettiin suun kautta. Mulle saatiin lääkitys suht ajoissa alkuun, joten halvaus ei päässyt missään vaiheessa tosi pahaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Strutsi vastauksesta. Mulla on itse asiassa sellainen tilanne, etta mun oikea puoli halvaantui nelja ja puoli vuotta sitten eika se ole palautunut kokonaan normaaliksi. Mun toinen lapsi oli tuolloin puolivuotias enka ma ottanut silloin laakitysta. Oletus kun oli, etta halvaus paranee ilman hoitoakin ja silloin sita ei suositeltu, jos imettaa. Kavin sen sijaan muutaman kerran sahkohoidossa ja jumpaasin kasvoja. Halvauspuoli on tata nykyaan ok, mutta kylla sen kuitenkin huomaa. Mita ystaviin on luottamista tila paranee hitaasti koko ajan, mutta tuskinpa se koskaan normaaliksi palautuu. Nyt sitten vasemmalla puolella on alkanut tuntua puutumista ja pistelya (viimeisen neljan paivan aikana) ja olen tietysti ihan hermona, meinaako sekin nyt sitten halvaantua. Toisaalta mulla on talla hetkella puutumista ympari kehoa, mika johtunee huonossa asennossa nukkumiseta (kolmas muksu 3kk ja nukkuu usein vieressa) ja kasvojen kihelmointi voi kai olla osa kokonaisuutta. Mutta meinaan kuitenkin heti huomenna menna laakarille ja jutella asiasta. Asun talla hetkella Australiassa enkn tieda, mitka suositukset taalla on laakityksen suhteen, mutta en todellakaan jata sita talla kertaa ottamatta, vaikka meinaisi imetyksen lopettamista. Mutta konsultoin yhta kaveria Suomesta (laakari koulutukseltaan) ja hankin meinasi, etta kortisonihoitoa voi ottaa samalla kuin imettaa.

 

Jain mietimaan sita kun sanoit vaivan uusiutuvan helposti. itsellani on kasitys (perustuu tosin nettitietoon), etta kasvohermohalvaus ei uusiudu helposti. Toisaalta, jos nama mun oireeni ovat orastavaa halvausta, niin tuntuupa uusiutuvan. Mista sa sait tiedon? Kiinostaa vain tietaa. Pida peukkuja, ettei tama olisi sita, mita pelkaan (toisaalta ettei mitaan pahempaakaangirl_wink.gif).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0