Sign in to follow this  
Followers 0
Tiitiäinen

Kaksosten imetys

Kaksosten imetys, onnistuiko ja kuinka kauan? Monivalinta!   13 members have voted

  1. 1. Imetin kaksosiani

    • Imetys ei onnistunut ollenkaan
      1
    • Imetin vain toista
      1
    • Imetin molempia
      11
    • 0
  2. 2. Täysimetin

    • 0 kk
      5
    • 1 kk
      1
    • 2 kk
      1
    • 3 kk
      3
    • 4 kk
      1
    • 5 kk
      2
    • 6 kk
      0
    • 7 kk
      0
    • 8 kk
      0
    • 9 kk
      0
    • 10 kk
      0
    • 11 kk
      0
    • 12 kk
      0
    • >12 kk
      0
  3. 3. Osittaisimetin

    • 0 kk
      0
    • 1 kk
      1
    • 2 kk
      2
    • 3 kk
      0
    • 4 kk
      0
    • 5 kk
      2
    • 6 kk
      1
    • 7 kk
      1
    • 8 kk
      0
    • 9 kk
      1
    • 10 kk
      1
    • 11 kk
      0
    • 12 kk
      2
    • >12 kk
      2
  4. 4. Kaksoset syntyivät

    • Täysiaikaisina
      5
    • Ennenaikaisina
      8

Please sign in or register to vote in this poll.

17 posts in this topic

Miten imetys on onnistunut kaksosten kanssa? Saa kommentoida muutakin asiaan liittyvää! :)

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä imetys pääsi käyntiin kun vauvat olivat n. 3kk (sitä ennen vähän harjoiteltiin n. 1,5kk:n iästä lähtien). Täysimetykselle siirryttiin aika pian imetyksen alusta, mutta kiinteitä aloiteltiin jo 5kk:n iässä keskosuuden vuoksi. Olisi pitänyt aloittaa jo aiemmin, mutta tytöt eivät siinä vaiheessa suostuneet ottamaan muuta ruokaa kuin maitoa tissistä. Yöimetykset lopetin 1,5 vuoden iässä ja kokonaan imetys loppui vähitellen n. 2,5 vuoden ikään mennessä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wautsi, Tiitiäinen, hienon gallupin teit, kiitoksia! :D En olisi itse osannutkaan tällaista tehdä! Odotan mielenkiinnolla tuloksia ja kommentteja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä muuten taisin heti sekoittaa tota tilastoa... Jotenkin ajattelin, että osittaisimetys ton täysimetyksen jälkeen olis tarkoittanut että kuinka pitkään ylipäätään muun ruuan ohella vielä imetettiin... Koska eihän (tarkalleen ottaen) täysimettää oikein paljon yli 6kk voi niin meni multa ajatukset sekaisin. Anteeks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kai se niin tarkkaa ole. En tosiaan ajatellut galluppia tehdessäni tuota, että täysimetyksen olis tosiaan voinut rajata siihen puoleen vuoteen maksimissaan. :rolleyes: Tosin allergisilla lapsilla saatetaan täysimetykseen vielä palata myöhemmin jos huomataan, ettei oikein mitkään ruoka-aineet sovi. :) Ja vielä olisi voinut lisätä sen vaihtoehdon, että "Pumppasin ja juotin vauvoille omaa maitoa pullosta." Eli mönkään meni tämäkin. :D Onneksi on mahdollisuus kertoa myös omin sanoin. ;)

 

 

Mä täysimetin meidän tyttöä 4kk. Poika ei koskaan oppinut rinnalle, mutta koen osittaisimettäneeni häntäkin pari kuukautta yhteensä. Vähän paha maku jäi että niin nopeasti lopetin, mutta kun ei kukaan ojentanut auttavaa kättään eikä ohjannut maidottomalle imetysdieetille siinä vaiheessa, kun apua olin pyytänyt sen vajaan 4kk ja olin ihan loppurikkiväsynyt ja valmis vaikka miten radikaaleihin ratkaisuihin. Itseään voi tosin syytellä lopun ikää vaikka mistä muustakin. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä tää on joka tapauksessa tosi hyvä ja mielenkiintoinen äänestys ja ihan riittävän tarkasti tulee tietoa :D Onneksi tosiaan voi kertoa myös omin sanoin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva gallup :)

Halusin nyt jo vastata, vaikka imetän edelleen.

Täysimetykselle ei olla päästy ollenkaan, mutta molempia olen saanut imettää.

Vastasin, et imetin 7kk ikään asti..... koska vauvat täyttävät kohta sen verran ja vielä ainakin syövät tissiä noin 4 kertaa päivässä. Yöimetyksen lopettivat 4 kuukauden iässä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa että vastauksia tulee! Se olis kyllä kiinnostavaa tietää kuinka pitkään ylipäätään on imettänyt. Mäkään en ajatellut tuota osittaisimetyksen määritelmää tarkemmin koska kyllä kai sekin on osittaisimetystä kun annetaan kiinteitä rinnalla eikä vain korvikkeen kanssa. Pitäiskö se tässä jotenkin määritellä että kaikki tulkitsee sen samoin? Toiseksi mietin onko se kaikille itsestään selvää mikä on tässä ennenaikaisuuden määritelmä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä sanon lähestulkoon täysimettäneeni 3-4kk (pojat sai sairaalassa jokusen kerran keskosten korviketta ja samaa saivat hetken aikaa kotonakin rintamaidon lisäksi), aina siihen asti kunnes aloitettiin kiinteät. Tosin rinnalle pojat oppivat vasta vähän ennen kiinteiden aloitusta, siihen asti maito meni pumpun ja pullon kautta. Tein kuitenkin pumppaamisen ohella kovasti töitä sen eteen, että sain pojat siirrettyä rinnalle. Ylpeä olen tästä saavutuksesta siksi, etten koskaan saanut minkäälaista opastusta tai neuvoja imetykseen.

Kaiken kaikkiaan pojat olivat noin vuoden ikäisiä kun imetys loppui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä imetin molempia osittain 6kk ikään asti.

Sitten alko loppua voimat imetykseen ja siirryttiin kokonaan pullo ruokintaan...

Aina siis saivat korviketta lisänä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syötiin sujuvasti ja hanakasti tissiä lähes ainoana ruokana 5kk asti, jonka jälkeen siirryttiin soseita harjoittelemaan ja ainoana juomana rintamaitoa muutamia pullo-poikkeuksia laskematta lähes 10kk asti jolloin imetys piti lopettaa kuin seinään oman lääkekuurin takia. Mälsää, sillä olisin halunnut jatkaa imetystä vielä pitkään. Mutta en ala riskeeraamaann lasten terveyttä oman lääkityksen takia. Kyseessä on tosi pitkä lääkekuuri joten imetykseen palaaminen tuskin onnistuu.

 

Vauvojen syntymän jälkeen meni n. 5 päivää kun maito nousi kunnolla ja muksut oli jo pelkästään äidinmaidolla n. viikon ikäisenä :) Olin todella yllättynyt itse että se onnistui :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetittekö imetystyynyn avulla? Jos niin riittikö normaalikokonen? Ja kuinka hyvin onnistuu imettää kahta samaan aikaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käytin alkuun imetystyynyä mutta aika pian se jäi pois. Molempia imetin yhtäaikaa vain hätätilanteessa juurikin imetystyynyn (normaali) avulla. Oli muuten vinha tunne! Yleensä toinen oli sitterissä kun toinen söi ja keinuttelin siinä. Ensimmäiset kolme viikkoa pumppasin kaikki maidot jonka jälkeen täysimetin tyttöjä 3kk ikäiseksi. Sitten nukkuivat niin hyviä unia jo yöllä että maidontulo väheni. Osittaisimetyksellä jatkoin 5kk ikään.

Edited by catap

Share this post


Link to post
Share on other sites

miulla ois myytävänä imetystyyny, lähes käyttämätön, en sitä oppinu käyttämään.... monet kyllä kai niitä käyttää. Yhteisimetys oli ihanaa, mutta tyttö oli huonompi rinnalla olija, joten niitä ei kovin usein ollu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käytin imetystyynyä sellaiset 1,5 vuotta yhteisimetyksessä. Mulla oli tuplatyyny, mutta voihan yksöstyynykin käydä, jos ei ole kovin kapoisaa mallia. Meillä ei olis onnistunut toisen odottelu, koska tykkäsivät olla pitkiä aikoja (siis välillä monta tuntia) tissillä. Multa saa tarvittaessa vinkkejä yhteisimetykseen, mutta on näissä imetysaiheisissa ketjuissa varmasti mun kokemuksia jo vähän liikaakin aiemmilla sivuilla :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Huomaa kyllä miten vauvat on erilaisia. Meillä tytöt söi maksimissaan 15 min kerralla ja sylkäs tissin pois kun maha oli täynnä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niinpä, toi on taas yks niistä tosi yksilöllisistä asioista :) Mä oon aina myös ajatellut, että meillä saattoi vaikuttaa tosi pitkiin imetyssessioihin myös toi pitkä sairaala-aika (siis sekä mä että lapset kaivattiin sitä läheisyyttä, jota kätevästi rinnalla sai ja mua ei haitannut istua sohvalla kun he myös nukkuivat tissillä ;)). Tosin olihan teilläkin sairaalaeloa ennen kotiutumista... Noh, en mä tiedä, yksilöllistä :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0