Sign in to follow this  
Followers 0
Nadda

Imetyksen jälkeen


41 posts in this topic

Uusimmassa Vauva-lehdessä oli seitsemän väitettä imetyksestä, joista yksi oli se, että rinnat rupsahtaisivat imetyksen jälkeen. Väite ei kuulemma pidä paikkaansa, vaan enemmän rintojen rupsahtamiseen vaikuttaa geenit. Itse kuitenkin taivun ajattelemaan, että imetys voi rupsahduttaa rinnat, jos rinnat kasvavat raskausaikana tai maidonnoustessa runsaasti ja sitten imetyksen päätyttyä eivät enää olekaan samoissa mitoissa. Näin rinnoissa on venynyttä ihoa, joten rinnat roikkuvat aiempaa enemmän ja voidaan ajatella, että rinnat ovat rupsahtaneet.

 

Mitä mieltä sinä olet?

 

Oli vaikea löytää tälle aiheelle sopivaa osastoa, joten saa siirtää, jos löytyy joku sopivampi paikka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole vielä edes lopettanut imetystä, mutta kyllähän ne tuossa joku aika sitten imetyskertojen vähentyessä aika "tyhjät" ja ryppyiset olivat. Raskauden ansiosta tilanne korjaantui aika nopeasti :rolleyes:

 

En oikein usko, että imetys sinänsä rupsahduttaa rintoja, vaan nimenomaan rintojen kasvu ja siitä seuraava kudosten venyminen odotusaikana ja maidon noustessa. Ei kai sillä suurta merkitystä siinä vaiheessa enää ole, imettääkö kuukauden vai vuosia. Sekin on ihan yksilöllistä, minkä verran rinnat kasvavat ja miten hyvin kudokset palautuvat.

 

Minulle on myös uskoteltu, että rinnat jossain määrin palautuvat, kunhan imetyksen loppumisesta on tarpeeksi aikaa. Kutistuneen rauhaskudoksen tilalle tulee vähitellen rasvakudosta ja rinnat eivät olisi niin tyhjät ja ryppyiset. Eivät välttämättä toki ihan samanlaiset kuin ennen raskautta, mutta mikäpä olisi. Ja minä en ainakaan edes odota, että rinnoista vielä tulisi pystyt ja kiinteät, kun ne ovat sellaiset olleet viimeksi 12-vuotiaana :lol:

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ees rinnat kasvaneet odotuksen ja imetyksen aikana, samassa A/B-kupissa mentiin koko aika, mutta kyllä silti menivät ja rupsahtivat... :rolleyes:<_< Maitoa tuli kyllä runsaasti ja olihan niissä täysinä sellaista pinkeyttä, niin tiedä sitten sekö muka venytti vai mitä lie tapahtunut...

Share this post


Link to post
Share on other sites
En ole vielä edes lopettanut imetystä, mutta kyllähän ne tuossa joku aika sitten imetyskertojen vähentyessä aika "tyhjät" ja ryppyiset olivat. Raskauden ansiosta tilanne korjaantui aika nopeasti :rolleyes:

 

En oikein usko, että imetys sinänsä rupsahduttaa rintoja, vaan nimenomaan rintojen kasvu ja siitä seuraava kudosten venyminen odotusaikana ja maidon noustessa. Ei kai sillä suurta merkitystä siinä vaiheessa enää ole, imettääkö kuukauden vai vuosia. Sekin on ihan yksilöllistä, minkä verran rinnat kasvavat ja miten hyvin kudokset palautuvat.

 

 

Just näin. Mulla ei kyllä kahdessa vuodessakaan näkynyt mitään merkkiä tissien täyteläistymisestä uudelleen. Mutta eipä tuo riipparintaisuus haittaa, ne kun on kuitenkin tehty muksua varten, ei miestä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takana on kaksi suht pitkää (10-11kk) imetystä, joiden aikana maitoa tuli paljon ja kuppikoko kasvoi hurjiin lukemiin. Rintojen ulkonäköön tuo vaikutti kuitenkin tosi vähän, olin itsekin ihan yllättynyt. Muoto on vähän erilainen, mutta ei välttämättä sen huonompi kuin aikaisemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin reilut 8kk, ja synytyksen jälkeen mun rinnat kasvoivat ihan uusiin sfääreihin. Ei ne nyt imetyksen jälkeen musta mitenkään rupsahtaneet. Ovat hiukan pienemmät ja eivät ihan niin kiinteät kuin ennen mutta eivät roiku vyötärölläkään :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rintojen ulkonäköön tuo vaikutti kuitenkin tosi vähän, olin itsekin ihan yllättynyt. Muoto on vähän erilainen, mutta ei välttämättä sen huonompi kuin aikaisemmin.

 

Mulla ihan sama. Takana 2v4kk imetys ja ihan hieman tosiaan on ehkä rintojen muoto muuttunut, mutta ei mitenkään voisi sanoa rupsahtaneiksi. Ei siis juurikaan muutosta. Ainoa mikä on muuttunut on mun alusvaatemaku - enää en voi kuvitellakaan käyttäväni kaaritukia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En vastannut polliin, mutta vastaan tähän... Ehkä rinnat ns. tipahti n. sentin tai kaksi alaspäin?! Kai sitä voi sitten rupsahtamiseksi sanoa. :P Mullakaan ei rinnat kasvaneet kuin puolisen kuppikokoa imetyksen alkaessa. Osaimetin kaksosia n.4,5 kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekaan ja tokaan vastasin ei. Kolmanteen vastaan, että esikoista 4,5 kk (ei oikein mennyt putkeen ekalla kerralla..) ja kuopusta 1 v 2 kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isorintaisena maan vetovoima on tehnyt tehtävänsä jo ennen imetystä. Mutta hyvät rinnat nuo edelleen ovat! ;)

Mun käsittääkseni nimenomaan se rintojen pingottuminen maidon noustessa venyttää ihoa, ja siitä voi seurata "rupsahtamista".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei rinnat juurikaan kasvaneet odotusaikana eikä maidon nousukaan aiheuttanut kamalan dramaattisia muutoksia, joten rinnat ei mielestäni mitenkään rupsahtaneet imetyksen jälkeen. Toki olihan ne ehkä vähän "tyhjemmän" oloiset, mutta se nyt saattoi johtua painon putoamisestakin. Ja imetin siis tytsiä tuonne vuoden ikään. Minäkään en oikein usko että se on niinkään se itse imetys mikä sen rupsahtamisen aiheuttaa vaan se kuppikoon kasvaminen raskauden aikana ja maidon nousun seurauksena, joka venyttää ne kudokset.

 

Ja kuten sanottua, niin lapsia vartenhan ne rinnat on, ei sitä miestä varten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun rinnat kyllä kasvoi jo odotusaikana ihan uusiin mittoihin ja synnytyksen jälkeen ne vasta isoiksi kasvoikin. Täysimetin 6 kk, sen jälkeen vielä muutaman kuukauden osittain ja voisin sano että imetyksen loppumisen jälkeen rinnat kyllä rupsahti. Tuskin imetus oli se varsinainen syy, mutta juuri valtava turpoaminen ja nahan venymien on aiheuttaneet sen, että rinnat oli pitkään lähinnä nahkalärpäkkeet. yhtään ei haittaa mua eikä miestä, imettämistä vartenhan ne on mulle annetukin :girl_haha:nyt oon kyllä jo huomannu palautumistakin, osa liiveistä alkaa olla nimittäin pieniä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä imetin vain 2 kk. (erinäisistä ongelmista johtuen). Ihan vähän sen jälkeen rinnat jotenkin näytti ja tuntui oudoilta, mutta sitten kun palautui ihan kokonaan, niin rinnat on oikeastaan jopa kivemmat kuin ennen vaikka olen niistä aina tykännytgirl_smile.gif

 

Mutta mä kyllä uskon, että nimenomaan imetys rupsauttaa rinnat, toisin kuin tuossa Vauva-lehden jutussa väitetään. Geeneilläkin on ehkä joku vaikutus, mutta esim. mun tädillä joka on pian 60v., on melkein kuin nuoren tytön rinnat ja hänellä ei siis ole lapsia. Kaikilla neljällä siskollansa (joilla on lapsia ja on imettäneet) rinnat on rupsahtaneet ihan huomattavasti. Ja geenit kuitenkin pitäis olla aika yhtenevät...

Edited by SnowWhite

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oo ainakaan huomannut että olisi mitään kummempaa muutosta, en tosiaankaan muista millaiset mun rinnat oli ennen ekaa raskautta. Ja nyt imetyksen loputtua on vaikea arvioida onko rintani vieläkään luonnontilassa, koska imetys lopahti uuteen raskauteen. Imetin siis 18kk. Mä en usko että mun rintojen kokoiset (b kuppi ilman imetystä ja raskautta, c-kuppi imetyksen ja loppuraskauden aikana) tai malliset rinnat rupsahtaa mihinkään. Se on ehkä enemmän rintojen mallikohtainen kysymys ja varmasti niillä tietynmallisilla rinnoilla rupsahtaa ennemmin tai myöhemmin jokatapauksessa. En kiistä etteikö imetys ehkä nopeuttaisi sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetin 6kk ikään asti ja kiinteiden ohella jatkoin imetystä 10kk ikään asti, jolloin tyttö itse vierottautui rinnalta. Raskausaikana mun rinnat ei kasvaneet kovinkaan paljoa, ehkä hikisesti kuppikoon verran. Maidonnousun jälkeen tuntui siltä kuin kuppikoko olis kasvanu ainakin kahella koolla. :girl_crazy:

 

Imetyksen loputtua rinnat rupsahti - tai siltä ainakin tuntui, kun jäljelle jäi isojen ja pinkeiden rintojen sijaan tyhjät patalaput.

 

Koko ei oo muuttunut verrattuna raskauden edeltävään aikaan, muoto tietty muuttunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin siis kyllä, mutta pitää tarkentaa että rinnat rupsahti kyllä imetyksen lopetuksen jälkeen, mutta täytyivät takaisin aikalailla entiselleen vajaan vuoden aikana imetyksen lopettamisesta. Siitä huolimatta että tänä aikana muutoin laihduin jonkin verran, eli kovin roikkuvilta nahkapalleroilta tuntuivat ensalkuun mutta nykyään en oikeastaan huomaa eroa aikaan ennen lasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetän edelleen, mutta enää 2xpäivässä.

Olin jo ennen raskautta suht isoryntäinen (d) ja ekat puolivuotta synnytyksen jälkeen olin varmaan e :)

Nyt pikkuhiljaa mahdun taas jo d-kuppiin, mutta sillä erolla että nyt noita roikkuvaisia löllyväisiä saa vähän niinkun keräillä ja sulloa liiveihin.

ja missä ennen nännit sojotti eteenpäin, ne kattelee nykyään kohti lattiaa. En tykkää.girl_to_take_umbrage2.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luin jostain tutkimuksesta jostain joskus että pidempi imetys on armollisempi tisseille mitä lyhyt. Mulla on tissit imetyksen edetessä rupsahtaneet ja alkaneet roikkua, siinä vuoden kintailla. Sitten kun touhu on loppunut on päässyt itku kun kupeissa on pyörinnyt kaksi surkeaa rusinaa. Siitä muutaman kuukauden kuluttua tilanne on taas korjaantunut ja tissit jopa terhakoituneet ja palanneet ihan c-sarjalaisiksi takas. Kyllähän se parhain simpsakkuus on jo nähty mutta kun ei tässä mitän kaksikymppisiä enää olla niin kaikkea ei voi saada. Mulla imetykset ovat olleet pitkiä, ekat olivat 1 v 9 kk ja 2 v 6 kk, kolmatta imetän edelleen. Raskausaikana olen kasvattanut meijereitä dollyn mittoihin ja joka kerta maha on kasvanut tissien edelle vasta h 30 jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole vielä tokan kohdalla lopettanut imetystä, mutta ekan kohdalla meni näin:

 

Raskausaikana kuppikoko kasvoi hieman, noin puoli kuppikokoa. Imettäessä rinnat eivät tästä kasvaneet ja imetyksen loputtua rinnat olivat mielestäni suht samanlaiset kuin ennen raskautta, tietenkään en enää täysin muista, millaiset ne olivat ennen raskautta. Täysimetystä reilu 5 kk, imetysta hitusen alle 10 kk.

 

Tokan kohdalla melkein sama stoori, täysimetystä reilu 5,5 kk ja nyt reilu 10,5 kk kohdalla imetystä olen lopettelemassa.

 

Mielestäni omalla kohdallani isoin tekijä on ollut painon maltillinen nousu odotusaikana ja rintojen koon pieni muutos. Olen sitä mieltä, että samantyyppiset muutokset kuin imetyksestä voi saada aikaan ilman imetystä tai raskautta, mikäli rintojen koko vaihtelee painonvaihtelun vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla maidon nousu oli raju ja iho venyi niin että rintoihin tuli jopa raskausarpia. Ei siis ihmekään, että vähän tyhjiltä pussukoilta näyttävät nyt kun imetyksen loppumisesta on reilu kuukausi aikaa. Josko ne tuosta vielä muotoutuisivat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tiedä olenko jotenkin poikkeuksellinen, mutta mä en TIEDÄ muuttuiko mun rinnat imetyksen jälkeen vai ei. En mä ole niin tarkkaan niitä katsellut. :girl_haha: Ei ne musta erityisen rupsahtaneilta vaikuttaneet, ja nythän ne on toki saaneet vähän lisäboostia kun olen raskaana. Imetin 12,5 kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan kyllä. Tosin painonvaihteluillakin on varmasti ollut merkitystä, olen lihonut ja laihtunut aika reippaasti raskauksissani. Jäljellä on kärpäslätkät, mutta ainakin lapset ovat saaneet syödäkseen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä myös sanoisin, että rupsahti ne. Imetin päivää vaille vuoden ja nyt on jäljellä arpiset kärpäslätkät (edellistä lainaten). grin.gif Muutenkaan rinnat ei kovin suuret oo ikinä olleet ja ei kyllä kestäisi silmä edes katsella noita lätkiä.. Ihan ahdistaa usein, kun tuntuu vaikuttavan omaan itsetuntoon nuo "ajokoirankorvat". (kuten mä sanon, kun meillä ajokoirakin kotona on, on kaksi ajokoirankorvaparia. girl_haha.gif ) Toki mä silti onnellinen oon, kun noin kauan sain tyttöä imettää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on pienehköt rinnat, kuppi on tavallisesti B tai joissain malleissa C. Esikoisen raskausaikana ne kasvoivat hieman, ja maidon noustua ehkä yhdellä kuppikoolla. Ne olivat t-o-d-e-l-l-a pinkeät! Imetin poikaa reilun vuoden, josta 5-6kk täysimetystä. Loppuajasta rinnat tuntuivat kyllä vähän rupsahtaneilta, tai siis lähinnä tyhjiltä . Tosi nopeasti imetyksen loppumisen jälkeen ne kuitenkin palautuivat, sekä muoto että koko. Vanhat liivit sopivat hyvin ja läpäisen yhä kynätestin :rolleyes: Ja kuviakin olen joskus turhamaisuuksissanikin verrannut, ja kyllä ne vaan ihan samalta näyttävät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0