Guest Sirppis

Imetyksen lopetus

125 posts in this topic

^ Mä yritin lopettaa imetyksen ekan kerran, kun tyttö oli vuoden ikäinen. Silloin tissit meni tosi kipeäksi ja varsinkin toiseen ilmestyi jomottava pahkura. Koska lopettaminen tuntui sekä fyysisesti että henkisesti pahalta, niin päätin jatkaa imetystä ja vaiva helpotti. :rolleyes: Lopullisen lopetuksen tein tytön ollessa 14 kk ja silloin ei rinnat täyttyneet enää ollenkaan lopetuksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä myös koitin lopettaa reilut viikko sitten. Hinkit oli tosi täynnä ja toiseen tuli kans pahkura. Kipeet ei olleet. Imetin muutaman päivän ajan vain illalla ja yöllä ja ehkä kerran päivällä.

 

En sitten kuitenkaan lopettanutkaan ja nyt mennään taas 5-7 imetyserralla per päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon nyt ollut kolmisen viikkoa imettämättä ja imetys loppui tosi pikkuhiljaa.

Nyt kuitenkin koko tän ajan mun oikea tissi on ollut aika pinkeä, välillä kyllä ihan normaalikin. Ja nyt sieltä tihkuu ihan jatkuvasti maitoa, mitä ei heti imetyksen lopetuksen jälkeen ollut havaittavissa. Ja siellä tuntuu välillä sellaisia selviä klönttejä mihin maito on pakkautunut.

Vasen tissi on ihan entisellään eikä sitä pingota eikä mitään.

 

Kauankohan tällaista kestää? Ja miksi vaan toinen tissi?!

Saan vielä tissitulehduksen imetyksen lopetuksen jälkeen kun ois kivaa olla jo ilman paksua paitaa pihalla.. *hö*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin imetyksen viikko sitten ja nyt alkaa helpottamaan. Viimeisen viikon imetin vain aamuisin eli kerran vuorokaudessa ja luulin maidontuotannon olevan vähäistä. Parissa päivässä rinnat muuttuivat kivikoviksi suuriksi möhkäleiksi ja pojan sylissä pitäminen sattui ihan järjettömästi. Buranaa söin pari päivää kun särki tosi paljon koko ajan eikä nukkumisestakaan meinannut tulla mitään. Mitään kuumetta ei tullut kuitenkaan eli ei tainnut olla rintatulehdusta. Nyt rinnat ovat enää pinkeät ja tuntuu pari pattia.

 

Pojalle imetyksen lopettaminen oli helpompi kuin äidille. Kertaakaan ei ole rintojen perään itkenyt vaan nokkamukista juo ihan mielellään.

 

Ehkä tämä vuoden imetys oli meille sopiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pojalle imetyksen lopettaminen oli helpompi kuin äidille. Kertaakaan ei ole rintojen perään itkenyt vaan nokkamukista juo ihan mielellään.

 

Ehkä tämä vuoden imetys oli meille sopiva.

 

:lol: Meillä vähän sama homma. Tosin ekan illan ku tyttö joutu mennä nukkumaan ilman iltaimutteluja hän sai karmivan raivarin, enkä mä voi hipsiä hänen nähden ilman paitaa (yrittää hyökätä kiinni) mutta muuten kyllä ihan selkeesti mulle haikeampaa ku tytölle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taisi imetys loppua....

Lopun alku alkoi, kun olin viikonlopun töissä ja tyttö isän kanssa kahden kotosalla. Tyttö ei tissin perään kysellyt.Poissa olessa mä lypsin mielettömiä määriä lavuaariin ja vaikkei tissit päivisin ollutkaan kipeät tai edes täynnä niin iltaisin sattui sit senkin edestä ja yöllä valuin. Imetysjatkui normaalisti.

 

Taas olin töissä viikonlopun eikä tyttöä harmittanut, söi ihan kiltisti korviketta ja ruokaa. Mä heruin huomattavasti vähemmän. Imetyskerrat vähenivät viikolla tytön toimesta.

 

Tyttö oli isovanhemmilla kolme yötä, kun mä olin töissä ja (tappakaa vain) bilettämässä. Lypsin, mutta maitoa tuli todella vähän. Tyttö ei tissiä kysellyt.

Kun hain likan kotia tämä suukotteli tissejä muttei enää varsinaisesti syönyt. Tarjosin kuitenkin läheisyyttä niin, että neiti rauhoittui väsyneenä ja sai ottaa huikat jos halusi. Maitoa herui kyllä neidille.

 

Kaksi päivää sitten mä tarjosin tytölle tissiä eikä se ollut kiinnostunut. Nyt en sitten eilen enkä tänään ole edes tarjonnut enää eikä neito ole kysellyt.

 

Rinnat on tyhjän oloiset ja mieli hieman apea. Neiti on 9kk ja viikon, joten saa kyllä vieroittua enkä mä oikeastaan enää halua jatkaa. Mutta haikeaa tämä kuitenkin on, palakurkussa. Nyt on sitten yksi vaihe meidän sympioosista takana. Tästä lähtien "kuka vain" käy.

 

Mutta vaikka pieni ääni kuiskuttaa, että mä voisin vielä jatkaa ja opettaa tytön takaisin tissille niin järki kysyy, että miksi ihmeessä?

Tämä meni niin nätisti ja kivuttomasti tytön puolelta, että on ainoastaan itsekästä mun tissityttää tuo uudelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poitsu on nyt 9kk, imetän joka aterialla eli 5 kertaa päivässä ja kerran aamuyöllä klo 5-6 välillä. Vuoden ikäiseksi oon kuvitellut imettäväni ainakin osittain. Mutta eihän siihen vuoteen ole enää kuin muutama hassu kuukausi. :blink: Niinpä mietinkin, että jokohan alkais pikkuhiljaa vähentämään imetystä esim. niin, että ensin jättäisi tissin yhdeltä aterialta väliin ja jatkaisi niin viikon tai pari, sit seuraavaks korvais kaks ruokailukertaa NANilla jne. Tottuiskohan tissit paremmin tuollaseen hitaaseen vierotukseen? Poika juo NANia nokkamukista ihan mielellään, joitakin kertoja ollaan kokeiltu kun on ollu jotain menoo. Lämpötilallakaan ei tunnu olevan mitään väliä.

 

Yhen yönkin oon ollu poissa kotoo, hyvin sujui vauvalla ja miehellä, sen sijaan mä ite olin aamulla hätää kärsimässä kun tissit oli täynnä eikä pumpulle meinannu herua mitään. Pakko listata tähän imetyksen lopettamisen etuja ja haittoja oman pään selvittämiseksi..

 

Lopettamisen/vähentämisen etuja:

-Saisi olla jo nyt kesällä 'vapaammin' ja mennä menojaan ilman pallon mallisia eriparitissejä

-Vauva saisi enemmän laatuaikaa hassuttelevan iskän kanssa, joka laittaa aina leikin etusijalle :)

-Pelkään että vauvalle tulee vielä jossain vaiheessa 'vain äiti kelpaa' -eroahdistusvaihe, ja ois kiva käydä muutaman kerran rentoutumassa ennen sitä. Nyt vois tosiaan vielä mennä aivan hyvällä omallatunnolla koska toistaseks on kelvannu iskä ja äiti ihan yhtälailla.

-Uskon että vieroittuminen alle vuoden iässä vois olla vauvalle helpompaa kuin joskus myöhemmin. Ainakin omaan huoneeseen nukkumaan siirtyminen tapahtu meillä joku aika sitten tosi hyvin, epäilen että se kuin moni muukin asia voi olla huomattavasti vaikeempaa joskus 1 1/2 - 2vuotiaana.

 

Lopettamisen haittoja:

-NAN ei oo ilmaista. Ja jos esim. ollaan poissa kotoo ja avataan se NAN-purkki, sit huomataan että vauvalla ei ookaan vielä nälkä, niin äkkiä menee ruokaa hukkaan. Avattuhan ei kauaa säily ainakaan jos ei oo kylmäsäilytyspaikkaa käsillä.. Oisko tissi kesällä ulkoillessa kuitenkin kätevämpi?

-Yliväsyneenä/kipeenä tissi on ollut oiva lohdutuskeino.. Miten mahtais pelkkä syli jatkossa kelvata?

-Pelkään, että kun maito lähtee täyttämästä rintoja niin jäljelle jää vain kärpäslätkät. :lol:

 

Ristiriitaiset on tunteet juu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä imetys loppui viikko sitten. Hidas vieroitus alkoi jo pääsiäisestä ( :rolleyes: ), jolloin imetyskerrat väheni neljästä kolmeen kertaan päivässä. Sen jälkeen lopetin päikkäreiden jälkeisen imetyksen, sitten lähti iltatissi ja parin viikon pelkkien aamuimujen jälkeen myös aamuimetykselle tuli stoppi.

 

Alun takkuisen imetyksen jälkeen tuntui hankalalta lopettaa hyvin kuitenkin jatkunut imetys, mutta mielestäni vähän päälle vuosi oli meillä sopiva aika imetyksen lopettamiselle. Olen siis tyytyväinen imetyksen lopettamiseen vaikkakin haikea mieli on, kun enää ei ole vauvaa... Tyttö ei ole mielestäni haikaillut tissin perään. Kahtena ensimmäisenä aamuna tosin katsoi minua sen näköisenä, että "mitäs nyt?", mutta tyytyi köllimään sängyssä ja tuli viekkuun paijattavaksi eikä esimerkiksi repinyt puseroa tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt imetyskerrat vähentynyt kahteen-kolmeen/päivä (aamu- ja iltatissit, joinain päivinä yks "ylimääränen" kerta myös) Tuttelia menee siis päiväsaikaan aika reippaasti, mutta mistäs hitosta mä tiedän, että meneekö sitä tarpeeks? Poika on nyt 7kk. Pitääkö vaan luottaa siihen, että poitsu ottaa sen mitä tarttee? Ja mites noi D-vitamiinitipat, pitääkö niitä vähentää? Neuvola on seuraavan kerran vasta monen viikon päästä ja en haluais sille eukolle mitään soitella ellei oo pakko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopettelin imetyksen noin kuukausi sitten, tyttö nyt siis 9 kk. Pelkäsin, että tissit räjähtää kun mulla maitoa tuli koko ajan yli tarpeiden, mutta yllättävän nopeasti maidontuotanto sitten hiipui. Tietysti vähitellen lopettelin, imetyshetki kerrallaan. Tyttö ei ollut moksiskaan kun on aina juonut hyvin pullosta, kertaakaan ei ole itkenyt tissin perään.

 

Oli hyvä päätös, nyt aletaan tosissaan yrittämään kakkosta :D .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta vaikka pieni ääni kuiskuttaa, että mä voisin vielä jatkaa ja opettaa tytön takaisin tissille niin järki kysyy, että miksi ihmeessä?

Tämä meni niin nätisti ja kivuttomasti tytön puolelta, että on ainoastaan itsekästä mun tissityttää tuo uudelleen.

 

Miksi se on itsekästä? Ei kai imetyksen edut lapselle ole mihinkään kadonneet?

 

Ja kysyn ihan vain mielenkiinnosta. Oma tyttöni vieroittui oikeastaan vahingossa juuri saman ikäisenä ja jälkeenpäin on vähän harmittanut etten tehnyt mitään imetyksen jatkamiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poitsu nyt 1v 1kk ja meiltä loppu imetys. Ei ollut vielä tarkoitus lopettaa, mutta tälle viikolle sattui monta ilta juttua. Mies laittoi pojan nukkumaan ilman tissiä ja ilman mitään ihmeellistä vaivaa. En sitten viittinyt aloittaa uudestaan kun tämä sujui niin kivutomasti molemmilta. Poika ei itke perään ja mun tissit ei ole moksiskaan. Nyt olen ollut viikon imettämättä eikä tunnu tisseissä mitään. Toki loppuaikana en enää imettänyt kuin illalla, mutta silti. Hyvä että meni näin helposti. Nyt pitää vaan odottaa tissien tasaantumista ja mennä liivi ostoksille.

 

Millon tissit on lopullisessa muodossaa imetyksen jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miksi se on itsekästä? Ei kai imetyksen edut lapselle ole mihinkään kadonneet?

 

Kuvittelisin Macillan tarkoittavan, että jos tyttöä ei tissi enää kiinnosta, niin ei äidin imetyshaikeuden vuoksi enää kannata hommaa aloitella uudelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luulisin, että rintani ovat nyt toipuneet imetyksen lopettamisesta. Lopetin siis reilut kaksi viikkoa sitten. Parin viikon jälkeen välillä alkoi vielä maitoa herumaan, mutta nyt on ollut hiljaista sen suhteen. Hieman pelonsekaisin tuntein odottelen, millaiset näistä rinnoista nyt sitten tulee. Mielikuvissa mulla on jatkossa arpien raidoittamat nahkapussit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kans ymmärsin tuon Macillan kommentin niin, että kun vieroittuminen kävi noin kivuttomasti eikä vauva tissiä haikaile, niin miksi aloittaa uudestaan kun sit se vieroitus vois olla toisella kertaa kovan taistelun ja itkujen takana. Oon muutenkin käsittäny että suurin osa niistä äidinmaidon vasta-aineista ja muista hyödyistä tulee jo ekojen kuukausien aikana, ja jos vaikka melkein puoli vuottakin pystyy imettämään (osittainkin) niin se on jo tosi hyvä juttu. En mä ala kiistämään etteikö siitä hyötyä olisi myöhemminkin, mutta ainakin toi meidän 9kk syö jo niin hyvin kiinteetä ruokaa että maidon merkitys ravinnonlähteenä on ehkä jo vähän vähentynyt. Ja mahtaako se sitä vastustuskykyäkään enää sen kummemmin merkittävästi lisätä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin alkuviikosta lääkärillä ja siellä tuli imetys puheeksi, kun en imetyksen vuoksi ole voinut syödä kunnon särkylääkkeitä, jotka kipeään selkääni tehoaisivat. No tämä mieslääkäri oli ihan ihmeissään, että vieläkö mä imetän. Sönkötin sille jotain 12kk suosituksesta. No se koitti mulle selittää, että 6kk on riittävä, että siinä ajassa saa fysiologisen suojan jne. Että sen jälkeen se olis ns. turhaa, lähinnä iloa äidille ja vauvalle. Ja kehotti lopettamaan, tulisin helpommin taas raskaaksikin. No mä olin ihan itku kurkussa tosta "arvostelusta". Tuo lekuri ei ollut alkujaan suomalainen ja veikkaan nimen perusteella hänen olevan kotoisin jostaina sellaisesta maasta, jossa ei imetystä pidetä niin tärkeänä kuin Suomessa.

 

Kyllä meilläkin tuo äidinmaito on ravinnollisesti enää ruokajuomaa. Enempi se tuntuu pojalle olevan läheisyyttä kuin vatsantäytettä.

 

Äijän löpinöistä huolimatta ajattelin jatkaa imetystä 1v-synttäreihin asti. Sen jälkeen ei tipu pisaraakaan. Mun mielestä toi 1v on raja vauvan ja taaperon välillä. Ja vauvoja imetetään. Koitan tässä tosin hissukseen imetystä vähentää ja jos maito sattuu loppumaan ennen synttäreitä tai poika itekseen haluaa lopettaa, niin ok, mutta siihen asti imutellaan vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hm, mielenkiintoinen kommentti lääkäriltä. Itsekin olen havainnut tuota että imetyssuositukset vaihtelee eri terveydenhoitoalan ihmisten puheissa, vaikka virallinen suositus onkin 12kk. Neuvolantäti tuntui olettavan jo 8kk neuvolassa etten enää imetä, kun sitten taas imetystuki-ihmiset on sitä mieltä että taaperoitakin kannattaisi imettää. Vähän tuntuu välillä että ketä sitä sitten uskoisi?

 

Mua vähän hirvittää imetyksen lopettaminen joskus hamassa tulevaisuudessa kun kiinteitä syödään meillä edelleen varsin vähänlaisesti, poika siis 9,5kk. Imetän normaalisti jokaisen aterian jälkeen eli 5krt/vrk, joskus tulee kuudeskin kerta, ja tuntuu että poika ottaa vain pikkuisen osan ravinnontarpeestaan kiinteistä ja valtaosan maidosta. Öisin en normaalisti enää syötä. Joskus olen testannut menisikö korvike nokkamukista alas ruoan yhteydessä mutta ei, vaikka vesi siitä maistuukin. Mitenköhän se normimaitokaan sitten maistuu kun sitä voidaan alkaa kokeilla? Voisin kyllä imettää yli vuoden ikäistäkin, mutta en jatkuvasti, ehkä kerran pari päivässä, sillä haluan kuitenkin sitten siinä vaiheessa päästä välillä kauemmas kuin tissinkantaman päähän. Lisäksi mun maitotehdas on helposti ylikuumenevaa sorttia ja hirvittää todella se pinkeys ja kivut mistä monet on kertoneet imetyksen lopetuksen yhteydessä.

 

Onneksi tää ei ole vielä ihan ajankohtaista. Kun poika parin viikon päästä on 10kk, ajattelin ruveta jättämään yhtä imetyskertaa pois ja korvaamaan sen maidon jugurtilla tms hapanmaitotuotteella. Toivottavasti ne alkaa maistua meidän nirsokkeelle. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon nyt alkanu vähentämään imetystä niin, että kerran päivässä annan NANia (tai siis sen 200ml tölkin päivässä, ei se aina yhellä kertaa mee, mut käytännössä yhellä syöttökerralla annan vain NANia ja sit jos sitä jää niin seuraavalla saa sitä tissin lisäks, puuron seassa tms.)

 

Kattelin et kaupassa oli kolmee erilaista NANia: alle 4kk, yli 4kk ja yli 10kk 'vieroitusmaito' joka oli sit jo lehmänmaitopohjainen. Ostin tota yli 4kk ja vasta kotona huomasin että siihen on lisätty rautaa. (Mielestäni siihen toiseen ei ollu?) Aikasemmin meillä on ollu satunnaiskäytössä se alle 4kk versio. En oo ihan varma oisko tosta parina ekana päivänä tullu vähän vatsaoireita.. Mut kannattaisko ylipäätäänkään antaa tota raudallista versioo, eikö vauva saa kuitenkin tässä iässä (9kk) raudan ruoasta? Syö kuitenkin kiinteitä jo hyvin. Eli voiko rautaa saada 'liikaa'?

 

Kysytäänpä tässäkin vielä, että alanko jo vähentämään d-vitamiinitippojen määrää, kun saa tuon 200ml korviketta päivässä? Ja mikä olikaan 9kk ikäisen maidontarve päivässä? (Että osaisin sen yhen kerran korvata sopivalla määrällä, ja tulevaisuudessa kaksi kertaa jne..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juurikin sitä tarkoitin, että kun kerran neiti ei tissiä haikaile ja syö todella hyvin niin olisi itsekästä multa aloittaa imetysalusta.

 

Mun mielestä imetyksen tulee olla lapsentahtista ei äidintahtista. Ja kun olen usein muutaman vuorokauden putkeen töissä ja tyttö joko isänsä tai isovanhempiensa kanssa niin tekisin vain hallaa kaikille työntämällä typsykälle tissiä suuhun.

 

 

Mutta mutta... Milloinkas tämä maidontulo loppuu? Ei ikinä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mut kannattaisko ylipäätäänkään antaa tota raudallista versioo, eikö vauva saa kuitenkin tässä iässä (9kk) raudan ruoasta? Syö kuitenkin kiinteitä jo hyvin. Eli voiko rautaa saada 'liikaa'?

 

Kysytäänpä tässäkin vielä, että alanko jo vähentämään d-vitamiinitippojen määrää, kun saa tuon 200ml korviketta päivässä?

 

Raudasta ei ole ainakaan mitään haittaa. Rauta imeytyy, varsinkin maitotuotteesta, niin huonosti, ettei sitä ainakaan liikaa saa.

 

Meillä menee päivässä tetra Nannia ja ihan täydet 5 tippaa D-vitamiinia annetaan. Neuvolan ohjeetkin ovat, että täysi annos D-vitamiinia, jollei ole täysin korvikeruokittu lapsi. D-vitamiiniakin saa ennemmin liian vähän kuin liikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta mutta... Milloinkas tämä maidontulo loppuu? Ei ikinä?

 

Mä oon lopettanut imettämisen reilu 4 kk sitten ja edelleen maitoa tulee nänniä puristamalla. Onneksi sitä ei tuu ilman puristusta niin, että paita kastuisi, mutta jos esim. makaan sohvalla ja rinta jää puristuksiin, niin nopeasti on märkä läikkä paidassa. Ehkä tää joskus helpottaa, toivotaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oho, kylläpä saattaakin sitten maidontulo kestää kauan! :blink: Teillä joilla on vielä pitkään tullut noin, niin onko muutenkin ollut ns. suihkutissit tai siis erityisen runsasta tuo maidontulo? Kuvittelisin että mulla loppuis 'helpolla' kun oon nyt parilla imetyskerralla päivässä antanu NANia eikä tissit oo kovin täysiltä tuntunu silti. Yötkin oon jo pitkään nukkunu ilman liivejä eikä vuoda vaikka tissi ois vähän lytyssäkin.. Mutta saas nähdä miten käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on ollut jonkin aikaa ihan lörppätissit. Pari päivää sitten oli toinen aamulla pinkeänä eikä poju sitä tyhjentänyt riittävästi, joten pumppasin silloin.

 

Meillä ollaan nyt pari päivää menty n. 2krt päivässä tissittelyllä. Korvike on ruvennut maistumaan nyt suht hyvin. Vois sitä enempikin mennä, mutta tahti ei kuitenkaan mikään huono ole.

 

Tänä illalla imetin ja kyllä poju ihan söi, muttei megahyvin. Kun sitten hillui niin kauheesti sängyssä, niin meinasin, että annan vielä lisää tissiä, jos rauhottuis. No eiipä huolinutkaan. Väkisin käänsi pään pois. Laitoin sänkyyn ja annoin korvikepullon. Se kelpas komeesti. Samalla ihemettelin märkää lattiaa. Mun toinen tissi oli vuotanut, kun nojailin pinnikseen.

 

Kai tää meitin imetys rupee veteleen viimeisiään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan nyt vähennelty pikkuhiljaa niin, että kolme kertaa vielä päivässä tissitellään, muuten lounaalla piimää ja sitten tavisjogurttia/viiliä välipalalla.

 

Nyt yllättäen pojalla on kova tarve olla tutti suussa, ihan leikkiessäänkin.Ennen leikkiessä tai muuten, kun on aktiviteettia ei ole ollut tutti suussa (taino keväällä oli myös tälläinen kausi, mutta se meni ohi nopeasti). Onko normaalia ja ohimenevää vai mitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now