Guest Sirppis

Imetyksen lopetus

125 posts in this topic

Olen lopettanut imetyksen, ja vauva suostui ottamaan viimeksi rintaa 3 pvää sitten. Ennen tätä stoppia olen vähentänyt imetyskertoja pikkuhiljaa. Aluksi toinen rinta oli tyhjänä useamman päivän, mutta nyt on taas maito alkanut siihen pakkaantua. Pahempia kyhmyjä ei (vielä) ole, mutta pikkuisen kipeän oloinen tuo on. Mitä siis pitäisi tehdä, antaa olla vai pumpata vähän? Jos annan olla, häviääkö maito rinnasta jossain vaiheessa itsekseen? Tosi hankalaa, kun mistään ei meinaa saada opastusta asiaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kans kaipaan neuvoja imetyksen lopettamiseen, meillä syynä on erittäin runsas pulauttelu mitä mä en jaksa enään kun pojalle täytyy vaihtaa noin seitsemän bodyä päivässä ja siis maidon pumppaamista on kokeiltu nyt kolme viikkoa, eli juotettu pullosta mun omaa maitoa ja silti vauva pulauttaa kaiken ja kokoajan niin mä luovutan. Oon nyt pumpannut noin kolme päivää 2-3kertaa päivässä mut vasen rinta pakkautuu tosi pahasti ja on tälläkin hetkellä tositosi kipeä. Ajattelin et pumppaan vaan vähä kerrallaan niin sit sitä maitoa ei enään tule samanlailla, mut en huomaa ainakaan vielä mitään eroa. Eilen pumppasin juuri tuosta vasemmasta rinnasta melkein 200ml kerrallaan. Neuvoja siis kaivataan täälläkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mistä tiedät pulauttelun liittyvän äidinmaitoon?

 

Sade, mun käsittääkseni maito häviää rinnoista pikkuhiljaa itsestäänkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vauva on pulauttelevaa tyyppiä, voi olla parempi kuitenkin vain jatkaa imetystä. Äidinmaito on ruokatorvelle hellempää myös takaisin tullessaan, korvike voi aiheuttaa enemmän ärsytystä.

 

Suosittelen joka tapauksessa soittoa imetystukipuhelimeen heti ensi maanantaina. Sieltä saa neuvoja imetyksen lopettamiseenkin, jos tuntuu ettei pulautteluun mikään muu auta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^Koska vauva ei pulauta korviketta kun ehkä kerran päivässä jo sitäkään. Äidinmaitoa pulautetaan imettämisen jälkeen noin 2-3h ja reilusti ja jatkuvasti vaikka en syö ruisleipää enkä juo maitoa saatika kahvia enkä syö suklaatakaan. Vauvaa pidetään pystyasennossa aina mahdollisimman pitkään eikä tämäkään auta. Tänään sain sitten rintatulehduksenkin <_< . Kyllä tää mulle nyt alkaa riittämään. Poika on siis ollut täysimetyksellä 4kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^^^Koska vauva ei pulauta korviketta kun ehkä kerran päivässä jo sitäkään. Äidinmaitoa pulautetaan imettämisen jälkeen noin 2-3h ja reilusti ja jatkuvasti vaikka en syö ruisleipää enkä juo maitoa saatika kahvia enkä syö suklaatakaan. Vauvaa pidetään pystyasennossa aina mahdollisimman pitkään eikä tämäkään auta. Tänään sain sitten rintatulehduksenkin <_< . Kyllä tää mulle nyt alkaa riittämään. Poika on siis ollut täysimetyksellä 4kk.

 

Mun mielestä tuo kuulostaa allergialta. Tyypillinen allergian aiheuttaja on esim. kanamuna. Suosittelisin varaamaan ajan asiantuntevalle allergialääkärille ja jatkamaan imetystä sopivan imetysdieetin kera. Vaikka korvike olisikin hetkellinen apu pulautteluun, on ongelma edessä taas kun kiinteät tulevat kuvioihin (jos siis kyseessä on allergia).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niin just. Imetystä on siis pakko jatkaa vaikka on ihan täysin kyllästynyt koko touhuun ja korvikkeen kanssa pääsee niin paljon helpommalla? Mun mielestä se että lapsella ja äidillä on hyvä olla, on tärkeintä. Enkä ole myöskään syönyt kananmunaa, koska tiedän sen aiheuttavan todella helposti allergiaa. Mä olen ollut syömättä koko päivän ja silti vauva puklaa että kyllä tää riittää mulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äidin jaksaminen on todella tärkeää. Imetysdieettaaminen voi olla haastavaa, kananmunaakin kun on vähän joka paikassa eri muodoissa (valmisruoissa, leivonnaisissa, pastassa yms.). Eikä tietenkään niin helpolla pääse, että oireet helpottaisivat heti kun dieetti on kohdallaan, vaan siinä voi mennä viikko tai kaksikin...

 

Täysimetyksestä lopettaminen voi varmasti olla tuskallista, kun maidoneritys on suurimmillaan ja rinnat tietysti pakkautuvat ihan eri lailla kuin isompaa vauvaa vieroittaessa. Imetystukilistan sivuilta löytyy tästäkin aiheesta mm. tällainen artikkeli: Imetyksen lopetus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä allergian takia dieetattavana ovat maito, muna, kananliha, ruis, sitrushedelmät, mansikka, suklaa, aspartaami, mango, maissi, riisi, ohra, kesäkurpitsa ja moni muu aine. Allergialääkärin kehotuksesta lisäsin alleriakorvikkeen osuutta pikkuhiljaa n. 5 desiin päivässä. Tiesin suurin piirtein imetysajat (n. joka toinen tunti), ja aloin sitten joka toisella kerralla tarjota pullomaitoa. Aika nopeasti rinnat tottuivat. Sitten meillä tulikin jo kiinteät mukaan ja taas jäi yksi rintamaitokerta pois, ja sitten toinenkin. Nyt imetän öisin ja päiväunille ja joskus hätävarana (automatkalla, hurjan itkun jälkeen tms.). Jos nopeasti vaihtaisi korvikkeelle ja jättäisi imetyksen kokonaan, lypsäisin ehkä vähän maitoa välissä pois (esim. ensin neljän tunnin välein sitten harvemmin), mutta en suinkaan rintoja tyhjäksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Niin just. Imetystä on siis pakko jatkaa vaikka on ihan täysin kyllästynyt koko touhuun ja korvikkeen kanssa pääsee niin paljon helpommalla? Mun mielestä se että lapsella ja äidillä on hyvä olla, on tärkeintä. Enkä ole myöskään syönyt kananmunaa, koska tiedän sen aiheuttavan todella helposti allergiaa. Mä olen ollut syömättä koko päivän ja silti vauva puklaa että kyllä tää riittää mulle.

 

Eipäs ole. Jos siltä tuntuu, niin lopeta. Mitä sitä itseään rääkkäämään, johan se vauvakin hermostuu äidin mielialasta.

 

Mä olen lopettamassa imetystä joka päivä, vaikka ikää vauvalla on reilu 2kk. Vielä en ole lopettanut, oman laiskuuteni takia, mutta se päivä kyllä tulee, varmaan ennen kun kiinteitä voi ottaa käyttöön.

 

Anna piutpaut kauhistelijoille, ja toimi niin kuin parhaaksi näet. Vauvasikin on varmasti tyytyväisempi niin. Ja 4 kk on aika pitkä aika. Ole siitä tyytyväinen, kaikilla ei onnistu viikkoakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko kommentoida että tällä toisella vieraalla saattais olla suihkutissit, jotka vievät ilmaa mukana masuun, ja siitä johtuisi tämä pulauttelu.

 

Koitappas ihan joku 20 ml lypsää/pumpata veke ennen tissin tarjoomista. Vois olla että pahimmat paineet saisit pois.

 

Ja niin, liika pumppaaminen vain lisää sitä maidon tuotantoa.. jos tahdot helpottaa oloasi, niin pumppaa vain vähän, esim. se 20ml.

 

Toivottavasti osasin auttaa edes vähän.

 

Mutta itsellä on kyllä ongelmia pikalopetuksen kanssa.. lääkekuurin takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eipäs ole. Jos siltä tuntuu, niin lopeta. Mitä sitä itseään rääkkäämään, johan se vauvakin hermostuu äidin mielialasta.

 

Mä olen lopettamassa imetystä joka päivä, vaikka ikää vauvalla on reilu 2kk. Vielä en ole lopettanut, oman laiskuuteni takia, mutta se päivä kyllä tulee, varmaan ennen kun kiinteitä voi ottaa käyttöön.

 

Anna piutpaut kauhistelijoille, ja toimi niin kuin parhaaksi näet. Vauvasikin on varmasti tyytyväisempi niin. Ja 4 kk on aika pitkä aika. Ole siitä tyytyväinen, kaikilla ei onnistu viikkoakaan.

 

Komppaan! Ketjun nimi on on imetyksen lopetus ja silti täälläkin on pakko tuputtaa tuota joka paikassa toitotettavaa imetyspropagandaa. Aaargh!

 

Nimim. Anarkisti B)

 

Disclaimer: Joo, äidinmaito on vauvalle parasta ravintoa, mutta miksi se on joillekin niin kamalan vaikeaa tajuta, ettei se imetys onnistu kaikilta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan tässä vielä omaan kysymykseeni imetyksen lopetukseen, että kuinka toimia, jos joku muu pähkäilee samaa. Eli itse lopettelin pikkuhiljaa, jättämällä ensin yhden syötön pois, ja sitten taas muutaman päivän kuluttua seuraavan jne. Lopputulemana poika teki jossain vaiheessa stopin, ettei suostunut enää ottamaan ollenkaan. Siinä vaiheessa imetysväli oli jo useamman päivän, joten kauhean pahaa pakkaantumista ei päässyt syntymään, mutta jonkinverran kuitenkin pakkaantui. Odotin näinollen niin pitkään kun pystyin pumppaamatta, jos tuli tukoksen alkuja, pumppasin niin vähän kuin mahdollista, sen verran vain että tukokset "sulivat". Noin 4vkoa imetyksen vähentämisen jälkeen maitoa ei sitten enää noussutkaan rintoihin, ovat nyt tyhjää täynnä ;) .

 

Meille oli oikea ratkaisu, iltaraivarit loppuivat ja äidin liitoskivut samaten. Ei ole poika rinnan perään itkenyt missään vaiheessa, ja itsekin olen päätökseen tyytyväinen, en ole haikeana muistellut, vaikka muutoin imetys oli ihan mukava kokemus ja sujui hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sattuipas sopivasti Sade, kun juuri tuota tietoa olin etsimässä :)

 

En kylläkään ole vielä imetystä lopettelemassa, mutta jos tämä maidon tulo jatkuu näinkin hyvänä, niin pitää alkaa ihan aktiivisesti sitten lopettelemaan ennen töihin menoa...ja on mietityttänyt että mitenhän se käytännössä tehdään. Eli siis vaan alan pikkuhiljaa korvaamaan imetyskertoja korvikkeella, niinkö? Toivossa vielä elän, että tämä kiinteiden aloitus saisi imetyksen loppumaan ihan itsekseensä jossain vaiheessa, niin kun joillekin käy. Mutta saa nyt nähdä. Imetyksestä kyllä pidän, ei siinä mitään, mutta en kyllä yhtään harmittele, jos se pois jää itsekseen, helpompihan se niin olisi.

 

Niin ja komppaan muita, jotka ovat kehoittaneet lopettamaan imetyksen, jos se tuntuu liian takkuiselta hommalta. Itselläni oli kyllä niiiin monta kertaa ekojen 3kk aikana mielessä lopettaa, mutta omaa laiskuuttani en saanut aikasiksi. Mutta kyllä ne vauvat kasvaa ihan hyvin korvikkeellakin, ihan samanlaisia ihmisiä niistä tulee! :) Eikä kenenkään pitäisi joutua kokemaan "huono äiti" fiiliksiä johtuen siitä, miten lastaan syöttää, pullosta vai rinnasta. Jokainen taaplaa tyylillään ja menee sen mukaan mikä tuntuu itselleen parhaalta vaihtoehdolta. Kun äiti voi hyvin, voi lapsikin hyvin..sama pätee myös parisuhteeseen jne. jne. Eli pitäkäähän mammat itsestänne huolta ja pistäkää pulloa kehiin, jos siltä tuntuu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt meillä ollaan pikkuhiljaa lopettelemassa imetystä...töihin menen vasta maaliskuussa, mutta jotenkin nyt vaan tuntuu siltä, että olis vaan kivempi hoitaa nämä ruokailut pullosta, päästä vihdoinkin siihen vaiheeseen ettei pojan ruokailu ole minusta kiinni. Toisaalta kovin haikeaa tämä, mutta toisaalta olen itse innoissani :rolleyes:

 

Ongelmana on nyt vaan se, ettei poitsu oikein innostu pullosta, Nyt ollaan n. 4pvää annettu päivällä maito pullosta, olen vielä ilta- yö- ja aamuimetyksen pitänyt kuvioissa mukana. Tänään ekaa kertaa poika otti pullon suuhun ilman kitinää...mutta maitoa menikin sitten vaan n. 15ml ja sen jälkeen ei pulloon enää koskettu. Mutta kuitekin poitsu tuntui ihan tyytyväiseltä oloonsa. Kyllä me pikkuhiljaa opitaan pullolle. Kunhan se tapahtuu alan pikkuhiljaa jättämään nuo loputkin imetyskerrat pois.

 

Ihmeen hyvin on tissitkin sopeutuneet. Tai siis, etteivät ole mitenkään kipeästi pamahtaneet täyteen päivisin. Illalla kun iltaimetän, niin poitsu vetelee vain toisen rinnan, niin sitten toisesta pumppaan 20-40ml pois, sillä selviää sitten taas yöimetykseen asti.

 

Miten nopeasti teillä muilla on tuo maidon määrä lähtenyt vähenemään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselen ehkä ihan hassuja, mutta jos jollain olis vastaavasta kommentoitavaa...

Eli meidän tilanteemme:

Tyttö on ollut kokoajan pelkällä imetyksellä, yötissittelyn lopettanut 7kk iässä, eli on nukkunut täysiä yöunia heräämättä, ja tuttipulloa meillä ei käytetä (ei tuossa iässä edes osannut juoda tuttipullosta).

9kk iässä kun meni perhepäivähoitoon ja minä töihin, jätettiin päiväimetykset, eli sai vain aamu ja iltatissiä.

Nyt on menty kuukausi vain aamutissityksillä ennen hoitoon lähtöä, iltatissi on jätetty reippaasti pois, ei ole kiukutellut kuin ekana iltana.

 

Mutta nyt kysynkin että miten saan sitten jätettyä tuon aamutissinkin pois??? Voiko sitä enää tehdä pikkuhiljaa, vai onko se kerrasta poikki? Kun imetyksen sitten siis kokonaan lopettaa niin tuleeko sitä sitten rinnat kipeiksi, täytyykö pumppailla... Vai annanko tänä aamuna vasemmasta vain ja huomenna oikeasta? :lol: Nyt oon siis antanut molemmista rinnoista aamulla, mutta tuntuu että ei se taida paljoa enää juoda, minuutti-pari on tiivistä imemistä, sitten vaan hengaillaan tissillä ja katsellaan äidin naamaa, ehkä vähän hymyilläänkin äidille.

Tämän ikäisellä/kokoisella tyttelillä tuo tissi kun ei ole se tärkein ravinto... Eli tytteli on sen kohta 11kk ja painoa reipas 10kg, ja syö erittäin hyvin kaikkea mahdollista, ja korviketta on otettu mukista ruokajuomana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meilla oli myos lopussa ensin ilta- ja aamutissi, sitten enaa aamuisin ehka viikon ajan. Sitten lopetin senkin, kun sita vaan imettiin pari minuuttia, eli sita varsinaista ravintoa siita saatiin enaa hyvin vahan.

Yhtena paivana vaan lopetin kokonaan, toisesta rinnasta tuli muutenkin enaa tuskin mitaan. Rinnat eivat tulleet kipeiksi, mutta vahan arat olivat noin viiden paivan paasta, jolloin pumppasin niista vajaat 20ml yhteensa. Sen jalkeen ei tullut mitaan aristusta tai pahkuroita. Mutta jos rinnat tayttyvat enemmankin ja tulee niita pahkuroita, niin kai sita voi tarvittaessa vaikka parin-kolmen paivan valein pumpata maitoa pois ja sitten harventaa valeja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen täällä vähitellen lopetellut imetystä vähentämällä imetyskertoja ja nyt olisi enää jäljellä iltaimetys, joka tapahtuu ennen nukkumaan menoa. Kertokaas, miten olette korvanneet tämän imetyksen, maidolla pullosta vai olleet antamatta ollenkaan, eli illan viimeiset maidon puuron kera? Olen täällä pähkäillyt pitäisikö iltamaito jättää nyt kerrasta pois, kun tyttö ei juo tuttipullosta vaan juo kaiken maidon nokkamukista. Tuntuu vain jotenkin hassulta ajatus juottaa pimeässä makuuhuoneessa nokkamukista maitoa.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Oma mielipiteeni ja kommenttini sinulle Citrus.

Meillä ei ole koskaan juonut tuttipulloa, vaan ruuan kanssa juodaan aina suoraan lasin reunalta, ja kun jätin iltaimetyksen pois niin iltapuuron kanssa annoin juoda nokkamukista maitoa (meillä tuttipullon korvike) jolloin maidon saanti oli helpompaa ja menekki suurempaa kuin normaalisti lasin reunalta juoden.

Kyllähän se vauva vielä kaipaa sitä iltamaitoa joten siksi annoin iltapuuron kanssa reilusti maitoa ja tuntui sille parin illan jälkeen olevan menkkiäkin, ihan kuin vauva olisi tajunnut että nyt on meinaan juotava jos mieli tekee kun jos sitä ei tissiä tulekaan ;)

 

Eli en ehkä antaisi pulloa/mukia hämärässä makkarissa vaan juo sen minkä juo puuron yhteydessä. Tämä on mun mielipide. (meillä siis jätetty iltatissi pois reilu kuukausi sitten, aamu enää jäljellä)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 1v.2kk saa maitoa pullosta hämärässä ennen päiväunia ja iltaunia omassa sängyssään, samoin kun otetaan hänet viereemme meidän sänkyyn aamulla klo 5-6 aikaan, jonka jälkeen nukahtaa vielä joksikin aikaa. Nuo pullottelut on siis selvästi tulleet imetysten tilalle ja assosioituvat selkeästi nukahtamiseen. Nokkamukiakin sitkeästi tuputettiin n. kolmen kuukauden ajan, mutta kun se ei millään alkanut kelvata, otettiin tissin jälkeen käyttöön pullo, jotta maitoa menisi edes jotenkin.

 

En ole pullottelusta tässä vaiheessa yhtään huolissani, eiköhän siitä aikanaan päästä eroon. Niin kävi isosiskonkin kanssa, ensin tuossa 1,5-2v. paikkeilla siirryttiin nokkamukiin ja sen jälkeen unimaidot jäivät kokonaan pois. En jaksa stressata, pääasia, että maito maistuu ja nukahtaminen käy sävyisästi :)

 

Mulla olisi myös kysyttävää imetyksen lopetuksesta. Itse lopetin kohta kaksi viikkoa sitten, ja nyt muutaman päivän rinnat ovat olleet hiukan kipeät. Eivät ole pingottuneet eikä tunnu kovia kohtia, mutta jonkun verran sisällä tuntuu olevan maitoa ja ovat kosketusarat ja tosiaan vähän kivistävät. Tiedän, että menee n. 40 vrk, kunnes maidontuotanto loppuu, mutta ensimmäisellä kerralla lopetettuani imetyksen en muista tällaista olleen. Silloin tosin lopetin hiukan aikaisemmin, lapsen ollessa 10kk vanha. Pitäisikö mieluummin pumpata vähän (minkä pelkään vain kiihdyttävän maidontuloa) vai sinnitellä sen pienen säryn kanssa, kunhan ei mitään tukoksia tms. tunnu olevan? Onko jollakulla kokemusta?

Edited by keijutiira

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on Keijutiira aikalailla samanlainen tilanne. N. 2-3 viikkoa olen ollut imettämättä (en yhtään kykene muistamaan tarkkaa päivä, jolloin lopetin, tyhmä minä kun en laittanut mihkään ylös) ja nyt toisessa rinnassa tuntuu hiukan kipua, tai eipä tuota kai ihan kivuksi voi sanoa. Jonkin asteinen pieni patti, kovempi kohtakin tuolla rinnan alaosassa on. Itse olen nyt vaan hieronut sitä aina suihkussa käydessä, eli siis lämpimän veden kanssa. Ja olen myös syönyt buranaa, jottei vahingossakaan pääsisi tulehtumaan. Nyt kuitenkin ajattelin, että josko suihkun jälkeen vielä sitä rintaa pumppaisin, jos vaikka saisin tukoksen pois. Ilmeisesti ihan normaalia, että näitä tulee, kun ei tuo maito mihinkään heti poistu, mutta inhottavaa silti. Itseäni vielä pelottaa tuo tulehdusriski, kun niin monet rintatulehdukset ja yhden rintapaiseenkin kärsin imetysaikana....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buttercat, hyvä kuulla, että muillakin on samaa. Siis siinä mielessä, että tämä taitaa olla ihan tavallista.

 

Mulla ei ikinä ole ollut rintatulehdusta, mutta pitäisi tosiaan varmaan ottaa sekin huomioon, ei varmaan olisi huono idea ottaa ibuprofeenia, jos kipu ei ala mennä ohi tai yltyy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on muuten maidon pakkaumiin ja kovettumiin auttanut ylivoimaisesti parhaiten sauna ja kevyt vastominen. Viime jouluna sain ensimmäistä kertaa oikein kunnon kovettuman toiseen rintaan, eikä se sulanut tehoimetyksillä, pumppailuilla, hieromisilla eikä lämpimällä vedelläkään, mutta kun istuin tovin lämpimässä löylyssä ja lämmitin rintaa vastalla, kovettuma katosi sen siliän tien seuraavalla imetyksellä.

 

Meillä on nyt neljäs päivä ilman imetyksiä menossa ja hyvin on sujunut. Lauantaista sunnuntaihin oli jo pitempi tauko, ja meinasin lopettaa jo silloin, mutta sunnuntai-iltana toinen rinta oli jo tosi piukea ja vähän kipeä, joten imetin vielä illalla (kauhean haikeissa tunnelmissa). Sen jälkeen rinnat eivät ole enää pakkautuneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ollut nyt melkein kaksi viikkoa imettämättä. Tyttö oli melkein 1v 1kk, kun itse päätti, ettei enää oikein kelpaa. Tahtoi rinnalle, mutta imaisi muutaman kerran ja halusi sitten pois. Kolmisen viikkoa sitten jätettiin aamuimetys pois ja pari viikkoa sitten iltaimetyskin. Maidonsaanti vaan väheni niin kovasti imetyksen loputtua, että iltapullo on otettu kuvioihin mukaan. Nokkamukista kun parhaimpina päivinä menee vain 2dl maitoa ja muutamat millit vesipullosta päivän lomassa.

 

Rinnat on sopeutuneet muutokseen tosi hyvin ;) Osansa lienee sillä, että vähenneltiin niin pikkuhiljaa. Iltaimetystenkin kanssa viimeinen viikko meni vähän joka toinen päivä -taktiikalla. Mitäänhän niistä ei ole jäljellä :lol:

 

Tämä meni kyllä huomattavasti helpommin, kun kesällä, kun tyttö puraisi mua niin pahasti, että olin jo valmis lopettamaan. Reilun vuorokauden imettämättömyyden jälkeen oli pakko taas aloittaa, kun pumpusta ei ollut apua ja rinnat oli ihan kamalan kovat, kipeät ja täynnä. Toki silloin niitä päivittäisiä imetyskertoja oli n. 5.

 

 

edit. Keijutiira: Kokeile vaan ibuprofeenia ja voithan ihan vähän kokeilla pumpatakin, jos siitä on apua. Toivottavasti pian helpottaa, eikä tosiaan mitään rintatulehduksia pääse iskemään :)

Edited by anina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now