Helga

Vaatteiden yms merkkaus päivähoidossa

153 posts in this topic

Kyllä mä olen sukkiakin nimikoinut tekstiilitussilla. Eihän se hirveän hyvin näy, mutta ainakin jollain lailla. Toisaalta taas jonkun sukan katoaminen ei tietysti olekaan maailmanloppu, koska sukkia saa aina halvalla uusia.

 

Sitten jos on noita tommosia niminauhoja, jotka dasta mainitsi, niin semmoinenhan toimii sukassakin. Tai saman asian ajaa pala kanttinauhaa, johon tussilla nimi, ja jonka ompelee parilla pistolla kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitoin juuri lapasiin ja sukkiin (nää oli vähän hintavammat, muutoin en jaksa noita nimikoida) maalarinteipillä ukon nimen. Ei ainakaan protestoinut, joten tuskin tuntui (tämä meidän yksilö osaa kyllä sanoa"ei", jos niikseen tulee :rolleyes: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä merkkasin apteekin haavalaastarilla kaikki vaattee sukkia myöden, hyvin pysyi ja sain kiitosta että kaikissa oli nimi. Ja oli nopeeta ja halpaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon merkannut vaan kaikki ulkovaatteet ja kengät. Bodeissa yms. ei ole nimilappua. Mut meidän pojan ryhmässä onkin vaan yks toinen n.1-vuotias ja sekin on tyttö :lol: Ja muut on yli 3-vuotiaita. Ei ainakaan vielä ole mennyt vaatteet sekaisin ;) Harva 3-vuotias varmaan käyttää enää bodya :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasin nimnauhat ja kiinnitysnastat, on helppo ja nopea nimikoida vaatteet selkeästi. (Ei sillä, ei silti ole vielä läheskään kaikkea nimikoitu, täytyisi tässä taas ottaa rykäisy joku ilta ja nimikoida taas pino... Mutta kahden lapsen kaikkien vaatteiden nimikointi on aikamoinen homma!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten tuollaiset kiinnitysnastat toimii? Ne vaan jotenkin napsautetaan kiinni? Entä jos nimikoinnin tahtoo joskus poistaa (esim. vaatetta myydessä) niin jääkö isokin jälki?

 

Miten saatte tutit nimikoitua?

 

Myydäänkö muuten ihan marketeissa vai missä sellaisia tekstiilitusseja, joilla nimikointi myös onnistuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.euroteam.fi/ Tuolta tilasin. Ne vain painetaan vaatteen läpi, ja katkeaa siisteimmin ihan taivuttamalla se ylimääräinen piikki. Ei noista jää sen kummemmin jälkeä vaatteeseen, kun silleen huolella laittaa, että menee esim puuvillaneuloksen "koloista", jos ymmärrät mitä tarkoitan ;) Ihan vaan irrotetaan pois halutessa. Mutta vahingossa nuo eivät ainakaanmeillä ole irronneet!

 

Lisäys. Tuttiin olen vaan vedenkestävällä Eddingillä kirjoittanut eteen nimen, samoin tuttipulloon. Ostin jostain Akateemisesta tms.

 

Päiväkodin seinällä on muuten meillä sellainen 90asteen pesun kestävä musta kangastussi varulta roikkumassa, jos on jotain unohtunut nimikoida, ja unilelujen pesulappuihin kirjoitin sillä. Hyvin on pesua kestänyt :)

Edited by Julia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasin meidän lapsille noita Euroteamin nimikointilappuja kuvalla ja sukunimellä. Pojan vaatteissa on auto ja tytöllä kukka. Osasta nimikointilappuja leikkasin tuon kuvan erikseen, ja alushousut ja sukat on nyt nimikoitu noilla nimikkokuvilla. Ompelin kuvat sukkien ja alushousujen ulkopuolelle, jotta se ei raavi ihoa. Ja toimii ainakin meidän päiväkodissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vedenkestävä kalvotussi toimii hyvin tuttien yms merkkauksessa. Itseasiassa olen sillä merkinnyt kaikki muutkin...ei kestä ikuisesti pesuissa, mutta tosi kauan ja kapean terän ansiosta saa pieneenkin tilaan kirjailtua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan tilannut nimikointinauhoja tms. ulkomaisista kaupoista? Brittikaupoissa netissä näyttäisi olevan esim. 100 kpl sellaista silitettävää tekstiilinauhaa alle 20 euroa toimituskuluineen. Ja tietysti on myös ihan erilaisia tuotteita tarjolla kuin vaikka Euroteamilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitatko Miinanen linkkejä noista nettikaupoista! Kiitos. Onkohan siellä myös tuollaisia 'kiinnitysnastoja'? Ei jaksais silitellä ja nastat saa vissiin aika siististi poiskin jos tahtoo joskus vaikka myydä vaatteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan tussilla tai mustekynällä olen merkannut muksun vaatteet. Teksti on pysynyt ihan hyvin pyykissäkin. Ja ihan jokaisen vaatekappaleen olen merkannut. Yleensä kirjoitan sukunimen, tyyliin A. Virtanen, taka-ajatuksena siirtää vaatteet aikanaan mahdollisen pikkusisaruksen käyttöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka nopeesti Euroteamilta tulee tuo tilaus? Eilen laitoin eikä tullut muuta tilausvahvistusta kuin sinne sivulle, ei siis sähköpostiin.

 

T. Malttamaton :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on tullut Euroteamilta tilaus kummallakin kerralla alle viikossa, vaikka värillisille nauhoille toimistusajaksi on ilmoitettu 2-4 viikkoa (muistaakseni, en jaksa käydä sivuilla tarkistamassa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Julia, kuinka kauan on aika hitaasti? Mä en ala jos ne kestää kuukauden, en mä sitten enää kerkee niiden kanssa näpertämään kun meen töihin.. :angry:

 

Miten en taas huomannu tuolla sivuilla mitään toimitusaikaa. :rolleyes: Ei nyt luulis olevan mitään ruuhkaakaan, luulis että suurin osa ois tilannu syksyllä omansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vedenkestävä kalvotussi toimii hyvin tuttien yms merkkauksessa. Itseasiassa olen sillä merkinnyt kaikki muutkin...ei kestä ikuisesti pesuissa, mutta tosi kauan ja kapean terän ansiosta saa pieneenkin tilaan kirjailtua.

 

Voi itku, laitoin kalvotussia kurahousujen nimilappuun, eikä ilmeisesti ollu vedenkestävää koska lapusta oli märän ulkoilun aikana levinny tahra ReimaTecin vaaleeseen haalariin. Koitin sitä hangata heti pois kun huomasin ja laitoin sitten haalarin pesuun, no ei lähtenyt! :angry: Miten se ei muka lähde jos toi tussi oli kerran vesiliukonen?! Millähän sen sais pois?

 

T: Sählä

Share this post


Link to post
Share on other sites
Julia, kuinka kauan on aika hitaasti? Mä en ala jos ne kestää kuukauden, en mä sitten enää kerkee niiden kanssa näpertämään kun meen töihin.. :angry:

Hmmm... Kamala, kun en enää muista! Olisko ollut 2-3viikkoa? Jotain sellaista muistelisin. Taisin tilata ne nauhat 2vko ennen hoidon alkua (olinpa hyvissä ajoin liikkeellä... :rolleyes: ) ja viikko hoidon alkamisen jälkeen ne tuli. Olen syksyn mittaan aina pikkuhiljaa jonkun satsin vaatteita kerrallaan merkkaillut, ei kauheasti kykene kerralla kun niiden nastojen painelussa minulla sormenpäät kipeytyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tilasin meidän lapsille noita Euroteamin nimikointilappuja kuvalla ja sukunimellä. Pojan vaatteissa on auto ja tytöllä kukka. Osasta nimikointilappuja leikkasin tuon kuvan erikseen, ja alushousut ja sukat on nyt nimikoitu noilla nimikkokuvilla. Ompelin kuvat sukkien ja alushousujen ulkopuolelle, jotta se ei raavi ihoa. Ja toimii ainakin meidän päiväkodissa.

 

Onko purkautunut reunoista kun olet leikannut erikseen? Tuntuu että vähän lähtee purkamaan, mutta ei kai se voi käytössä kovasti purkaantua, tarviihan ne nimetkin leikata toisistaan erilleen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin tilasin Euroteamilta niitä nimilappuja ja lisäksi myös tekstiilikynän ja täytyy myöntää että kynä on osoittautunut kätevämmäksi. Nimilappuja olen laittanut vissiin vain muutaman, en vaan jaksa ja jotenkin en osannut niitä nastoja käyttää (siis en saanut helposti sitä ylimääräistä piikkiä pois). Villasukat nimesin lapuilla mutta tavallisiin sukkiin olen kirjoittanut sillä tekstiilikynällä, se on kyllä loistava!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiks se maalarinteippi lähde pesussa pois? Mä ainakaan jaksais joka pesun jälkeen nimikoida uudestaan. Ainakin jonkun hyväksi mainostama laastarinauha lähti pesussa.

 

Mä saan kyllä hyvin piikin katkaistua niistä nastoista, painan sillai piikin sivusta, ei satu sormeen ja käy ihan näppärästi. Mutta onhan se tietenkin paljon hitaampaa kun nimen sutaseminen tussilla, varsinkin kun tykkään laittaa kaks nastaa, yhden kanssa nimilappu rullaantuu ja tuntuu et lähtee helposti purkaantumaankin. :/ Silitettävä nauha ois ehkä sittenkin ollu nopeempi laittaa ja siisti, mutta nastoissa on se kiva et ne saa helposti pois ja reikä on usein aivan huomaamaton. Lainavaatteiden kanssa ehdoton juttu ja kiva omienkin kans jos joskus on sisarus mille niitä kierrättää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jokapäiväisiä vaatteita merkaan ihan tekstiilitussilla tai kalvotussilla. Maalarinteippiä käytän villavaateissa yms, joihin ei pysty kirjoittamaan ja ovat pesussa melko harvoin eli lähteehän se pesussa irti, mutta ei niitä useinkaan tule pestyä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now