Helga

Vaatteiden yms merkkaus päivähoidossa

153 posts in this topic

Pojilla alkaa eskari+hoito vajaan kolmen viikon päästä ja pitäisi varmaan alkaa tätä asiaa miettiä tässä jossain vaiheessa. Pitäisi myös ostaa jotain uusia vaatteita (lähinnä kengät ja ulkovaatteita ja ne hiton kuravaatteet, jotka puuttuu.. ja sinne pitää viedä pysyvästi kumisaappaatkin), mutta saa nyt nähdä mikä on rahatilanne. Tuskin pystyn ostamaan kaikkia kerralla. Taitaa kuopuskin jo tunnistaa oman nimensä, kun osaa sen kirjoittaakin ja tunnistavat pojat vaatteensakin hyvin. Pojilla ei ole oikeastaan mitään sinistä eikä harmaata, joita taas on varmasti kaikilla tai melkein kaikilla pojilla siellä, joten varmaan erottuu hyvin omien poikien vaatteet siellä :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kyllä mietin että oisko järkevin merkata sukunimellä. Kun varsinkin pieniin pesulappuihin ei mahdu kirjoittamaan useampaa nimeä ja sitten on kurjaa jos kuopuksella lukee aina isoveljen nimi niissä. Meillä siis esikoinen on menossa vain kerhoon, joten hänellä tuskin 3 tunnin kerhopäivien aikana tulee kamalasti sisävaatteita vaihdeltua ja hukattua, mutta kuopus on kyllä aikanaan saman ikäisenä (samoja vaatteita käyttävänä) jo päiväkodissa.

 

En jaksais mitään nimikointilappuja tilailla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keskiviikkona alkais pojilla hoito ja vaatteiden merkkaus vielä edessä. En oikein tiedä miten merkkaisin... Vähän samaa mietin kun fleur, mutta meillä tuo kierrätysväli on vielä nopeampi. Eli siis kyseessä kaksoset ja toinen kokoa isompi. Jos nyt merkitsen vaatteet etunimillä niin tuossa talvella/keväällä pienempi perii isomman nykyiset vaatteet ja sitten onkin kaikissa vaatteissa sama nimi. Vai pitääkö mun sit nimetä isomman uudet vaatteet pienemmän nimellä ja saavat hoidossa sitten pukea aina vaatteet sille jonka nimeä ei vaatteissa lue...

Sukunimeen alan tässä kallistua, katsovat sitten jos ehtivät että isommalle isompia vaatteita ja pienemmälle pienempiä... Muuten sitten kulkevat joko hiukan tiukoissa tai löysissä jos menee sekaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Nimeä sen verran pienellä/pelkillä etukirjaimilla (etunimi-sukunimi), että voit myöhemmin sutata nimen yli ja laittaa toisen nimen alle/viereen. :) Itse olen merkannut kangastussilla (kapea kärki) tai mustekynällä pesulapun nurjalle puolelle nimen mahdollisimman pienin kirjaimin.

Edited by Adelita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kestovaippailevien lasten vanhemmille kysymys: Miten olette merkanneet vaipat (meillä hoidossa käytössä taskuvaipat)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä ei vaippoja merkitty mitenkään. Vaipat säilytettiin omassa pussissaan (jossa oli nimi) tytön lokeron naulakossa tai vaippalaatikossa vessojen lähistöllä, ja nimiä ei tarvittu. Tavallisetkin vaipat säilytettiin tytön entisessä päiväkodissa nimetyissä laatikoissa, joista ne olisi tietty voineet sekoittuakin. Eikä se ollut ongelma. Toki, jos samassa ryhmässä olisi ollut muitakin kestoilijoita, olisin miettinyt, tarviiko erikseen merkata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään ei ole vaippoja merkattu. Ollaan tällä hetkellä ainoat kestoilijat. Muutenkaan en usko että vaippoja merkattaisiin, vaipat säilytetään pojan nimellä varustetussa lokerossa vessassa. Kun tulee likavaippoja, ne laitetaan omaan pussiin joka roikkuu viereisessä naulakossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös noita Euroteamin lappuja ja merkkaustussi käytössä. Kauhea vaiva ompelussa, mutta hyvin on pysyneet merkatut tavarat tallessa.

 

Just vietiin merkkaamattomat ulkohanskat päiväkotiin ja ne sitten lähtivätkin samantien omille teilleen. girl_sad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt merkannut kaikki vaatteet Euroteamin nimikointinauhoilla ja taggiteilla. Kauhean näppärä ja nopea systeemi ja helppo tosiaan irroittaa. Eikä siitä jää juuri jälkeä kun taggitin irroittaa. Ja kun vaate jää pieneksi, ottaa vaan siitä nimikointinauhan pois ja siirtää seuraavaan kokoon :) Sukkia olen merkinnyt ihan kangastussilla tai sitten (esim. villasukat jne.) olen parilla pistolla ommellut pienen palan kanttinauhaa sukan suuaukolle ja siihen pojan nimikirjaimet. Siis sillä lailla taittanut kanttinauhan palan kahtia ja sujauttanut sen siihen suuaukolle siten, että sukka jää sinne väliin. Kaikki mahdollinen on nyt kyllä merkattu, kun sitä tarhassa toivottiin. Ja sen verran monta lastentarhaopettaja kaveria mulla on jotka aina tuskailee niiden kuivumassa olevien sukkien, lapasten, sukkahousujen jne. kanssa, että kenen mikin on, etten halua itse aiheuttaa sitä ongelmaa :) Joten pipot, kaulurit, lapaset, sukat, sukkahousut, villasukat, kengät, ulkovaatteet, vaatteet yms. on kaikki merkattu.

Edited by Buttercat

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo voi, vaikka se nastan "piikki" onkin jo kerran katkaistu. Mä olen tehnyt niin, että teen uudella nastalla reiän seuraavaksi nimikoitavaan vaatteeseen ja sitten pujotan sen katkaistun nastan reiästä läpi. Sitten vaan takaosa puristamalla tiukasti kiinni. Ei ole ikinä irronnut, vaikka olen käyttänyt uudestaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerran melkein tilasin noita nauhoja, mutta kun oon laiska ompelemaan, niin mietin tuleeko taggitit sitten kalliiksi jos ja kun tarttee nauhoja irrotella ja laittaa takaisin. :grin: Ehkä sitä voisi siis noihin sijoittaa, vaikka tähänastinen spriiliukoinen kalvotussi on toiminutkin vallan mainiosti. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei meilläkään oo tarvinnu kestojavaippoja nimikoida, kun neiti on ainoa kestoilija siellä. Mutta kahteen vaipaan oon isolla kirjottanu pul-kankaaseen "ulkoiluvaippa" (jossa on enemmän imua) permanent-tussilla ja hyvin on pysyny pesuissa teksti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon käyttänyt Eurotiimin nauhoja, taggitteja ja pelkkää sukunimeä. Tilasin nauhoja painatuksella "etunimi sukunimi" ja olen leikannut niitä erilleen niin, että tulee pelkän etunimen ja pelkän sukunimen nauhoja. Pelkän etunimen nauhoja olen laittanut sukkiin, hanskoihin yms. pikkuvaatteisiin.

 

Meillä kukaan ei ole valittanut pelkästä sukunimestä. Mutta koko päiväkodissa ei ole samaa sukunimeä muilla kuin meidän pojalla. Ja mahdolliselle pikkusisarukselle tulee ikäeroa ainakin 3 vuotta, joten lasten tavarat tuskin sekoittuvatkaan. Päinvastoin, on kehuttu kuinka hyvin meillä on kaikki nimikoitu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen merkkaillut kangastussilla pesulappuun kaikki usein pestävät vaatteet (paidat, housut, sukkikset) ja sit Leukoplast laastaritarralla kaikki villavaatteet yms. mihin on mahdoton muuten kirjoittaa. Ihan hyvin on kestänyt se tarra, vähän tuuripeliä onko vielä pesun jälkeen vaatteessa kiinni, mut yllättävän hyvin on pysynyt. Mun hermot ei kestäisi nimilappujen ompelua, yleensä tsekkaan vasta aamulle pukiessa onko kaikissa vaatteissa nimi tallella ja jos ei oo niin lisään äkkiä. Vaatteiden jälleenmyyntiarvoa en oo jaksanut murehtia vaikka tussilla merkkaankin, itse ainakin ostan kirpparilta ihan samalla rahalla sekä merkatut ja merkkaamattomat vaatteet. Siis kunhan ei oo näkyvään paikkaan kirjoitettu.

 

Tänään unohdin ekaa kertaa merkata tytön paidan, illalla sitä ei sit enää ollut. Miten voi olla että ne heti katoaa?!? Kyseessä oli hellokitty-paita, joten sille on saattanut löytyä ottajia jos 2-4v lasten ryhmässä hoitajat kysyy lapsilta että kenen tää on.

 

Kestovaippoja ei olla mekään merkattu, koska meilläkin on päiväkodin ainoa kestoileva lapsi. Ja muutenkin se oli hoitajien mielestä turhaa, koska ei he muutenkaan voi sellaisia jättää mihinkään lojumaan ihan hygieniasyistäkään eli ne menee kyllä omaan pussiin heti lapsen päältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain joskus po.pista ostosten mukana tosi hyvän kangastussin, jota olen nyt käyttänyt vaatteiden merkkaamiseen. Hyvin on toiminut. Välillä on kelvannut myös ihan perus kuulakärkikynäkin. girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon toistaiseksi merkannut vaatteet kirjoittamalla tussilla lappuun tytön etunimen (harvinainen) ja apteekin teipillä niihin, jotka ovat lainassa tai muuten ei voi kirjoittaa vaatteeseen. Ihan mukavasti on pysynyt juuri leukoplastin teippi pesussakin kiinni. Harkitsen nyt noita nimilappuja, jos tilais, jos ne kerta on vielä siirrettävissä ne kiinnityssysteemitkin, eivätkä ole kertakäyttöisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään unohdin ekaa kertaa merkata tytön paidan, illalla sitä ei sit enää ollut. Miten voi olla että ne heti katoaa?!?

Meiltä hävisi parin päivän jälkeen villahaalari, jossa oli Euroteamin lapulla pojan koko nimi! Olen ihan :girl_impossible: ja kiittelen onnea, että meillä on myös fleecepuku eikä ole kamalan kylmä vielä. Todennäköisesti se on vain eksynyt jonnekin, mutta saahan hyväkuntoisesta villahaalarista kirpparilla ihan kivan summan... ei sitä kai kuitenkaan pöllitty ole, sentään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin Pilotin Tekstiilikynän (Permawash) ja se ainakin leviää pesulapuissa niin jo heti nimeä kirjoittaessa, että nimi menee ihan sotkuisen näköiseksi. Muilla vastaavia kokemuksia vai onko tuo mun tekstiilitussi vaan huono? Kuulakärkikynällä nyt hädissäni merkkailin, ei kai se leviä ja sotke vaatteita pesussa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin Pilotin Tekstiilikynän (Permawash) ja se ainakin leviää pesulapuissa niin jo heti nimeä kirjoittaessa, että nimi menee ihan sotkuisen näköiseksi. Muilla vastaavia kokemuksia vai onko tuo mun tekstiilitussi vaan huono? Kuulakärkikynällä nyt hädissäni merkkailin, ei kai se leviä ja sotke vaatteita pesussa?

 

Meillä oli jonkun muun merkin tekstiilikynä (en muista minkä), ja sekin sotki. Päädyin merkitsemään vaatteet ihan normaalilla permanent-kynällä, joka pysyi pesussa, mutta ei levinnyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin mun kokemuksen mukaan kuulakärkikynäkin on ihan ok. Ei ole meillä levinnyt kertaakaan pesussa eikä pilannut vaatteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saatteko te pysymään merkkaukset tuteissa? Meillä on käytössä nuo kuvan Mam-tutit, ja mä joudun joka päivä kirjoittamaan tuttiin nimen uudestaan että se taas jotenkuten päivän kestää... Permanent markerilla siis kirjoitan tuohon keskipalluraan.

 

airlk_product.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä olen merkannut esim. juomapullon niin, että kirjoitin laastariteippiin nimen ja liimasin sen pulloon. On pysynyt kiinni koko kesän, vaikka pulloa on pesty tiskikoneessakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasin merkitse.fi -verkkokaupasta nimilappuja ja tarroja. Tilaus oli xprs-tilaus, jonka toimitusajaksi mainitaan 2-3 työpäivää. Tilauksesta on nyt kaksi viikkoa, eikä tuotteita ole kuulunut. Eivät vastaa myöskään s-postikyselyyni. Tuotteet maksoin tilatessa. Muilla lähiaikoina kokemuksia ko. kaupasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tilannut tuolta Merkitse:stä kahdesti ja mulla on ihan hyvä kuva jäänyt. Ekalla kerralla oli ihan ongelmatonta, tokalla kerralla en meinannut löytää sivuilta etsimääni ja mietin jo, että onko koko puoti edes toiminnassa enää. Laitoin viestiä sinne sähköpostilla ja vastasivat mulle ihan nopsasti ja vielä kysyivät, saavatko soittaa ja "haastatella" ja juteltiin aika pitkään ja perusteellisesti siitä mitä mieltä mä olen heidä sivuista ja miten niitä voisi parantaa. Mulle jäi kuva, että olivat hyvinkin kiinnostuneita mun mielipiteistä ja halusivat panostaa sivujen toimivuuteen ja asiakaspalveluun. Eli ihan positiivinen kuva jäi.

 

Tosin nyt kun mietin, niin taitaahan tosta kyllä olla jo vuosi, että ei ihan hiljattain kuitenkaan ollut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now