pipa

Raskausmyrkytys

138 posts in this topic

Vähän pelottaa, että mä oon potentiaalinen raskausmyrkytyspotilas. Pissa oli puhdas, mutta alapaine koholla. Tosin se on ollu hiukan koholla koko raskauden ajan. Silmissä näkyy siimahäntiä, päätä särkee ajoittain ja turvotusta tullut viikossa reilut 2 kiloa kun paino on muuten raskauden ajan pysynyt kuosissa ja painonnousu turvotuksineen on nyt yhteensä reilut 5 kiloa. Neuvolassa kuitenkin edelleen tarkkaillaan eikä terkka ollut vielä huolissaan. Itseäni kyllä huolettaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla löytyy lista oireita, jotka viittaa raskausmyrkytykseen ja olen tehoseurannassa. Minun pitäisi ottaa heti yhteyttä sairaalaan, jos minulle tulee ylävatsakipuja. Mutta mistä ihmeestä nämä tunnistaa? :huh:

 

Miten raskausmyrkytyksestä aiheutuvat ylävatsakivut eroaa

-närästyksestä

-nälästä

-lapsesta ja potkujen aiheuttamasta jomotuksesta (koko maha on hellänä kun tuo juniori riehuu)

-rintsikoista, jotka painaa

-supistuksista?

 

:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ainakin se ylävatsakipu oli tosi voimakasta, valvoin pari yötä sen kourissa enne kuin tajusin ettei oo ihan mitää erikoisen voimakasta mahatautia, ilman ripulia /oksentamista. Mutta mielestäni erottaa muista kivuista siitä jatkuvuudesta ja voimakkuudesta, että ei hellittänyt moneen tuntiin oikestaan lainkaan.

 

Samoin päänsärky mitä esiinty oli aika voimakasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin kuulla miten raskausmyrkytyksen ekassa raskaudessa kokeneilla on mennyt toinen raskaus. Tuliko myrkytys taas?

 

Tiedätkin jo tämän, mutta lähinnä muita ajatellen halusin tulla raportoimaan, että vaikka minulla oli ensimmäisessä raskaudessa tuo paha raskausmyrkytys, ei toisessa raskaudessa sitä onneksi tullut. :) Koko raskausaika ja synnytys menivät tällä kertaa juuri niin kuin oppikirjoissa parhaimmillaan. Vauva syntyi spontaanisti rv 39+2.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ :girl_dance::lipsrsealed: Tällaisten kuuleminen piristää kyllä mieltä ja luo paljon lisää luottamusta siihen, että kaikki voi mennä nyt paremmin.

Edited by Maletti

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ lipsrsealed.gif Niinpä! Mutta mä olen ihan varma, että todennäköisyys sille, että raskausmyrkytys tulisi kaksi kertaa peräkkäin näin pahoina kuin meillä on ihan loton päävoittotason todennäköisyyksiä. Toivottavasti vältyt sinäkin siltä kokonaan, mutta olen ihan varma, että asiat menevät joka tapauksessa paljon paremmin kuin ensimmäisellä kerralla. give_heart.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana kuulla, että kaikki sujui toisessa raskaudessa hyvin! :) Toiveissa itselläkin, että pääsis kokemaan tässä toisessa "normi" synnytyksen ilman suurta huolta ja kiirettä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana kuulla, et on ollut toinen raskaus ilman myrkytystä. Mulla tuli kans ekassa raskaudessa myrkytys 41+ ja tulikin pahana ja paheni synnytyksen jälkeen. Pelottaa tosiaan, että jos nyt uusii ja tulee oireet jo aiemmin. Voi, toivottavasti selviäisin tällä kertaa ilman myrkytystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä iski raskausmyrkytys ensimmäisessä raskaudessa ihan parissa päivässä niin pahaksi, että jouduin osastolle ja heti seuraavana päivänä leikattiin verenpainekriisin takia. Leikkauksen jälkeen jouduinkin sitten teho-osastolle, kun myrkytys vaikutti niin paljon elimistööni (ei oikein pääkään enää toiminut...) ja verenpaineet eivät meinanneet millään laskea. Tuosta pelottavasta kokemuksesta toipuminen psyykkisesti kesti tosi kauan ja olimme (myös mies) pitkään sitä mieltä, että ei ikinä uskalleta alkaa yrittämään toista.

 

Toisessa raskaudessa kaikki vakuuttelivat, että raskausmyrkytys on yleensä vain ensisynnyttäjien tauti, mutta mitä vielä, kaava (oikeestaan pitemmän kaavan mukaan) oli sama kuin ensimmäisessä raskaudessa. Normiultrassa tsekattiin jotkut virtaukset, joissa sitten olikin blokkeja, joten osattiin hiukan myrkytystä odottaakin. Ja niin mentiin taas.. Olikohan joskus rv 22 tienoilla, kun ilmestyi ensimmäistä kertaa proteiinia pissaan, alkoi kauhea päänsärky, silmissä vilisi matosia ja verenpaineet nousi pilviin. Siitä asti lepäilin vuoroin sairaalassa ja vuoroin kotona syöden eri verenpainelääkkeitä, kunnes rv 36 taas päädyttiin leikkaamaan. Täytyy kyllä totuudenmukaisesti myöntää, että silloin kun tuo myrkytys rv 22 iski päällensä, iski aikamoinen stressi, sillä olin aivan varma että tämä raskaus vie hengen, sen verran selvänä oli edellisen raskauden tapahtumat kuitenkin mielessä.

Loppu hyvin, kaikki hyvin, terve vauva sieltä syntyi ja äitikin pysyi hengissä, vaikka traumoja tulikin taas lisää :)

Edited by Jumputin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulossa on siis toinen lapsi, edellinen on syntynyt 2009. Silloin kaikki oli normaalisti kunnes 37 viikon kohdalla eräänä päivänä iski kipu yläselkään joka ei lähtenyt kokopäivänä pois. Illalla mentiin sitten päivystykseen näyttämään ja sille tielle jäätiin. Paha raskausmyrkytys, help-syndrooma (jotenkin noin se kirjoitettiin) ja yöksi piti jäädä. Aamulla piti katsoa että käynnistetäänkö vai pitääkö leikata. No seuraavana aamuna annettin eka käynnistyspilleri, mutta siitä meni vain 2 tuntia kun verikokeiden arvot tulivat ja mut passitettiin leikkaussaliin odottamaan sektiota. Veriarvot oli huonontuneet niin paljon yön aikana lisää ettei aikaa ollut käynnistellä. Kaiken lisäksi kerkesin syödä lounasta jonkin verran, joten leikkaus voitiin tehdä vasta 6 tunnin kuluttua. Seuraavat 6 tuntia siis vain odotin sektiota itkien, joka tehtäisiin nukutuksessa, siis kaikista pahin painajainen minulle. Sektio meni hyvin, mutta kun sairaalasta päästiin kotiin niin tosiaan huomasin miten voimaton olo on. Kaikki johtui siis raskausmyrkytyksestä ja sen jälkioireista. Kahteen viikkon en jaksanut tehdä mitään, olin lähinnä kalman kalpea koko ajan. Näkö oli sumea, ei pystynyt tarkentamaan kunnolla ja verenpaineet olivat koko ajan koholla. Vähitellen olo palautui normaaliksi.

 

Edellisestä siis tuntuu jääneen vähän traumoja, joten jännitys kasvaa kevään lähestyessä, että kuinka nyt käy ja kuinka välttäisin edellisen kerran kohtalon.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi,

tulimpa mäkin nyt tänne kertomaan, että nyt toisella kertaa ei myrkytys iskenytkään päälle ja tyttö päätti syntyä vkolla 40+1. Jännitin kyllä loppuun asti iskeekö helpp taas, mutta onneks ei. Äippäpolilla seurattiin labroja loppuraskaudessa ja itse kotona paineita. Mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa ei tälläkertaa tullut. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut alapaineet 92-100 ja pissassa valkuaisarvo + viimeisen kahden viikon ajan. Mitään muuta oireita ei ole. Neuvolassa olen joutunut käymään useammin, kun paineita ja pissaa seurataan nyt tarkemmin. Mietin vaan voiko lievä raskausmyrkytys parantua itsekseen vai onko tälläistä koko raskauden loppuun asti? Vai paheneeko raskausmyrkytys aina lopulta? Viikkoja mulla on vasta 34.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos kyseessä on ihan oikea raskausmyrkytys, se ei parane muuten kuin synnyttämällä, mutta ei se välttämättä kaikilla pahenekaan ennen kuin lapsi syntyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen saanut kaksi lasta, joilla sama isä. Toisessa raskaudessa sain raskausmyrkytyksen. Alkoi verenpaineen nousulla, en nyt muista viikkoja tarkkaan kun en löydä sitä neuvolakorttia. Turvotustakin alkoi tulemaan aika holtittomasti. Neuvolalääkäri sanoi että jos näkyy valopilkkuja niin heti kättärille päivystykseen. No niinhän siinä sitten kävi. Osastolla olin pari pvää kun verenpainetta lääkkeillä yritettiin tiputtaa. Sitten kotiin ja mukaan verenpainelääkitys. Paineet pysyivät edelleen normaalia korkeammalla koko loppuraskauden. Mitään muita ongelmia ei todettu, kuin että verenpaine nousi ja turvotus oli todella hervoton. Painoa oli loppujen lopuksi tullut raskauden aikana 30kg! Poika syntyi yliaikaisena rv42, tosin hätäsektiolla, kun poika oli jotenkin jumissa eikä päässy syntymään ja sydänäänet tippui vaarallisen alas. Verenpaineet lähti laskuun, minulla, synnytyksen jälkeen pikkuhiljaa ja sain lopettaa jossain vaiheessa lääkityksen. Vitsi mua nyt harmittaa kun neuvolakorttia ei löytynyt, olisi ollut vähän selkeämpi selostus.

 

Mutta nyt olen taas raskaana. Vkoja on 18+6. Kävin perjantaina neuvolassa ja verenpaineet oli taas nousussa. Hitto. Joko ne nyt alkaa nousemaan.. Niin ja nyt on tällä vauvalla sitten se eri isäkin, että saa nähdä kuinka käy. Jouduin verenpaineen seurantaan, kotoa kun löytyy mittari. Pissa oli vielä ihan puhdas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi,

tulimpa mäkin nyt tänne kertomaan, että nyt toisella kertaa ei myrkytys iskenytkään päälle ja tyttö päätti syntyä vkolla 40+1. Jännitin kyllä loppuun asti iskeekö helpp taas, mutta onneks ei. Äippäpolilla seurattiin labroja loppuraskaudessa ja itse kotona paineita. Mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa ei tälläkertaa tullut. :)

Sama täällä. Ei mitään myrkytykseen viittaavaakaan tällä kertaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkö mie muka ole kirjoitellut tänne?!? Mulla oli aika paha raskausmyrkytys. Poika syntyi leikkauksella rv 35 + 2. Mietinkin nyt, että onko kaikkia teitä raskausmyrkytyksen kokeneita seuratta seuraavassa/seuraavissa raskauksissa tarkemmin? Toiveissa meillä toinen lapsi, mutta tietty tuo mietityttää, että kuinka nyt käy raskausmyrkytyksen kanssa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^todennäköistä on, että seurataan todella tarkkaan.

 

tarkemmin voi lukea mun perhepäiväkirjasta: "Pieni peikko valloittaa maailman":

 

Ise synnytin esikoisen tammikuussa 37+3 pahaksi menneen pre-eklampsian vuoksi - lyhyesti: henki oli kyseessä. Kaikki alkoi viikolla 27+, jolloin turvotus alkoi ilmetä ja verenpaineet nousta. Tammikuussa paukahti sitten 150/100 verenpaineet ja jouduin kontrolliin TYKS:n ja eräänä päivänä, päivää ennen kontrollia, kirjauduin TYKS:n sisälle koska huomasi oloni muuttuneen kehnoksi. Verenpaine varmaan jotenkin oli koholla, koska olo oli todella heikko (156/100 lopulta). ja turvotus edellisenä päivänä oli neuvolassa megamaalinen ja painoa oli tullut 1,5kiloa.

 

TYKS:n lääkäri ensin meinasi tuota verenpainelääkettä, mutta tuli toisiin aatoksiin kun näki mun jalat sisätutkimuksen aikana: mulla oli 3 kokoa isomamt kuomat olleet pari tuntia jalassa ja turvotus oli saanut aikaan n. 2 sentin kerroksen kuoman reunaan: jaloistani siis näki, että mulla oli kuomat jalassa. Eikun osastolle tarkkailuun. aamulla oli jälleen kehno olo ja päätettiin käynnistää, kuitenkin aamupäivästä verenpaineet laski johonkin 130/90:n joten käynnistys keskeytettiin, mutta jäin osastolle tarkkailuun. Perjantaina vielä kehnompi olo ja sama rumba....

 

...sunnuntaina sitten lopulta heräsin kunnolla tähän ns. vannemaiseen kipuun, jonka vuoksi oksensinkin. Labra-arvot olivat romahtaneet: tromposyytit (veren hyytymisarvo) romahtanut 89:n (normi 150-210), maksa-arvot koholla, proteiinia yms. Lääkäri määräsi oksitosiinitippaan... Synnytyksen alussa labra-arvot olivat vielä surkeammat ja paineet pilvissä. Labra-arvojen vuoksi mua ei voitu pistää korkean verenvuotoriskin vuoksi (ei siis mitään kivunlievitystä) ja pelättiin... Toivottiin vaan, että mä en joutuisi hätäsektioon, koska tuolloin olisi tullut teho-osasto keikka...

 

Eklampsiaa ei tullut - lähellä oli tärinän vuoksi. Ikimuistoinen loppuraskaus, ei vähään aikaa uusiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mietinkin nyt, että onko kaikkia teitä raskausmyrkytyksen kokeneita seuratta seuraavassa/seuraavissa raskauksissa tarkemmin? Toiveissa meillä toinen lapsi, mutta tietty tuo mietityttää, että kuinka nyt käy raskausmyrkytyksen kanssa...

Mua ainakin seurattiin niin tarkkaan, että itsellä oli turvallinen ja luottavainen mieli. Kävin neuvolassa ns. normaaliraskauksia useammin ja sieltä sain heti ensikäynnillä lähetteen äitiyspolille seurantaan. Seurannoissa aloin käydä rv 28 alkaen (tämä aloitusajankohta on varmasti yksilöllistä) muutamien viikkojen välein. Äitiyspolilla seurattiin ultralla vauvan kasvua, napavirtauksia ja istukan toimintaa yleisesti sekä labroja. Lisäksi seurasin kotona omalla verenpainemittarilla paineita säännöllisesti. Vaikka mitään myrkytysoireita ei tällä kertaa ilmeentynyt pääsin kahteen kertaan vielä varhaistettuun yliaikakontrolliinkin, ihan varmuuden vuoksi. Tsemppiä kovasti asian kanssa painiskeleville. Itseäkin pelotti hirveästi uusi raskaus mutta kaikki voi todella mennä ihan eri tavalla toisella kertaa! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua seurataan nyt alkuun niin, että mittaan verenpaineita kotona. Raskauden puolivälistä alkaen sitten tiheämmin neuvolassa (tosin aion yrittää neuvotella, että saisin pissatikut kotiin ja voisin tehdä senkin kotona, en jaksais sen takia ravata neuvolassa alityiseen). Kuulemma heti jos mitään viitteitä uusinnasta tulee niin äitiyspolille kontrolleihin suoraan sitten, ei odotella että paheneeko vai ei. Mua ei pelota, turvallinen olo on näillä järjestelyillä.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ei ole puhuttu mitään mistään tarkemmasta seurannasta. Normaalit neuvolakäynnit on olleet kk välein ja siellä terkkari aina kysyy, et onko turvotusta, onko näköhäiriöitä ja oletko mittaillut paineita. Joo. Mittailen kotona harvakseltaan paineita, koska ne on olleet tosi hyvät "parhaimmillaan" 96/65, mut yleensä max 106/68. Liekö tämäkin sitten tapauskohtaista, en tiedä.

 

Ekassa raskaudessahan mulla tuli siis 41+ se myrkytys. Alle viikossa paino nousi 10 kg ja turvotus oli aivan valtava. Protskat ++ ja paineetkin 158/101 ja synnytyksen jälkeen siis oireet paheni, jonka vuoksi sit oltiin sairaalassa viel 5 päivää sektion jälkeen mun huonon kunnon takia. Missään vaiheessahan mulla ei ollut mitään näköhäiriöitä tms oireita.

 

Toivotaan, ettei tässä raskaudessa myrkytystä tule. ainakin näillä viikoilla paineet on hurjan paljon paremmat, kuin esikoista odottaessani samoilla viikoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille kommenteistanne!

 

Mielenkiintoista lukea, että aika eri tavallakin on nuo seurannat hoidettu. Meidän sairaanhoitopiiri ei ole erityisen kunnostautunut erityisraskausten seurannassa, joten saapa nähdä kuinka kävisi, jos tulisin raskaaksi. Meillä siis historiassa pitkä lapsettomuus, sitten keskenmeno, sitten terve poika, joka syntyi rv 35 + 2 mun raskausmyrkytyksen takia (pahaksi pääsi; vannemainen kipu, tärinät jne. ja vauvakin alkoi jo reagoida, joten päädyttiin sektioon). Ja nyt viimeisimpänä sitten yllätysraskaus, joka päätyi keskenmenoon. Nyt kun toiveissa on ns. aktiivisesti toinen lapsi, niin nää jutut mietityttää. Koen jotenkin, että olen myös Poitsullemme sen velkaa, että mietin näitä.. Kun Poitsua odotin, miehen kanssa koetin tehdä sopimusta, että jos tilanne menisi niin huonoksi, että se olisin joko minä tai Poitsu, joka selviää, niin miehen pitäisi tehdä päätöstä sen mukaan, että Poitsu selviää, mutta nyt kun on jo äiti, niin tietenkin miettii asioita myös suhteessa jo olemassa olevaan lapseen. Lääkärit on mulle todenneet, ettei raskausmyrkytys yleensä uusi, mutta tiedän useammankin tapauksen, jossa kaikissa raskauksissa 2 - 3 kpl raskausmyrkytys, joten uskon, että voisi niin tapahtua minullekin uudelleenkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen aihetta...

 

Huomenna menossa äitiyspolille ekalle käynnille, kun nyt viikon ajan verenpaineet nousseet ja kolmessa virts.näytteessä ollut nyt proteiinit plussalla. Pää on myöskin raskaan tuntuinen ollut jo viikon verran ja näkökentässä vilistää palloja ja pilkkuja. Verenpaine ei ole vielä mikään mahdottoman korkea, tällä hetkellä 134/94, mutta neuvolassa huolestuttiin koska aiemmin mulla olleet verenpaineet tasoa 100/65 läpi raskauden, siihen nähden siis iso nousu. Nyt menossa siis rv 37+4. Vähän jännittää, kun ei yhtään tiedä mitä siellä polilla huomenna tapahtuu :unsure: Olen kuullut että jotkut ovat jääneet heti osastolle seurantaan ja toisille vain aloitettu verenpainelääkitys ja verenpaineen kotiseuranta... Noh, huomennahan sen sitten näkee...

Onko tällä hetkellä muita joilla olisi raskausmyrkytysepäily päällä tai verenpaineet kohonneet loppuraskaudessa? Niin ja raskausmyrkytyksen kokeneiden kokemukset kiinnostavat myös!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen aiemmin kirjoittanutkin tänne ensimmäisen raskauden raskausmyrkytyksestä (tuli nopeasti rv 38 ja mentiin sektioon). Toisessa raskaudessa sitä ei onneksi tullut, estolääkkeenä söin aspirinia. Nyt on kolmas raskaus menossa, taas samalla estolääkityksellä, mutta myrkytyksen riski on taas koholla.. Ultran virtauksissa on ollut häikkää, ja nyt on verenpainekin hieman nousussa (mulla on yleensä hyvin alhaiset paineet; vielä siis olen ns. normaaleissa lukemissa). Nyt on vasta rv 20 menossa. Toivon, että menisi kuitenkin taas ongelmitta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

veramente, vähän myöhemmin alkoi sun tarina kuin omani ja mulla paineet nousi pikkuhiljaa. Mutta siellä polilla tosiaan ultraavat ja katsovat mikä tilanne. Sulla tuntuu oireita olevan ja verenpaineet on lähtötasosta reippaasti nousseet, niin että en ihmettelisi jos ottaisivat osastollekin. Mä sain olla kotona aika pitkään kun vaan söin verenpainelääkkeitä ja olin kiltisti aloillani, mutta vaan niin kauan kuin olin käytännössä oireeton. Kun sitten loppuviikoilla alkoi tulla turvotuksia enemmän ja päänsärkyjä niin tuli käsky osastolle makaamaan. Varsinaista hoitoahan raskausmyrkytykseen ei ole muuta kuin synnyttäminen, verenpainelääkkeet jne vaan hidastaa etenemistä.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites
Varsinaista hoitoahan raskausmyrkytykseen ei ole muuta kuin synnyttäminen, verenpainelääkkeet jne vaan hidastaa etenemistä.

 

Näinpä juuri. Mulla myrkytys teki tuloaan monta viikkoa, mutta kun tila lähti pahenemaan (rv37+) synnytys päätettiin mielummin käynnistää, kuin yrittää hoitaa oireita levolla & verenpainelääkityksellä. Lapsi oli kuitenkin jo täysiaikainen, joten ei ollut mitään järkeä jäädä odottelemaan että mun tila pahentuisi ja tulisi oikeasti kiire saada lapsi maailmaan. (Tosin mun kropalla taisi olla kiire, kun synnytys käynnistyi illalla annetusta cytotec-murusesta ja lapsi syntyi aamuyöllä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now