pipa

Raskausmyrkytys

138 posts in this topic

Itellä paineet alkoi kasvamaan hiljalleen 27+-viikolta, ja samaan aikaan tuvotus lisääntyi. 36+ viikolla oli jo 1kg/viikko painonnousu ja paineet 157/100-luokkaa. Lähtötilanne oli muistaakseni 109/77 paineissa.

 

Jouduin TYKS:n kontrolliin kunnes kroppa alkoi pettämään ja aloin saamaan oireita: vannemainen kipu, päänsärky, heikko olo jne. TYKS:ssä kirjaimellisesti jouduin makaamaan ja välillä sitten otettiin mm. käyrää. Pari kertaa ultrattiin ja katottiin, että lapsella oli kaikki ok.

 

Ensin meinattiin verenpaineen alentavia lääkkeitä, jotta oltais saatu pidennettyä raskautta, mutta maatessani TYKS:ssä jo 4ttä päivää mun labra-arvot romahtivat: maksa-arvot lähtivät pilviin ja mm. veren hyytymisarvot läks laskuun kuin lehmän häntä. Hyytymisarvojen romahtamisen vuoksi mua ei saatu pistää ja toivottiin, että synnytys onnistuu luomuna, koska muuten olisi tullut hätäsektio. Ja toivottiin kanssa ettei sitä tulisi, koska olisin tod.näk. menettänyt enemmän kuin 1,5litraa verta. 5 päivää synnytyksen jälkeen aloin olemaan kondiksessa (HB 89 kun synnytyksen jälkeen oli 60), mutta olin kuitenkin viikon pojan keltaisuuden takia siellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselläänpäs tässäkin ketjussa, että nouseeko raskausmyrkytyksessä maksa-arvot? Tai voiko niiden lievä nousu enteillä myrkytystä, vaikkei muita oireita olekaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostanpas tätä ketjua jos jollain sattuis olemaan tietoa tai vaikka kuva..

 

Sain viimeksi neuvolassa käydessä niitä kolmen testityynyn pissaliuskoja kotiin kun on toksemia-tausta ja nyt paineet oli vähän koholla. Viimeyönä tein liuskatestin, mutta ei mulla ole sitä purkkia missä näkyis ne muutokset niissä väreissä ja mitä ne tarkottaa.. Enkä yhtään muista että oliko se keskimmäinen tyyny proteiini vai sokeri.

 

Olisko kellään sitä purkkia kotona että viittis ottaa kuvan siitä tulos-alueesta ja laittaa tänne, tai osaako joku sanoa että mikä niistä tyynyistä oli protsku? Keskimmäisestä alueesta meni puolet vihreäksi.

 

 

Ja vastaan vielä tähän, mutta ehkä kirjoittajan asia ei enää ole ajankohtainen.. menköön nyt samaan viestiin.

 

Kyselläänpäs tässäkin ketjussa, että nouseeko raskausmyrkytyksessä maksa-arvot? Tai voiko niiden lievä nousu enteillä myrkytystä, vaikkei muita oireita olekaa

Maksa-arvojen häikkä liittyy yleensä hepato-gestoosiin, joka on myös vakava ja hoitoa vaativa sairaus raskausaikana. Tarkempaa tai omakohtaista tietoa tästä mulla ei ole, mutta kannattaa neuvolassa kysellä ja tutkia nettiä. Raskausmyrkytykseen en ole kuullut liittyvän maksa-arvojen nousua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maksa-arvot nousevat myrkytyksessä kun sä tunnet sitä ns. "vannemaista kipua". Tuolloin maksa laajentuu ja alkaa krakaamaan -> maksa-arvot nousevat. Itellä nousi loppuvaiheessa. Kuitenkin kuten edellä kirjoittaja sanoi, enemmän on kyseessä hepatoosimahdollisuus jos ei vannemaista kipua ole.

 

Voin sanoa että se vannemainen kipu on hlvetistä kun on paha!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nostanpas tätä ketjua jos jollain sattuis olemaan tietoa tai vaikka kuva..

 

Sain viimeksi neuvolassa käydessä niitä kolmen testityynyn pissaliuskoja kotiin kun on toksemia-tausta ja nyt paineet oli vähän koholla. Viimeyönä tein liuskatestin, mutta ei mulla ole sitä purkkia missä näkyis ne muutokset niissä väreissä ja mitä ne tarkottaa.. Enkä yhtään muista että oliko se keskimmäinen tyyny proteiini vai sokeri.

 

Olisko kellään sitä purkkia kotona että viittis ottaa kuvan siitä tulos-alueesta ja laittaa tänne, tai osaako joku sanoa että mikä niistä tyynyistä oli protsku? Keskimmäisestä alueesta meni puolet vihreäksi.

 

Jos ne on näitä(1) niin keskimmäinen on proteiini. Vihreä tarkoittaa, että proteiineja on, mutta että onko yks haalea plussa vai kolme, niin siihen tulkintaan tarvii kyllä sen purkin, joten hämmästyttää ettei sitä ole sulle annettu? Lisäksi jos puolet alueesta vain vaihtoi väriä, niin se meinais, että se alue ei ole kastunut kokonaan samaan litkuun. Sinuna testaisin siis uudestaan ja soittaisin sitten neuvolaan asiasta.

 

(1) http://yerconlab.en.alibaba.com/product/546672583-210045381/Combi_uriscreen_URS_3.html

 

Sori, olin näköjään heittänyt oman purkkini roskiin, niin en saa parempaa kuvaa kuin toi webistä löytyvä. Tosin näytöltä otettuun kuvaan tietenkään sä et kuitenkaan voisi niitä tyynyjä verrata, koska näyttö vääristää värejä sen verran, joten ehkä tää verbaalinen informaatio riittää...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nostanpas tätä ketjua jos jollain sattuis olemaan tietoa tai vaikka kuva..

 

Sain viimeksi neuvolassa käydessä niitä kolmen testityynyn pissaliuskoja kotiin kun on toksemia-tausta ja nyt paineet oli vähän koholla. Viimeyönä tein liuskatestin, mutta ei mulla ole sitä purkkia missä näkyis ne muutokset niissä väreissä ja mitä ne tarkottaa.. Enkä yhtään muista että oliko se keskimmäinen tyyny proteiini vai sokeri.

 

Olisko kellään sitä purkkia kotona että viittis ottaa kuvan siitä tulos-alueesta ja laittaa tänne, tai osaako joku sanoa että mikä niistä tyynyistä oli protsku? Keskimmäisestä alueesta meni puolet vihreäksi.

 

Otin sulle äsken kuvan Combur 3 Test -purkista :)

 

11560802.jpg

 

ja vertailu vuoksi kuva tuoreesta yhden plussan testistä (värisävyjä saa kuvattua tosi huonosti, mutta keskimmäinen alue on selkeästi vaalean vihreä):

 

11560801.t.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ekassa raskausmyrkytys ja käynnistys rv34, tokassa paineet korkeat, mutta ei myrkytystä ja vauva syntyi itsekseen rv38. tokassa odotuksessa mulla oli mini-asa ja magneesium. paremmalla ajalla tarkemmin!

 

No niin tarkennuksia:

ekassa odotuksessa kaikki hyvin, kunnes rv28 alkoi paineet nousta. Viikottain kävin neuvolassa ja rv32 oli proteiini ekan kerran +.

Kotimittauksissa verenpaine oli rv33 n. 150/100 ja menin käymään äitiyspolilla, kuten oli ohjeistettu. Siellä otettiin pissatesti, tulos proteiini +++ ja verenpaine 150/120! Osastolle tarkkailuun.

Lääkäri sanoi heti, että ei tule tämä raskaus ehtimään täysiaikaiseksi.

Osastolla olin viikon verran. Paineet pysyivät siinä 150/100, mutta proteiinit nousivat ja nousivat, kunnes olivat niin korkeat että munuaiset olivat vaarassa.

Synnytystä alettiin käynnistää rv34+2. Synnytys käynnistyi rv34+3 ja seuraavana päivänä syntyi pieni tyttö elottoma, mutta virkosi nopeasti.

Synnytys oli ihan ok ja jaksoin sen vaikka olin jo aika huonossa kunnossa. Leikkausta harkittiin, mutta vauva ehti sitten kuitenkin syntyä.

Synnytyksen jälkeen olin huonommassa kunnossa ja vauvan näin vasta reilun vuorokauden päästä. Kotiin pääsin viikon kuluttua ja vauva kahden viikon kuluttua. Toivoin toksemiasta melko nopeasti. Viikon söin verenpainelääkkeitä ja sitten en enää tarvinnut.

 

Toiseen raskauteen valmistauduin suunnittelukäynnillä äitiyspolilla. Paikkakunta ja sairaala oli vaihtunut ja sain tosi hyvää ja tarkkaa hoitoa! Tokassa odotuksessa aloitin syömään miniaspiriinia rv12 ja odotus eteni suht hyvin. rv27 verenpaineet alkoivat taas nousta. Proteiinia ei kuitenkaan tullut (tikutin kotona joka päivä) äitiyspolilla kävin ultrassa jotain 6 kertaa ja siellä tarkkaitiin istukan toimimista ja vauvan kasvua. Paineet nousivat tasaisesti rv 38 kun synntys käynnistyi ne olivat jo 140/100. Synnytyksen jälkeen kesti kolme kuukautta että paineet laskivat normaaliksi (110/70).

 

Tällaiset raskaudet mulla. Kolmas on harkinnassa. Kovasti mietityttää miten verenpaineet nousisivat taas ja kuinka raskaudessa kävisikään...

Edited by Mrs.K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen ketju... Rupesin tänään diagnosoimaan itselleni raskausmyrkytystä, joten sen perässä lähdin lueskelemaan...

 

OIreina siis nopea painonnousu (rv 31+6 --> rv 35+2 painonnousua 6,5-7kg), verenpaineen nousu (kotona mitattuna alkuraskaudessa pyörinyt siinä n. 100/60, tänään kotona mitattuna 125/76) ja turvotus (pari viikkoa sitten sormus meni aamulla sormeen ja joutui ottamaan illalla pois, nyt ei mahdu aamullakaan, lisäksi olen saanut silmäpussit :P ). Lisäksi on vähän 'flunssaoireita', eli kuumottaa ja päätä särkee, mutta sehän voi olla tietty vaan ihan flunssaa  :rolleyes: . Flunssaisuus ei mene 1g paracetamolilla pois ja supistuksia tulee (kuten jo monta viikkoa) päivittäin, nykyään jo vähän kiristävämpiäkin, ei kuitenkaan erityiskipeitä. Muuten ei kai muita oireita... Levottomat jalat, mut ne nyt johtuu liikkumattomuudesta  :P

 

Ensi viikolla on torstaina neuvola ja jos tilanne pysyy samana, niin sinne asti kuitenkin varmaan odottelen... Vai mitä olette mieltä? Tänään minulla siis 35+2.

Edited by stina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaas vähän ketjua, minä tulin eilen neuvolan kautta osastolle kun paineet koholla (150/95 pinnassa, korkeimmillaan alapaine 105 ollut nyt ) ja uraatti verikokeessa ei ollu enää viitearvoissa. Virtsan keräys menossa, istukan virtaukset hyvät jne, mulla ei muita yleisoireita kun turvotus nii katsellaan mihin etenee. Oli puhe että voi alkaa lääkitys jos noi alapaineet pysyttelee yli 100. Viikot 36+1 ja poika melkein kolmikiloinen että mitään kovin suurta hätää tässä ei taida vielä olla...? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta tehtiin kiireellinen sektio raskausmyrkytyksen vuoksi 35+1. Proteiinit ei koskaan olleet plussalla, ei tullut vannemaista kipua ja ns.labran "toksemiapaketti" oli ok. Mut päänsärky ja pahoinvointi tuli kuvioihin ja lopulta en saanut enää henkeä.

olin ihan tillintallin kaikista lääkkeistä ja heräämössä meni monta tuntia. Jouduin syömään lääkkeitä pari kuukautta synnytyksen jälkeen.

 

Nyt sain ekassa lääkärineuvolassa aspiriinin, verenpainelääkitys aloitettiin n.rv24 (albetol 100x3). Tällä hetkellä makoilen lepohoito/tarkkailussa osastolla kun verenpaineet yli 160/100, lääkitystä on lisätty. Huolestuttavibta on musta se, että en jaksa tehdä yhtään mitään. Edes syödä ilman et alkaa hengästyttää. Verenpaineet on haitanneet vauvan kasvua ja nyt 32+6 mitat vastaa 30+5 ja painoarvio on n.1600g. Selvä kasvun hidastuminen ultrien mukaan, tippuu käyrillä tasaisen tehokkaasti. Sain jo pistoksen kypsyttään keuhkoja, huomenna toinen. Katsotaan miten tässä käy mut sanotaanko et jos täysiaikaisuuteen pääsee niin se on kai ihme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pari viimeistä kertaa ollut yhellä plussalla proteiinit virtsassa, sairaalassa tehtiin virtsan 24h keräys ja oli raja-arvoilla, sitten tehtiin toinen ja juotettiin hirveesti mua ja sitä saatiin 0.11 tulos joka siis vähemmän kui ekalla kerralla. Tehtiin myös toksemia verikoe ja arvot siinä ok. Tänään kun kävin neuvolassa proteiinit miinuksella mut verenpaineet 163/94 ja painoa tullut lisäää 3kg viikon aikana. Eli samalla kaavalla mennään kuin ekassa raskaudessa, toivottavasti kuitenkin jäis tähän ja paineet laskisi. Vielä siis ei ole raskausmyrkytys diagnoosia, mut oireet alkavat muistuttaa ekaa raskautta ja silloin virtas keräyksestäkin loppuenlopuks tuli diagnoosi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla raskausmyrkytys tuli vasta toisessa raskaudessa (yleensähän se tulee ensisynnyttäjille) ja se puhkesi vasta synnytyksen yhteydessä. Neuvolan mittauksissa ei ollut mitään mistä olisi voinut päätellä tilanteen - paitsi viimeisessä neuvolassa viikko ennen synnytystä verenpaine oli siinä rajoilla ja proteiini yhdellä plussalla. Terveydenhoitaja kuitenkin painotti, että nämä olivat vielä ihan normaaleja tuloksia.

Itselleni jäi kuitenkin epäilys, jota vahvisti kolme päivää ennen synnytystä ilmaantunut näköhäiriö. Näkökentän reunoilla vilisi jonkin aikaa parikymmentä hopeista täplää. Näköhäiriö ei kuitenkaan uusiutunut, joten en ottanut mihinkään yhteyttä.

Synnytysvastaanotossa ihmeteltiin korkeaa verenpainetta, ja kun kerroin epäilyksestäni, niin pyydettiin jättämään pissanäyte, joka oli kahdella plussalla.

Synnytys eteni rytinällä, joten toksemia ei ehtinyt kehittyä pahemmaksi kun vauva olikin jo ulkona. En tiedä, mitä olisi tehty, jos synnytys olisi pitkittynyt. Synnytyksen jälkeen verenpaine nousi todella korkeaksi (alapaine yli 130) ja verenpainelääkitys aloitettiin jo salissa. Muita oireita ei tullut missään vaiheessa.

Verenpainettani seurattiin sairaalassa viikon ajan ja olen edelleen verenpaineläkityksellä, vaikka synnytyksestä on jo yli kuukausi.

Istukan toiminta oli kärsinyt toksemiasta ja vauva syntyi viikkoihin nähden pienikokoisena (2,1 kg). Vauvan pienikokoisuuskin oli jäänyt äitiysneuvolassa huomaamatta, sillä sf-mitta meni koko ajan nätisti hiukan keskikäyrän yläpuolella. Eli aikamoisena yllätyksenä tuli koko raskausmyrkytys ja vauvan tilanne. Mutta onneksi kaikki meni hyvin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now