Hyppää sisältöön

Kuva

Raskausmyrkytys

• Kirjaudu vastataksesi
130 vastausta aiheeseen

#61 Jaimee

Jaimee

Ei muuta elämää

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePistePiste
  • 5 452 Viestit

Lähetetty 12 maaliskuu 2010 - 17:35

^Kannattaa kyllä aika pienellä kynnyksellä lähteä käymään synnärillä jos oireet pahenee. Onko sulla siis kotona verenpainemittari? Mulle sanoivat päänsärystä että jos ei mene ohi grammalla panadolia niin sitten synnärille näytille. Ja samoin jos tulee sitä ylävatsakipua niin heti sinne.
Lähetetty kuva

#62 Meisi

Meisi

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 512 Viestit

Lähetetty 12 maaliskuu 2010 - 17:46

^ Kiitos tsempistä. Meillä ei ole verenpainemittaria, joten viimeinen mittaus on keskiviikolta neuvolasta. Mies koetti saada mut soittamaan synnärille jo päivällä, kun vei minut kaupungista kotiin. Nyt olen yksin kotona, joten odottelen iltaan. Jos vointi on illallakin huono, niin pyydän miestä heittämään synnärikierroksen.

#63 Jaimee

Jaimee

Ei muuta elämää

• Aktiivijäsen
  • 5 452 Viestit

Lähetetty 12 maaliskuu 2010 - 18:01

^Joo sillä kysyin verenpainemittarista että se raskausmyrkytys voi tosiaan kehittyä todella nopeasti, mulle just taas eilen siitä äitiyspolilla muistutettiin niin siksi on kirkkaana mielessä. :)

Tsemppiä tosiaan!
Lähetetty kuva

#64 Monnax

Monnax

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 2 247 Viestit

Lähetetty 12 maaliskuu 2010 - 20:17

^Joo sillä kysyin verenpainemittarista että se raskausmyrkytys voi tosiaan kehittyä todella nopeasti

Tämä on totta.... mulla vielä aamulla yritettiin tehostaa verenpainelääkitystä, mutta muutamaa tuntia myöhemmin alkuiltapäivästä tehtiin päätös että illan aikana leikataan. Tosin mä olin tuossa vaiheessa ollut jo useamman viikon osastolla sisällä raskausmyrkytyksen takia, mutta siihen mennessä se ei ollut alun jälkeen edennyt sen kummemmin.

#65 Anis

Anis

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 347 Viestit

Lähetetty 18 maaliskuu 2010 - 12:03

ääh, mulla oli raja-arvoilla pissan proteiinit.. No onneksi sain - enkä + merkkistä. Kuulemma merkataan miinukseksi jos on rajalla kumpi on. Siihen parinapäivänä otetut verenpaineet jotka olivat hieman koholla + sormien turvotus.. Taitaa tulla tässäkin raskaudessa raskausmyrkytys..

6TNTp3.png

ybZVp3.png

#66 Anis

Anis

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 347 Viestit

Lähetetty 25 maaliskuu 2010 - 18:40

ylös.. kaipailen vastauksia missä vaiheessa raskausmyrkytys on todettu..

6TNTp3.png

ybZVp3.png

#67 Bataatti

Bataatti

Aloittelija

• Jäsen
  • Piste
  • 14 Viestit

Lähetetty 17 huhtikuu 2010 - 09:46

^Minulla oli pissassa proteiinit plussalla rv 35+1, jolloin sain kutsun tulla seuraavana aamuna osastolle. Siinä vaiheessa ei ollut verenpainetta eikä muitakaan oireita - paitsi turvotusta, jota nyt oli ollut jo aiemminkin. Osastolle päättivät tosin ottaa senkin takia, että lisäksi minulla oli raskaushepatoosi sekä raskausdiabetes (tosin ruokavaliohoitoinen, eikä arvot nousseet missään vaiheessa kotimittauksissa). Osastolla pissaa kerättiin ja koko ajan oli lukemat koholla (tarkkoja lukuja en enää muista). Verenpaineet kävivät korkeimmillaan 150/100, mutta yleisimmin pysyivät ihan ok rajoissa nekin. Jo alusta asti puhuivat osastolla lievästä raskausmyrkytyksestä. Käynnistykseen mentiin rv37 lapsivesipunktion jälkeen. Pojan syntymän jälkeen (syntyi sitten rv37+3) oltiin osastolla normaalit kaksi päivää (sunnuntaina syntyi, tiistaina kotiin) ja koko sen ajan keräsin pissaa. Kotiutumiseen siis vaikutti se, ettei sitä proteiinia enää ollut (vai mitä ne nyt siitä pissasta mittasivatkaan).

Eli lievä raskausmyrkytys, ja lähinnä oli oireeton.
Lähetetty kuva

#68 Liina

Liina

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 307 Viestit

Lähetetty 17 huhtikuu 2010 - 12:51

Mulla todettiin lievä raskausmyrkytys rv 29, osastolla olin viikolla 30 muutaman päivän tarkkailussa, sain verenpainelääkityksen loppuajaksi. Proteiinit on jatkuvasti lievästi koholla, aavistuksen on turvotusta, mutta muuten vointi ok. Diagnoosin muuttivat lievästä kohtalaiseen raskausmyrkytykseen viikolla 33 ja tarkoissa seurannoissa ollaankin nyt loppuaika.

7nFUp3.pngAwnzp2.png

#69 ester

ester

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 811 Viestit

Lähetetty 22 huhtikuu 2010 - 13:05

Voiko noita muita oireita olla ennen kuin raskausmyrkytys puhkeaa? Siis että ne ikään kuin enteilisi sitä. Mulla siis on näköhäiriöitä (näen niitä mustia pisteitä niin selvästi, että saatan kysyä mieheltä mitä ne on, ennen kuin tajuan, että niitä ei oikeasti ole) ja ylävatsakipuja. Ylävatsakivut oli kipua ensin pari viikkoa, nyt enemmänkin sellaista omituista epämukavuutta ja puutumista. Painoa on koko raskauden aikana tullut 4kg ja nyt tuli yhtäkkiä viidessä päivässä 4kg.

Verenpaine oli kuitenkin 126/88 (ed. neuvolassa 112/86 ja raskauden alussa 106/70) ja pissa puhdas, joten terkka ei ollut huolissaan. Seuraavaa neuvola-aikaa ei annettu, koska mulla on ultra 7.5. (neuvola oli 20.4.). Pyysi soittamaan ultran jälkeen ja varaamaan neuvolaa sen mukaan, onko mulle uutta ultraa vielä tulossa. Vähän ihmetyttää, koska ei ne ultran yhteydessä mittaile multa noita neuvolan mittaamia arvoja, ne ainoastaan ultraa. Mä olisin halunnut kyllä neuvolaan tarkastettavaksi ennen sitä ultraa, koska nyt neuvolakäynneille tulee ainakin kolmen viikon väli ja olen kuitenkin jo viikolla 33.

Oonko mä nyt ylihysteerinen vai se terkka suurpiirteinen? Onko tyhmää soittaa neuvolaan ja pyytää päästä tsekatavaksi vaikka ens viikon lopulla? Mulla on muutenkin niin huono olo koko ajan, että tuntuu että taju lähtee. Siihenkään terkka ei sanonut mitään muuta, kuin että aika jännä homma. Tuli semmonen olo, että sitä ei kiinnostais vaikka kuolisin lähtiessä neuvolan ovelle :lol:
Lyydia 06/10 2500g ja 45cm |Tossula | Lastenpuoti Aarrearkku

Lähetetty kuva

#70 Anis

Anis

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 347 Viestit

Lähetetty 23 huhtikuu 2010 - 15:08

^
Mulla oli ekassa raskaudessa näköhäiriöitä muutamia ennen raskausmyrkytyksen toteemista. Ja paino nousi noin 5 kg/viikko vauhdilla ennen kun mulle tuli proteiiniä pissaan. Ja verenpaineet olivat ihan siedettävissä lukemissa ennen viimeistä viikkoa. Terkkarit ei siis ollut huolissaan, ennen kun proteiini ilmestyi pissaan. Mä kyllä uumoilin itse raskausmyrkytystä kun paino alko nouseen tollavauhdilla ja olo oli kuin norsulla.. Turvotusta oli siihen malliin että tuntui kun tyynyjen päällä olisi kävellyt. 37 viikolla mulle ilmesty proteiini pissaan ja sen jälkeen jäätiinkiin sairaalaan ja poika leikattiin sektiolla 38+1 viikolla vaikka piti odottaa viikonlopunyli, mutta sektiota aikaistettiin mun tilanteen myötä.

Nyt mulla on ollut näköhäiriöitä muutamia tässä raskaudessa ja kerran on verenpaineet ollut koholla. Mutta turvotuksia ei ole pahemmin ollut. Paitsi että vihkisormusta en pysty enään pitämään, mutta kihlasormus menee vielä. Ja sitten jos olen ollut kokopäivän jalkojen päällä.

6TNTp3.png

ybZVp3.png

#71 Anis

Anis

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 347 Viestit

Lähetetty 07 kesäkuu 2010 - 12:18

Jaahas, nyt sitten ilmesty valkuaisten kohdalle + , viikonverran on jalat ollut turvoksissa illalla ja verenpaineet oli viimemittauksella 144/87. Viimeksi mut otettiin sisälle kun proteiinit oli kahdella plussalla. Toivottavasti nyt ei kuitenkaan näillä viikoilla joutuisi sisälle sairaalaan. Kuitenkin yritetään pitää viikolle 37 lapsi kohdussa..

6TNTp3.png

ybZVp3.png

#72 risiini

risiini

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 625 Viestit
  • Interests::)

Lähetetty 13 kesäkuu 2010 - 10:39

Mulla rv. 32+4, n. rv. 29 jalat turpos niin, ettei varvas välejä erottanut. Koitin idioottina vaan sinnitellä töissä, kun ajattelin sen johtuvan helteestä. Sitten soitin kuitenkin neuvolaa ja samantien kontrolliin. Pissassa plussalla kaikki mahdolliset ja paino, niin RR, kuin massapainokin kohonneet yhtäkkiä.. Samantien sairaslomalle, enkä ole nyt töitä saanut tehdä.

Kovat ylävatsa kivut ja ensiavussa ne todettiin supistuksiksi tuli rv. 29+3. Sitten vain vuodelepoon ja ihan pienenpientä touhuamista saan tehdä, mutta edes kukkia ei saa kastella!

Mulla siis vielä lievä raskaysmyrkytys, mutta tarkkailussa oon koko ajan, tunne on ihan varma että tämä toukka syntyy heinäkuun puolenvälin jälkeen, eikä ole la. eli elokuun alkussa. Sen verran tuntuu olevan kiire ulos tuolta :D Mutta mielummin kotona levähtelisin, kun sinne osastolle joutuisin just kesäks :/

#73 Tuulssi

Tuulssi

Ei muuta elämää

• Aktiivijäsen
  • 9 251 Viestit

Lähetetty 27 lokakuu 2010 - 08:25

täällä lievä raskausmyrkytysepäily. eilen menin normineuvolatapaamiseen rv 38+2, paineet luokkaa 150/100, yleisestikin ollu korkeammat neuvolassa kuin kotona, mutta tuo oli uutta, enkä saanut laskemaan yksin mitatessakaan alapainetta kuin 97aan. pissa oli myös ekaa kertaa heikolla plussalla, eli olisiko yksi plussa. soittivat synnytyssaliin että mitä tehdään, mitään muita oireita ei oo. käskivät tulla käymään...no siellä kävin, ottivat sydänkäyrää vauvasta, verikokeita, uuden pissakokeen, mun verenpaineet...kaikki ok, paitsi pissa edelleen plussalla. ultrassakin vauvalla ja kaikenmaailman virtauksilla kaikki ok. sain ohjeen ja kamat kerätä vuorokausivirtsan tänään 12- huomiseen 12 ja viemään labraan...saas nähdä mitä sieltä kuuluu, tulokset pitäisi siis saada huomenna jo 14 aikaan!

turvotusta ei siis ole normaalia enempää, eikä ylävatsakipua, ei näköhäiriöitä tai päänsärkyäkään. sairaalassa verenpaineet oli jopa niinkin alhaiset kuin 106/58! ja tänään kotona mitatessa 120/84.

Esikoisyttö 12.11.10 (rv 40+5), kuopustyttö syntyi 14.4.13 (rv 41+4).

#74 Tuu-tikki

Tuu-tikki

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 607 Viestit

Lähetetty 27 lokakuu 2010 - 19:59

mulla on jo muutamalla viimeisellä neuvolakäynnillä ollut proteiini pissassa yhdellä plussalla, viimeksi kahdella. koska verenpaine on ollut kuitenkin matala, turvotuksia ei ole ollut, ei päänsärkyä tai näköhäiriöitä ja paino on noussut maltillisesti, niin terkkari ei ole ollut huolissaan eikä asiaan ole sen enempää takerruttu. luultavasti proteiinin plussat johtuu siitä, että juon ihan liian vähän ja olen kuiva.

YS2sp2.png

m1uxp2.png

Olethan ystävällinen etkä kopioi, lainaa tai muutenkaan käytä tällä foorumilla kirjoittamiani viestejä muissa yhteyksissä ilman lupaa. Kiitos.

#75 jpo

jpo

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 4 721 Viestit

Lähetetty 21 marraskuu 2010 - 20:10

Minkälaista/tyylistä päänsärky on ollut raskausmyrkytyksessä?

Koo 12/10

PP 10/12

#76 Maletti

Maletti

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 964 Viestit

Lähetetty 30 joulukuu 2010 - 16:59

Hiiop, nostellaas tätä ketjua.

Haluaisin kuulla miten raskausmyrkytyksen ekassa raskaudessa kokeneilla on mennyt toinen raskaus. Tuliko myrkytys taas? Tuliko se myöhemmin vai aikaisemmin kuin ensimmäisellä kerralla ja ennen kaikkea: miten äidin ja vauvan vointia tarkkailtiin verrattuna ekaan kertaan?

Mulla ekassa raskaudessa vaikea raskausmyrkytys ja siitä seurannut HELLP-syndrooma ja siksi uusi raskaus ei ole pelkästään iloinen asia vaan myös pelottaa ihan perhanasti. :girl_sigh:

b2Bwp3.png  0isdp3.png

#77 Maletti

Maletti

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 964 Viestit

Lähetetty 10 tammikuu 2011 - 19:02

Huhuu? Eikö kellään ole jakaa kokemuksia uuden raskauden seurannasta?
Entä mahtaako kukaan olla syönyt aspiriinia estolääkityksenä?

b2Bwp3.png  0isdp3.png

#78 Matikainen

Matikainen

Aloittelija

• Jäsen
  • Piste
  • 10 Viestit

Lähetetty 11 tammikuu 2011 - 00:15

Mulla oli ekassa, alkoi rv 36, viikolla 37olin sairaalassa koko viikon, ja rv38käynnistettiin. Nyt olen viikolla31, javiime viikolla tuli ekat plussat pissaan, siis yksi, turvotusta ja verenpaine nousi. Sairaslomallepistettiin ja viimeksi neuvolan kontrollissa kaikki oli ok. Tädin mukaan ei vielä ainakaan ole raskausmyrkytystä sillä verenpaine ei ole jatkanut nousuaan.

#79 Strutsi

Strutsi

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 3 467 Viestit

Lähetetty 11 tammikuu 2011 - 00:25

Mulla oli lievä myrkytys ekassa raskaudessa. Synnytys käynnistettiin ja tila parani synnytyksellä.

Toinen raskaus meni hienosti, kunnes...myöhäisillä viikoilla (ööö... olisko ollu jo 37 + jotain?) verenpaineet pompsahtivat taas komeisiin lukemiin. Pari viikkoa niitä seurattiin ja kun seuraava pompsaus painelukemiin tuli (39+4) ja pissaan tuli inanen proteiinia mut otettiin välittömästi käynnistykseen. Seuraavana päivänä verikokeiden valmistuttua kävi ilmi, että raskausmyrkytystä ei tällä kertaa ollutkaan, vaan synnytys oli käynnistymässä itse. Harmitti, mutta toisaalta hyvä, että reagoivat nopeasti.
Lähetetty kuva Lähetetty kuva
Lähetetty kuva

#80 Soap

Soap

Tavis

• Jäsen
  • PistePiste
  • 33 Viestit

Lähetetty 10 helmikuu 2011 - 12:15

Ensimmäisessä raskaudessa raskausmyrkytys tuli vaikeana. Oli todella pahat kasvoturvotukset jne. Hoito viivästyi koska proteiinit eivät olleet koholla, mutta verenpaineiden takia neuvolsta lähetettiin synnärille jossa käynnistysyritys heti. Ei kuitenkaan lähtenyt edistymään ja tehtiin kiireellinen sektio. Vauva hoitajien hoidossa pari päivää ja minä tehohoidossa pimeässä huoneessa.

Toisessa raskaudessa en osannut edes pelätä raskausmyrkytyksen mahdollisuutta, ja koko raskausajan neuvolassa sanottiin että ei voi uusia koska edes mies ei ole vaihtunut. Oireet kuitenkin paheni taas ja vaikka kuinka valitin neuvolassa vointiani niin ei....oli kuulemma poskiontelontulehdusta tms.....neuvolan terkan mukaan. Rv 38 oli vointi niin huono että menin synnärille suoraan. Tuolta ensimmäisenä minut lähetettiin pään kuvaukseen kun pelkäsivät aivoverenvuotoa ( kova päänsärky, tajunnan ongelmat, oksentelu jne...) Kuvassa näkyi vain raskausmyrkytykseen sopiva aivoturvotus ja synnytys käynnistettiin heti. Lapsi syntyi ihan sinisenä ja pienin pistein. Pari ensimmäistä vuorokautta hän oli keskolassa ja minä tehohoidossa taas pimeässä huoneessa.

Synnärillä hämmästeltiin tuota väitettä ettei voisi uusia, asiasta lähti liikkeelle myös jokin selvitys, mutta siitä en mitään tiedä.

Toisessa rauskaudessa ei siis mitenkään huomioitu sitä että oli aikaisemmin ollut raskausmyrkytys, saa nähdä miten käy tässä kolmannessa....
Lähetetty kuva Lähetetty kuva

Lähetetty kuva