Sign in to follow this  
Followers 0
papuni

Kaksosten täysimetys

78 posts in this topic

^^Penni jo vastasikin sun kysymyksiin, mutta lisäisin vielä yhden pointin.

 

Itseäni harmittaa näin jälkeenpäin, etten alusta asti ollut päättäväisempi täysimetyksen suhteen. Kaikki tutut ja sairaalan kätilöt hokivat, että korvikkeellakin kasvaa terveitä lapsia jne., ja mä oikeasti uskoin, ettei ainakaan alkuun ole mahdollista pärjätä pelkällä omalla maidolla. Neuvolassakin kehotettiin imettämään "sen verran kuin jaksat", enkä varsinaista tsemppausta imetykseen saanut mistään. Ymmärrän hyvin, että kukaan ei halunnut painostaa imettämään, sillä olihan se mahdollista ettei maito olisi riittänyt ja lasten kasvun turvaaminen oli tärkeintä.

 

Pääsin lopulta molempien kanssa täysimetykselle, mutta se olisi voinut tapahtua nopeamminkin. Nyt ensimmäinen teki pullolakon 2 kk ikäisenä ja toinen lopetti viimeisen iltapullonsa 3 kk ikäisenä.

 

Mulle opetettiin sairaalassa (TAYS) yhteisimetystä. Lisäksi joka kerta kun pyysin, tuli hoitaja asettelemaan vauvat yhteisimetykseen ja auttamaan röyhtäytyksessä imetyksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin lueskelemassa kokemuksia, kun meillä on nyt menossa rinnalle harjoittelut. Meidän kaksoset syntyivät siis rv35+1 sektiolla raskausmyrkytyksen vuoksi ja olivat keskolassa vain tasan kaksi viikkoa. Siellä siis oppivat tietysti syömään pullosta ja alkuun ruuat menivät nenämahaletkun kautta. Jo keskolassa pääsin kokeilemaan rintaruokintaa ihanien hoitajien avustuksella ja kenguruhoito pisti mulla todenteolla silloin maidon nousemaan sektion jälkeen neljäntenä päivänä. Keskolassa imetystä ei kyllä kokeiltu kuin kerran päivässä noin viikon iästä lähtien ja nyt kun kotona ollaan oltu reilu kaksi viikkoa, niin olen edelleen hiukan arka pitämään heitä rinnalla. Tämä lähinnä siksi, että pelkään, etteivät he saa tarpeeksi ravintoa sitä kautta ja väsyvät imemisestä siten, että nukahtavat, eivätkä sitten ota lisämaitoa tarvittaessa pullosta ja tätä kautta eivät kasva tarpeeksi.

 

Olen nyt yrittänyt kokeilla vähän rohkeammin tuota rintaruokintaa, kun olimme viimeksi keskiviikkona neuvolassa punnituksessa ja huomenna pitäisi meidän kunnan perhetyöntekijän tulla käymään ja ottaa puntari mukaan. Toivon mukaan olisi paino kummallakin noussut tämän treenailun myötäkin.

 

Tuossa aiemmin, kun annoimme tässä kotonakin vauvoille ruuat lähinnä pullosta, niin korviketta annettiin myös hieman kummallekin päivittäin (n. 100ml/lapsi), kun en mielestäni saanut pumppaamalla tarpeeksi maitoa molemmille. Korvikkeen kanssa painot lähtivätkin hyvin nousuun. Nyt parina päivänä en ole juurikaan korviketta antanut oman maidon lisäksi ja jännittää, onko kaksosten painot nyt nousseet kunnolla. Huomenna se onneksi selviää ja lisätään sitten vaikka taas korvikettakin, jos näyttää huonolta. Keskiviikon neuvolassa heillä oli painoa n. 2400g ja n. 2300g, kun syntymäpainot (ja kotiutumispainot) olivat n. 1900g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsemppiä teille imetysen tielle ja onnittelut jo hienosta alusta!! Kyllä se keskosten kanssa pulloista imetykselle siirtyminen vaatii rohkeutta. Teidän vauvat ovat vielä niin pieniä, että voi mennä hetki kun he keräävät tarpeeksi voimia rinnalta imemiseen. Silti jo nyt paras merkki imetyksen sujumisesta ovat vauvat itse; että he pissaavat, kakkaavat, ovat tyytyväisiä ja kasvavat. Meidän neuvolantäti muutaman kerran valitti imetyksen alkutaipaleella, kun hänen mielestään tyttöjen viikkokasvu ei ollut riittävät (oli yleensä noin vajaa 200g/viikko ja noilla muutamalla kerralla "vain" reilu 100g/vko). Silloin pidin pään kylmänä ja ajattelin, että osaan kyllä huomioida lasteni voinnin ja pärjäämisen. Siitä ne painot ovatkin nousseet ja nousivat jo vauvavuotena tosi hyvin. Mun mielestä pääasia on tosiaan vauvojen hyvinvointi ja se, että paino menee ylös- eikä alaspäin :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Penni, rohkaisusta. :girl_smile: Hyvin oli kummallakin paino noussut siihen maanantain punnitukseen. Aika tarkkaan 200g viidessä päivässä. Jos sama tahti on pysynyt, niin ensi viikon neuvolassa pitäisi kummankin painon olla jo hyvin lähellä 3kg.

 

Omasta mielestäni kumpikin jaksaa jo suht hyvin olla rinnalla. Pojan loppuviikon sairaalakeikka meinasi hieman päästä sekoittamaan pakkaa, mutta onneksi ei ehtinyt unohtaa imutekniikkaa muutaman päivän aikana. Poika on kyllä muutenkin pikkuisen vahvempi syömään rinnalta. Päivä kerrallaan mennään eteenpäin. Eniten mua kyllä jännittää vieläkin se maidon riittäminen ja joitain kertoja ollaankin tarjottu imetyksen jälkeen lisäksi korviketta. Toisaalta teen ihan mielellänikin niin, että otan heitä vaikka vähän useammin syömään, jotta saisin maidontuotannon heille riittävälle tasolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minette, mielellään kirjoitan rohkaisua kun hyvin muistan, millaista se oli minivauvojen kanssa silloin imetyksen alkutaipaleella. Mun mielestä toi 200g/5vrk on erittäin hyvä kasvu!! Ja tosiaan, se useammin tissille ottaminen saa sinunkin maitoa lisääntymään vauvojen tarpeen mukaan. Koska heidän kasvaessaan maidontarvekin lisääntyy ja parhaiten pysyy mukana imettämällä :girl_smile:

 

Ihanaa, että teillä menee noin hyvin eikä pojan sairaalareissukaan aiheuttanut imetykseen takapakkia. Edelleen tsemppiä ja nauttikaa! :lipsrsealed::lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä hiukan päivitystä meidän imetystilanteeseen ja muutama kysymys, kirjoittelin tänne viimeksi helmikuussa kun vauvat olivat noin 2,5 kk ikäisiä. Nyt ollaan päästy siihen, että kiinteitä ruokia menee jo aamupuuro, 2 perunaruokaa sekä iltapuuro ja imetyksen suhteen niin, että pullosta saavat enää vain iltamaidon, joka sekin usein on omaa lypsettyä maitoa. Eli aika tyytyväinen olen että edistytty ollaan koko ajan. Rinnallenukahtelut jäivät pois kunhan kasvoivat ja nyt kumpikin yleensä imee kerrallaan noin 5-7 min ajan ja sitten lopettaa. Poika on nykyään se parempi syömään rinnasta mutta tyttökin sopivassa vireystilassa ja nälässä kyllä imee ihan hyvin, parhaiten yöllä. Tytön kanssa kävin korvalääkärillä näyttämässä kielijännettä mutta naksuminen ei siitä kuitenkaan johtunut. Kävimme myös puheterapeutilla, joka arveli naksumisen johtuvan keskosuudesta ja vielä kehittymättömästä suun alueen motoriikasta. Hän taisi olla oikeassa, koska naksuminen jäi pois noin 4 kk iässä itsestään.

 

Nyt kuitenkin ongelmana on, että varsinkin tyttö suostuu imemään melkeinpä vain juuri herättyään eli 1-2 kertaa yöllä, aamulla sekä kolmien päiväunien jälkeen. Päivällä jos yritän imettää niin alkaa vaan itkeä ja rimpuilla. Toinen yösyöttö kuitenkin uhkaa jäädä pois, koska nukkuvat niin pitkiä öitä jo eli imetyskerrat uhkaavasti vähenevät. Olen kokeillut herättää yöllä syömään mutta sekin tuntuu aika kurjalta tehdä tai syöttää illalla mahdollisimman vähän että heräisivät aiemmin luonnollisesti nälkään, mutta siltikin saattavat nukkua aina 4 asti, joten sekään ei toimi. Iltaisin lypsän aina ennen kuin menen itse nukkumaan, mutta yöllä en jaksa enää herätä lypsämään, sitäkin kyllä kokeilin jonkin aikaa.

 

Toiseksi mietin miten voin olla varma, että vauvat saavat tarpeeksi nesteitä??? Nälässähän eivät kuitenkaan ole kun kiinteitä syövät jo niin paljon. Käytännössä imetän aina ennen soseruokaa, koska joudun imettämään aina heti kun heräävät ja siitä noin 1h päästä annan soseruoan (ovat yleensä hereillä aina 2-2,5 tunnin jakson). Joskus kuitenkin tuntuu, että jos ovat nukkuneet vain lyhyet eli noin 30 min päikkärit niin herättyään eivät vielä ole kovin nälkäisiä jos ovat melko hiljattain syöneet edellisen soseruoan, joten imetys saattaa silloinkin jäädä aika lyhyeen. Miten ihmeessä kannattaisi ajoittaa nämä soseruoat ja imetys???

 

Penni: Miten pääsitte eroon iltapullosta???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi asia joka mietityttää myös on, kuinka monella imetyskerralla/vrk maidontuotanto tässä vaiheessa vielä pysyy hyvänä/riittävänä??? Vauvat ovat nyt noin 6kk ikäiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hienoa, että teillä menee imetys noin hyvin!

Uskoisin, että vauvat saavat riittävästi nesteitä. Koska he eivät juo muuta kuin maitoa imiessään, he varmasti ottavat sitä janoonkin eli luonnollisesti tydyttävät janontunnettaankin. Lisäksi soseet ja puurot yms. ovat myös tavallaan nesteitä, eli niissä on nestettä aika paljon. Itse aloin muistaakseni puolen vuoden iässä tarjota "taikamukista" pieniä vesitilkkasia etenkin lämpiminä päivinä kiinteän ruoan jälkeen.

 

Muistaakseni sanotaan, että n. 4-6 imetyskertaa vuorokaudessa on riittävä tuon ikäisille. Jos joku tietää paremmin, korjatkaan ihmeessä! On niin pitkä aika siitä, kun olen itselle etsinyt tietoa :) Ja kun vauvat eivät käytännössä muuta maitoa ota kuin rintamaitoa, he huolehtivat itse maidontuotannon riittävyydestä. Kiinteiden lisääntyessä he voivat vähentää rinnan imemistä, joka pikkuhiljaa vähentää maidontuotantoa. Itsestään maidontulo ei kuitenkaan lopu. Huomasin hyvin se pitkän imetyksen aikana, kuinka kysynnän ja tarjonnan laki toimi myös imetyksen vähentyessä.

 

Iltapullosta päästiin eroon niin, että vähensin siinä tarjottavan maidon määrää ja lisäksi imetinkin aina ihan viimeiseksi. Käytännössä siis opetin vauvat nukahtamaan rinnalle, koska halusin niin ja se oli helppo tapa nukahtaa siihen. Uskoisin, että teillä olisi suht helppo jättää iltapullo pois (riippuen tietysti siitä, millaisiin rutiineihin se liittyy), koska maitokin on omaasi. Meille sopi tosi hyvin se vauvojen nukahtaminen rinnalle. Yleensä, jos mies oli kotona, yhteisimetin sohvalla telkkaria katsellen ja kun tytöt olivat nukahtaneet, mies kantoi eidät sänkyyyn. Jos mies ei ollut kotona, pärjäilin itse imettäen meidän sängyllä. Eli yksinkertaisesti sanottuna jätimme vain pullot pois, kun päätimme niiden olevan turhia. :girl_crazy: Tsemppiä, toivottavasti onnistutte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

täällä tilanne se, että lapset syntyivät 32+3 vkolla ja tänään ovat nyt 8vkoa, eli juuri on la. ohitettu. Kotona on oltu 4vkoa. Alkuun pullosta syöneet, ja minun pumppaamalla maidolla on kokonaan menty. (maitoa tulee hyvin) nyt päätettiin sitten ruveta harjoittelemaan vielä kuitenkin tosissaan imetystä, yksittäisiä (1-2xvrk) kokeiluja oli aiemmin. Keskiviikosta asti on poika ollut joka ruualla ensin tissillä, sitten lisää pullosta päälle. Aika hyvän oloisesti minusta syö Tyttö ollut 2-3 kertaa vrk rinnalla, ei oikeen osaa tekniikkaa ja saa vaan raivarit Poika onkin hieman isompi, nyt noin 3,6kg ja tyttö 3,3kg

 

Ajatus olisi, että jos toi rinta lähtis onnistuu, pääsisin muutaman viikon sisällä lopettaa lypsämisen, söisivät sitten maidon tissistä, ja lisäksihän kohta alkaa vellit.... (ilmeisesti 2,5-3kk) ja pakastimessa minulla on vielä maitoa jonkin verran sitten lisäksi. ja kun tuossa 4kg:n jälkeen saisi sitten lopettaa sen "terästeen" antamisen, niin pääsisi kaikkiaan vähemmällä pullo ruljanssilla....

 

Mitenkähän sitä kannattasi nytten lähteä etenemään? poika on syönyt nyt ennen rintailua pullosta 600-800ml/vrk ja nyt tissin kanssa määrä on pudonnut noin puoleen. Tytöllä ei oikeastaan vielä huomattavaa muutosta, kun imetykset menneet enemmän tai vähemmän pieleen.... Keskitynkö nyt täysin poikaan, vai miten? unohtaako tyttö sitten koko tissin? ja miten toi pullosta annettavan vähennys? vähennänkö aina joka ruualla annettavaa? (jäänee nälkäiseksi???) vai otanko päivällä ensin kertoja jolloin ei anneta pulloa ollenkaan???

 

Hitsi kun on hankalaa, ei osaa tulkita lastaan Mutta halu olisi kova, ja miehen kanssa on päätetty että koitetaan jaksaa 2 vkoa harjotella.... pitkään en jaksa nimittäin sekä lypsää että imettää joka syöttökerralla... ja pitänee ajatella koko perheen kokonaisjaksamista... ja oon kyllä iloinen, että ainakin 2kk lapset on saanu vaan äidinmaitoa (ei sillä, että korvikkeessa mitään vikaa olisi, ei todellakaan!), kun sitä minulla tulee oikeen paljonkin.

 

Kiva jos joku osais neuvoa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa!

 

Onnittelut, että olet saanut tulemaan maitoa noin hyvin :girl_smile:

Uskoisin, että teillä on hyvät mahdollisuudet onnistua imetyksessä niin pojan kuin tytönkin kanssa, kun alku näyttää noin lupaavalta. Yksi tärkeä asia on lisätä imetys(harjoittelu)kertoja mahdollisimman paljon, eli niin paljon kuin vain jaksat. Toivottavasti miehesi voi olla tässä apuna. Ihanaa muuten, että olette yhdessä sopineet imetykseen panostamisesta. Kyllähän se miestäkin helpottaa, jos/kun pullorumba jää pienemmäkin :girl_wink: Tiedän hyvin millaista tuo tilanne voi olla, koska olimme itse suunnilleen samassa tilanteessa tyttöjen kotiuduttua. Pullo, pumppaus, imetys -rumba oli aikamoista kahden vauvan tarpeista huolehtimisen päälle!! Pullolta rinnalle kokonaan siirtyminen ei käy hetkessä eikä todennäköisesti myöskään helposti, joten sinnikkyyttä, tahtoa ja yritystä varmasti tarvitaan.

(välihuomautus; vaikka lääkärit aina tavan mukaan suosittelevat vellien aloitusta noin aikaisin keskosilla, kannattaa tarkkailla myös vauvoja ja heidän kasvuaan. Meillä eivät suostuneet enää ottaa pulloa, kun siitä oltiin päästy eroon ja lusikoimalla ei velli maistunyt ennen 5kk ikää...)

 

Suosittelisin ainakin pojan kohdalla, että tissin jälkeen et enää antaisi pulloa. Jos vauva jää tosi levottomaksi ja koet, että kyse on nälästä, voit toki antaa pullosta, mutta mahdollisimman vähän. Tai sitten voit imettää lyhyenkin ajan jälkeen uudelleen, koska maitoahan kuitenkin muodostuu kokoajan. Meillä tytöt oppivat sitä paremmin syömään rinnasta, mitä vähemmän annoin pullosta.

 

Älä kuitenkaan unohda tyttöä vaan häneen tulisi keskittyä melkein enemmän kuin poikaan. Jos sinusta tuntuu, ettei tyttö tosiaan osaa tekniikkaa, suosittelisin joko neuvolantädin (jos on oikeasti imetysasiantuntija ja imetysmyönteinen) tai imetystukihenkilön konsultoimista otteen takia. Se on kuitenkin onnistuneen imetyksen a ja o. Imetystukipuhelimesta http://imetys.fi/imetystukipuhelin/ voi aloittaa. Voit myös halutessasi tutkailla imetystukilistan http://imetystukilista.net/sivut/index.php sivuja, sieltä löytyy vinkkejä myös oikean imuotteen auttamiseksi.

Tytön kohdalla tekisin niin, että jos hän on päässyt kovin nälkäiseksi ja alkaa raivoamaan tai hermostuu heti alkuun rinnalla, antaisin pienen määrän ensin pullosta. Itse tein niin siinä vaiheessa, kun imetystä opeteltiin, jos vauva alkoi raivota.

Annoin siis 15-20ml pullosta "kovimpaan hätään" ja sitten koitin rauhoittaa imetyshetken niin, että vauva alkoi imeä. On parempi tosiaan ensin rauhoittaa vauva maitotilkalla, sylillä, laululla tms ja sitten ottaa rinnalle kuin "luovuttaa" ja antaa rinnan päälle pulloa.

 

Koska sinulla maito riittää vauvoille, ei tarvitse huolia siitä, tulevatko toimeen vain imetyksellä. Uskoisin, että pojan kanssa pääset nopeastikin rinnalle ja tytönkin kanssa, kunhan oteasiat ovat kunnossa. Ei ole ihme, jos pientä hermostuttaa, jos ei osaa ottaa hyvää otetta.

 

On tosiaan hyvä aloittaa vaikka siitä, että vähentelee kerralla pullosta annettavaa määrää ja myös pumppaamisen määrää. Esim kun ovat imeneet hyvin rinnasta, et enää pumppaisikaan imetyksen jälkeen. Kannattaa molemilla vähentää joka päivä pulloannosten kokoa tai jos tuntuu, että imetys sujuu niin vaikka joka syötölläkin. Aina parempi, mitä vähemmän saavat pullosta. Itse kyllästyin reilun 3kk:n pumppaamisen jälkeen siihen hommaan ja lopetin pumppaamisen seinään. Niin meillä opittiin lopulta imemään kaikki maito rinnasta. Ei ne vauvat jääneet nälkää näkemään vaan jatkoivat syömistä siitä, mitä annettiin ja innostuivatkin oikein kunnon tissittelijöiksi :girl_in_love: Teidän tilanteessa ja vaiheessa etenkin tytön kanssa ei kuitenkaan kannata vielä niin radikaalisti hypätä, vaan pikkuhiljaa.

 

Toivottavasti oli jotain apua tästä mun sekavasta pohdinnasta, ja kysy ihmeessä lisää! Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiitos vastauksesta. sitä vielä mietin, että miten usein noin pienet sit mahdollisesti käy tissillä? nythän pullon kaa syöttöjen väli ollu "luonnottoman" pitkä 3-4h?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mä tarjosin tissiä käytännössä joka itkuun/kitinään ja meillä vauvat tykkäsivät syödä etenkin alussa (siis pullolta siirtymisen jälkeen alussa) usein, 0,5-2 tunnin välein suunnilleen ja välillä pitivät myös pitkiä imumaratoneja. Eli jos on kuiva vaippa eikä näytä väsyneeltä niin joka kitinään voi ainakin kokeilla :girl_smile: Tai sitten kellosta katsomalla, jos vauvat eivät juuri ruokaa pyytele. Imettäisin kuitenkin ainakin aluksi useammin kuin pullosta, koska todennäköisesti ottavat rinnasta vähempi kerralla kuin pullosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

noin aattelinkin... ja mitenhän toi rinnalla olo aika? poika imuttaa mielellään jopa 30min ihan helposti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nopeimmat imetykset oli muistaakseni jotain 10-20 minuuttia, mutta kyllä päivittäin oli myös monen tunnin maratoneja (joista tietty osan aikaa vauvat nukkuivat, mutta mä en jaksanut nousta...) Eli 30 min on ihan yhtä normaali tai sopiva aika kuin 10 min tai pari tuntiakin :) Jos vauvasi oppivat tykkäämään pidemmistä imetyssessioista, kannattaa tytönkin otteen parannuttua harjoitella myös yhteisimetys :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

No, nyt näyttäsi, että pojasta tulee ainakin osatissivauva. Saa enää pullosta 200ml terästettyä maitoa... painoa ei oo kyllä otettu, mutta tyytyväiseltä on useemman päivän vaikuttanut... tosin entisen mallin rytmistä ja pitkistä unista ei enää oo tietoa =) pitänee sitä sietää, kun kerta imetystä halusin?

 

Tyttö on otettu aktiiviharjoitteluun eilisestä alkaen, joka ruualla olen ensin tissiä tarjonnut. Tekniikkavika ja sitten hermostuminen vaivaa.... voi mennä hyvinkin kauan (10-20min) että saa kunnon otteen... jos saa... mielestäni jättää kielen väärin ja ote jää pinnalliseksi... tulee tosi kurja mieli... =( kun en oikeen osaa mitenkään rakasta lasta auttaa... pullosta syödyt määrät on ihan pikkusen pienentyneet... ja huolettaa että saakohan neiti nyt riittävästi ruokaa.. painon nousu hieman hidastunut, kun oli ma neuvola ja eilen kotona mitattiin... pitää taas huomenna mitata...

 

kurjaa kun yhtä aikaa on hyvä mieli ja paha mieli, kun toinen osaa ja toinen ei... ja sitten lisäksi lypsäminen väsyttää, mutta en halua tyttöä jättää ilman äidinmaitoa todellakaan!!! varsinkin kun maitoa mulla riittää... mitähän tässä nyt sitten osais tehä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla, että poika on edistynyt noin hyvin! Kyllä se siitä! :girl_smile:

Tytön osalta ehdottaisin, että pyytäisit imetystukihlön käymään ja katsomaan otteen ja kädestä pitäen neuvomaan, miten voit parhaiten auttaa tyttöä saamaan kunnon otteen. Joskus syynä voi olla myös kireä kielijänne, onko sitä katsottu? Imetystukihenkilö voisi auttaa tässäkin.

Myös sinnikäs harjoittelu voi vielä auttaa, jos saat jotenkin korjattua sitä otetta. Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Penni: Kiitos taas kommenteistasi! Meillä iltapullo kuului (HUOM!!! Kuului, ei kuulu enää!! :girl_crazy: ) selkeästi iltarutiineihin ja ajattelin ettei sen poisjättäminen ole kovin helppoa. Varsinkin kun vauvat eivät siis suostu imemään rintaa kuin yleensä vain herätessään mikä ei siis illalla ole tilanne. Nyt kuitenkin jostain syystä parin viikon aikana kävi niin, etteivät enää sitä pulloa halunneetkaan vaan kun sitä kuitenkin tuputin niin huuto siitä vain tuli ja käänsivät päätä pois. Kun olivat nukahtaneet niin puoliunessa muutamana päivänä pullon sain syötettyä mutta kolme iltaa sitten päätin että jospa sitten jättäisin pois kun eivät sitä kerran halua ja sillä ollaan nyt menty eli PULLO ON VIHDOIN JÄÄNYT KOKONAAN POIS! Uskomatonta!!! Olen niin onnellinen! Neuvolassa sanottiin nesteiden tarpeen olevan tässä iässä noin 500ml eli se noin 5-6 imetystä. Alan nyt uskoa että saavat ainakin toistaiseksi kyllä riittävästi nesteitä ja kalkkiakin koska puurot teen kuitenkin korvikemaitoon. Tämä edistys on kyllä ollut työvoitto ja vaatinut uskomatonta kärsivällisyyttä ja sinnikkyyttä mutta monenlaisista ongelmista ollaan siis selvitty eikä tie tähän ole ollut helppo. Nyt lopetin myös iltalypsämisen. Pientä edistystä on myös tapahtunut siinä että olen alkanut tarjota rintaa myös kun ovat nukahtamassa ja unisia ja muutamia kertoja ovat silloinkin nyt suostuneet imemään ainakin vähän eli toivoa on että sekin joskus vielä muodostuisi rutiiniksi. Toivoisin kovasti että saisin myös iltaimetyksen yöunille nukahtaessa osaksi iltarutiinia mutta ainakaan vielä se ei onnistu. Rinnalle nukuttaminen ei siis meillä toimi. Nyt yritän vaan rentoutua ja nauttia "täysimetyksestä" ja toivon että näin mentäisiin edes vielä jonkin aikaa! :girl_dance:

 

Soja: Meillä imuote oli myös pitkään huono mutta sen eteen kannattaa pitkäänkin tehdä töitä ja harjoitella koska meillä se parani ja korjaantui vielä 4 kuukauden iässäkin kun suun motoriikka alkoi tytölläkin olla parempaa. Minä tein alussa niin että täysimetin päivät ja iltaisin/yöllä annoin lisäksi pulloa että sain itse hiukan pidemmät yöunet. Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

:grin: annabelle: minkäs ikäisiä teidän lapset nyt onkaan? kiva kuulla että olet saanut imetyksen nyt sujumaan osana muuta ruokailua. Tuosta itsekin haaveilen, että voisin päivisin antaa maidot rinnasta ja sitten muuten lisäksi olisi kohta jo vellit yms. niin jos sitten yöt helpottuisi.

 

Joo, vähän on taas valoa tuon tytön suhteen, eilen saatiin jokunen onnistuneempi kokemus... punnituksen perusteella jopa 50ml söi kerralla rinnasta. ja kerran taisi jopa siihen tyytyä.

 

kyllä haaveilen pidemmistä yö unista jo kovasti, viime yönä poika taas piti 2 h imumaratonia... ja sitten uusiksi tunnin päästä... tytön mies syötti pullosta, kun miusta ei enää mihinkään ollut ja aamulla taas molemmat pullosta... nyt taas jaksankin päivän sitten reenailla. TUntuu kyllä että tässä on taidettu mennä ojasta allikkoon... mutta jospa siihen toiveeseen vielä päästäisiin, että tissille oppisivat...

 

Kuinkahan kauan tätä taistelua kannattaa jatkaa... ? tietenkin se on meidän perheen oma valinta, pitää punnita mistä on kokonaisuuden kannalta eniten hyötyä.. ei tietty ole järkeä ajaa koko perhettä hermoraunioiksi... no, tiistaina tulee perhetyöntekijä käymään, pitää jutella myös hänen kanssaan... sekavaa selitystä... ei ees osaa mitään järkevää kysyä tai kommentoida, on vähän koomainen olo :girl_mad:

 

Ihanaa on lueskella muiden kokemuksista, saa taas vähän uskoa tähän hommaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soja: Mun vauvat on nyt 6 kk ja syntyivät siis 31+4 viikolla. Kirjoitin tähän ketjuun helmikuussa pitkän tekstin meidän alkuvaikeuksista eli siitä tilanteesta missä te olette juuri nyt, lukaisepa se jos siitä olisi mitään apua. Jokainen tosiaan miettii itse kauanko jaksaa imetyksen onnistumiseksi taistella mutta itse sanoisin omasta kokemuksesta että toivoa on edistyä vielä pitkänkin ajan ja harjoittelun jälkeen. Itse koen imetyksen olevan niin tärkeä asia että olen ollut valmis tekemään melkein mitä tahansa että se onnistuisi. Mutta jokainen siis päättää itse onko se sen arvoista. Jotenkin itsestä tuntuu että koska vauvat syntyivät niin ennenaikaisesti niin haluan imetyksen muodossa jatkaa sitä läheisyyttä hiukan pidempään mistä muuten jäimme raskauden päättyessä paitsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

AnnaBelle, UPEAA!!!! Isot onnittelut työvoitosta! Mun on jotenkin vaikea uskoa, että kaksoset kovin usein oppisivat helposti imetyksen :girl_crazy: Mutta jokainen, joka on siinä (tavalla tai toisella, kokonaan tai osittain imetykseen) onnistunut, on kyllä sankari ja todella onnellinen. :lipsrsealed:

 

Soja Valinta tosiaan on teidän perheen. Itse sanoisin, että niin kauan kuin itselläsi on halu saada imetys toimimaan vielä paremmin ja et ole täysin loppuunpalanut (ainakaan jatkuvasti :girl_wink: ) niin kannattaa jatkaa. Se on sen arvoista. Sitten jos itse tuntee, ettei ole motivaatiota tai uskoa riittävästi, kannattaa harkita kunnolla, mihin ratkaisuun ja mahdolliseen yhdistelmään päätyy. Meillä imetystä alettiin harjoitella suunnilleen rv 32 eli 6:n viikon iässä. Tytöt olivat reilun kolmen kuukauden ikäisiä, kun pääsimme täysimetykselle, eli kyllä se tie oli kivikkoinen, raskas ja pitkä. Mutta yhtään en kadu, oli niin upeaa saada kokea imetyksen onni vauvojen kanssa. :girl_in_love:

TOSI HIENOA, että tyttö on saanut noin hyvin rinnasta kerralla! Meillä ei syöttöpunnituksia kotiutumisen jälkeen tehty, ja sairaalassa enkat oli jotain 20ml. Tosin silloin vauvat olivatkin selväti alle 3kg vielä. Joka tapauksessa hieno edistys ja tärkeintä, että tyttö näytti myös tyytyvän tuohon. Alussa annokset ovatkin pienempiä ja vauvat voivat haluta imeä useammin, mutta kyllä se siitä sitten tasaantuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse koen imetyksen olevan niin tärkeä asia että olen ollut valmis tekemään melkein mitä tahansa että se onnistuisi. Mutta jokainen siis päättää itse onko se sen arvoista. Jotenkin itsestä tuntuu että koska vauvat syntyivät niin ennenaikaisesti niin haluan imetyksen muodossa jatkaa sitä läheisyyttä hiukan pidempään mistä muuten jäimme raskauden päättyessä paitsi.

Ihan kuin mun ajatukset. Meidän neidithän syntyivät rv 26+2 ja sain hyvin paikattua niitä "menetettyjä" alkuviikkoja ja läheisyyttä. Siksi kai en pitänyt vieroituksenkaan kanssa kiirettä, kun tytöt rinnalla viihtyivät. (imetin vajaa 2,5v ikään saakka) :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Penni: :) Upea suoritus sulta vaikka oli noin rankka alku. Saa nähdä kuinka pitkälle me päästään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos :girl_smile:

Menette vain päivä kerrallaan eteenäin ja sitten joskus huomaat, mihin olette päässeet. Alku on jo tosi hyvä! :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kuulumisia:

 

Kiitos annabelle ja penni, olen teiltä saanut paljon uskoa tähän hommaan. (vaikka välillä ihmettelinkin, miten ihmeessä ootte tuossa onnistuneet...)

 

Myös tiistainen perhetyöntekijän käynti sai vielä taistelemaan tytönkin imetyksen suhteen, vaikka meinasi myös tulla lopettaminen mieleen, kun tajusin, että se bmf pitää tehä maitoon, eikä saa korvikkeeseen tehä... no, päätettiin sitten vielä kuitenkin jatkaa...

 

Pojalta lopetettiin eilen bmf-maito, saa nähdä miten vaikuttaa... enimmäkseen tissillä poika on, yöksi saa pulloa... tuntuu että paremmin rauhoittuu. TYttökin on nyt oppinut rinnalta syömään, hänellle on vielä annettu pieniä annoksia (40-60ml) pullosta perään osalla kerroista, kun se bmf pitää kuitenkin syöttää. Ja hänellä se jatkunee vielä reilu 3vkoa, tuonne 4,5kg asti. Painothan olivat tiistaina 3,6kg ja 4,1kg (poika sai lopettaa bmf:n isomman syntymäpainon takia). ja yöpullo tytölläkin käytössä. Mutta välillä jo harkittiin nannia lisäksi, ja nyt näyttää (tänään tällä hetkellä) että voidaan sitä lykätä, kun oon nyt jaksanu lypsää tuon mitä pullosta saavat ja jopa panin pakkaseen tänään =)

 

Varsin päivä kerrallaan tätä mennään, mutta nyt näin. Vellit saadaan alottaa viikon päästä, jos tarve. Pienillä määrillä harjoittelua alkuun ja viikossa voi ottaa koko annoksen käyttöön. Mites te totuttelitte velleihin? pitääkö muuten nanniin (tms.) totutella, vai voiko sitä pitää hätävarana ja antaa vaikka koko ruuan jos tarve?

 

Nyt jos näin menisi, toivon että sinne asti kun tyttö syö bmf lisää, mentäs molemmat pelkällä äidinmaidolla, ja sitten lopetan lypsämisen, vellit tarvittaessa mukaan ja muuten saisivat olla tissivauvoja.

 

soja ja huomenna ristiäisiä viettävät nytty&mytty

 

ps. joku kysymys oli mielessä vielä, mut en muista mikä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0