Sign in to follow this  
Followers 0
papuni

Kaksosten täysimetys

78 posts in this topic

Tosi hienolta kuulostaa Soja! Kyllä se siitä varmasti lähtee vielä rullaamaan tytönkin kanssa. Upeaa!

 

Meillä vellit suositeltiin 3kk:n iässä, mutta olimme juuri päässeet imetyksen makuun ja tytöt kasvoivat hyvin, joten lykkäsimme 4kk:n ikään. Silloin eivät enää huolineet pulloa enkä olisi halunnut pullosta antaakaan, joten koitimme lusikalla... Ei onnistunut yhtään! Aloitimme sitten vajaa 5kk:n iässä keittämällä erittäin, erittäin löysää riisivelliä ihan tavallisista riisihiutaleista. Sitä ennen olivat maistelleet vasta muistaakseni mangososetta, jota laitoimme velliin puolet. Sitä meni lusikalla 1-4 tl päivässä eli ei juuri mitään. Kiinteitä alkoivat kelpuuttamaan vasta 7kk:n iässä.

 

Meillä kun oli pumppaus lopetettu, mutta bmf -jauhetta piti laittaa niin saimme luvan laittaa pieneen tilkkaan korviketta. Laitoimme sen siis n. puoleen siitä suositellusta nestemäärästä ja syötimme ruiskulla, kun eivät enää ottaneet pulloa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soja: Kiva jos mäkin olen jotenkin pystynyt kannustamaan! Ainakin voin olla esimerkkinä siitä että edistystä voi tapahtua vielä pitkänkin (6 kk) ajan kuluttua, joten kärsivällisyyttä! :girl_wink: Teillähän menee jo hienosti ja ootte edistyneetkin paljon lyhyessä ajassa. Mä annoin molemmille pullosta lisäksi aina tarvittaessa vain mahdollisimman vähän ja annoin tämän neuvon myös kaikille jotka vauvoja hoitivat minun ollessa jossain poissa. Sanoin myös että antavat pullosta vain "äärimmäisessä hätätilanteessa" että olisivat mahdollisimman nälkäisiä kun itse palaan ja pääsen taas imettämään. Tuntuu että joskus varmaan heitä pidettiin hiukan nälässäkin mutta ainakin se toimi. :girl_to_take_umbrage2: Öisin annoin tosiaan pullosta enemmän että sain itse nukuttua hiukan enemmän mutta kun 3 kk iässä alkoivat jo nukkua pidempiä pätkiä niin sitten jätin yöpullot pois kokonaan ja mentiin pelkillä imetyksillä öisin. Mä jouduin antamaan lisämaitona NAN:ia noin lasketusta ajasta lähtien. Kai siinä totuttelussa on kyse lähinnä korvikkeen mausta eli itse sekoitin alussa muutaman päivän ajan omaan maitoon lisääntyviä määriä että tottuivat korvikkeen makuun. Vellejä annoin myös iltaisin muttei ne juuri yöuniin vaikuttaneet eikä niissä ole kaloreitakaan korviketta enempää joten vaihdellen annoin iltaisin korviketta/velliä/omaa maitoa(jos oli). Me aloitettiin luumusose 3,5 kk iässä vatsavaivoihin ja peruna ym. kiinteät 4 kk iässä kuten suositus keskosille oli. Imuotteesta sanoisin vielä että kannattaa sen kanssa olla kärsivällinen. Meillä molemmilla oli alussa otteet hukassa mutta kehittyivät kyllä ajan kanssa (tytöllä korjaantui vasta 2 kk korjatussa iässä) ja nyt molemmat imee hyvin. Kävimme myös puheterapeutilla tytön imuotteen takia ja hän sanoi keskosilla suun motoriikan voivan kehittyä hitaasti joten kannattaa antaa vauvalle aikaa sen kanssa. Mulla imetys sattuikin tosi paljon jopa 3 kk ajan varmaan juuri noiden imuotteiden takia mutta hammasta purren vaan jatkoin, rasvasin ja joskus otin särkylääkettäkin, mutta lopulta se lakkasi sattumasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soja: lisäys vielä imuoteasiaan... puheterapeutti suositteli meille aloittamaan lusikkaruokia mahdollisimman aikaisin koska lusikalla syöminen myös kehittää suun motoriikkaa ja imuotetta jos on vielä hukassa siinä vaiheessa kuten meillä. Melko pian soseiden aloittamisen jälkeen tytön imeminen paranikin ja mm. naksuminen lakkasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiitos taas teille kommenteista. meillä ollu tytön kanssa nyt vähän takapakkia, hänellä masuvaivoja ja ei rauhotu juuri ollenkaan rinnalle. harmittaa :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No voi harmitus :girl_sad: Osaatko yhdistää, mihin masuvaivat liittyvät? Oletteko kokeilleet Cuplatonta tai muuta ilmavaivoja helpottavaa lääkettä tytölle? Onko hänellä mitään muita oireita esim. iholla, ettei vain ole mitään allergiaa? Nämä nyt ensimmäiset asiat, mitkä tulivat mieleen vatsavaivoista. Kenties niiden helpotuttua imetyskin helpottuisi. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi! ei ole keksitty mitään selkeää syytä neitin vatsan väänteisiin. Hän saa lisämaitona pakastettua, joten sieltä voi tulla. tai sitten jostain mitä oon nyt syöny. tai sitten lääkkeet tekee. tänään ainakin ja eilen myös on pulautellut aika reilusti aina kun on saanu pullosta bmf maitoa ja etenkin sillon kun rautalääke annetaan. Tänään oli kyllä taas 2 ihan hurmos imetyskertaa aamulla ja päivällä, nyt ollu sellasta kitinää että arvaan jo miten ilta menee :girl_sad:

 

On annettu disflatyl kuplalääkettä molemmille, ilmavaivat olleet kohtuullisia... mutta välillä tuntuu, että tytöllä herkempi vatsa... voi kun tulee aina kurja mieli...

Share this post


Link to post
Share on other sites

taas tyhmiä kysymyksiä: minkä kokoisia annoksia noi ilta/yöpullot on? meillä nyt pojalle tosiaan annettu nannia kahtena iltana, ekanan 80, eilen 120 ja nyt vetää tuolla jo 150ml?

 

kun poika lähinnä tissillä ollu, ei enää tajua, miten suuria annoksia se syö :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä unipullot taisivat olla jotain 20-60ml. Tytöt eivät missään vaiheessa syöneet pullosta(kaan) isoja annoksia kerralla ja loppuvaiheessa myös pienensin noiden unipullojen kokoa ihan imetyksen edistämismielessä. Siis samoihin aikoihin, kun tietoisesti opetin tytöt nukahtamaan tissille :girl_haha:

Se oli hauskaa puuhaa, istuin katsomassa telkkaria, vauvat yhteisimetyksessä ja tarvittaessa vielä hyssytin/pidin kättä päällä tms. Kun nukahtivat, piippasin puhelimella miehelle (jos oli toisessa huoneessa), että tulee kantamaan vauvat sänkyyn :girl_crazy:

 

Jos tytöllä kovasti vatsa vaivaa, niin kannattaisikohan ihan kokeeksi jättää sinun ruokavaliosta jotain pois? Voi toki olla, että on "vaan" ilmavaivoja ja jospa ne sitten helpottaisivat. Meillä tytöillä oli joskus vatsanväänteitä/ilmavaivoja niin, etteivät välttämättä halunneet imeä. Silloin otin heidät mahallaan polvieni päälle pieneen hytkytykseen, niin rauhoittuivat ja usein saivat ilmoja päästeltyä. Sen jälkeen söivät paremmin :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soja: Meillä alussa ilta/yöpullot taisi olla 50-60 ml ja myöhemmin iltapullo 50-100 ml. Mutta käytännössä kyllä syötin heitä iltaisin/öisin imetyksen jälkeen pullosta aina ihan täyteen asti että saisin itse mahdollisimman pitkän unipätkän. Ja sitä velliähän voi muuten myös kokeilla antaa lusikalla että saisivat harjoitusta lusikalla syömisestä suun motoriikan kehittymiseksi. Itse taisin lusikalla antaa silloin ekat vellit ja sitten vähän ajan kuluttua pullosta. Totutteluvaiheessa annoin vellejä muutaman päivän aikana nousevia määriä, lopulta saman verran kuin korvikemaitoa.

 

Meillä edelleen mennään pelkällä imetyksellä ja nyt saattavat usein imeä myös kun ovat nukahtamassa, tyttö varsinkin on tsempannut kovasti, pojalla kerrat jää harvemmiksi. :girl_dance: Pojalle tuli Juhannuksena 2 ekaa hammasta ja nyt jännitän koska keksii alkaa purra niin että saan taas yhden uuden haasteen tälle imetystielle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä ei hampailla oikeastaan purtu. Ehkä ekoilla hampailla kerran tai kaksi kokeilivat, mutta paljon pahempaa oli ennen hampaita ikenillä jäystäminen. Toivottavasti teilläkään ei tule ongelmia hampaiden käytön kanssa :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

moikkelis!

 

Hellettä pitää =)

 

Meillä aloitettiin tänään velliharjoittelu, toiveissa olisi pikkuhiljaa vähän pidemmät yöunet koko perheelle :girl_sigh: Poika saa rinnasta muuten maidon, mutta iltapulloa annetaan ihan reilusti (korviketta). Tytölle menee edelleen bmf-lisä, joten hänelle lypsän, muuten mahdollisimman paljon on rinnalla. Nyt oli pari tosi huonoa päivää välillä, mutta sitten ollu taas parempiakin hetkiä (silloin kun ei oo pieruvaivoja). Lypsämistä olen vähentänyt tosi paljon, mutta neiti tarvinnee vielä n.3vkoa bmf:n, joten hieman vielä jaksettava. Öisin olen yrittäny molempia imettää, mut viime yönä mies syötti tytön pullosta, pakko oli saada vähän enemmän nukkua. Päivällä sitten taas tissitelty.

 

Jatko on alkanut mietityttää, kun mies lähtee töihin, toivosin että voisin edes muutamia kertoja päivässä imettää, kun se on kivaa (kun onnistuu) ja sen läheisyyden ja terveellisen maidon haluisin lapsille antaa... mutta ehkä voi olla että en saa sitä onnistumaan... ja siitäkös sitten jo nyt 3vkoa aiemmin poden karmeen huonoa omaatuntoa :girl_to_take_umbrage2: Vaikka miten järkeilen että oma jaksaminen on tärkeää myös lapsille, niin tuntuu että on ihan luuseri paska jos ei muka jaksa... no, onneks aina ei tunnu tältä.

 

huh, olipa taas kiva avautua.

 

soja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa taas!

 

Toivottavasti teillä vauvat ottavat velliä vastaan paremmin kuin meillä aikanaan. Meillä se ei vaan millään onnistunut, ennenkuin 5 -kuisille aloin tarjota riisihiutaleista keitettyä velliä. Ikävä kyllä meillä ei myöskään yöuniin tullut mitään muutosta vellien tai kiinteiden myötä. Uskoisinkin, että ainakin meillä pätkittäiset yöt ja muu levottomuus oli enemmmän neitien luonteista kiinni :girl_wink: Tsemppiä teille joka tapauksessa öihin, se nukkuminen ja herääminen on niin vauvakohtaista, että kokeilemalla vaan selviää :)

 

Tuo selviytyminen miehen palattua töihin on kyllä varmasti monia tuplaäitejä (ja miksei muitakin äitejä) mietityttävä asia. Etenkin ton imetyksen opettelun keskeneräisyyden vuoksi. Meillä tehtiin niin, että miehen vielä ollessa kotona (oli muistaakseni 7 viikkoa vauvojen kotiuduttua) opettelin yhteisimetystä. Siinä vaiheessa ei imetys yleensäkään ollut vielä mitään helppoa ja vaivatonta, mutta miehen avulla onnistuin sitten opettelemaan sen yhteisimetyksen. Se pelasti kyllä mun arjen yksin kahden vauvan kanssa. Yhteisimetys sai heidät innostumaan vielä enempi rinnasta ja rinnallaolosta. Monesti istuin tuntikausia sohvalla yhteisimetyksessä, koska mulla oli hyvä asento ja keräsin paljon kaikkea tarpeellista siihen viereen. Kirjoitin tästä yhteisimetyksen opettelusta tän ketjun alussa, eli sieltä kannattaa käydä vilkaisemassa ja lisääkin saa toki kysyä. Oletteko vielä kokeilleet yhteisimetystä? Anteeksi, helteen ja raskauden yhteisvaikutuksesta pääni on melko pehmeä ;)

 

Oletteko kysyneet lupaa laittaa bmf korviketilkkaan? Me aikanaan saimme niin tehdä, koska tytöt olisivat muuten olleet (juuri siirtyneet) täysimetyksellä, mutta toinen tarvitsikin vielä tuota lisää. Silloin laitoimme pieneen määrään korviketta sen, eikä mun sitä varten tarvinnut pumpata. Se oli mulle niin tärkeää, kun olin pumppaamisesta päässyt eroon :D

 

Öistä, imetätkö yöllä istualtaan vai makuultaan? Mun öitä helpotti se, että tökin miehen hereille, kun jompi kumpi vauva heräsi pyytämään rintaa (siis jos sattuivat olemaan omissa sängyissä eli yleensä ennen ekaa imetystä :girl_wink: ) ja mies nosti mulle vauvan viereen. Eli mun ei tarvinnut ollenkaan nousta edes istumaan. Vauvojen sängyt olivat kiinni meidän sängyissä. Itse olen alusta asti kokenut, että yöheräilyt on helpompi kestää, jos ei tarvi nousta ylös :girl_crazy:

 

Tsempit sinne taas! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä yhtäkkiä tapahtui käänne ja nyt kaikki menee päin h******iä... :girl_cry:

 

Vauvat täytti toissapäivänä 7 kk. Yhtäkkiä pari päivää sitten poika päätti lakata imemästä lähes täysin päivisin, öisin imee jotenkuten niin että jatkaa sillä kyllä uniaan. En tiedä vaivaako vielä hampaat jotka siis 2 ekaa puhkesi 2 viikkoa sitten vai mikä on mutta olen niin surullinen, torjuttu, ahdistunut ja lähes itkun partaalla. Juuri kun pääsimme niin hyvään tilanteeseen. Nyt helteillä nukkuvat päivisin aika huonosti ja usein heräävät huonotuulisina ja väsyneinä ja poikaa ei imeminen kiinnosta silloin lainkaan, ei edes maista, venkoilee vaan ja kääntää päätään pois ja alkaa itkeä jos jatkan yrittämistä. Ja vaikka heräisi hyväntuulisenakin niin ei suostu imemään silloinkaan. Tyttö imee päivisinkin vielä melko hyvin, mutta joskus en pysty häntäkään imettämään kun poika on huonolla tuulella ja häiritsee. Nyt tuntuu että maidontulo hiipuu hiipumistaan eikä rinnat enää tunnu täysiltä vaikka välillä menee useita tunteja etten saa imetettyä. Eilen lypsin pari kertaa vähän mutta se on aika vaikeaa kun vauvat on helteistä huonotuulisia ja vaativat huomiota. Ja nythän ei heille kelpaa myöskään enää pullo joten mietin miten saan heille nestettä riittävästi kun on näin kuumakin. Muutaman kerran olen nyt yrittänyt antaa lopulta pullostakin mutta aika pieniä määriä siitä ottavat, lähinnä pyörittelevät tuttia suussaan turhautuneina. Nokkamukista olen nyt antanut hiukan vettä mutta siitä menee suurin osa suupielistä ulos, myös lusikalla olen vettä antanut vähän. Ja miten jatkossa yösyötöt hoidan jos/kun maidontulo hiipuu?? Nyt on ollut niin helppoa kun vaan imettää ja jatkavat sitten uniaan. Nyt imetän 2-3 kertaa öisin, mutta tuntuu että määrät ei ole silloinkaan kovin isoja, ovat tosi väsyneitä kun ovat päivällä nukkuneet niin vähän ja puoliunessa vaan imevät jonkin verran ja nukahtavat taas.

 

Olen niin surullinen... tässäkö se oli?? Näin yhtäkkiäkö se hiipuu?? Mistä edes on kyse?? Onko mitään enää tehtävissä? :girl_cry::girl_cry::dash2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halit!

 

En usko, että sinulla, kahta vauvaa imettävällä, maito yhtäkkiä vain hiipuisi pois. :) Kyllä siellä sitä on ja sieltä sitä tulee, vaikka rinnat eivät enää tuntuisi täysiltä edes useamman tunnin jälkeen. Ei mullakaan enää myöhemmässä vaiheessa (siis kun vauvat eivät enää olleet ihan pieniä) enää rinnat tuntuneet täysiltä. Ja jos kuumuudesta huolimatta eivät ala juomaan tarjotusta pullosta, niin uskoisin heidän kuitenkin saavan rinnasta riittävästi. Lisäksi vauvat alkavat olemaan jo sen verran isompia, että varmasti saavat lyhyemmässä ajassa enempi maitoa kun ennen. :girl_smile:

Tuossa iässä suunnilleen aloin antaa lisäjuomana (kiinteiden kanssa) taikamukista vettä, ja ottivat sitä tosi pitkään vain ihan pikku määriä kerrallaan.

 

Nyt pitää lähteä tyttöjen kanssa ulos, joten en ehdi enempää kirjoitella ja pohdiskella. Tsemppiä kuitenkin toivotan ja uskoa siihen, että hyvin se imetys jatkuukin! :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Penni: Kiitos tosi nopeasta vastauksestasi! :) Yritän olla luottavainen maidontuloon mutta väkisinkin sitä epäilee kun imetyskerrat on nyt lyhyessä ajassa vähentyneet ja lyhentyneet niin paljon. Yritän vielä vähentää antamani kiinteän ruoan määrää hetkeksi aikaa jos se innostaisi poikaa imemään ja annan myös kuurin parasetamolia jos hampaat jotenkin vaivaavat taustalla. On tää vaan ihmeen hankalaa... kumma että luonto on järjestänyt tämän systeemin näin herkästi haavoittuvaksi, miten ne vauvat on ennen korvikkeita pysyneet hengissä?? Kaksoset varsinkin?

 

Soja: Anteeksi etten nyt ymmärrä miten miehen töihin paluu liittyy imettämiseesi päiväaikaan? Kannattaa tosiaan opetella yhteisimetys niin sillä pärjää hyvin yksinkin. Mä olen ollut yksin ilman miestä alusta asti ja hyvin ollaan pärjätty, niin yöt kuin päivätkin! Siis mä olen kokonaan ilman miestä, totaaliyh-äiti! :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hyviä ideoita sinulta itseltä!

En muistanutkaan koko hampaidentulovaihetta :girl_impossible: (miten mä osaan sit hoitaa tätä vauvaa, ihan kuin en olis ikinä vauvoja nähnytkään!)

Meillä on annettu hampaidentulovaivoihin Panadolia ja yhdessä vaiheessa koitin laittaa tyttöjen suuhun kylmällä vedellä viilennettyä harsoakin rauhoitukseksi, muttei se kyllä juuri auttanut. Kannattaa etenkin nyt helleaikana huomioida myös ne pissavaippojen määrät ja luonnollisesti vauvojen yleisvointi. Jos pissaa tulee ja ovat tyytyväisiä ja virkeitä (silloin kun "pitäisi" olla virkeä), uskon ja luotan edelleen maitosi riittävyyteen.

 

Niin ja yksi syy tuossa iässä, jos eivät halua/malta olla rinnalla yhtä paljon kuin aiemmin voi olla myös se, etteivät maltakaan rauhoittua ja keskittyä, kun olisi niin paljon muutakin nähtävää ja koettavaa maailmassa. Millaisessa paikassa useimmin imetät? Onko se rauhallinen paikka? Muistan itse, että jossain vaiheessa tytöt alkoivat kiinnostua niin paljon ympäröivästä maailmasta, että imivät paljon lyhyempiä aikoja. Kuitenkin myös vauvojen voimat ovat kehittyneet, eli voivat saada entistä nopeammin riittävästi maitoa. :)

 

Kylläpä mä taas inspiroidun imetysasioissa... Tuskin maltan odottaa, että pääsen taas imettämään :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siitä vielä AnnaBelle muistuttaisin, että juothan itsekin tarpeeksi nyt kuumalla, koska sellainen asiahan saattaa vaikuttaa maidon määrään ja laatuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

AnnaBellelle kovasti tsemppiä ja voimahalit!

 

Meillä neiti teki lähes totaalisen tissilakon 6 kk ikäisenä, kaksi viikkoa ennen kuin ekat hampaat puhkesivat. Imetys onnistui parina päivänä ainoastaan yöllä kunnolla, päivällä saattoi viidennellä yrittämällä suostua ottamaan vähäsen. Ruoka sen sijaan maistui ihan hyvin, joten tein kaikista ruuista vähän löysempiä, jotta saisi siitä nestettä edes vähän enemmän. Mä olin niin rikki tuolloin - harmitti, hermostutti ja suretti. Välillä olin jo ihan varma, että neidin imetys oli nyt sitten tässä. Vajaan viikon tuota kesti, ja sen jälkeen on imetys sujunut ihan entiseen malliin. En tiedä oliko syynä nuo hampaat vai mikä. Neuvolassa asiaa murehdin, ja siellä käskettiin vaan seurata pissavaippojen määrää. Maidon määrä pysyi hyvin yllä tuon lakonkin aikana, kun vaihtelin tissiä pojan imetyksillä ja lisäksi pumppasin kerran-pari päivässä (maito pakkautui muuten liikaa).

 

Soja, mä olen imettänyt pääsääntöisesti erikseen ihan hyvällä menestyksellä. Mulla on ollut iso leikkimatto lattialla, ja siihen laitoin molemmat makaamaan ja imetin makuultani molemmat peräkanaa. Laitoin vauvat sen verran lähekkäin, että yletin antamaan toiselle lelun tai tutin, jos oli tarpeen. Meillä nuo kyllä imevät maidot tosi nopsaan (5-10 min / kerta), ehkä jotain puolen tunnin imetyksiä ei noin voi järjestää. Henkisesti mulle oli tärkeää hallita myös yhteisimetys, että tiesin pystyväni siihen jos molemmille tulisi paniikkinälkä samaan aikaan. Aika hyvin pystyin kuitenkin ennakoimaan nälkää ja aloittamaan imetykset hyvissä aloin. Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

annabellelle tsemiä! ja kiitos kaikille minnuu tsempanneille. nyt on tosi kurja tilanne, tyttö ei käytönnössä enää ollenkaan rupee tissille. Pojan kanssa menee hyvin, mutta hänkään ei oikeen taida saada itseään tyytyväiseksi. olen tosi pahoilla mielin, enkä tiijä miten jatkaa. en haluis tietenkään pojalta rintaa viedä pois, kun näkee kuitenkin miten hyvä lapsen on siinä olla... mutta jos poika on aina tississä, ei miulta jää aikaa tytölle =( mies koittaa tsempata, mutta en taida jaksaa mitään nyt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurja tilanne teillä näköjään nyt :( Jos kuitenkin vielä haluat yrittää, niin mitä jos imettäisit enempi poikaa ja vain jos tyttö haluaa, häntäkin? Koska jos edes jonkin verran imettää eli edes jonkin verran tulee maitoa, voi maitomäärää saada silti myöhemmin. Siis jos esim. tyttökin myöhemmin enempi innostuisi rinnasta. Oletko muuten kokeillut jo lisätä ihokontaktia etenkin tytön kanssa? Vaikka kölliä ihot vastakkain sängyllä? Sekin voi joskus innostaa vauvaa imemään. Ihanaa, että miehesi jaksaa tukea ja kannustaa. :lipsrsealed:

 

Teit sitten mitä tahansa, niin tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

joo, eilen tyttö pari kertaa sängyssä yhdessä rauhassa edes yritti, kyllä mie sitä vielä aion yrittää... odotan ihan HELVETISTI, että tytöltä voi lopettaa sen bmf:n, sitten en lypsä enää yhtään! sillon ois ilman ressiä aina varmasti rinnoissa maitoa eikä tarviis miettiä ja laskeskella.

 

noista yhteisimetyksistä kun sain vinkkejä, niin miusta hankaluus on saada lapset kyytiin yksin yhtäaikaa ja sitten röyhtäsemään.... mutta tolleen vuoronperään se kyllä onnistuis ihan hyvin, jos tietäs että tyttökin syö, vois antaa toisen rinnan toiselle ja toisen toiselle. Mutta kun tilanne on nyt tää, että neiti ei suostu syömään, on usein käynyt niin, että säästän rintaa tytölle, poika jää nälkäseksi, ja sitten vielä rintakin sopeutuu vähälle käytölle.

 

Elättelen toiveita, että helteiden jälkeen neitikin suostuis vielä syömään?

 

no, pitää katsella miten tää menee. Koitan nyt vielä jaksaa, tiijän että syytän itseäni loppuelämän jos luovutan... kun eihän se lasten vika ole jos mie en jaksa. me ei varmaan enää edes saada lapsia, joten tämä on ainut kertainen mahdollisuus nauttia tästä... :girl_cry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ainiin, vellit maistuu oikeen hyvin, sälli vetäs just aamupalaksi 200ml ja neitikin illalla 150ml =) ja yöunet on sitä myöten pidentyneet, ne tosin ei vielä satu lähellekkään samoihin aikoihin noilla, eikä sillon kun me aikuiset haluttas, mutta eipä sen niin pidäkkään olla :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh huh sentään... nyt menee jo paremmin. Kiitos kaikille tsemppauksesta, kommenteista ja vinkeistä! Olen kyllä itse yrittänyt juoda tosi paljon mutta ainahan sitäkin on hyvä tehostaa. Näillä tuo ympäristöstä kiinnostuminen alkoi jo pari kk sitten ja siitä asti olen imettänyt pimeässä makuuhuoneessa aina samalla tavalla enkä usko että pojan kohdalla oli nyt siitä kyse. Eniten epäilen nyt niitä hampaita ja helteitä syyksi. Olemme nyt olleet pari päivää mun siskon luona jolla on täälä ilmastointi eli saamme olla viileässä ja nyt vauvat voivat paljon paremmin, nukkuvat tosi hyvin ja ovat myös imeneet paljon paremmin! :girl_dance: Pojan lakkoa kesti 2-3 päivää jolloin ei päivisin juuri suostunut imemään mutta nyt LÄHES joka kerta imee melko hyvin. Olen nyt antanut ennen päiväunia Panadolia ja silloin imeminen tuntuu sujuvan paremmin kuin jos olen unohtanut sitä antaa, jolloin poika vaan tunkee sormia suuhun eikä suostu imemään. Nyt vaipat on olleet selvästi painavampia enkä enää ole edes nokkamukista antanut kuin välillä pieniä huikkia harjoittelun vuoksi. Nyt täälä viileässä vauvat ei onneksi enää niin hikoile joten nesteen tarvekaan ei ole yhtä suuri.

 

Kyllä tuollainen lakkoilu äidin säikäyttää pahemman kerran, kun siinä tosiaan tulee aivan epätoivoiseksi kun rinta ei enää yhtäkkiä ollenkaan kelpaakaan ja alkaa pelottaa että maidontulo vähenee. Mutta kyllä se tosiaan näköjään siitä sitten elpyy kunhan taas pystyy useammin imettämään vaikka tilapäisesti vähenisikin. Tyttö myös lakkoili 1,5 kk sitten useamman päivän ajan ja sekä silloin että myös nyt huomasin että parhaiten sain houkuteltua uudelleen imemään kun en väkisin rintaa tyrkyttänyt jos sillä kertaa ei vauvaa kiinnostanut vaan sitten seuraavalla kerralla taas ilman tuputusta. Jos vauva liiasta tyrkyttämisestä hermostuu ja alkaa itkeä niin kai se vielä lisää negatiivista assosiaatiota rintaa ja imemistä kohtaan. Kaksosten kanssa on tosiaan se hyvä puoli että jos edes toinen imee niin sillä saa maidontuloa ainakin jotenkin ylläpidettyä ilman että on pakko lypsää. :grin:

 

Nyt vaan toivon ettei nämä helteet nyt ihan kamalan kauaa jatkuisi. Ei ole kyllä vauvojen kannalta kivoja tällaiset helleaallot. Ja nyt kun ollaan totuttu tähän ihanaan viileyteen niin olisi kamalaa palata kesken helteiden takaisin sinne +28C kaupunkiasuntoon, plääh... :girl_impossible:

 

Soja: Tsemppihalit sulle myös! Harjoittele vaan sitkeästi sitä yhteisimetystä, se helpottaa elämää huomattavasti kun onnistuu! Mulla oli sohvalla sitterit itseni molemmin puolin ja siitä nostelin molemmat vauvat imetystyynyn päälle syliini ja taas imetyksen jälkeen takaisin sittereihin. Tai makuuhuoneessa parisängyllä laskin vauvat sängylle odottamaan mistä nostelin heidät imetystyynylle. Kyllä se onnistuu ilman miehen apuakin! Röyhtäytys yhtä aikaa on tosiaan hankalaa mutta kyllä senkin lopulta oppii tai joskus jopa jatkoin toisen imetystä samalla kun jo nostin toisen olkapäälle röyhtäisemään. Pari kk sitten (5 kk iässä) meillä vauvat alkoivat häiritä toisiaan niin paljon että oli pakko siirtyä imettämään peräkkäin mutta nyt he jo jaksavat odottaa vuoroaan (useimmiten!) eikä se enää ole niin iso ongelma, mutta silloin pienempänä yhteisimetys oli kyllä ehdottomasti helpointa. Nyt tuntuu vaan haikealta ettei yhteisimetys enää ole mahdollista, ne oli jotenkin ihan huippuidyllisiä hetkiä kun molemmat yhtäaikaa imivät tyytyväisinä! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiitoksia taas tsemppauksesta. Meillä hieman tytön suhteen parannusta, oli eilen parikin kertaa AIVAN rauhallisena rinnalla =) eli yhä toiveita elättelen että hänkin takaisin tissistä intoutuisi. Eilen neuvolassa paino jo 4285g ja viikossa oli noussut 300g, joten aivan kohta päästään bmf:stä! ja sit loppuu lypsy... (tosin mies toivoisi että tytölle edes vähän lypsäisin jos ei rinnalta saa äidinmaitoa.... ) Katsoo nyt. mutta ainakin pakkolypsy helpottaa. Pojallakin oli noussut viikossa paino 315g eli hienosti menee ja vellit olleet ilmeisesti paikallaan. (kuukauden nousu oli molemmilla melkein kilo).

 

Tosta yhteis/vuoronperään imetyksestä: uskoisin sen kyllä saavani jotenkin onnistumaan jos neitikin vielä rinnalle palaa, mutta jos en häntä voi imettää on tilanne miusta kurja (surkea) kun toinen saa sitten olla rinnalla ja toinen ei... tuntuu että aina jää tyttö vähemmälle huomiolle eikä saa minun läheisyyttäkään niin paljoa...

 

Kuten annabelle sanoit, ne yhteisimetyshetket ovat olleet aivan ihania, ja aivan yhtä ihanaa on nauttia imetyksestä vain toisen kanssa... kun vaan saisi molemmat tasapuolisesti huomioitua.

 

 

Saas nähdä miten käy. voihan olla että typy vielä tekee come backin!

 

helteisiä hetkiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soja: Hienosti on teillä painot noussut! Toivottavasti tosiaan tyttökin vielä innostuisi hiukan enemmän mutta hyvähän se on saada edes vähän äidinmaitoa. Niin, ei se yhteisimetys tosiaan mitenkään onnistu silloin jos toinen "lakkoilee" eikä innostu rinnasta. Silloin voi olla vaikeaa imettää toistakaan, mutta toivottavasti onnistut kuitenkin. Tsemppiä!

 

Taisin jo liian pian innostua meidän tilanteen paranemisesta. Nyt on taas ollut pari tosi huonoa päivää pojan kanssa, ei suostu imemään juuri ollenkaan, tunkee vaan sormia suuhun ja venkoilee, eli oletan että hampaat vaivaa eikä Panadolkaan tunnu auttavan. Nyt täälä viileässä nukkuvat yötkin niin hyvin ettei yöimetyksiäkään ole joskus kuin yksi joten vähiin jää imetyskerrat välillä. Nyt vaan toivon että toi hammasjuttu menisi pian ohi. Onneksi tyttö sentään imee hyvin ja ylläpitää maidontuloa. :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0