Miljamaria

Tuplarattaat

1123 posts in this topic

Enpä nyt jaksanut lukea koko ketjua läpi, joten voi olla toistoa. Miten kuljettaa kolme 1.5vuotiasta? Missä myydään rattaita vaikka kolmosille? Olen saamassa kaksi hoitolasta ja oma poika on myös olemassa ja kaikki ovat 1.5vuotiaita jouluna. Tai onko muita ehdotusia miten kuljetan heitä paikasta A paikkaan B. Bussiin pitäisi myös päästä. Ratkaisu ei saisi olla kovin kallis. Ongelma on jos kaikki kolme nukahtavat matkalla, muuten varmaan yksi voisi seistä laudalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meidän naapurissa on kaksoset (2v2kk) ja heille tulee elokuussa vauva. Äiti kans pähkäili, että mitä tekee näiden kanssa. Heillä luonnollisesti on tuplarattaat nyt ja hän meinas niillä selvitä ja laittaa vaan kopan vauvalle. Hän kuitenkin kaipaili jotain kevyempää systeemiä ja katseli hiukan sillä silmällä meidän Phil&Tedsejä.

 

Urban Junglella (vai mikä se merkki nyt olikaan) on sellasia, missä kolme istuu vierekkäin. Mut ne ei liene mitkään kovin halvat. Mä tossa tapauksessa tyytyisin varmaan iahn johki perustupliin ja jos niihin sais laudalla vaikka yhden kyytiin? Vois sit vaihdella sitä kyytiläistä. Tai sit jos yks kävelee vuoron perään tai n repussa? Tietty riippuu, kuinka pitkiä pätkiä revohkan kanssa tarkotus liikkua. Jos vaan lähinnä lähipuistoon, niin ei sit liene kovin hankalaa. 1,5v on kyllä musta jo sen verran iso, että tuskin ihan ykskaks yllättäen nukahtaa. Ainakaan en usko, että kaikki kolme simahtaisivat yhtaikaa. Ellei just päikkäriaikaan ole liikkeellä, mutta sen varmaan pystyy ajoittamaan niin ettei ole.

Edited by Haavis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noi on ilmeisesti jotain vanhaa mallia kun kuomu on yhteinen. Nykyisessä mallissa on erilliset kuomut (mikä oli mulle kans aika tärkeä kriteeri jkun päädyttiin ostamaan EW:t). Epäilen että saakohan noihin edes sitä vauvan koppaa kiinni. Uusissa jää vielä oma kuomu taaperolle vaikka vauvan puolelle vaihtaisi kopan.

 

Mä taisin nähdä noi siilon kun yritin käytettyjä etsiä, just ton kuomu jutun takia hylkäsin. EW:ssä 2008 (tai 2007) mallista saakka on ollut erilliset kuomut, että suhteellisen uusi asia. Meilläkin se oli yksi tärkeimmistä kriteereistä. Mutta kyllä noihinkin saa sen kopan. Se koppa jää vaan silleen hassusti sinne tupla kuomun alle niin kuin Urban junglessa (mountain buggie taitaa olla uus nimi)

 

Muoks. Noista kolmosten rattaista vielä. Tässä olis UJ:n triplaratas

 

cat_thu_259.jpg

Edited by Monalisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä ei kyllä yhtään haitannut yhtenäinen kuomu, esikoinen tykkäsi istua kuomun alla. edelleen kyllä tykkää istua kuomun alla, ja istua rattaissa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka moni kokenut tuplat tarpeelliseksi 2vuoden ikäerolla? Jostain luin ettei se ole ehkä niin tarpeellista, mutta tarvitsen ihan teiltä käytännönkokemuksia.

 

Ajattelin ehkä sittenkin ostaa sen laudan vaunuihin ja ostaa sitten vauvalle uuden kovankopan, joka maksaa samanverran melkein kuin tuplaistuin. Onnistuiskohan se...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Varmaan riippuu tosi paljon siitä, miten paljon liikut ja missä ja kuinka innokas esikoinen on kävelemään tai jaksaako se kävellä pitkiä matkoja.

 

Meillä on tulossa tasan 2v ikäeroa enkä edes harkitse, että oltais ilman tuplia. Ei tulis onnaamaan meillä. Ja jossain ostoskeskuksessa en esikoisen voi millään antaa olla vapaana. Poika kävelee kyllä ihan hyviä matkoja jo, esim. n.1,5km, mutta silloin se ei paluumatkaa jaksa enää käpytellä. vaan tulee rattaiden kyytiin. Välillä se taas hipsii vaan tohon sadan metrin päähän puistoo, hilluu siellä hetken ja haluaa sit jo kyytiin, kun ollaan jatkamassa vielä matkaa.

 

Olin ajatellut meidän yhdistelmiin hommata seisomalaudan, mutta yks päivä miehen kaa aiheesta puhuttiin ja se teilas sen ja meinas, ettei tarvita. Ehkä kuljetaan vaan noilla tuplilla silloin, kun kauemmas mennään. Yhdistelmillä sit silloin, jos vaan pelkän vauvan kaa käväsee jossain tai sit tässä ihan lähellä.

Edited by Haavis

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Me hommattiin nyt sit kuitenkin seisomalauta ja istuin siihen. Ja ikäeroa tasan 2v. Katsotaan, miten pärjätään tolla systeemillä. Ainakin nyt ollaan pari viikkoa hyvin selvitty :)

twoo_life1.jpg

 

edit. Meillä siis aiemminkin käytetty vaunuja vähän 2v. tytön kans. Käveli paljon jo ennen vauvan syntymää. Mm. kauppakeskuksiin ei oo otettu varmaan puoleen vuoteen vaunuja, kun tyttö käveli lähes aina ja vaunut oli vaan mukana. Puistoonkin vaunut lähti mukaan siksi, että päästiin tarvittaessa ilmasiks bussilla takas.

Edited by Uppis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuinka moni kokenut tuplat tarpeelliseksi 2vuoden ikäerolla? Jostain luin ettei se ole ehkä niin tarpeellista, mutta tarvitsen ihan teiltä käytännönkokemuksia.

 

Mun mielestä toi riippuu niin paljon vaunujen käyttöstä. Meillä on koira ja koiran kanssa on pakko liikkua, joten se oli yksi mikä puolsi tuplia. Yksi syy miksi meille tuli tuplat on ihan oman henkisen jaksamisen takia :P Me ollaan muutenkin aina melkein myöhässä joka paikasta joten jos vielä pitäis nopeesti päästä niin tuplat on must meillä. Ja jos poika päättää just alkaa jalattomaksi kun pitäis seisoa laudalla, niin just joo :rolleyes: Lisäksi kävelen kohtuu reippaasti ja lauta on ikävä kyllä tiellä. Nämä siis meidän syitä tuplille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuplien hankinta oli itsestään selvää, kun ikäeroa pojilla on vain vajaa 1v 4kk. Isomman ollessa 2-vuotias olivat tuplat kyllä ihan päivittäin käytössä emmekä olisi vielä selvinneet ilman. Meillä ei liikuta autolla ja suurempiin kauppoihin on reilut 2km matkaa. Jos käytäisiin vain lähipuistossa ja -kaupoissa niin silloin varmaan kaksivuotiaskin olisi kulkenut laudalla ihan hyvin. Tuossa 2v 4kk tienoilla tuplat alkoivat tuntua vähän turhilta ja hankittiin lauta. Kaupoissa vieläkin välillä toivon, että olisi tuplat, niin saisi molemmat kätevästi paikalleen juoksemasta, mutta eipä meillä isompia tilanteita laudankaan kanssa ole ollut. Tosi paljon poika kävelee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin tuplat oli itsestään selvyys kun lapsilla ikäeroa oli 1,5vuotta. Seisomalautaa ollaan käytetty vasta nyt kuukauden ajan muutamia kertoja lyhyillä matkoilla leikkipuistoon tai sitten iltaisin kun ollaan käyty koko perheen voimin pienellä kävelyllä, poju on nyt 2v8kk.

 

Meillä tuplat olivat kyllä ihan ehdottomat pojun ollessa 2v, kyllähän hän jaksoi vähän kävellä mutta mä oon tykkännyt päivittäin tehdä useamman kilometrin vaunulenkkejä eikä poika semmoisia matkoja kävele. Lisäks poju on ollu aina todella huono nukkumaan sisällä päiväunet, usein nukkuu juurikin tuon vaunulenkin aikana rattaissa. Päivittäin meillä on vieläkin tuplat käytössä, osan matkasta poika kyllä haluaa kävellä ja sitten tulee kyytiin. Tuplista olen aatellut luopua syksyllä pojun täyttäessä kolme vuotta.

 

Sanoisin että tuo tuplien tarve riippuu niin lapsesta ja omista vaunuttelutottumuksista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tulossa lapsille ikäeroa 2,5v ja tilaus on vetämässä P&T vibestä.

Suurin syy tupliin (tai en tiedä onko nuo varsinaiset tuplat kun sisaristuimen saa pois)

on että haluan päästä lenkille ollessani yksin lasten kanssa. Lisäksi en voisi

kuvitella lähteväni esim. ostoskeskukseen pyörimään niin etten saa tarvittaessa

molempia istumaan. Kunhan esikoinen alkaa kävellä enemmän itse ja tuplat

käyvät tarpeettomiksi niin sitten otetaan sisaristuin pois käytöstä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistutanpa vielä, jotka EW vaunuja harkitsette, mutta koette liian leveänä Mountain buggyn UJ tuplista, niiden leveys 74cm. Kaikista ovista ollaan mahduttu. Meillä on kyseiset vaunut ja niiden puolesta liputan edelleen. Tosi makeen näkösetkin vielä. Meillä on Designers baroque kuosilla. Pramworldista englannista saa n. 300 euroa halvemmalla kuin pohjolasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä on tulossa lapsille ikäeroa 2,5v ja tilaus on vetämässä P&T vibestä.

Suurin syy tupliin (tai en tiedä onko nuo varsinaiset tuplat kun sisaristuimen saa pois)

on että haluan päästä lenkille ollessani yksin lasten kanssa. Lisäksi en voisi

kuvitella lähteväni esim. ostoskeskukseen pyörimään niin etten saa tarvittaessa

molempia istumaan. Kunhan esikoinen alkaa kävellä enemmän itse ja tuplat

käyvät tarpeettomiksi niin sitten otetaan sisaristuin pois käytöstä.

 

 

Mä komppailen Siipeä. Samaisista syistä päädyttiin hommaamaan P&T Vibet. Kaiken lisäks ne mahtuu autoon hyvin ja muulleki tavaralle jää vielä tilaa (ei tarvi hommata erikseen tuplamatkiksia). Monipuoliset ja todella ketterät, mitä nyt ollaan jokunen kerta ehditty niitä esikoisen kans jo testailee. Meillä lapsille tulee ikäeroa 1v7kk. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etsiskelen tuplarattaita sisaruksille joilla tulee olemaan ikäeroa 1v7kk, vauva syntyy talvella. Pääasiallinen käyttö on kaupoilla ja ostoskeskuksissa koska ulkoilu muuten hoidetaan täällä omilla tiluksilla... Kavereilla käydessä ja mummoloissa vieraillessa pitäisi pystyä kulkemaan myös hiekkateitä, joten ihan kaupunkisattareita en edes katsonut. Hankeen ja julkisiin meillä ei ole pakollista menoa. Käyttöä on varmaan muutaman kerran viikossa ja aina mennään siis autolla.

 

Olen nyt kaahannut läpi kaikkiaan 39 eri tuplaratasta (huh) ja lukenut tämän ketjun (huhhuh).

 

Loppusuoralla ovat:

Easywalker sky duo

I'coo platon duo

ABC design zoom

Emmaljunga twin kangaroo

Hartan ZX II

TFK twinner twist duo

Firstwheels city twin

(Phil and teds hammerhead, jos tulee myyntiin pikapuoliin)

 

Pois ovat karsiutuneet

- kärryt joissa etupyörät eivät käänny (Emmaljunga twin city cross, Brio double wave, Tako duo driver, Ora Jovi Land)

- koska olen vain 161cm pitkä ja esikoista olen työntänyt kahvan korkeudella 96cm, pois karsiutuivat kärryt joissa ei ole aisan korkeussäätöä (Hauck roadster duo, Babywelt Montreal twin (tämä nyppii koska olivat kauneimmasta päästä löytämiäni tuplia), Carena double swing, Mountain buggy / Urban jungle duo, Babywelt oregon tandem, Childwheels stretcher, Inglesina twin swift, Brio twinette, kaikki Gracot, One tree hill mountain terrain, ABC design tandem, Pikku Piia)

- liian leveät kärryt eli 80cm tai yli (teutonia team s4, crescent twin city, emmaljunga twin cerox 360)

- epämääräisistä syistä: babyjogger-tuplarattaat (jenkkikärry) koska vauvalle ei saa koppaa eikä istuimet mene ihan vaaka-asentoon; iCandy Pear hyvin pienen näköisen taaperoistuimen takia (muuten kyllä hyvin houkuttelevat), Emma Jule Twin koska vauvaa ei saa nenä työntäjään päin; ruotsalainen babytravel koska en löytänyt sitä yhdestäkään verkkokaupasta?; phil and teds sport ja vibe koska ovat 3-pyöräisinä mielestäni kiikkeriä; mutsy urban rider vauvaistuimen asennon takia koska jalkoja ei saa suoraksi.

 

Lisäksi näiden mielenkiintoisten kärryjen valmistus on lopetettu tai loppumassa eivätkä päässeet vertailuun vaikka kehuja netistä löytyikin: Herqules twin raptor spin, Tako Happy twins, Happy baby spider swing/duo, Quinny freestyle tandem.

 

Loppusuoralla olevista kärryistä negatiivista on emmaljungassa ja firstwheelissä se että niihin ei saa turvakaukaloa. Hartanista en ole aivan varma, mutta muihin neljään saa maxi-cosin cabriofixin kiinni. Esikoisen matkarattaisiin sai gracon kaukalon ja käytössä se oli erinomainen ominaisuus. Hartanin vaunut ovat lisäksi tosi painavat (22kg), nehän ovatkin enempi kaksostenvaunut kuin rattaat.

 

Osaako joku kertoa näistä loppusuorani kärryistä millaisia ne on taittaa auton perään? Pitääkö irrotella paljonkin osia että ne saa kasaan? Auto on keskikokoinen farkku mutta ainahan se on plussaa jos paketti on vielä järjellisen kokoinenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

summer08 ja Haavis: Onko teillä miten isot autot? Meillä on autonvaihto edessä,

mutta luuletteko että noitten P&T:n kanssa ei tarvitse erikseen käydä vaunujen kanssa

autokaupalla sovittelemassa vaan mahtuvat moniin takakontteihin vaivatta? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^En ole summer08 enkä Haavis, mutta meiltä löytyy P&T:n Vibet... Meillä on nykyään farkku, eikä mitään ongelmia vaunujen mahduttamisessa autoon. Meillä oli ennen farkkua Citroenin C4, eli ei todellakaan mikään perheauto :rolleyes: Vibet mahtui senkin perään. Tosin akselin+pyörien mitta oli sen verran iso, että Vibet meni just ja just. Muuten takaloosteriin jäi jopa tilaa, ainut kriittinen mitta oli tosiaan toi taka-akseli+pyörät. Mutta jos teille on joku farkku tms. tulossa, niin en olis huolissani vaunujen mahtumisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on V50 farkku ja sinne menee Sportit ihan heittämällä. Jos laittaa pitkittäin, niin silloin joutuu sen takaloosterin suojapressun kaa vähän varovaisemmin oleen, jos sen haluu kiinni. Yleensä en laita sitä kiinni. Ja pitkittäin ne meni toisin päin paremmin. Jos ei oo muuta lastia kyydissä, niin vippaan vaan sivuttain ne, kun tosiaan voi vaan vipata kyytiin. En siis usko, että joudut autokaupoilla mittailemaan.

 

Kakkosautona Renault Clio. Ei siis todellakaan tilaihme. Sinne noiSportit menee kans takaboksiin. Hattuhylly vaan pitää jättää pois. Tonne Clion persiiseen menee jopa meidän isot Oran yhdistelmätkin. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä Volkswagen Golf Variant vm.2006 eikä minkäänlaisia ongelmia mahduttaa Vibejä kyytiin. Yläsuojaki (vai mikä se onkaan) menee ongelmitta kiinni. Ja tilaa jää tosiaan muulleki tavaralle. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Osaako joku kertoa näistä loppusuorani kärryistä millaisia ne on taittaa auton perään? Pitääkö irrotella paljonkin osia että ne saa kasaan? Auto on keskikokoinen farkku mutta ainahan se on plussaa jos paketti on vielä järjellisen kokoinenkin.

 

EW:t taittuu keskeltä ja menee ihan hyvin meidän farmarin (Skoda Octavia) perään.

 

Käytössä havaittuja oivalluksia: Mulle tuli tänään tuolla metsässä miljoonan hyttysen keskellä mieleen muutama oivallus. Meillä ei taapero millään ilveellä istu minkään hyttysverkon alla, vaan ystävällisesti poistaa ne. No se on ratkaistu niin että pitkähihaiset vaatteet on aamulenkillä metsässä päällä. Mutta mitäs sitten kun on kyseessä ns. yhtenäiset kärryt jossa yhtenäinen kuomu?? Kuinka sitten suojataan vauva? Meillä kun on erilliset istuimet ja kuomut ja nyt vauva on omassa kopassa jossa on oma hyttysverkko ei ongelmaa ole. Eli tämä puoltaa näitä rattaita jossa on omat kuomut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Juurikin tuota hyttysverkkoasiaa mä painotin rattaita valitessa kun tänne pohjoseen oltiin muuttamassa! Ja voi kuinka oonkaan kiitellyt itseäni siitä että ostettiin noi!! :D En vois kuvitellakaan lähteväni illalla ulos vauvan kanssa ilman tuota omaa koppaa+tiivistä verkkoa siinä päällä... ja tänään oli ötököitä jo aamulla auringossakin joten en voisi edes puistoon mennä lasten kanssa tai sitten saisin seistä koko ajan vaunujen vieressä huitomassa!

 

Meillä taapero nostaa ja laskee myös kuomua oman mielensä mukaan joten yhteinen kuomukaan ei kävisi. Vauva tarvii kuitenkin ehdottomasti sen kuomun koko ajan auringolta ja tuulelta suojaamaan. Ja myös sitten kun koppa ei ole enää käytössä niin onhan sille nukkuvalle vauvalle saatava kuomu päälle esim. talvella lumisateessa vaikka omapäinen taapero haluaisikin istua vieressä ilman kuomua...

Edited by Lilly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon nyt yrittänyt saada jotain tolkkua tähän valikoimaan... Hieman ajoissa :rolleyes:

Tykkäisin hurjasti EWstä mutta hinta on aika suolainen... <_<

 

Tietääkö kukaan mihin muihin tupliin (mielellään edullisempiin, siis) sais maxi-cosin kaukalon kiinni? Kärryt tulis lähinnä shoppailukäyttöön B)

Edited by NannaMaaria

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tietääkö kukaan mihin muihin tupliin (mielellään edullisempiin, siis) sais maxi-cosin kaukalon kiinni? Kärryt tulis lähinnä shoppailukäyttöön B)

 

Ei taida olla mitään edullista mallia mihin sais kiinni. iCandyyn, Zoomiin ja Phil&Tedsiin saa MC:n kaukalon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksi tupliin pitää saada kaukalo kiinni, ei se nyt voi olla niin vaikeaa nostaa vauvaa pois sieltä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

NannaMaaria mä olen kuolannut niitä Gracon peräkkäistuplia jotka oli ideaparkissa. Niitä saa myös mustana ja sinisenä :P Hintaa niillä oli vähän reilu 300e, joten ne vois ostaa uutena ja sitten käytettynä lenkki-panssarivaunut :lol:

 

Toi hyttysverkko oli kyllä hyvä huomio!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.