Miljamaria

Tuplarattaat

1123 posts in this topic

^^Aika ihanat.. Miten niin vaikea seikkailla tuplaratasviidakossa :girl_haha: Mitäköhän ne tommosille laittaa hinnaksi??

Share this post


Link to post
Share on other sites

siis mitenniin leveyttä muuttaa, eikö siitä saa vain toisen istuimen irti? vai luinko jotenkin huonosti :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^maksimi leveys on 74 cm ja sillon lapset istuu vierekkäin. Jos ottaa toisen istuimen pois runkoa voi kaventaa 60 senttiin ja sillon istuimen viereen mahtuu ns. shopping basket. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huhh.. Nyt on selailtu koko ketju läpi. Joitain hyviäkin ideoita sain, mutta niitä "oikeita" ei välttämättä silti löytynyt..

 

Eli osaisiko joku auttaa kun haluaisin matkarattaat kaksosilleni. Tärkeintä olisi, että rattaat olisivat:

 

-Pienet & kevyet (myös kasattuna)

-lisäksi olisi tosi hyvä juttu jos niihin saisi kiinnitettyä maxi cosin cabriofix turvakaukalot ja/tai hartanin puolikovat kopat.

-Jos koppia tai kaukaloita ei saa kiinnitettyä, pitäisi rattaiden mennä makuuasennossa täysin suoraksi.

-ja tietysti käänyvät etupyörät on ehdoton

 

Alustavasti olen katsellut:

 

Hauck roadster duo SL

Esprit duo star

 

eli ehkä rattaat voisivat olla vähän näiden tyyppiset. Sen verran olen ainakin ymmärtänyt ettei kaikki rattaat sovellu ihan vauvoille, mutta näistä olen sen verran lukenut, että nämä soveltuva (ilman kantokoppaa??). Kehukaa ja haukkukaa siis.

 

Tai kertokaa muita hyviä malleja, joissa esimerkiksi olisi tuo kaukalon kiinnitysmahdollisuus. Yksösille on ainakin tosi kätevän oloisia rattaita joihin saa napsauttaa turvakaukalon kiinni.

 

Meillä on vaunuina kotona Hartanin ZX II plussat ja niissä sitten molemmille puolikovat kopat & maxi cosin turvakaukalot. Hyvät vaunut muuten, mutta miinuksena koko, joka on kyllä aivan järkttävä. Ovat varmasti todella hyvät lenkkeillessä, ja kauppareissutkin kävellen tekee niillä varmaan hyvin, mutta kaupungille en niillä kyllä uskaltaisi lähteä. Kokeilemaan ei olla vielä vauvojen kanssa ko. vaunuja päästy koska sinnikkäästi poitsut meinaavat laskettuunaikaan asti kaksiossaan asustella, ja ihan hyvä niin :)

 

Kuitenkaan kukaan jaksa löpinöitäni lueskella joten yksinkertaisesti: Matkarattaat kaksosille haussa, ehdotuksia?

 

PS. aivan ihanat nuo bugaboo tuplat!

Edited by nati

Share this post


Link to post
Share on other sites

mites baby jogger city mini double tms, vitsi on vaikeasti muistettava nimi :D ne on varmaan markkinoiden helpoiten kasattavat.. ja niitä on ihan pienipyöräisinä myös jokin micro-malli, mitkä on vaan shoppailuun jos tahtoo hermojaan säästää

Share this post


Link to post
Share on other sites

1205493139.jpg

Meillä kaksosille tulevät nämä rattaat ja niihin kaukalot.

Aluksi siis kaukalon kanssa ja sitten ilman kun niin isoiksi kasvavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako kukaan auttaa, kun en millään osaa päättää pitäisikö jatkossa panostaa tuplavaunuihin vai yhden vauvan vaunuihin + seisomalautaan :girl_impossible: Lapsilla tulee siis olemaan ikäeroa 2v 3kk, kun vauva (toivottavasti) ensi huhtikuussa syntyy. Valintaan vaikuttavia seikkoja:

- esikoinen nukkuu kaikki päikkärinsä sisällä, eli hänelle riittää vain rattaat joita ei tarvitse saada makuuasentoon.

- eniten vaunuja/rattaita käytetään hiekkateillä/asfaltilla matkalla puistoon ja takaisin. Tämän matkan esikoinen kyllä jaksaa jo kävelläkin ja jaksaisi seistäkin. Tai ensi kesänä vaikka pyöräillä.

- mutta sitten ostoskeskus/kaupunki reissuilla esikoinen on kyllä ihan ehdoton saada välillä rattaisiin sidottua. Muuten pinkoo alta aikayksikön tangentin suuntaan. Ja näitä reissuja on ehkä 1-2 / kk.

 

Kannattaako tuplavaunuja hommata vaan noiden harvojen kaupunkireissujen vuoksi... Mutta jos hankitaan vaan seisomalauta niin sitten mulla ei ole kyllä mitään asiaa ostoskeskukseen kahden lapsen kanssa <_< Täytyy kyllä sanoa, että enpä ole tähänkään asti pojan kanssa paljon pystynyt shoppailua harrastamaan, sen verran vilkas ja levoton on.

 

Kiitos avusta jos osaatte mitään sanoa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hanki kantoliina tai kantoreppu! Niin voit laittaa pienemmän reppuun ja taaperon köytät sitten vaunuihin, silloin kun menet kauppoihin :grin: Pienempää on helppo kantaa esim. manducassa 1v ikään asti ja sen aikana muutenkin näet tarviitko tuplia vai et. Minä itse hankin tuplat vain huomatakseni, että pärjäisin ilmankin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

entäs jos teillä olisi liina tai reppu noita reissuja varten, ennenkuin isompi alkaa pysyä kuosissa ostoksilla =) en ostaisi itse enää tuplia 1-2krt /kk käytölle, mutta toisaalta saahan niitä kivasti käytettynäkin jos vauva ei yhtään viihdy liinassa tai repussa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me pitkään mietittiin että tuplat vai seisomalauta nykyiseen vaunuun ja vauvan syntymän jälkeen mies kävi sitten tuplat hankkimassa. Kyllä meillä poika jaksaa kävellä pidemmälle kuin lähimpään leikkipuistoon (ikäero siis 2v 1kk kun vauva syntyi) mutta täytyy kyllä sanoa että hyvä on ollut kun esim. joskus se väsymys iskee isommallakin ja silloin on hyvä kun saa istumaan ja sekin on välillä venkslamista siinä kyydissä. Vauvaa en ole saanut viihtymään mandukassa niin että sujuis yksöisvaunuilla.

 

Tyytyväinen olen ollut, varmaan vois pärjätä ilmankin mutta suoraan sanottuna joskus on vaan ollut helppoa kun pojan on voinut nostaa vaunuun, poika kävelee kuitenkin myös paljon ettei ole vaan vaunujen kyydissä. Kaupassa käynnit yksin lasten kanssa koen myös helpommaksi tällä systeemillä.

 

Nyt sitten mietinnän alla onkin että kuinkas kauan tuota poikaa kärrätään vaunuissa, että koskas niistä tuplista pääsis "eroon", mutta nyt tyytyväisinä näin.

 

muoks. ja ehken mäkään valmiiksi lähtis ostamaan tuplia jos tarve vaan 1-2x kk:ssa, saahan sellaisen sitten vauvan syntymän jälkeen jos tarvitsee.

Edited by violetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen alkoi viihtymään Manducassa vasta 1/2-vuotiaana ja sittenkin piti pysyä koko ajan liikkeessä. Mutta tätä toista olen kyllä ajatellut opettaa näihin kantoliinoihin, että saisin jotain vauvan kanssa tehtyäkin... Mutta ihan hyvä pointti, ei ollut tullut mieleenkään että kyllähän siellä kaupungillakin voi vauvaa kantaa liinassa! Ja kun vielä kesä tulossa niin pukeutuminenkin liinavauvan kanssa on helpompaa. Taas yksi syy saada tuleva vauva opetettua kantoliinaan.

 

Mutta ehkä ostan nyt vaan sen seisomalaudan ja jätän sen tuplavaunujen hankinnan sitten syntymän jälkeen jos sellaisia tarvitaan. Todennäköisesti mahdollinen kolmas lapsi tulee pienemmällä ikäerolla kuin nämä, joten sitten tuplavaunut tarvitaan. Mutta jätetään se sitten mietittäväksi :girl_sigh:

 

Kiitos teille, teistä oli iso apu! :tender:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rebekka meillä on juurikin tuo samainen ikäero ja samaa pohdin täälläkin keväällä. Ollaan toistaiseksi pärjäilty ilman tuplia. Kaupassakäynti esikoisen kanssa on sujunut ihan OK, ruokakaupassa olen tarvittaessa nostanut vauvakaukalon kärryihin ja esikoisen siihen lastenistuimeen. Kantoliinaa ja Manducaa ollaan myös käytetty. Vielä en ole varma, joudunko ne tuplat hommaamaan, mutta en osta ennen kuin tulee todellinen tarve.

 

Meinasin vaan sellaista, että teillä on vuodenajat puolellanne, koska kesä on tulossa, niin isompi varmasti pyöräilee. Meillä on taas nyt vauvan kanssa pitkä syksy ja talvi edessä, mikä tietysti vaikeuttaa 2-vuotiaan kulkemista. En itse varmasti tarvitsisi tuplia, jos kesä olisi edessä, koska silloin kantoliinaa ja rintareppua voisi aina tarvittaessa hyödyntää, mutta nyt kylmillä säillä on eri juttu.

 

Suosittelen kuitenkin odottelemaan rauhassa vauvan syntymää, sittenhän näet niiden tuplarattaiden tarpeen ja voit hankkia, jos siltä tuntuu.

 

Ja kakkosvauvat ovat yleensä aina helpompia ja sopeutuvampia kuin esikoiset ;) Niiden on pakko... Ovat tyytyväisiä, kun saavat olla lähellä äitiä oli se nyt sitten sylissä tai kantoliinassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seisomalaudat ei varmaankaan paljoa maksa ja huutiksessa myydään usein edullisesti matkatuplia eli sellaiset voisi sopia shoppailuun teille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meinasin juuri tulla samaa sanomaan, että noin satasella saa jo käytettynäkin monenlaisia matkistuplia kaupoille =) ja kyllä niillä varmaan pärjää kesällä jos asfaltilla muutenkin kärräilee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä pienillä ikäeroa 10kk ja kulkupelinä emmaljungan twin cangaroo

 

94115_emmaljunga_twin_cangaroo.jpg

 

toimii meillä. vauskille on kantokoppa.

 

 

nyt kun nämä olleet pari kuukautta käytössä, ovat meille ehdottomat jotta pääsen kulkemaan mm lenkillä koiran kanssa, kauppareissuille menevät auton takalaatikkoon hyvin jne, mutta kaipaisin; erillisiä kuomuja, erillisiä tukitankoja (tuo mikä jalkojen päällä) ja heittoaisaa. Tavarakori on riittävän tilava, mutta sinne on hankala saada mitään. kääntyvät etupyörät ovat todella hyvät :) Vaunuja on yllättävän kevyt työntää (kevyemmät kuin yksittäiset vaunumme)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mielestäni noihin voi ostaa erilliset kuomut ja turvakaaret, jotka ovat käytössä ensin vain toisella jos vauva on erillisessä kovassa kopassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rebekka, meillä on lapsilla ikäeroa 1v9kk, eikä meillä ole tuplia. Autoakaan meillä ei ole, joten ei käydä marketeissa niin, että vauva olis kaukalossa ja esikoinen kärryissä ;)

Me tehdään niin, että yleensä käydään kaupassa miehen kanssa, niin sit poika voi olla kärryissä tai jopa niissä autokärryissä ja tyttö vaunuissa. Välillä oon käyny kaupoissa niin, että tyttö on liinassa ja poika vaunuissa. Sekin siis onnistuu. Muuten meillä on seisomalauta käytössä ja käydään päivittäin perhekerhoissa, puistossa, välillä kahvilassa, jne.

Asutaan siis keskustassa, niin ei oo pitkä matka minnekään. Jos mennään kauemmas (esim. kylään tai kaveria tapaamaan jonnekin kauempana olevaan leikkipuistoon), niin mennään julkisilla ja niihinkin pääsee helposti vaunujen kanssa ja poika pääsee lähes aina istumaan (usein joku jopa tarjoaa paikkaa, jos on täyttä), mutta välillä poika on seissy ja on ollu ihan tyytyväinen niinkin.

Mä tiedän perheitä, joissa kaupassa käyminen sujuu helposti seisomalaudan kanssa, kun lapsi ei ole sitä sorttia, että ryntäilisi ympärinsä, mutta meidän poika ei malta olla paikoillaan, vaan haluaa sit juosta kaikkialle ja ottaa kaikkea. Kerran käytiin seisomalaudan kanssa isossa kaupassa keskustassa ja poika oli sen ajan kiltisti laudalla, kun pojalla oli hyvä päivä ja sanoin, että nyt pitää seistä siinä nätisti, kun on paljon ihmisiä. Ihmeen hyvin toimi, mutten ole moneen otteeseen sitä tehnyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips!

Nyt ehkä kuitenkin kaipaan niitä tuplia. Haluaisin päästä lenkkeilemään ja eipä se nyt reilu 2-vuotiaan vauhdilla onnistu. Ehkä Easywalker olisi paras ratkaisu, koska siinä on isot pyörät ja erilliset kuomut - esikoinen kun ei suostu istumaan kuomun alla edes sateella. Mutta minkä ikäisiä olette Easywalkerilla kuljettaneet? Miten pitkiä teidän lapset ovat? Kuinka pitkään sinne mahtuu? Vai pitäisikö vaan ostaa jotkut halpikset (esim. Carena). Jos jollain olisi tiedossa kohtuuhintaan käytettyjä EW:ta, saa vinkata ;) Huutonetissä ei esim. tällä hetkellä ole yksiäkään, vaikka tuossa taannoin niitä oli useatkin yhtä aikaa (tosin kaikki eivät olleet kohtuuhintaisia, kun uudetkin saa alle 600). Muita tuplaratasideoita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips,

 

 

Ihan saman ongelman kanssa painitaan myös täällä. Ostaako tuplat vai ei. Meille syntyy siis talvivauva ja ikäeroa esikoiseen tasan 2v. Aluks tuntui että kaikki neuvoo että ei tarvii tuplia, koska Sara on jo 2v ja reipas tyttö. Sitäpaitsi ei edes viihdy rattaissa. Me ollaan just niitä vanhempia, kenen lapsi juoksee päättömästi pitkin prisman käytävää, koska me ei jakseta huudattaa sitä rattaissa. Ja sitäpaitsi mä en vaunulenkkeillyt Sarankaan vauva-aikana pitkiä lenkkejä, vain minuutilleen senverran sahasin pihatietä edestakaisin että se nukahti. Ei oo mun juttu.

 

Mut nyt on sit alkanut kaikkialta tulemaan kommentteja että mun pitää muistaa että Sara on vielä pieni (2v) ja ei jaksa kävellä pitkään, eikä jaksa seisoa seisomalaudallakaan. Ja sit tietenkin täällä Helsingissä on alkanut ahdistaa tuo liikenne ja katujenylitykset; olisko sittenkin turvallisinta jos mulla olisi molemmat lapset valjailla kiinni rattaissa ratikkapysäkillä seisoessa? Tai no vauva nyt on toki aluksi kopassa eikä valjaissa. Liikkumisen ja lenkkeilyn takia en siis tuplia usko tarvitsevani, mutta entäs turvallisuus? Oon nyt alkanut miettiä jos ostaisikin vain tuplamatkikset, koska lenkkeilytarkoitukseen en niitä sit tarvii. Mut mitkä matkikset mahtuisi 110cm pitkään hissiin? Vai löytyiskö vaunuista kuitenkin joku sopivampi vaihtoehto? Meidän kerrostalon alakerrassa ei mahdu säilyttämään rattaita.

 

Toisaalta mietin jos ostais vaan kunnollisen kantotakin, jossa voi kantaa vauvaa säässä kuin säässä. Mä liinailen jokatapauksessa paljon ja suorastaan toivon että uudesta vauvasta tulee sylinukkuja. Ekan kanssa koin jatkuvan kantamisen rasitteeksi kun tuntui ettei ole koskaan 100% "omaa aikaa" jos se lapsi on siinä liinassa unilla. Mut tokan kanssa ei liene muutenkaan oo koskaan omaa aikaa ja voisi olla vaan helpotus kun vauva olisi turvassa siellä liinassa eikä esikoisen tökittävänä. Liinailu antaisi Saralle aikaa kasvaa vielä 6kk-1v ennenkuin tarviis siirtyä kokonaan omille jaloille. Mut riittääks se silti?

 

Ahistaa kun en osaa päättää. Jokatoinen päivä oon jo tilaamassa saksasta Phil&Tedsejä ja jokatoinen päivä nauran itselleni että mitä mie höyryän. Nyt on mennyt pari päivää matkiksia katellessa, viimeviikolla harkistin jo valjaita Saralle.. argh! Ja sit on vielä semmoisia apuvälineitä kuin pulkka nyt talvella niitä vauvannukutuslenkkejä varten ja kesäksi sit työnnettävä polkupyörä. Pärjättäiskö me sittenkin ilman tuplia?

Edited by MarsiM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips!

Nyt ehkä kuitenkin kaipaan niitä tuplia. Haluaisin päästä lenkkeilemään ja eipä se nyt reilu 2-vuotiaan vauhdilla onnistu. Ehkä Easywalker olisi paras ratkaisu, koska siinä on isot pyörät ja erilliset kuomut - esikoinen kun ei suostu istumaan kuomun alla edes sateella. Mutta minkä ikäisiä olette Easywalkerilla kuljettaneet? Miten pitkiä teidän lapset ovat? Kuinka pitkään sinne mahtuu? Vai pitäisikö vaan ostaa jotkut halpikset (esim. Carena). Jos jollain olisi tiedossa kohtuuhintaan käytettyjä EW:ta, saa vinkata ;) Huutonetissä ei esim. tällä hetkellä ole yksiäkään, vaikka tuossa taannoin niitä oli useatkin yhtä aikaa (tosin kaikki eivät olleet kohtuuhintaisia, kun uudetkin saa alle 600). Muita tuplaratasideoita?

 

Pikaisesti kommentoin, meillä on Carenat ja niiden kanssa lenkkeily onnistuu oikein hyvin. Asfaltilla siis, hiekalla täristää vähän liikaa. Mä olen jopa juossut niiden kanssa joitain pätkiä, ihan hyvin toimii "halpiksetkin" lenkillä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

MarsiM, suosittelen tekemään kuten minä eli odottelemaan vauvan syntymään ja katsomaan tilannetta sitten. Nuo taaperot muuttuvat muutamassa kuukaudessa niin nopeasti ja sinulla on kuitenkin vielä 3 kk laskettuun aikaan + miehen isyysloma, jolloin tuplia tuskin tarvitsee. Saahan niitä rattaita lapsen synnyttyäkin. Meillä, vaikka aktiivinen esikoinen onkin, seisoo ihan nätisti seisomalaudalla. Ongelmana on juurikin hiekkatiet, joita tässä lähistöllä on tietyömaan vuoksi liikaakin. Lapsi putoaa kyydistä, kun lauta täristää (ja jalat väsyy). Lisäksi työntämisasento seisomalaudalla on tosi ikävä mielestäni, en tykkää mennä peppu pitkänä. Itse olen pitkä ja jalat ottavat muuten jatkuvasti lautaan kiinni. Miksiköhän ne laudat ovat niin matalia? Jos olisi muutaman sentin korkeampia, niin sitten jalat pääsisivät laudan alle.

 

NannaMaaria, tuota hiekkatieasiaa hieman pelkäsinkin, meillä nimittäin lähialue on yhtä suurta hiekkatietä tietyömaan vuoksi. Eikä näytä valmistuvan... Onko teillä ne uusimmat Carenat, joissa on ilmakumipyörät? Niidenhän luulisi pehmentävän menoa. Tosin se Carenan koppa vauvalle on ilmeisesti tosi pieni? Meidän mini-ihminen kasvaa sellaista vauhtia, ettei varmaan enää siihen mahdu ;) Voisihan sen laittaa normikantokoppaan, mutta on varmaan aika suojaton.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Meillä on se vanhempi malli eli noi ilmakennot. Ilmakumipyörät varmaan meniskin hiekallakin täristämättä.

 

Me ei lopulta pohdintojen jälkeen ostettu sitä koppaa ollenkaan. Vauva on nukkunut ihan tossa ratas-osassa lämpöpussissa / Gessleinien puolipehmeässä kopassa ja millon missäkin virityksessä :D Nyt kahdeksankuisena meneekin jo ihan tossa pelkässä ratasosassa kun tukee asentoa pienellä lisätoppauksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MarsiM, meillä ikäerona siis 1v9kk ja asutaan Helsingin keskustassa. Meillä poika on lähes aina laudalla ja pysyy siinä hyvin, kun kävellään kadulla, vaikka muuten on hyvin vilkas. Kaupoissa käyminen on hankalaa, jos poika on vapaana, joten siksi käydään yleensä miehen kanssa yhdessä tai sit laitan tytön liinaan. Olin etukäteen ajatellut käyttää liinaa enemmän, mutta me käydään todella paljon perhekerhoissa yms., joissa koppa on ollut todella kätevä, kun tyttö on nukkunut siinä ja olen voinut touhuta pojan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kannustuksesta Höpöli ja mamabarba, nyt jäitä hattuun tälle äidille ja stoppi sille netissä rattaiden googlaamiselle! Viisainta tosiaan odotella että vauva syntyy ja katella sitten missä kukin mieluiten kulkee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.