Anni30

Julkkisten raskaus/vauvauutiset!

972 posts in this topic

Sanamuodot ovat varmasti vähintäänkin vääriä, johtuen sitten haastateltavasta tai lehdestä.

 

Silti tulee mieleen miten monesti toitotetaan täällä ja muualla miten lapsen isä on lapselle vähintään yhtä hyvä hoitaja, mutta sitten kun joku on todella jättämässä lapsensa isänsä hoidettavaksi niin nousee kamala haloo äidistä, joka ei välitä lapsestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silti tulee mieleen miten monesti toitotetaan täällä ja muualla miten lapsen isä on lapselle vähintään yhtä hyvä hoitaja, mutta sitten kun joku on todella jättämässä lapsensa isänsä hoidettavaksi niin nousee kamala haloo äidistä, joka ei välitä lapsestaan.

 

Toi on kyllä totta, mitä olen itse sivusta seurannut. Itse ainakin mielelläni annan isän hoitaa lasta kun on kotona. Itse sitten vaikka katon sohvallamaaten telkkaria tai seuraan niiden kahden touhua vieressä. Mies tekee sen mielellään ja "automaattisesti" - ei tarvitse edes sanoa. Moni on päivällä nähnyt oikeastaan miehen hoitavan lasta enemmän kuin minut, mutta itse olen se joka hoitaa lasta sen miehen 12-15 tunnin työvuoron aikana ja hoitaa yöt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikaisen laskutoimituksen mukaan tuo Kaisahan oli myös 18-vuotias kun sai ensimmäisen lapsensa. Ja saattoi olla olosuhteista johtuen ja muutenkin hyvinkin kiinni silloin lapsessaan. Emme myöskään kukaan tiedä millaista hänellä oli näiden lasten kanssa kotona, miten jaksaminen ym. Ehkä hän nyt sitten näiden kokemusten perusteella meinaa tehdä asiat tällä kertaa hyvin toisella tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko joku muukin OIKEASTI lukenut tuon lehden koko jutun (joka siis ei ole tuo Yazz in linkittämä, vaan lehdessä pidempi)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

****

 

muoks. tuo hieman pidempi artikkeli antoi vähän erilaisen kuvan aiheesta, tosin tulihan ne orja-viittaukset sielläkin.

 

 

Muokkasin

Edited by *OA*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä just mietin tota orja-viittausta, että se ei ehkä liittynyt edes imetykseen vaan voi olla, että se liittyi esim. kodinhoitoon. Mä en ainakaan noista pätkistä, mitä olen täällä lukenut voi olla varma, mihin hän sillä orja-sanalla viittasi. Itselläni kävi mielessä, että hän ehkä viittasi siihen, ettei hänestä tule nyt miehensä orja niin, että vaan on kotona, siivoaa, laittaa ruokaa, hoitaa lasta ja varmistaa, että miehellä on kaikki hyvin. Itse en kyseistä sanaa käyttäisi, mutta voi hyvin olla, ettei hän tullut ajatelleeksi, että ihmiset tulkitsevat sanaa omalla tavallaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikaisen laskutoimituksen mukaan tuo Kaisahan oli myös 18-vuotias kun sai ensimmäisen lapsensa. Ja saattoi olla olosuhteista johtuen ja muutenkin hyvinkin kiinni silloin lapsessaan. Emme myöskään kukaan tiedä millaista hänellä oli näiden lasten kanssa kotona, miten jaksaminen ym. Ehkä hän nyt sitten näiden kokemusten perusteella meinaa tehdä asiat tällä kertaa hyvin toisella tavalla.

 

Eikös Kaisa juuri sanonut että näiden kahden ensimmäisen kanssa oli samanlainen peli - ei imetystä ja lapset muualle hoitoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^tuollaisen käsityksen mäkin sain siitä lehden jutusta, luin sen siis eilen kun pääsin töistä kotiin. Ihan fiksulta Kaisa siinä vaikutti, olkoonkin että muutama ajatus oli ehkä kirjoitettu hiukan liian kärkkäästi. mä oon ainakin sen oppinut että jos on vapaaehtoisesti imettämättä niin sitä ei ehkä kannata missään lehden kannessa hirveästi julistaa koska se nyt on vaan asia mikä kärjistää tunteita.

 

charlize, eikun Kaisa nimenomaan imetti kahta ensimmäistä lastaan koska imettäminen oli ilmaista. ja Kaisan mummo oli lastenhoitoapuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahaa, oukei. Mutta joko tämän huomasitte?

 

 

Kaksi lasta synnyttänyt Kaisa Liski ei omien sanojensa mukaan halua suhtautua odottavan äidin ohjeisiin ja rajoituksiin hysteerisesti.Raskaana oleva Kaisa Liski on päättänyt syödä huoletta myös sellaisia ruoka-aineita, joita monet odottajat välttelevät.

 

- Olen syönyt esimerkiksi homejuustoja, sushia ja kylmiä einespitsoja ihan huoletta. Kuukausi sitten olimme Meksikossa lomalla ja söin siellä ostereita, Kaisa naurahtaa.

 

- Suomessa ruoka on niin puhdasta, että bakteereja on ihan turha pelätä ja hössöttää. Meksikokin on niin lähellä Yhdysvaltoja, että ruoka on puhdasta.

 

Yleensä odottavat äidit välttelevät muun muassa graavattua ja tyhjiöpakattua kalaa, pastöroimattomia maitotuotteita ja kuumentamattomia eineksiä erilaisten bakteeritartuntojen - pääasiassa listeriabakteerin pelossa, koska listeria voi aiheuttaa keskenmenon.

 

IS 30.03.2012

 

 

 

 

 

Edited by Charlize

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en muuten tiennyt että kuumentamattomia eineksiä suositellaan olemaan syömättä :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, jospa mä täältä MeNaisten ihan paperisesta versiostakin jotain lainauksia tänne keskusteluun kirjoittelen, niin arvostellaan sitten nekin...

 

"Onneksi mieheni Kimmo on kanssani samoilla linjoilla. Olemme molemmat sitä mieltä, että jos lapsia kerran tehdään, niistä on huolehdittava itse."

 

"Yritän aina pitää mielessä, että kukaan lapsi ei ole kysynyt lupaa päästä tähän maailmaan. Heillä ei ole osaa eikä arpaa syntymäänsä. Siksi vastuu huolenpidosta ja kasvatuksesta on meillä vanhemmilla. Emme voi olettaa, että yhteiskunta, päiväkodit ja koulut pitävät huolta lapsistamme. meidän on se tehtävä."

 

Tämä paperinen versio antaa myös ymmärtää että Kaisan työ on sellaista, että hän pystyy työstään huolimatta huolehtimaan myös vauvasta ("hänellä on soviteltu työaika ja asuntonäytöt sijoittuvat usein iltaan.."), eli työ ei oikeasti ole menossa vauvan edelle. Käsittääkseni vauvalla on myös isä, joka osallistuu vauvan hoitoon?

 

Myönnän että orja-sanan käyttö tuntuu kylmältä ja hölmöltä, mutta tässä jutussa on oikeasti niin paljon muutakin! (Ja edelleen siis puhun tästä lehden papaerisesta versiosta, enkä näistä provosoivista nettiin napatuista pätkistä.) Orja-sanalla tässä yhteydessä taidettiin viitata imetykseen, ei vauvan hoitoon. Ja ainakin vaukkareitten imetys-keskusteluiden perusteella Kaisa ei ole suomen ainoa nainen, joka ei koe imetystä, syystä tai toisesta, omaksi jutukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä just mietin tota orja-viittausta, että se ei ehkä liittynyt edes imetykseen vaan voi olla, että se liittyi esim. kodinhoitoon. Itselläni kävi mielessä, että hän ehkä viittasi siihen, ettei hänestä tule nyt miehensä orja niin, että vaan on kotona, siivoaa, laittaa ruokaa, hoitaa lasta ja varmistaa, että miehellä on kaikki hyvin.

 

Näin mäkin asian tulkitsin. En ole lukenut alkuperäistä juttua ja muitakin vain sivusilmällä.

 

Yleisesti ottaen uskon, että tarkoituksena on ravistella perinteistä äiti-myyttiä, ja antaa kasvot myös niille äideille, jotka haluavat, että isä osallistuu lapsen hoitoon, eivät halua imettää, menevät töihin aiemmin ja eivät muutenkaan ole mitään lasten kanssa pesivää sorttia.

 

Minusta Yazz ja Lainie tuolla ylhäällä kommentoivat hyvin ristiriitaiseen käsitykseen isän panoksesta perhe-elämään! Kuten Lillinkäinen on maininnut, niin Kaisan työ ajoittuu melko pitkälle iltoihin ja viikonloppuihin, joten työnteko on siinä mielessä helppo järjestää. Eiköhän moni sairaanhoitaja tms. keikkaile esim. viikonloppuisin? Ovatko he sitten huonoja äitejä ;) ?

 

Antaa kaikkien kukkien kukkia ja silleen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yleisesti ottaen uskon, että tarkoituksena on ravistella perinteistä äiti-myyttiä, ja antaa kasvot myös niille äideille, jotka haluavat, että isä osallistuu lapsen hoitoon, eivät halua imettää, menevät töihin aiemmin ja eivät muutenkaan ole mitään lasten kanssa pesivää sorttia.

 

Ilmeisesti tätä jutulla osittain haettiinkin. Mutta saa olla kova nahka ettei sitten ota kommentteja itseensä. Kyllähän tämän päivän Iltalehdessä oli jo sitten Wilma Schl...jotain miten kirjoitetaankaan järkyttyneenä kommentoimassa sitä että Kaisa ei imetä. kun sitten jää se tärkeä vastustuskyky ja läheisyys ihan kokonaan vauvalta saamatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noi lainauksethan antaa asiasta ihan päinvastaisen kuvan. Hyvä, hyvä. :)

Tosin toi sushin ym. syömistä en allekirjoita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen syönyt sushia. miedoimmillaanhan se on riisiä, kurkkua ja avocadoa. Toisessa ääripäässä on eksoottiset kalat yms. Sushiravintolassa on herättänyt ihmetystä, miksi haluan kaiken raa'an kypsänä. Kysyivät kerran suoraan ja vastasin rehellisesti. Kyllähän jostain lohinigiristä menee idea, kun paistavat sen, mutta maksava asiakas päättää :)

 

Muuten noudatan melko hyvin ruokasuosituksia juuston, kypsyyden, alkoholin yms. suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silti tulee mieleen miten monesti toitotetaan täällä ja muualla miten lapsen isä on lapselle vähintään yhtä hyvä hoitaja, mutta sitten kun joku on todella jättämässä lapsensa isänsä hoidettavaksi niin nousee kamala haloo äidistä, joka ei välitä lapsestaan.

Mä ainakin kirjoitin kommenttini sen perusteella, mitä tuossa lyhyessä tänne tuodussa Iltalehden artikkelissa luki. Tottakai isä on yhtä hyvä lapsen hoitaja, mutta tuossa ei ainakaan selvästi sanottu, että isä jäisi kotiin kokonaan lasta hoitamaan. Tuli sellainen vaikutelma, että Kaisa hoitaa vauvan siinä sivussa ja tekee päätoimisesti töitä kun ei kerran jää äitiyslomalle.

Edited by Eva Luna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Robbie Williamsista isä!

 

Robbie Williams saa perheenlisäystä nuorikkonsa kanssa.

 

Laulajahurmuri Robbie Williams on onnensa kukkuloilla. 38-vuotias brittilaulaja ilmoitti verkkosivuillaan näyttelijävaimonsa Ayda Fieldin, 32, olevan raskaana.

 

- Meillä oli seksiä, ja se toimii. Meistä tulee äiti ja isi!, mies iloitsee.

 

Lapsi syntyy tämän vuoden puolella, mutta tarkempaa ajankohtaa Robbie ei paljasta.

- En malta odottaa, että minusta tulee isä. Olemme jo aloittaneet lastenhuoneen suunnittelun, mies toteaa.

 

Robbie ja Ayda menivät naimisiin Los Angelesissa elokuussa 2010. He ovat seurustelleet vuodesta 2006.

Edited by Anni30

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meinasin kirjoittaa ihan samaa. :)

 

En ihan ymmärrä Kaisasta nostettua kohua. (Tosin iltapäivälehtien versio haastattelusta on kyllä todella tarkoitushakuisen provosoiva.) Uskoisin, että lapsesta tullaan pitämään hyvää huolta, oli se pääasiallinen hoita sitten isä, äiti tai kumpikin yhtälailla. Rohkea teko Kaisalta kertoa avoimesti suunnitelmistaan. :)

 

(Kaisan suunnitemat muistuttavat hieman omia suunnitelmiani. Aion palata töihin kun lapsi on 3 kk. Tämän jälkeen isä jää kotiin lapsen kanssa. Meillä on aikomuksena olla pulloruokintaa alusta alkaen - mahdollisesti imetyksen ohella, tosin. Tämä siksi, että isäkin pystyy ruokkimaan lasta. Läheisyydestä ja rakkaudesta ei varmasti tule olemaan meidän(kään) lapsella pulaa.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meksikokin on niin lähellä Yhdysvaltoja, että ruoka on puhdasta.

 

Mihinkään muuhun Kaisan sanomaan kantaa ottamatta.... Totaalireps ja hysteeristä naurua päälle.

Edited by P.L.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei, ei se ole näkemysero vaan biologiaa ja fakta. Niin ihminen, kissa, sika, silakka kuin hyttynenkin kuuluvat kuntaan nimeltä Animalia eli eläinkuntaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.