Sign in to follow this  
Followers 0
Coordinator

Ruokailevatko vanhemmat samassa rytmissä kuin lapsi?

63 posts in this topic

Mietityttää nämä ruokailuhetkien ajoittamiset. Kun pitäisi koko perheen syödä yhtä aikaa ja samaa ruokaa. Itse kuitenkaan en halua syödä niin usein enkä aina samaa ruokaakaan kuin poika. Lounas ei maistu mulle niin aikaisin enkä kaipaa kahta lämmintä ruokaa. Mieluusti korvaan myös päivällisen salaatilla, myslillä tms. (eli mulla on osittain vähän kehnot ruokailutottumukset).

 

Kasvaako tuo lapsi aivan tärviölle, jos hän syö omassa rytmissään ja samaan aikaan muun perheen kanssa osuu lähinnä aamupala? Toki istumme (minä tai mies tai molemmat) samassa pöydässä, kun poika syö, mutta emme syö useinkaan samaan aikaan. Arkisin poika on päiväkodissa.

 

Minkälaisia kokemuksia/käytäntöjä teillä muilla on? Onkohan odotettavissa, että meillä tulee myöhemmin tästä ongelmia, vaikka nyt poikaa ei tunnu mitenkään haittaavan se, että meillä syö vähän kuka mitäkin milloinkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kotona tytön (1v4kk) kanssa. Mäkään en oikein osaa syödä kahta lämmintä ateriaa, vaikka yritänkin, joskus kuitenkin korvaan toisen jollain muulla.

 

Aamupala syödään yhdessä ja yleensä ihan samoja ruokiakin (jogurttia, leipää, puuroa, viiliä..)

Lounas-asiassa riippuu kovin onko viikko vai viikonloppu, ollaanko liikkeellä vai ei. Normaali kotiarkena tyttö syö lounaan itse ja mä toki pidän seuraa ja autan, mutta syön itse jotain kevyttä vasta, kun tyttö on päikkäreillä (heti lounaan jälkeen). Viikonloppuna syödään joskus kaikki yhdessä lounasta (ja me sitten miehen kanssa jotain pientä illalla tai pientä lounaalla ja yhdessä päivällisellä).

Päivällisellä viikolla syödään yhdessä.

Iltapalan tyttö syö yleensä yksin ja kotonaolevat pitävät seuraa pöydässä. Miehen kanssa mässytellään sitten tytön käytyä yöpuulle :rolleyes:

 

Meillä ongelma on se, että tyttöä kiinnostaa ihan hirveästi kaikki, mitä me laitetaan suuhumme ja tytön ollessa hereillä, on tosi vaikea syödä mitään "omaa". Kun hän haluaa sitten kanssa. Nyt alkuraskaudessa onkin ollut aika haastellista syödä tunnin-parin välein ilman, että tyttö huomaa..

 

Siitä en osaa sanoa, että kasvaako lapsi tärviölle, kun meidän neiti on vielä aika pieni. Toivottavasti ei ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojan täytettyä vuoden oon syönyt hänen kanssa samaan aikaan ja samaa ruokaa, paitsi iltapuuron, oman iltapalani syön vähän myöhemmin :)

 

Ennen tuota vuoden ikää söin vaan 4 kertaa päivässä ja vähän mitä sattuu, mutta otin sitten itseäni niskasta kiinni ja ainakin itse totuin myös tälläiseen tiheämpään syömiseen :) Eipä oo meiänkään pojalla kauheasti vielä ikää ja mulla ei oo vertailukohdetta että millaista se olisi jos toisin tekisi :rolleyes: Mutta voisin kuvitella että isommalle lapselle saa sitten keksiä kaikenlaisia perusteita että miksi vanhemmat eivät syö samaan aikaan tai samaa ruokaa, joten itse elättelen toivoa että pääsisin jollain tavalla helpommalla tulevaisuudessa kun itse teen myös mitä opetan niin sanotusti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syödään samaan aikaan ja samaa ruokaa. Musta on mukavaa, että syödään kaikki yhdessä. Eihän sitä hirveesti tartte syödä jos ei kova nälkä ole. Luulen, että jos olis toisin niin jossain vaiheessa joutuis toden tosiaan perustelemaan, että miksi äiti/isä ei syö samaan aikaan enkä ihan heti keksisi perusteita...

 

MUOKS. Ei hitsiläinen, en mä kyllä iltapuuroa syö. Mut monesti tytöllekään ei puuro illalla maistu, joten syödään jotain samaa. Aamulla puuroa syövät myös vanhemmat.

Edited by Extravaganca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meinasin ensin kamalasti paheksua eri aikaan syöviä (:lol:), mutta sitten kun itse mietin, niin useimmiten meilläkin on vaan yksi yhteinen ateria päivässä. Lounasta syödään siis sentään lähes aina samaan aikaan ja samaa ruokaa. Aamupalan jopa yritän syödä ennen kuin poika herää, välipaloja syön joka tapauksessa koko ajan ja harvemmin maltan edes istua pöydässä. Päivällisaikaan syön jotain ihan muuta kuin poika, vaikka joskus satunnaisesti saatetaan jopa koko perhe istua yhdessä ruokapöydässä. Ja iltapalaankin pätee aika lailla sama kuin muutenkin, eli eri ruokaa ja eri aikaan.

 

Ja kaiken lisäksi siis tietysti pojan pitää syödä nätisti pöydän ääressä, mutta äiti saa kyllä katsoa telkkaria sohvalla pitsaa mutustellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei me kyllä pahemmin syödä. Viikonloppuisin syödään kerran samaan aikaan. Viikolla muksu on tarhassa, eikä kotona enää syö niin paljon. Leipää tms. välipalaa enää. Me syödään sitten iltapala myöhemmin kuin lapsi. Muksu kun menee nukkumaankin reippaasti meitä ennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Päivällisaikaan syön jotain ihan muuta kuin poika, vaikka joskus satunnaisesti saatetaan jopa koko perhe istua yhdessä ruokapöydässä. Ja iltapalaankin pätee aika lailla sama kuin muutenkin, eli eri ruokaa ja eri aikaan.

Tämä on ehkä hölmö kysymys, mutta mitä käytännössä tarkoittaa, että syödään lapset ja aikuiset eri ruokaa? Ymmärrän siis, että kun lapset saavat ruokansa purkista niin aikuisilla on eri safkat, mutta onko sen jälkeenkin vielä tapana, että perheessä tehdään eri ruokia lapsille? En siis kysy mitenkään ilkeilläkseni vaan kun itselleni on koko vauva- ja taaperoelämä ihan vierasta niin kiinnostaa jo etukäteen.

 

Itse jotenkin noin niinkuin teorian tasolla ajattelisin, että lapselle olisi hyvä päästä oppimaan myös sitä ruokailun sosiaalista puolta ja samalla oppia vanhempien mallia seuraamalla kaikkia käyttäytymissääntöjä tms. Toivoisin, että lapsi oppisi ettei ruokailu ole pelkästään tankkaamista vaan myös perheen yhteinen hetki, jossa vaihdetaan kuulumisia ja rauhoitutaan ruokailemaan yhdessä. (Tosin ainakin omassa tapauksessa kannattaisi varmaan ensin itse opetella pois niistä klo 20 tapahtuvista telkkarin edessä illallistamisista ennen kuin alkaa tällaisista haaveilemaan. :rolleyes:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hih, ja mä oisin voinut opetella eroon hotkimisesta, joten meilläkin on vähän "sosiaalisuus" kateissa ruokahetkissä vaikka yhdessä syödäänkin, kun me pojan kanssa molemmat hotkitaan vaan kauheet vauhtia :D:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on siis aikuisten päivällinen useimmitan vain salaattia, kun ei sitä välttämättä jaksa enää toista lämmintä ruokaa syödä. Lapsi syö silloin joko lounaan tähteitä tai jotain ad hoc makaroniruokaa :lol: Ilmeisesti tavallisempaa on, että aikuiset syövät kevyemmän lounaan ja päivällinen on "oikeaa ruokaa", mutta meillä on nyt ollut näin päin :)

 

Väli- ja iltapalat ovat myös vähän erilaisia esim. siksi, että jos meillä nyt sattuu olemaan yksi mango, niin minä syön sen yksin ja poika saa banaania :lol: (Paha äiti syö kaikki herkut itse.) Tai jos teen itselleni voileivän, niin ei lapsella välttämättä kuitenkaan samaan aikaan ole nälkä.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään myös lounas (ja aamupala) yhdessä. Päivällisellä syödään yleensä kaikki omiamme, eli yleensä minä ja mies jotain leipää ja salaattia tms. ja pojalle on sitten kunnon ruoka pakkasesta (tehdään siis kaikkia ruokia ylimäärin, ja ylimääräiset menevät sitten pakkaseen). Tämä tosiaan siksi, etteivät aikuiset kaipaa välttämättä toista kunnon ruokaa enää illalla. Joskus kun innostun tekemään illallakin ruokaa, syödään kaikki yhtä aikaa pöydän ääressä. Pojan välipalan aikaan saatan minäkin haukata hedelmää, mutta iltapuuron poika syö itseksensä.

 

Meillä aikuisten ja lapsen ateriarytmi osuu kyllä aika hyvin yhteen, mä olen tässä puolen vuoden aikana nyt niin ehdollistunut noihin ruoka-aikoihin, että iskee kamala nälkä, jos en saa ruokaa ajallaan. Mun mielestä yhteinen ilta-ateria on siinä vaiheessa tärkeä, kun ainoa mahdollinen yhteinen ateria ja kenties jopa yhteinen hetki päivässä on se päivällinen (vanhemmat töissä, lapset tarhassa/koulussa/harrastuksissa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua itseäni häiritsee se, jos kaikki romuavat eri aikaan kaapilla eikä edes syödä sitten välttämättä pöydässä. Vähemmän häiritsee sitten se, että joku syö eri ruokaa kuin toinen. Kuitenkin haluan, että jos kyseessä on esimerkiksi lounas tai päivällinen, niin sitä ei korvata millään muroilla tai pelkällä hedelmällä. Oon siis aika tarkka siitä, mitä ruokia mihinkin ruoka-aikaan "sopii" syödä: aamupalalla ei syödä makaronilaatikkoa eikä päivällisellä syödä jogurttia.

 

Mulle oli esikoisen kohdalla alkuun hiukan hankala tottua lapsen ruokarytmiin, vaikka samaa rytmiä olinkin jo raskausdiabeteksen vuoksi toteuttanut. Usein tuli jätettyä aterioita välistä ja syötyä sitten vähän mitä sattuu ja mihin aikaan sattuu. Pikku hiljaa kuitenkin mukautin rytmin sellaiseksi, että koko perhe syö samoihin aikoihin. Tietenkin siinä käytännössä on poikkeuksia, koska miehen töissäkäynnin vuoksi mies ei arkisin käytännössä syö meidän kanssa, ja usein minäkin ehdin oman annokseni kimppuun vasta sitten, kun olen syöttänyt pienimmäisen. Usein siinä käykin niin, että lapset nousevat jo pöydästä, kun minä vielä syön omaa ruokaani (eikä se haittaa mua yhtään - saanpahan syödä rauhassa loppuun ;)). Iltapala syödään miehen kanssa sen jälkeen, kun lapset ovat menneet nukkumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään pääasiassa joko lounas tai päivällinen samaan aikaan. Aamulla mä syön aamupalan hesaria lukiessa ja pojat syövät vähän myöhemmin kun heti herätessä esikoiselle ei maistu mikään muu kuin maito. Mutta aika eri rytmissä me poikien kanssa syödään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään aamupala, lounas ja päivällinen samassa rytmissä lapsen kanssa. Välipalaa en välttämättä lapsen kanssa syö, jos olen lapsen nukkuessa päikkäreitä vetänyt salaa herkkuja. :P Iltapalaa me aikuiset emme syö välttämättä ollenkaan. Korkeintaan otamme jotain pientä sitten myöhemmin, kun lapsi on jo nukkumassa

 

Mä olen vissiin siinä suhteessa kummajainen, ettei mulla ole mitään ongelmaa sen suhteen, ettenkö jaksaisi syödä kahta lämmintä ruokaa päivässä. Eli siis yhdessä syödään ja lähestulkoon samoja ruokia. Toki voi olla niin, että laitan lapselle lohen kaveriksi perunaa JA lämpimiä vihanneksia ja itse jätän perunat väliin ja syön vain kalaa ja kasviksia, mutta tuollainen on minusta aika pientä hienosäätöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään samaan aikaan ja samaa ruokaa(jos syödään voimakkaasti maustettua pojan osuus ruoasta erotetaan enne maustamista) paitsi iltapala, jonka vanhemmat syövät omansa vasta pojan nukkuessa.

Ennen oli vähän eroa esim. aamupaloissa ja välipaloissa, mutta nyt pojalla on meneillään joku huvittava "matki äitiä"-kausi ja hänen on pakko saada tasan samaa, syödä samoissa asennoissa ja aloittaa ja lopettaa syöminen samalla hetkellä kuin minä jne. tai muuten tulee ongelmia. :rolleyes: Eli on vähän pakkokin syödä samaa ja samaan aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojat syövät aamupalan, lounaan, välipalan (kolmesti viikossa välipalan syövät kerhossa, omat eväät mukana aina), päivällisen ja iltapalan. Välipaloja saattaa olla useampikin kuin toi yksi kerta. Riippuu päivästä. Mä syön itse miten milloinkin. Välillä syön poikien kanssa samaan aikaan lounaan ja välillä päivällisen. Useimmiten emme kuitenkaan syö samaan aikaan, vaan mä syön vähän miten sattuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on viikolla päiväkodissa ja yhteinen päivällinen koko perheen kesken ei onnistu miehen töiden vuoksi. Niinpä olen pitänyt kiinni siitä, että viikonloppuisin koko perhe syödään yhdessä ainakin lämpimät ruoat, katetaan nätisti ja istutaan rauhassa alas. Viikolla sitten joko lapsi syö itsekseen päivällisen ja minä sitten illalla miehen kanssa tai syömme lapsen kanssa yhdessä ja mies myöhemmin. Riippuu ihan siitä mitä olemme aikeissa syödä. Iltapalan me vanhemmat syömme vasta poikaa myöhemmin, koska valvommekin myöhempään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me syödään enimmäkseen samaan aikaan ja samaa ruokaa koko perhe. Arkisin pojat ovat päiväkodissa ja syödään yhdessä klo 17 kieppeillä kotona. Iltapala on klo 19 ja sille osallistuvat yleensä vain mies ja pojat. Mä en kaipaa iltapalaa ollenkaan. Viikonloppuisin syödään yhdessä aamupala. Kaikki syövät leipää, yleensä leivotaan sämpylöitä. Lounaaksi pojat syövät edellisen päivän ruokaa, me aikuiset leipää, mutta samaan aikaan pöydän ääressä. Päivällinen taas kaikki samaa ruokaa. Mun mielestä paras tapa opettaa lapsille hyviä ruokailutottumuksia on noudattaa niitä itsekin. Säännöllinen syöminen on terveellistä, vähentää vaikka annoskokoa, jos tuntuu liialta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsi syö arkisin päikyssä aamupalan, lounaan ja välipalan. Päivällinen syödään koko perheen kesken lähes päivittäin. Iltapalan lapsi syö eri aikaan ja me aikuiset vasta, kun lapsi nukkuu. Viikonloppusin me syödään aamupala ja päivällinen taas yhdessä, iltapala arkikaavan mukaan. Lounaan lapsi syö usein eri aikaan, kun ei meitä aikuisia viikonloppusin nälätä ennen puolta päivää... Eli vähän vaihtelee. Siihen pyritään, että päivällinen on joka päivä samaan aikaan ja ruokapöydässä porukalla istuen. Aamupalat viikonloppusin myös. Mutta muista joustetaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aikuiset syövät kolme ateriaa päivässä (aamiainen, lounas ja päivällinen) ja ne syödään yleensä samaan aikaan pojan kanssa. Lisäksi poika syö illalla vielä iltapalan, jolloin vanhemmat vaan istuvat pöydässä seurana. Hoidossa ollessaan tuo syö aamupalan, päivällisen ja iltapalan kotona, hoidossa sitten lounaan ja jonkun välipalan. Ja samaa ruokaa syödään koko porukka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syödään samaan aikaan. Aina ei aikuisilla ole lapsen ruoka-aikaan nälkä, mutta tullaan silti pöydän ääreen vaikka juttelemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me syödään yhdessä aamupala. Jossain vaiheessa mä söin lasten kanssa lounaan, mutta nyt se on jäänyt, en tiedä miksi. Pitäisi taas ottaa tavaksi. Välipalaa mä en syö, lapset syövät sen keskenään. Päivällistä syön sitten lasten kanssa, jos on lounas jäänyt multa väliin. Useimmiten en. Viikonloppuisin koitetaan jompikumpi ateria syödä koko perheen kesken. Iltapalan lapset syö yhdessä ja me sitten lasten nukkumaan menon jälkeen. Toki ollaan läsnä kun lapset syövät, mutta ei siis itse syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen vissiin siinä suhteessa kummajainen, ettei mulla ole mitään ongelmaa sen suhteen, ettenkö jaksaisi syödä kahta lämmintä ruokaa päivässä. Eli siis yhdessä syödään ja lähestulkoon samoja ruokia.

 

Täällä on sitten toinen kummajainen, hyvin uppoaa kaksi lämmintä ateriaa plus välipala. :girl_haha: Typy on päivät päiväkodissa, mutta silloinkin syödään päivällinen yhdessä, ja useimmiten samaa ruokaa. Viikonloppuisin ja lomilla syödään yhdessä aamupala, lounas, välipala ja päivällinen. Iltapuuron typy syö yksin (toki istun samassa pöydässä :girl_crazy: ), ja hänen mentyä nukkumaan syömme miehen kanssa iltapalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aamupalan syön samaan aikaan lapsen kanssa, mutta itse syön voileipiä ja lapsi puuroa (ainakin toistaiseksi on kelvannut). Lounaalla syön samaa, samaan aikaan. Välipalaa en itse syö tai juon vaan teen/kahvin/kaakaon neidin päiväunien aikaan. Päivällistä syön samaan aikaan, mutten en aina samaa, koska en aina välttämättä syö toista lämmintä ruokaa. Iltapuuron tyttö syö myös yksin, koska syön iltapalaa vasta myöhemmin. Mies ei työpäivinään ehdi meidän ruokailurytmiin, mutta vapaapäivinä syö yleensä lounaan ja päivällisen samaan aikaan ja samaa ruokaa.

Toivon, että jatkossakin olisi vähintään yksi yhteinen ruokailuhetki päivässä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyt ei vielä syödä mitään kiinteitä, mutta sitten kun tyttö on isompi niin aion vähintäänkin istua hänen kanssaan siinä pöydässä. Tuttavaperheessä parivuotias lapsi syö aina yksin (eli lapsi istutetaan tuoliin, käsketään syödä ja vanhemmat menee tekemään omia juttujaan), se näyttää musta vähän pahalta... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me syödään nykyään yleensä kaikilla aterioilla yhdessä, eli aamupalalla, lounaalla, välipalalla, päivällisellä ja iltapalalla. Varsinkin nyt kun olen raskaana, niin mulla on jatkuvasti nälkä ja taaperon ateriarytmi on sopiva mullekin. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0