Guest Pohdiskelua

Ruumiinlämpö raskauden aikana?

28 posts in this topic

Siinähän se lyhykäisyydessään tuli. Mensut on myöhässä jo jonkun verran, mutta testit on negatiivisia, ja lämmöt ei ole sen ylempänä kuin muutenkaan. Eli voidaanko lämmöistä vetää se johtopäätös, että en voi olla raskaana? Onko kaikilla raskautuneilla aina lämmöt ylhäällä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suoraan lämmöistä ei mun mielestä voida vetää mitään johtopäätöksiä raskauden suhteen, ainakaan mun mielestä. Mulla ei ole ollut lämmöt koholla, tosin en niitä ole juurikaan mittaillut muutenkaan, tuntuu vaan siltä. Tsemppiä! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisin nostaa tämän ketjun, kun itseäkin mietityttää.

 

Onko siis normaalia, että lämmöt laskee jossain vaiheessa entiselle tasolle? Vai pitäisikö raskausajan ruumiinlämmön olla jatkuvasti omaa normaalilämpöä korkeammalla? Miten teillä on ollut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni ei myöskään lämmöt ollut ollenkaan koholla alkuraskaudessa eikä nyt loppuraskaudessakaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyi mielenkiintoinen ketju, mielelläni kuulisin lisää kokemuksia matalista lämmöistä ja raskaudesta. Onko lämmöt pysyneet matalalla myös loppukierrosta (ennen plussaa). Eli onko lämmöt pysyneet samanlaisina ennen ovulaatiota, loppukierrosta ja alkuraskaudesta. Itselläni ekaa kertaa kierto, jossa lämmöt laskivat 5 päivää oletetusta ovulaatiosta (normaalisti ovat pysyneet koholla kp1:een asti) ja olen ihan pihalla mittarin lukemista ja lämpökäyrästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kohonneet lammot raskauden aikana?

 

Vaiko vaan 1.lla kolmanneksella? Ja vaiko vain aamulammot?

Siina se kyssari!

Edited by Rae

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten teillä on käyttäytynyt ruumiinlämpö raskauden aikana?

 

Mulla on normaalilämpö n. 36,4. Raskauden alussa nousi lämpö 37,2 ->. Lukemat on olleet aina eiliseen asti reilusti yli 37 (yleensä 37,3-37,5). Tänään sitten ruumiinlämpö on ollut "vain" 36,8, mikä tietysti sai hätkähtämään, että onkohan jotain vialla..? Miten teidän lämmöt on käyttäytyneet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli alussa korkeempi ruumiinlämpö, just varmaan jotain 37 astetta tai vähän yli, mutta jossain vaiheessa se laski sitten normaaliksi. En kyllä valitettavasti muista, että missä vaiheessa raskautta, kun en asiaa sen tarkemmin seurannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noita ruumiinlämpöjä on ihan turha mittailla, mistään ne eivät kerro. Monesti ihmiset tulevat vastaanotolle valittamaan, että on "alilämpöä", mutta on ihan normaalia, että ruumiinlämpö vaihtelee suurestikin, ilman että mistään vakavasta on kyse. Usein myös kuulee ihmisten sanovan, että "lämpöni on aina 36,2 ja jos mulla on 36,8 niin mulla on jo kuumetta". Tämä saa ammatti-ihmisen aina vähän hymyilemään ;) Mittaustulos on usein hyvinkin riippuvainen mittarista ja mittauspaikasta, siitä onko juuri syönyt tai liikkunut, yms. Eli ihan normaalia, jos ne lämmöt huitelee siellä 35,6-37,5 välillä. Ns. alilämpöönkään ei auta mikään muu kuin se, että pistää vähän enemmän villasukkaa jalkaan.

 

Eli unohtakaa ne kuumemittarit sinne kaappiin, ihan suosiolla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanoisin, että vaikka tarkkaan mitatuista aamulämmöistä voi jollain tarkkuudella nähdä ovulaation ja joissain tapauksissa jopa raskauden alkamisen, ei noita lämpöjä hyödytä raskaana ollessa enää mittailla. Niihin vaikuttaa niin paljon ulkoiset tekijät (sää, vuodenaika, pukeutuminen), että jo kuukauden ajalla voi "normaali" peruslämpö muuttua. Ja muutenkin yksittäiset lämmöt voivat olla mitä vaan, ainoa mikä vaikuttaa on pitemmät linjat.

 

Progesteroni "lämmittää", mutta siitä, että lämmöt laskevat raskauden edetessä ei voi suoraan päätellä, että progesteronia ei erittyisi yhtä paljon. Koko ajan enemmänhän sitä erittyy, elimistö ehkä vaan tottuu siihen eikä koko ajan käännä termostaattia isommalle. Muutenhan sitä olisi rv 40 jo päälle 40-asteinen ;)

 

Minä olen mittaillut aamulämpöjä jo vuosia, ja yleensä ne ovat jotain väliltä 35,9-37,2. En uskalla noista mitään sanoa "normaaliksi" lämmökseni ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitanpa nyt tänne omankin tilanteeni.

 

1. raskaus lämmöt kohoillaan -> tuloksena terve tyttö

2. raskaus lämmöt alhaalla -> kkm

3. raskaus lämmöt alhalla -> ???

 

Eli onko mitään toivoa, että raskaudessa oliskin kaikki hyvin, vai onko käytännössä niin että kaikilla noi lämmöt nousee ja kyseessä on taas keskenmeno. Itse uskon, että kesken menee tämäkin :(.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko teillä on ollut lämmöt koholla? Olen joskus aikaisemmin mittaillut eikä ole ollut koholla enkä minä raskaana, mutta nyt on ollut jo viikon verran noin 0,5 astetta normaalia korkeammalla ja kuukautisten pitäisi tulla perjantaina jos ovat tullakseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei missään vaiheessa noussut lämpö ja en usko lämmönnousun olevan 100% varmuustekijä. Ihan samanlailla kuin kaikilla ei rinnat kasva samantien ennen plussaa tai tule aamupahoinvointia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Samoin. Mun rinnat otti kasvuspurtin vasta monta viikkoa plussan jälkeen ja pahoinvointia ei tullut koskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni ennen raskautta lämpö nousi aina ovulaation jälkeen joka kuukausi n. 37,0 asteeseen ja laski sitten kuukautisten alettua takaisin normaaliin. Raskaana ollessa se nousi heti oletetun ovulaatioajankohdan jälkeen 37,4 asteeseen jo ennen plussausta. Siinä se on pysynyt, nyt ensimmäisen kolmanneksen jälkeen laski ihan piirun verran mutta 37,3 se taitaa olla enimmäkseen edelleen. (Viikkoja 14 + 6). Normaalilämpöäni en tarkkaan tiedä mutta arvelisin sen olevan jossain 36,5 asteen hujakoilla.

Edited by Mari_4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskaustesti näyttää plussaa (Clearblue digi) mutta lämmöt ei ole nousseet missään vaiheessa. En ole systemaattisesti lämpöja mittaillut, mutta tiedän peruslämpöni aika hyvin - se on ollut nyt aivan normitasolla n 36.6. Esikoisen raskaudessa lämmöt kohosivat ennen testiä n 37.0.

 

Onko kellään kokemusta / tietoa tästä - luotan kyllä raskaustestiin, mutta kieltämättä alhaiset lämmöt huolettaa. Niin ja nyt kp 28/27 eli tosi aikaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiheesta en tosissaan tiedä...itsellä kaikki alussa ja tietoa keräilen.. mut minulla ei lämpöä ole ollut vaikka alkuun oli pientä palelua....saattanut johtua tuosta syyskelistäkin :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on rv 8+0 menossa ja aamulämpö pysynyt 36,9-37,4 välillä ovulaatiosta lähtien koko ajan ja olen ymmärtänyt, että näin pitäisi myös olla...kuukautisista ovulaatioon mulla aamulämpö pyörii 36,5 tienoilla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olikohan kellaan muulla tasta mitaan ajatusta tai kokemusta?

Raskaustesti edelleen plussalla mutta lammot ihan alhaalla. Pelkaan kai, etta jos on matalasta progesteronista kyse, raskaus ei jatku vaan menee aikaisin kesken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei missään vaiheessa lämmöt noussut alkuraskaudessa, vaikka lämpöjä mittailin jonkun verran. Hyvinhän tämä raskaus on ainakin tähän asti edennyt :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Vilhelmiina83! Kai sita epatoivoisesti toivoo naita rohkaisevia viesteja :)

En tieda, pitaisiko yrittaa paasta proge-verikokeeseen, vaikken tieda, voiko sille mitaan enaa tassa vaiheessa tehda, jos jotain pielessa olisikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kokemusta ainoastaan sellaisesta, että lämmöt ovat aluksi korkealla mutta laskevat sitten. Parin päivän päästä alkoikin sitten vuoto, eli km. Kahdessa onnistuneessa raskaudessa (tai toinen vielä meneillään), on lämmöt olleet lähempänä 37. Aamulämpö on se mikä merkitsee, muuten voi lämmöt näyttää mitä vaan. Myös liikkuminen yöllä voi vaikuttaa huonosti lämpöihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now