dizo

Clomifenien toimiminen

690 posts in this topic

Mulle määrättiin nyt seuraavaan kiertoon clomit. Vähän niinkun varmuuden vuoksi. Alkukierrosta tehdään aukkari ja sitten munarakkula ultra ja jos on clomeista tullu vastetta niin sit ois heti eka inssi. Nyt mä vaan kytistelen menkkoja alkavaksi. Oireet vaan loistaa poissaolollaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin vajaa vuoden aikana seitsemän inseminaatiota clomifenilla. Joka kerta tuli kaksi johtifollikkelia ainoaan munasarjaani, hymynaama paukahti mittariin yleensä kun follikkelit oli yli 20 mm, joskus isompi oli jo 27-28 mm ennenkuin paukahti. Muutaman kerran nähtiin follikkelissa jopa granuloosasolukko (?) joka gynekologin mielestä viittasi vahvasti siihen, että follikkeli sisältää munasolun. Silti kertaakaan ei tullut edes kemiallista raskautta vaikka siittiöt ovat erinomaisia. Munanjohtimet ovat auki, tosin hieman mutkalla taaksepäin. Clomifen ei onneksi ohentanut kohdun limakalvoa, limis oli aina yli 11 mm. Jälkeenpäin ajatellen oli typerää tehdä niin monta IUI:ta, mutta pidimme sitä niin kevyenä hoitona verrattuna IVF:n ja niinhän se onkin. Ja kyllä iso osa silläkin tavalla raskautuu. Mulla oli Menopur Clomien lisäksi sekä Pregnyl irroitusvarmennus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä olisi tarkoitus tehdä se pari inssiä ja sit siirtyä rankempiin hoitoihin. Tätä mieltä oli myös hoitava lääkäri, ollaan yksityisellä. Eipä mulla kovin korkealla ole toiveet noista insseistä, vaikka tiedänkin useammankin tapauksen joissa on tullut toivottu tulos. Paljonhan se on mulla myös kiinni tuosta aukkarista että voidaanko edes inssiä tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on toinen clomi kerto alkamassa ja odotuksen on korkealla.

Mitää sivuvaikutuksia mulle ei ole tullut, mutta käytössä onkin vain se pienempi annostus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Uusi taustailija ilmoittautuu... Laitoin allekirjoitukseen tarinamme lyhyesti. Minulle määrättiin clomit 11/2013 1 tabl. kp. 3-7. Kaksi kiertoa mennyt clomeilla ja nyt menossa/loppumassa ilman clomeja oleva kierto. Seuraavat kaksi menee sitten taas clomeilla.

Kysyisin sellaista teiltä joilla on clomit käytössä, onko teillä ovis näykynyt testeissä? Minulla ei ole silloin kun on ollut lääkitys, vaikka olen käyttänyt cb:n dual digiä. Nyt sitten clomittomasta kierrosta näkyin kauniisti hymyillen ilman vilkkumista kp 15.

 

Onnistumisia ja plussatuulia valon lisääntymisen tahdissa  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytin clomeja kahdessa kierrossa (yksi tabletti kp 3-7) mutta ei tulosta. Uskon kuitenkin niistä olleen suuri hyöty, koska kiertot lyhenivät ja varmasti ovuloin. Gyne sanoi, että en saisi ottaa enää kolmatta kiertoa, en tiedä miksi? No otin kuitenkin puolikkaan pillerin kp3-7, ehkä se oli turhaa. Niin tai näin nyt ollaan raskaana :)

 

Masuasukki 4+3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ilmoittautuu uusi "Clomifen- yrittäjä"... Ensimmäinen kierto aluillaan ja söin kiertopäivät 5.-9., ovulaatio paikallistettu kp17 joten nyt jännäillään miten käy :blush: . Takana kaksi alkuraskauden keskenmenoa 7/2013 ja 12/2013. Itsellä varovaisen toiveikas olo, mutta ikuinen pessimisti kuitenkin nostaa päätä. Tämä siis ensimmäinen askeleeni tällä saralla, yritystä takana puolitoista vuotta... Itselleni ei mainittavia sivuoireita tullut, öisin ehkä vähän kuumempi ja toiseksi viimeisen tabletin jälkeen illalla nukkumaan mennessä ehkä vähän "kaksoiskuvia ja varjostuksia".

 

Tsemppiä kaikille yrittäjille ja toivotaan aurinkoisia plussa- tuulia :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan hullulta kuulostaa miten eri tavalla ja eri syistä lääkärit clomeja määräävät. Meille yksi lääkäri niitä jo ikäänkuin "tarjosi" lapsettomuuspolilla mutta halusi vielä katsoa aukkarin. No, aukkarin tehnyt lääkäri ei sitten suostunutkaan clomeja määräämään kun ei niille ole selkeää syytä (ovuloin luomusti). Turhauttavaa jatkaa jälleen "tyhjän" päällä taustana "selittämätön lapsettomuus". Syksyllä lupasivat katsella uudestaan tilannetta jos plussauutisia ei ole siihen mennessä kuulunut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon täällä käynyt jo aiemmin lueskelemassa, mutta en ole jättänyt käynneistäni mitään merkkiä, nytpä siis teen sen :)

Meillä sellainen tilanne, että "vauva on saanut tulla kun on tullakseen" tilannetta on kestänyt noin vuosi. Mulla kuitenkin aikoinaan e-pillereiden lopettamisen jälkeen hävisi menkatkit. Niiden saamiseksi otettiin Terot käyttöön joka toinen kk. Terojen kanssa menkat on aina olleet säännölliset, välissä on silloin tälloin tullut luomumenkkojakin. Gyne suositteli tilanteeni takia testejä jo ennen kuin alkaisimme vauvaa yrittämään (sanoi että turha hukata vuosia tässä). Senpä vuoksi keväällä 2013 testattiin sekä minut, että mies. Mulla kaikki kokeet, arvot ynnä muut ok, mutta ultrauksessa gyne havaitsi hieman pco-tyyppistä munasarjaa. Kuitenkin testeillä kumottiin pco-epäily. Miehellä puolestaan spermatutkimuksesta tuli loistavat tulokset. Näiden testien avulla saatiin mielenrauha siis jo vuosi sitten ja ajateltiin, että ellei tilanne muutu, niin aletaan vauvapuuhiin vasta vuoden päästä. Gyne antoi mulle jo tuolloin vuosi sitten kuitenkin varmuudeksi Clomifen reseptin, jos vauvakuume olisikin iskenyt lujaa :) Vuoden ajan vauva oli siis tervetullut ja ehkäisyä ei käytetty, eikä myöskään Clomeja. Tosin Teroja syömällä tiedettiin kyllä että mun ovuloiminen on melko epätodennäköistä.

Nyt sitten aloitin kesäkuussa syömään ensimmäistä clomikuuriani (1 tbl kp5-9) terojen yhteydessä. Tarkoituksena oli saadan clomikierrot käyntiin ja gyne pisti lähetteen aukiolotutkimukseenkin, mikäli kesän aikana en onnistuisi edes ovista löytämään. Kp 15 onnistuin kuin onnistuinkin elämäni ekaa kertaa oviksen! Olin ihan täpinöissä jo siitä, että ovuloin :D Hyödynnettiin tietysti se ovis ja jäin odottelemaan menkkoja (gyne oli ohjeistanut odottelemaan ja vasta myöhemmin jatkamaan teroilla, jos menkkoja/raskautta ei kuulu). Nyt on menossa kp 28 ja dpo 13. Alavatsa ja -selkäsäryn vuoksi tein raskaustestin kp 26 (dpo 11) ja yllätykseksemme sieltä tuli tulos "raskaana 1-2 viikkoa" :) Nyt siis odotellaan pysyykö tämä kyydissä mukana, kovasti ainakin niin toivotaan :)

Plussatuulia kaikille ja tsemppiä!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpas tätä ketjua. Itsellä se tilanne, että mennään ensimmäistä clomikiertoa. Kp15 menossa. 5.-9. päivä otin 1tbl:in. Sivuoireita ei juurikaan ollut. Parina yönä vain heräsin hikoiluun, mutta siinäpä se. Jännittää lähinnä että toimiikohan nää niinkö pitäis. Lääkäri oli kyllä luottavaisi mielin, mutta itteä jännittää..

 

Omasta historiasta sen verran, että takana on yksi luomuraskaus viime vuodelta. Raskaus kuitenkin päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon rv18+6. Sikiöllä todettiin niskapoimu-ultrassa 10,3mm turvotusta. Istukkabiopsia paljasti Turnerin syndrooman. Hieman reilu vuosi sitten pienen pieni tyttömme syntyi. Sen jälkeen ei olekaan sitten tärpännyt.

 

Kkm jälkeen olen pari kertaa käynyt yksityisellä gynellä. Totesi jo ensimmäisellä kerralla PCO:maiset munasarjat. Kesän loppuun asti saatiin yrittää luomuna. Syyskuun alussa määräsi clomit ovuloimattomuuteen. Vuoden aikana olen saanut 4 kierrossa ovisplussan vain aikaiseksi. Kierrot myös välillä pitkiä (47pvää pisin).

Jospa näiden neljän clomikierron aikaan saataisiin toivottu lopputulos ja vauva syliin asti.

Edited by Kaethe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaethe, hyvä kun herättelitkin tätä ketjua. Mulla oli sama mielessä muutama päivä sitten. Kovan tien olette tekin kulkeneet. :( Toivottavasti clomeilla olisi teille se toivotuin sivuvaikutus eli raskautuminen ja vauva tulisi terveenä syliin asti. <3

 

Mun olisi myös tarkoitus aloitella clomit ensi kierrossa, kp 5-9. Saman kierron alussa kierronkartoituslabrat. Toivotaan myös että kuun ja tähtien asennot on kohdillaan, että pääsisi kp 10-11 aukkariin eikä osuisi viikonlopulle. Silloin tarkoitus olisi myös tarkistaa mitä clomit ovat saaneet aikaan. Mulle clomit määrättiin käsittääkseni vaan ovista boostaamaan. Inssi saatetaan tehdä myös tuohon kiertoon myös, mikäli tuubat on auki ja kaikki menee suunnitelmien mukaan. Ovistikkujen ja lämmönmittailujen perusteella ovuloin säännöllisesti. Vuosia sitten on ollut pco-tyyppiset munasarjat, mutta painonpudotus normaalipainoiseksi mahtoi korjata tilanteen. Miehen sperma-analyysi ok, määrä ja tiheys kompensoivat A-luokkalaisten puutteen.

 

Mutta siis jännityksellä täällä lasken päiviä siihen, että uus kierto starttaisi. :D Luotto tästä nykyisestä kierrosta tärppäämiseen on vähän kehnonlainen, vaikka ainahan sitä takaraivossa kytee toivo. Niin juu ja julkisella ollaan hoidoissa.

Edited by Apollonis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Apollonis! ♥ Teillä onkin monenlaista tutkimusta. Milloin sulla alkaa uusi kierto?

 

Kp18 ovisplussa sekä digillä että tikulla, eli tänään dpo2. Onko kaikilla ollut kontrolliultrat clomikierroissa? Mulla ei ole minkäänlaisia kontrolleja. Yksityiseltä gyneltä (on väestöliitolla lapsettomuuslääkärinä) sain clomireseptin eikä puhunut mitään kontrolleista. Entäs jos kohdun limakalvot ovatkin liian ohuet tai entä jos 1tb:lla ei ole tarpeeksi vastetta? :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaethe, pidän peukkuja että clomit teillä tekisi tehtävänsä. :) Onko sivuvaikutukset edelleenkin pysyneet vähissä? Mulle ainakin sanottiin clomeista, että "pidä sitten limakalvot hyvässä kunnossa kun clomit voi niitä ohentaa entisestään". Tarkoittaen kaiketi ihan kaikkia limakalvoja? Nyt oon koittanut kaksin käsin vetää kaikkea mahdollista kalaöljyistä avokadoon ja tyrnirouheesta e-vitamiiniin. :rolleyes: Eniten mua kans mietityttää se, että mitä se tekee kohdun limakalvolle. Viime ultrauksessa mulla oli yllättävän hyvä (10mm) kierron puolivälissä, mutta aiemmin on ollut 5-6mm samaan aikaan.

 

Mulla ei ole varsinaista seurantaultraa, koska mun pitäisi tosiaan mennä aukkariin kp 10-11, kunhan vaan sais sitten ajan osumaan. Toivon ettei ovis ehdi oleen siinä just hollilla silloin, kun sitten varmaan jää aukkarit tekemättä myös. Mutta en kyllä osaa sanoa millä perusteella seurantaultria määrätään. Kuitenkin niille on syynsä, mutta miksi sitten kaikille niitä ei määrätä..outoa. Vai voiko clomeja sitten kuitenkin suht riskittä syödä ilman seurantoja. Toki tulee sitten tuo pointti, että ei voida seurata follien riittävää kasvua (annos) tai muita tekijöitä.

 

Mulla pitäis alkaa uus kierto loppuviikosta. Ehkä to tai pe? Vähän jänskättää kyllä. Saa nähdä miten nuo päivät sitten osuu, kun pitäisi sinne labroihinkin mennä. Hoitaja sanoi, että kp 2 olisi kaikista paras, mutta kp 3 käy myös. Ja kunnon vuoto on tosiaan vasta eka kiertopäivä. Mun tuurilla kp 2-3 on la ja su. Mutta niin tai näin, jos aikaistuukin niin sitten menee aukkariajat viikonlopulle. :grin: Ylläri!

Edited by Apollonis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäpäs kirjottelen tännekin, kun on tosiaan jokusen vuoden kokemus noista clomeista.

Minä söin niitä ehkä yhteensä sen 15 kiertoa ennen onnistunutta hoitoa, mutta sain apua niistä vain vaihtelevasti. Vastetta ei millään tavalla kontrolloitu ja aika harvoin tuli kuitenkaan ovulaatio ainakaan oikeaan aikaan. Yleensä ovis tuli myöhään (kp 21 jälkeen) eikä niistä kierroista koskaan tärpännyt. Ja sitä sanotaankin, että myöhät ovikset kertoisi huonoista munasoluista tms.

 

viimeksi söin sitten kolme tai neljä kiertoa clomeja tupla-annoksella ja tällä kertaa sitten kahdessa viimeisessä kierrossa tuli ovis, muttei tärppiä siltikään. Meillä on ongelmia hedelmöittymisessä(kin).

 

Harmittaa, että vuosia söin liian pientä annosta, kun yksi gyne sanoi, että ei saa annosta nostaa, jos se kerran toimii. Ei tullut vaan silloin puheeksi, että hyvä olisi jos se ovis tulisi edes jotenkin oikea-aikaisesti eikä myöhään. Kierrot olivat 36-42 päivää tosiaan clomeista huolimatta.

 

Eli minä en valitettavasti pääse ainakaan kertomaan mitään onnistumistarinaa clomeilla, paitsi jos ovulointi lasketaan onnistumiseksi. Silloin olen jokusia kertoja onnistunut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Toivoisin nyt Clomeista tietäviltä mielipiteitä...  :girl_sigh: 

Minulle on määrätty Clomifenit (2tbl/pv) kp3-7 + Terolutit (1tbl/pv) kp15-24.

Kahdessa kierrossa ovulaatio tullut kp9, eli tosi aikaisin?, eikä toivottua tulosta...

Nyt olen kuullut monen ottavan Clomit kp5-9. Minulla on enää yhdeksi kierroksi Clomeja, ja tässä pohdinkin uskallanko omin päin muuttaa päivät, joina otan Clomeja, tuonne kp5-9? :ph34r:

Kiertoni on asettunut Teroluteilla 27 päivän mittaiseksi.

Kesäkuussa tulee vuosi täyteen yritystä, ja sitten mennään jatkotutkimuksiin. Tai no mies on jo tutkittu, priimaa oli, eli minua sitten varmaan pitää tarkemmin tutkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Clomifenit saivat munasolut kypsymään hyvin ja edesauttoivat myös spontaanien ovulointien tulemiseen. Miehen sperman tuloksen vaan olivat niin huonot, ettei raskautuminen sitten luomuna olisikaan mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä clomifen auttoi. Oltiin yritetty 7 kk luomuna kun totesin, ettei sitä ole järkeä jatkaa koska kiertoni oli mitä sattuu. Muutama kuukausi meni tutkimuksissa mutta lopulta kun aloitin clomifenin, tärppäsi kolmannella avustetulla kierrolla. Toivottavasti tämä antaa jollekulle muullekin toivoa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksa lukea koko ketjua mutta vastaan vaan alkuperäiseen kysymykseen: Oli apua, poika nyt vuoden vanha  :b_38:

 

Taustalla lievä PCO, ikää 30v., miehen tavara priimaa ja oma kierto noin 30 vrk. Söin clomeja 50 mg kp 3-7 ja sillä lailla että yhden kuurin keväällä, sitten pidettiin taukoa ko alko niin hermostuttaa koko touhu ja syksyllä kun jatkettiin niin toisella kierrolla tärppäs. Nyt sitten yritetään pikkumiehelle leikkikaveria mutta lääkärit halus vaihtaa clomit nykyaikaisempiin Letroihin... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin voisin vastata vaikka meidän clomeilla alkuun saatu lapsonen täyttänee jo kohta kolme..

Jotenkin tulee palattua lukemaan lapsettomuusjuttuja, vaikka meidän hoitotausta on kevyt ja loput onkin tullut luomusti, mutta silti se kummittelee aina tuolla mielessä.

 

meillä siis reilun 2vuoden luomu yrityksen jälkeen yksityisellä todettiin pco tyyppiset munasarjat ja 4 kiertoon saatiin clomit, ilman mitään seurontoja, ei tehoa. Sitten hakeuduimme kunnalliselle ja noin puolivuotta-vuosi ekasta clomikuurista  ja kolmen ja puolen vuoden yrittämisen jälkeen saatiin taas clomit+ ultrattiin sopiviin aikoihin ja ennakoivasti verikoeita ym. ja ekasta clomikierrosta saatiin meidän esikoinen aikaiseksi.. Vaikka kunnallisella puolella ei tuosta pco tyyppisistä munasarjoista enää puhuttukkaan..

 

Mutta tämä ensimmäinen vissin näytti kropalle tavan tulla raskaaksi, koska saatiin luomu plussa esikon ollessa 8kk ja nyt toisen ollessa 1v 2kk..toinen oli varsinkin suuri yllätys mutta erittäin toivottu :) . joten perhe kasvaa näköjään näin luomustikkin, mutta silti kynnys on korkea ottaa ehkäisyä käyttöön kun aina takaraivossa kytee se ajatus mitä jos vielä toivottaisiin ja ei saada siksi että ehkäisty turhia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prinsessan, mitä sulle sitten sanottiin julkisella puolella, jos ei puhuttu pco-tyyppisistä munasarjoista? Muuttuiko diagnoosi jotenkin?

Mullakin on pco-tyyppiset ja clomeilla hoidettu. Tämä koko pco-tyyppisyys on vaan jäänyt mulle aika epäselväksi ja siitä on vaikea löytää tietoa kun hauilla tulee aina vaan pcos-tietoa, ja ilmeisesti ne ovat kuitenkin aika eri asia.

 

Ajatuksesi kuulostavat tosi tutuilta. Mulla on eka raskaus meneillään mutta nyt jo tuntuu, etten enää halua ehkäistä koska toivoisimme ennen pitkää toistakin lasta, vaikka pakkohan se on ehkäistä ettei toinen tule heti perään. Saanko kysyä mitä ehkäisyä te käytätte jos siis nykyään käytätte jotain?

Edited by Catherine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Catherine: PCO ja PCOS menee tosiaan usein sekaisin. PCO (polycystic ovary) tarkoittaa polykystista munasarjaa/sarjoja ja PCOS (polycystic ovarian syndrome) on polykystinen munasarjaoireyhtymä, jossa on muitakin oireita kuin rakkulaiset munasarjat. Noita oireita on esim. hirsutismi (eli liiallinen karvankasvu), epäsäännölliset kuukautiset ja ylipaino. Eli jos ainoa "oire" on rakkulat munasarjoissa, on kyse pco:sta ja jos on myös noita sivuoireita, niin sitten on kyse oireyhtymästä. Viisaammat korjatkoon jos olen ymmärtänyt ihan väärin :)

 

"PCO-tyyppiset" munasarjat on minusta vähän hassu ilmaus. Sitä ei varmaan kaikki gynekologit edes käytä. Itse mieltäisin tuon niin, että kyseessä on tuolloin munasarjat, joissa on rakkulaisuutta, mutta ei niin paljon että löydöstä voisi luokitella polykystiseksi. (Jossain oli määritelmä, että yli 12 rakkulaa/munasarja) tai jos rakkulat on helminauhamaisesti peräkkäin kuten pco:ssa. Mutta tämä on vain mun mutua asiasta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei te, jotka olette syöneet clomeja ovulaation tehostamiseen. Oletteko saaneet ovistestiin kuitenkin plussia/hymynaamoja? Vai kuinka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

TaoTao.lle: poikaa yrittäessämme sain niin hyvän plussan kuin nyt yleensäkään ovistesteillä onnistun saamaan (LH-pitoisuuteni ovat varmaan niin matalia että oikein selkeitä plussia en ikinä ole ovistesteistä saanut, vaikka ovis on todistettavasti tapahtunut). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now