Posted March 6, 2010 · Report post Esikoista odottaessani lopetin juoksulenkit oikeastaan heti plussaan.Kuntosalilla kävin n 7kk asti. Raskaus kuitenkin sujui niin hyvin, että varmasti olisin voinut enemmänkin liikkua. Nyt on uusi raskaus vasta alkutaipaleella, mutta likunta mietityttää jo nyt. Tällä hetkellä harrastan body pumpia, body attackia ja juoksulenkkeilyä. En haluaisi pelkojeni takia liikuntaharrastuksista luopua, niin kuin edellisellä kerralla kävi. Minkälaisia liikuntaharrastuksia muilla odottavilla tai jo synnyttäneillä on/oli? Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 6, 2010 · Report post Minä olen yhtälailla vasta alkutaipaleella odotuksessa, mutta ajattelin vinkata sellaisesta kirjasta kuin Virva Pisanon "Liikkuva äiti - opas odotusajan ja synnytyksen jälkeiseen liikuntaan" Kirjan esittely/takakansi: Raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen mieltä askarruttaa moni liikuntaan liittyvä kysymys. Mitä ja miten saan harjoitella riskeeraamatta vauvaa? Kuinka kovaa voin harjoitella? Milloin voin aloittaa vatsalihasten harjoittamisen vauvan syntymän jälkeen? Tämä kannustava kirja vastaa näihin ja moniin muihin kysymyksiin laajasti ja asiantuntevasti. Se tarjoaa myös tuhdin paketin kuvallisia treeniohjelmia monentasoisille liikkujille niin kotona, ulkona kuin kuntosalillakin. Kirja toimii oppaana Sinulle, joka haluat säilyttää kuntosi äitiyden myötä tai kohentaa sitä tasolle, jolla jaksat äitiyden arjen paremmin. Mukana asiantuntijoiden laatimia ohjeita - liikunta raskauden aikana - liikunta synnytyksen jälkeen - liikunta vauvan kanssa - treeniohjeita kuntosalille, kotijumppaan ja ulkotreeniin - käytännön ohjeita arkiliikkumiseen Kävin hakemassa kirjan kirjastosta ja sain siitä todella paljon hyödyllistä infoa, miten liikkua tästä eteenpäin, suosittelen Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 6, 2010 · Report post Sun harrastamat lajit kuulostaa aika pitkälti saman tyyppisiltä kun itellä oli ennen raskautta, Les Millsit hyvin tuttuja.. Lisäksi kävin ahkerasti salilla ja kerran pari viikossa spinningissä.. Lisäksi kuljin työmatkat (7km suuntaansa) pyörällä ja on meillä koirakin jonka kanssa tuli sitten lisäksi lenkkeiltyä.. Nää oli siis harrastukset ennen raskautta.. Jo melko alkuraskaudesta jätin spinningit pois, kun en osaa ottaa siellä rennommin ollenkaan, vaan aina tuli vedettyä verenmaku suussa.. Salilla tein kevyempiä sarjoja, jos siltä tuntui, vattiksia aloin välttää kun ne alko tuntua oudoilta.. Varmaan jostain 12vkolta eteenpäin ei tullu pahemmin niitä tehtyä.. Pyörällä kuljin töihin kunnes vaihdettiin paikkakuntaa ja työmatka piteni 45km.. Koiran kanssa tuli käveltyä pitkiäkin lenkkejä.. Raskauden puolenvälin jälkeen en ole käynyt salilla kun ei ole tullut hommatua salikorttia uudella paikkakunnalla, mutta olen käynyt kyllä jumpalla 2-4 krt viikossa.. Ihan saman tyyppisissä jumpissa käyn ku aiemminkin, nää ei tosin enää oo Les Millsejä.. Mutta mielestäni "rankkuudeltaan" samantasoisia.. Jätän vaan hypyt ja vatsalihakset tekemättä.. Muuten oon jaksanu jumpata ihan niinku normaalistikin! Enkä ole seurannut sykkeitä, kun ilman noita hyppyjä sykkeet jää väkisinkin alemmas ku jos vetäis ihan normi volyymilla.. Lisäksi oon käynyt hiihtämässä silloin tällöin.. Tuntuukin että kaikki hiihtäminen ja jumppaaminen on helpompaa kun kävely, joka mulla on jäänyt aikas vähille viimeaikoina nivus- ja selkäkipujen takia.. Mieskin välillä ihmettelee että miten voin mennä jumpalle jos en koiran kanssakaan pysty varttia pidempää lenkkiä tekemään.. Se liike on jumpalla vaan niin erilaista, ja kaikkia vaivoja on vähemmän aina jumpan jälkeen! Musta tuntuu että mun kunto ei ole ollenkaan laskenut raskauden aikana, itseasiassa jumpalla monet näyttää jaksavan paljon heikommin ku minä vaikka oon sentään jo 9:llä kuulla raskaana.. Mahakin tuntuu jo monessa muussa olevan kovasti tiellä, mutta jumpalla sen melkein unohtaa.. Pitää välillä muistuttaa itseään siitä että "ei saa hyppiä, olet raskaana".. Tulipas pitkä stoori, mutta kun toi liikunta on niin lähellä sydäntä.. <3 Tsemppia odotukseen ja liikuntaan! Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 6, 2010 · Report post Lisäksi oon käynyt hiihtämässä silloin tällöin.. Tuntuukin että kaikki hiihtäminen ja jumppaaminen on helpompaa kun kävely, joka mulla on jäänyt aikas vähille viimeaikoina nivus- ja selkäkipujen takia.. Mieskin välillä ihmettelee että miten voin mennä jumpalle jos en koiran kanssakaan pysty varttia pidempää lenkkiä tekemään.. Se liike on jumpalla vaan niin erilaista, ja kaikkia vaivoja on vähemmän aina jumpan jälkeen! Pakko kompata tätä Minullakin oli myös viimeksi liitoskipuja aika alusta saakka ja loppupuolella ei hirveästi pystynyt kävelemään (esim. kilometri suuntaansa neuvolaan, ja seuraavana päivänä ei sitten ollutkaan enää mihinkään asiaa...). Tämä ei estänyt paria viikkoa ennen la:ta käymään jumpassa - ei siellä sattunut ollenkaan (pl. jotkut jalannostot), ainoa mihin ei pystynyt oli kotiin käveleminen Tältä odotukselta nyt ei ole mitään liikuntaharrastuksia mistä raportoida. Odottelen pahoinvoinnin päättymistä ja kevään pyöräilykelejä... Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 6, 2010 · Report post Itellä on käynyt vähän köpelösti näiden liikuntaharrastusten kanssa. Syksyllä siis oli niin paljon kaikkea muuta (iltaluentoja, raksailua yms) ja väsymystä, etten käynyt kun kerran viikkoon pilateksessa. Vuoden vaihteessa aloitin myös salsan tanssimisen uudelleen ja sitten pamahtikin liikuntakielto. Ja kovasti paljon tekisi mielä liikkumaan, mieluiten näitä itselle tärkeitä salsaa ja pilatesta, mutta muutkin lajit kelpaisivat. Nyt olen harkinnut, josko uskaltaisin vielä ennen kesää äitiysjoogaan, tämän kun pitäisi ainakin olla rauhallinen ja odottajille suunnattu laji. Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 6, 2010 · Report post Mä kuljen itse työmatkat pyörällä ja olen suunnitellut tekeväni niin myös tässä raskauden edetessä. Tosin nyt odotan ihan suosiolla, että lumet sulaa ennen kuin hyppään pyörän selkään. Käyn salilla ja erilaisissa jumpissa ja enköhän tee niin myös jatkossa, jos vain kaikki menee mahan kasvatuksen kanssa hyvin. Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 6, 2010 · Report post Vesijumppa ja vesijuoksu. Muut eivät minulle oikein sovellu ilman raskauttakaan koska on niveloireita. Nyt viikkoja kasassa 17 ja lenkin jälkeen on väliin jo todella kovat liitoskivut. Joten luulen että etenkin kun eteenpäin vielä mennään vesiliikunta tulee oleen se ainoakin vaihtoehto... Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 7, 2010 · Report post Olen itse terveys- ja liikuntalan ammattilainen ja aina treenannut kohtuullisen paljon. Olen myös aina ajatellut että sitten raskausaikana jatkan samalla tavalla, treenaan itse ja ohjaan mutta kuinkas kävikään... Alkuraskaudessa kärsin niin voimakkaasta pahoinvoinnista etten yksinkertaisesti pystynyt tekemään mitään, oksensin 15-20xvrk, joka toinen viikko sairaalassa tiputuksessa. Pahoinvointia kesti siihen asti kun ensimmäiset liikkeet alkoivat tuntua, n. vkolle 20. Kun vuodenvaihteen jälkeen alkoi olo helpottamaan ja olisin halunnut lähteä jumppaamaan, pamahti liikuntakielto alakerran enennaikaisen kypsymisen takia. Liikuntakiellossa edelleen siihen asti kun babyt syntyy, ainoastaan n. 30min kävely ulkona kerran päivässä sallittu. On se liikunta aika vähiin entisestä (10-15h/vko+fyysinen päivätyö) käynyt, vaunulenkeillä sitten meikän liikuntaharrastus pääsee uudelleen vauhtiin. Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 7, 2010 · Report post Täällä ollaan ihan alkumetreillä vasta. Kunhan pahoinvoinnin ja flunssan saan voitettua, niin lähden kävelylenkille. Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 8, 2010 · Report post Ekassa raskaudessa pääasiallinen liikunta oli muutama tunti kävelyä päivittäin koiran kanssa (+koiratreenailut joissa juoksuaskeliakin tuli otettua) sekä muutaman kilometrin työmatkapyöräily; näitä pystyi tekemään ihan loppuun asti. Juoksulenkkeilyä en harrastanut alkuvaiheessa vaikka aiemmin se oli ollut ohjelmassa (laiskuus?), ja jostain puolenvälin tienoilta se alkoi tuntuakin hankalalta eli se oli käytännössä koko raskauden tauolla. Tässä raskaudessa (kohta puoliväli) alun pahoinvointi ja muut kiireet pitivät muut paitsi koiralenkit poissa ohjelmasta, mutta viime viikolla kävin taas kokeilemassa juoksemista ja se sujui ainakin vielä ongelmitta. Yritän siis varmaankin käydä juoksemassa niin pitkään kun hyvältä tuntuu. Pyöräilykin varmaankin tulee vielä ohjelmaan. Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 8, 2010 · Report post Täällä liikuntaa ja urheilua harrastettu varsin aktiivisesti pikkulapsesta lähtien. Ekassa raskaudessa jätin ratsastuksen ja lumilautailun pois kuvioista, mutta ennen kaikkea pumppia, hiihtoa ja spinningiä tuli vedettyä melkein loppuun asti, lopetin kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Nyt toinen raskaus tällä hetkellä viikolla 36 ja viikko-ohjelmassa on hiihtoa, pumppia ja mammajoogaa. Nyt aattelin vetää samalla setillä synnytykseen asti, mikäli vain pystyn. Toki kaikessa liikkumisessa on raskauksien edetessä verenmakusuussa-tahdista luovuttu, mutta kohta pääsee taas revittelemään täysillä. Itse olen ollut onnellisessa asemassa, etteivät raskaudet ole suuremmin tahtia hidastaneet. Ja ainakin ekasta synnytyksestä palauduin tosi nopsaan ja uskon sen johtuvan suuresti urheilutaustasta. Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 8, 2010 · Report post Laitoin kuntosalin jäsenyyden tauolle kk ennen laskettua aikaa ja siihen asti kävin spinningissä ja pumpissa, satunnaisesti muillakin tunneilla. Spinning varsinkin tuntui sopivan, kun siinä pystyy niin helposti itse säätelemään tunnin raskautta. Loppuraskaus menikin sitten kävelylenkkien ja mammajoogan merkeissä. Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 8, 2010 · Report post Itse olen ollut aina kova liikkumaan ja liikunta on ollut ehdoton henkireikäni vastapainona raskaalle työlle. Nyt kuitenkin alkuraskaudesta en yksinkertaisesti jaksa liikkua. Kävelylenkkikin tekee tiukkaa, juoksua ei jaksa ajatellakaan. Kai sitten on kuunneltava kehoaan ja toivottava, että energiaa löytyy myöhemmin enemmän... Tuntuu vaan todella suurelta muutokselta Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 8, 2010 · Report post Ihan normaalisti on tullu lenkkeiltyä koiran kanssa, välillä menoa on vaan rajoittanu sellaset lihaspistokivut kyljissä. Kerran viikkoon lenkkeilyn lisäksi oon käyny kuntonyrkkeilyssä, kaikkee oon muuten tehny paitsi alkuverryttelyt kevyemmin ja lihaskunnoissa kylkinostot jääny pois. Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 10, 2010 · Report post Minä olen koittanut liikkua ahkerasti mm. koholla olevan paastosokeriarvon takia. Muutenkin olen ollut aina innokas liikkuja eikä raskaus ole paljon tahtia hidastanut. Juoksulenkeistä luovuin melkein heti plussattuani. Ne ei vaan enää tuntuneet hyviltä. Spinningissä olen sen sijaan käynyt 2-3 kertaa viikossa ja lisäksi olen käynyt mammajumpassa ja pitkillä reippailla kävely/sauvakävelylenkeillä koiran kanssa. Työmatkakävelyä tulee lisäksi lähes päivittäin puolisen tuntia. Itselläni väsymys on pysynyt poissa - en tiedä, onko sitten liikunnan aiheuttamaa, mutta huomaan olevani paljon nuutuneempi heti jos liikunta jää vähemmälle. Toivon, että pystyn jatkamaan näitä liikuntamuotoja mahdollisimman pitkälle. Spinningissä olen rauhoittanut menoa jonkin verran, mutta ihan kunnon hikitreenejä olen kuitenkin vetänyt. Vesijumpan ja -juoksun ajattelin ottaa vielä ohjelmaan, kun pääsen kesä- ja mammalomalle. Sitten on paremmin aikaa ajella 30 km lähimpään uimahalliin. Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 11, 2010 · Report post Raskaus on vasta ihan alussa, mutta mikäli kaikki vain menee hyvin, niin pyrin pitämään säännöllistä liikuntaharrastusta yllä koko raskauden ajan. Normaalisti treenaan useita kertoja viikossa ja melko monipuolisesti, tämän päälle tulee vielä päivittäiset koiran lenkitykset. Toki aion treenikertoja mahdollisesti vähentää ja tehoa laskea, mutta uskon, että tulee tekemään hyvää niin psyykkisesti kuin fyysisesti, että jaksaisi edes vähäsen liikkua Mitä lajeja tai kuntosaliliikkeitä olette välttäneet alkuraskaudesta lähtien? Kuinka kauan olette kyenneet makaamaan vatsan päällä? Entä kuinka pitkälle raskautta olette tehneet vatsoja? Osa näihin kysymyksiin oli jo vastannutkin, mutta koska esikoista odotan, niin kaikki on uutta ja ihmeellistä, ja jokainen tiedonjyvänen tulee tarpeeseen.. Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 11, 2010 · Report post Mä laitoin jäsenyyden tauolle jo aika alussa, varmaan viikolla 15(?) koska kuntosalitreenaus ei tuntunut hyvältä ja siinä vaiheessa jumpat ei kiinnostanut. Kuntoiluna oli sitten loppuun asti koiran kanssa lenkkeilyt, n.1-1.5h/pvä + pienemmät pissalenkit. Harrastin myös kuntouintia viikolle 31 kun uimahalli meni kesäksi kiinni. Sen jälkeen uin ihan loppuun asti järvessä, mutta sitähän nyt ei ihan kuntoiluna voi pitää... Epäilen että tota kuntoilua ennen raskautta ja sen aikana saan osaksi kiittää siitä että mulla ei mitään vaivoja ollut Seuraavassa raskaudessa haluaisin jatkaa kuntosalia ja jumppaa mahdollisimman pitkään ja uintia tietenkin kanssa. Tosin nyt kun on esikoinenkin niin välttämättä kovin usein ei silti pääsis. Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 11, 2010 · Report post Kuinka kauan olette kyenneet makaamaan vatsan päällä? Entä kuinka pitkälle raskautta olette tehneet vatsoja? Lopetin vatsalla tehtävät liikkeet muistaakseni puolivälissä raskautta, ehkä jo vähän aiemminkin. Siinä vaiheessa, kun masu alkoi näkyä, usein tuntien ohjaajatkin antoivat vaihtoehdon vatsalla tehtäville liikkeille (yleensä konttausasennossa). Vinoja vatsalihaksia tein vielä puolivälin jälkeenkin, siihen asti kun tuntui hyvältä, eikä maha ollut liikaa tiellä. Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 11, 2010 (edited) · Report post Minä taisin tehdä rutistuksia (aika pieniä, olemattomat vatsalihakset ) melko lopulle saakka. Suurin estehän suorien vatsalihasten (istumaannousujen ja rutistusten) tekemiseen taitaa olla se, että selällään makaaminen tekee pahaa. Jos ei tee, niin se on ok. Muuten pitää etsiä joku toinen asento. Suoria vatsalihaksia ei myöskään kannata treenata, jos vatsalihakset ovat erottuneet (selällään maatessa voi jännittää vatsaa ja kokeilla, saako sormet vatsalihasten väliin - jos saa, niin ovat erottuneet). Ja ennen kaikkea, pitää muistaa ensin jännittää lantionpohjan lihakset ja sitten vasta vatsalihakset, muuten voi käydä vahinko Lisään vielä lääkärin neuvon tärkeimmistä lihasryhmistä, joita raskaana ollessa pitää treenata (tavalla tai toisella): 1) lantionpohjan lihakset 2) vatsa- ja selkälihakset 3) muut. Edited March 11, 2010 by Miinanen Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 17, 2010 · Report post Mä olen aina ollut innokas lenkkeilijä, kävelyä/juoksua.. Nyt en jotenkin uskalla enää juoksea kun mahassa tuntuu jotenkin oudolta vaikka raskaus on ihan alkumetreillä..ehkä se on jotenkin psyykkistä toikin. Reippaita kävelylenkkejä teen edelleen, pilatesta harrasta kotioloissa sekä nostelen käsipuntteja. Uimassakin käydään koko perheen voimin mutta se yleensä menee vain vedessä lillumiseksi joten ei ehkä mistään liikunnasta voi puhua. Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 17, 2010 · Report post Ennen raskautta juoksulenkkeilin ja joogasin. Vähän ennen plussaa oli työkiireiden takia ollut liikunta vähän vähemmällä ja ihan ekoilla viikoilla juokseminen tuntuikin inhottavalta. Nyt rv 10 se tuntuu taas tosi hyvältä, kunhan vaan muistaa mennä tarpeeksi rauhassa. Uintia ja vesijuoksua on tullut harrastettua, kun liikkuminen on ollut ainoa asia joka helpottaa pahoinvointia - ainakin sitten, kun saa kammettua itsensä pihalle. Astangajoogaahan ei kai ekalla kolmanneksella suositella, mutta töissä kipeytyvän selän takia olen muutamia liikkeitä tehnyt, en kuitenkaan ihan täysillä. Toivottavasti jaksan juosta vielä mahdollisimman pitkään, se kun on vuosikausia ollut sellainen henkireikä. Onko ketään joka olisi jaksanut/pystynyt juoksemaan vielä ekan kolmanneksen jälkeen? Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 18, 2010 · Report post No mulla nyt 20 raskausviikkoa täynnä, ja pystyn kyllä vielä juoksemaan. Samoin joskus googlettelin ja löysin jostain juoksufoorumilta keskustelua, jossa jotkut olivat kyllä juosseet vielä lähes raskauden viime metreilläkin! Itse olen pohtinut pitäisikö ostaa tukivyö ihan vaan mahan hölskymisen takia. Vielä oma mahani on melko pieni eikä sinänsä tunnu kovasti juostessakaan, mutta kyllähän se tietysti koko ajan kasvaa... Laiskuus vaan meinaa itsellä painaa päälle; raskaus ja pienet vaivat kun on hyvä tekosyy olla tekemättä mitään... Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 20, 2010 · Report post Tässä raskaudessa olen liikkunut huomattavasti vähemmän kuin edellisessä. En sitten tiedä johtuuko siitä vai vaan erilaisesta raskaudesta, mutta on kyllä melko tukalaa vauhdikas kävelykin. Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 21, 2010 · Report post Mulla ei enään mikään hyppely tunnu hyvältä. Entinen Body step ym. sai jäädä ja tilalle tuli hydro spinning, vesitreeni(reippaampi kun jumppa) ja sauvakävely. Näitä oon menny omien tuntemuksien mukaan, ja aion mennä kyllä loppuun asti jos vaan pystyy. Vedessä on ihana liikkua kun maha ei hölsky eikä paina! Suosittelen! Share this post Link to post Share on other sites
Posted March 21, 2010 · Report post Alussa oli niin väsynyt kokoajan, että nukkui pystyynkin. Varmaan 3. kuulla jatkui taas liikunta, ja ihan kaikkea olen tehnyt mitä ennenkin: uinti, hiihto ja kuntosali. (Vahdin vain, ettei syke nouse tuon 150 bpm yli). Hypyt ja juoksu ei ole tuntunut hyviltä ennenkään Share this post Link to post Share on other sites