Guest pikku_kolikko

Liikuntatottumuksesi raskauden aikana

168 posts in this topic

Mäkin käyn edelleen salilla ja jumpissa, lisäksi otin mammajoogan uutena harrastuksena. Tällä hetkellä olen menossa raskaudessa hiukan yli puolen välin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on kyllä nyt juoksu vähän jäänyt, viikkoja 15+. Keväällä sit jatkuu, nyt reippaita kävelylenkkejä ja satunnaisia juoksupyrähdyksiä kävelyn lomassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä treenasin maratonille ennen (ylläri)raskautta ja ennen plussaamista ihmettelin, että miksi hengästyttää ja jalka painaa. Mulla on siis juokseminen vaihtunut reippaisiin kävelylenkkeihin, ei se juoksu vaan enää kulkenut. Ryhmäliikuntatunneilla (bodycombat, bodybalance, kahvakuula) jaksan kyllä niin kuin ennen raskauttakin, saas nähdä kuinka pitkään. Niin pitkään käyn, kuin hyvältä tuntuu. Viikkoja nyt siis 9+2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sählyn ja futiksen jätin heti, kun raskaustesti näytti plussaa. Uintia taas oon aloitellut. Juoksulenkit olen joutunut ainakin toistaiseksi vaihtamaan kävelylenkkeihin. Jostain syystä maha ei tykkää juoksemisesta, vaan rupeaa pistämään kovasti kohdun tienoille. Olen siis katsonut parhaimmaksi kävellä rauhallisesti ja mahaa säästellen. Alussa myöskin raskas väsymys vähensi liikkumisintoa. Ehkä tämä tästä helpottuu nyt, kun ensimmäinen kolmannes alkaa olla takana. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon jatkanut tähän mennessä (14+5) kuten ennenkin. Käyn itämaisessa tanssissa ja kuntohopissa kerran viikossa ja kuljen päivittäin pyörällä. Noita varmaan pystyy harrastamaan vaikka loppuun asti, jos olo pysyy hyvänä, toivotaan että pysyy. Talvipyöräilyn kanssa tosin täytyy varmaan olla tavallista varovaisempi ettei vaan kaadu. En sitä haluaisi kuitenkaan kokonaan jättää, kun busseja täällä kulkee korkeintaan kerran tunnissa. Uimisen suhteen olen ajatellut vähän aktivoitua, yleensä olen käynyt kerran kuussa jos sitäkään mutta viimeksi pari viikkoa sitten tuntui kyllä tosi hyvältä käydä uimassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Fillarointiin voi tulla ongelmia siinäkin, että yksinkertaisesti tulee niin ikäviä liitos- tai muita lantiokipuja, ettei pyörän satulaan istuminen paljon vähempää voisi kiinnostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouduin jättämään juoksun viikoilla 7 pois yksinkertaisesti siksi, että sykkeet nousevat liian korkealla. Juoksu ei myöskään tuntunut hyvältä, joten se vaihtui kävelyyn. Salilla käyn kuten ennenkin, mutta jonkin verran olen vaihdellut liikkeitä niin ettei vatsaan tule painetta. Lisäksi fillaroin työmatkat

Edited by Meow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on salitreenit, jumpat ja juoksu vaihtuneet kävelylenkkeihin ja uintiin kerran-pari viikossa. Kun ei jaksa niin ei vaan jaksa... Aivan alussa en pystynyt tekemään juuri mitään, väsymys oli niin valtava :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun liikunta on rajoittunut lähinnä päivittäiseen koirien lenkitykseen ja sekin supistaa välillä niin paljon että matelen kaksin kerroin kotiin :D Aina aika ajoin on todella levoton ja jotenkin "nuhjuinen" olo kun ei pääse liikkumaan..  Aijemmin olen juossut ja käynyt joogassa/pilateksessa, juokseminen tuntui jo melko alussa tosi inhottavalle masussa ja joogassa (hot joogaa) meinasi lähteä taju. Nyt olen joogaillut kotona sen minkä pystyn, mutta ei sitä kyllä musta varsinaiseksi liikunnaksi viittisi kutsua.. ähellykseksi tapaan sanoa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon onneksi edelleen pystynyt liikkumaan normaalisti. Pyöräilen ja kävelen aika paljon, ja nyt kun mun tanssiharrastuksista on ollut tosi pitkä, yli kuukauden joululoma, oon käynyt useammin uimassa. Viime kerralla kyllä huomasi jo, että vähän alkaa tahti hidastua. Onneksi tanssitkin alkaa taas kohta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen liikunta-aihetta, toki asiaa varmasti muissa ketjuissa saatetaan keskustella mutta en osaa (toistaiseksi) hakea siten että löytäisin. Tämän löysin!
 

Alkuraskauden huumassa olen jatkanut minulle rankkoja harrastuksia, joissa mennään kovilla sykkeillä alusta loppuun. Suositeltavaa vai ei?
Kuntosali on aikomuksessa pyrkiä pitämään mukana kuvioissa niin pitkään kuin mahdollista, uintia mietin kuinka pitkään voi harrastaa kun ei joka hetki voi alakerran tilannetta tietää...

Joudun varmaan tykittämään ensimmäisessä neuvolassa th:n ahtaalle liikuntakysymyksillä kun aiemmin oon ollut niin hirmu varovainen kaiken liikkumisen kanssa mutta tämän raskauden myötä ajattelin kiinnittää enemmän huomiota liikkumiseen :rolleyes:  (kun se on jäänyt aiemmin vähän taka-alalle....)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en ole aiemmissa raskauksissa liikkunut yhtään (en ennen enkä jälkeenkään raskauksien, siis), mutta nyt pari vuotta kestänyt hurahtaminen teki sen, että en olisi voinut plussan tullen kuvitellakaan jättäväni rakkaita korkean sykkeen treenejä pois :D Neuvolassa kysyin ekalla kerralla asiasta, ja mulle sanottiin, että niitä vanhoja sykerajoja (150 tms.) ei enää tarvitse noudattaa, niillä ei enää odottajia ohjeisteta, vaan niin kauan saa mennä kovaakin kun se vain hyvältä tuntuu. Ja kunhan jutut on sellaisia, mitä on aiemminkin harrastanut.

 

Sen mukaan mä olen mennyt, tosin useampi viikko on mennyt pahoinvoinnin ja heikon olon takia ihan harakoille. Nyt (rv15) vatsa alkaa olemaan jo sen verran iso (tai itsestä tuntuu valtavalta, ja tuntuukin oudolta jo urheillessa), että vähän jännittää miten pitkälle tän kanssa pystyy liikkumaan kunnolla... Toivottavasti pitkään.

 

Onko teillä muilla ollut jotain tukivöitä käytössä raskausajan liikunnassa? Neuvolassa sellaista suositeltiin, ihan loogisesti terkkarin sanoin kun rinnatkin tuetaan liiveillä niin yhtä lailla vatsa tarvitsee jotain tukea. Mulla on aiemmissa raskauksissa ollut Anitan baby belt käytössä, sopiskohan se liikuntaankin vai onkohan siihen olemassa jotain paremmin tarkoitukseen suunniteltuja? Ainakin noita vöitä tarvitsee sitten useamman kuin yhden, arkikäyttöön ja hikiliikuntaan ettei tarvitse olla koko ajan pesemässä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli vetkutan itseäni hiki pintaan ellei muulta tunnu, kiitos vastauksesta!

 

En kyllä tohon boldaukseen osaa vastata mitään, ihmettelen vaan samaa asiaa kun selkävikainen olen.

Ajattelin liikutaharrastusten yhteyteen hommata kunnon lannetukiliivin jotta lanneranka pysyisi kuosissa. En tiedä sitten tukeeko se kuinka palloa edessä saatika sitä että voiko noita tukia käyttää raskaanaollessa?  Arkikäyttöön voisi sitten laittaa jonkun edullisemman. Asiaa ehkä pitää tiedustella jostain tarkemmin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta olisi tosi kiva perustaa liikkuvien äitien oma raksuasketju tonne odotusketjujen puolelle... olisi kiva muiden raskaanaolevien kanssa puhua miten liikkuminen vaikuttaa ja miten maistuu ja ehkä tsempatakkin toisiaan... 

 

Onko tää kenestäkään muusta kannatettava idea?

 

tahtoisin kuiteskin jatkaa liikuntaa niin pitkään kuin mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MieliKettu, kannatan ideaa! :) Ekaa kertaa koen olevani itsekin "liikkuva" äiti (4.raskaus). Se on tietenkin suhteellista enkä ole himoliikkuja, mutta aiempaan itseeni verrattuna liikun enemmän.

 

Ekassa raskaudessa vain kävelin pitkiä lenkkejä loppuun asti ja tein jotain tosi kevyttä mammajumppaa kotona. Tokalla kertaa kävin jumpassa 1-2 kertaa viikossa n.rv 30 asti ja sen jälkeen en tehnyt mitään. Kolmannella kertaa kävelin tosi vähän eli yleiskunto oli aivan järkyttävän huono, tein kotona prenatal pilatesta dvd:n avulla mutta heikoksi sekin jäi.

 

Erona aiempaan on nyt se, että aloitin vuosi sitten juoksemaan ekan kerran ikinä, ja nyt 14.viikolle asti olen jatkanut normaalisti, tosin liitoskipuja on tullut ja vauhti on hieman jo laskenut. Sykkeet nousevat tosi korkealle jo ihan kävelystäkin. Lihaskuntojumppaa olen tehnyt nyt painoilla ja jumppapallon kanssa 1-2 kertaa viikossa ja juoksen 1-2 kertaa, pyrin tuohon 2+2 tilanteeseen. Aikeissa on osallistua juoksutapahtumaan viikolla 20, ekan kerran 10km "julkisesti".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt 30. viikolla ja olen pystynyt liikkumaan läpi raskauden. Juoksu jäi pois noin 14. viikolla korkean sykkeen takia, mutta muuten olen käynyt jumpassa, tanssitunneilla ja salilla 3-5 kertaa viikossa. Stepissä olen jättänyt hypyt pois noin 20. viikolta lähtien.

 

Eli mun kohdalla raskaus ja liikunta on sopinut tosi hyvin yhteen ja liikunnan ansiosta olen varmaan välttynyt vaivoiltakin ja tuntenut oloni energiseksi. Nyt vasta alan huomaamaan että väsyn helpommin, ja tarkoitus on vähitellen tiputella tehoja ja määriä, mutta niin kumminkin että harrastan edelleen kevyttä liikuntaa 3-4 kertaa viikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lukenut jostain, että syke ei saisi nousta kovin korkealle. Neuvolassa ei kuitenkaan ole kielletty juoksemista tms. joten olen kyllä tehnyt vielä kaikkea ihan normaalisti. Vatsalihasliikkeitäkin teen, enkä oikein tiedä onko se järkevää? Rv 14

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Ei noista sykerajoista enää puhuta. :) Kyllä sen sitten omassa olossa huomaa, jos menee liian kovaa; lyhytaikaiset sykenousut eivät myöskään ole haitallisia. Suoria vatsalihaksia ei kyllä kannata treenata, mutta ei siitä tuossa alussa mitään haittaakaan ole, kun vatsalihakset eivät ole vielä erkaantuneet. 

 

Mulla on tämä toinenkin raskaus ollut helppo eikä ole estänyt liikkumasta (ekassa raskaudessa kävin vielä hiihtämässä rv. 39+jotain). Olen käynyt kerran viikossa odottavien äitien jumpassa, ja käyn kävelemässä joko esikoisen kanssa tai yksin. Mulla tosin reipas kävely saattaa aiheuttaa venytyskipuja alavatsalle (eivät ole vaarallisia), joten joskus olen pannut hölkäksi, jos mahaan on alkanut pistää - mä pystyn itse asiassa edelleen hölkkäämään lyhyitä matkoja, vaikka viikkoja on jo 35 ja risat. Pimeimpään aikaan (joulu-tammikuussa) olin kyllä niin väsynyt, että liikunta koostui lähinnä kotitöistä ja lapsen kanssa puuhailusta, mutta nyt on taas virtaa. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now